"Jakt pågår"

Bukefalos 30 år!

Det är även större risk att bli påkörd vid tex ett övergångsställe.
Här och på väldigt många platser jagas det året runt.
Haha nej så kan man inte säga då risken vid ett övergångsställe beror på hur man beter sig där. Men jag passerar inte ett övergångsställe ens varje vecka så jag behöver inte bekymra mig om det i vardagen 😅. Vill du jämföra risker får du ta med i beräkningen att det finns ca 300 000 aktiva jägare i Sverige och ca 7 miljoner med körkort.

Här lägger de till "passera på egen risk" eller liknande. Jag skulle aldrig våga passera, det skjuts ju både människor och hästar av misstag.
Fast det tycker jag är lite knepigt att ha en sådan text, de har skyldighet att skjuta på ett säkert sätt med kulfång och så vidare bakom för att minimera risken för rikoschetter.
De får det ju att låta som jakt trumfar allemansrätten på det sättet.

Haha nej så kan man inte säga då risken vid ett övergångsställe beror på hur man beter sig där. Men jag passerar inte ett övergångsställe ens varje vecka så jag behöver inte bekymra mig om det i vardagen 😅. Vill du jämföra risker får du ta med i beräkningen att det finns ca 300 000 aktiva jägare i Sverige och ca 7 miljoner med körkort.

Givetvis är det fler som kör bil än jagar. Nu handlade dock inte mitt inlägg om antalet olyckor sett till antalet utövare. Poängen är att det finns mycket i livet som är potentiellt sett betydligt farligare än att vistas i naturen under jakt.

Jag hade vänt. Hänt flera gånger och vill inte störa. Nu vet jag att här sätts skyltar ut på när det jagas och det står inte alltid här.
Tycker det är obehagligt när jag inte vet var djuren är, jägaren är eller vad som kan ske. Skott osv.
Precis som @dobbis har jag mycket erfarenhet av fulla jägare. Det är verkligen årets fest. Helt sjukt.
Sen blev en bekant skjuten av jägare för många år sen.

Här står sådana skyltar precis vid vägkanten på både mindre och större vägar, och ibland står det också en jägare med gevär precis i kanten. Känns lika otrevligt att passera med bil varje gång, för uppenbarligen förväntar sig jägarna att de ska kliva ut älgar i närheten av där de står? Jag är också rädd att det ska springa en jakthund tvärs över vägen när som helst, och att jag inte kommer att hinna stanna... :(
Om det står en person där är det för att den ska kunna stoppa ev trafik om hund eller vilt är på väg mot vägen. Man har GPS på hundarna och hundförarna har koll på om de driver mot väg eller ej. Då säger man till i radion och den som står vid vägen varnar/stoppar trafikanterna.

Jag brukar också tänka mig för i början, men hade inte koll på när det började i år. Och hade nog faktiskt ändå gått där jag gick då det är en vandringsled, hade inte trott det jagades nära sådana.

Ett tips är att kolla hemsidan för aktuell Länsstyrelse, där står alla jakttider.

Personligen har jag alltid hållit mig undan skogen de två första veckorna av älgjakten, jag vill inte störa jakten.

Givetvis är det fler som kör bil än jagar. Nu handlade dock inte mitt inlägg om antalet olyckor sett till antalet utövare. Poängen är att det finns mycket i livet som är potentiellt sett betydligt farligare än att vistas i naturen under jakt.
Ja, det är klart det finns? Vet inte varför du försöker få det att framstå som att jag skrivit att det absolut farligaste man kan göra är att befinna sig i skogen under jakt. Jag vågar inte passera skyltar om att jakt pågår och att man passerar på egen risk, då jag som jag skrev var med om en otäck upplevelse när det sköts mot oss. Det innebär inte att jag tror att det är det farligaste man kan göra, men klart det är en risk eftersom det varje år sker nån incident med skjuten människa eller häst.

Fast det tycker jag är lite knepigt att ha en sådan text, de har skyldighet att skjuta på ett säkert sätt med kulfång och så vidare bakom för att minimera risken för rikoschetter.
De får det ju att låta som jakt trumfar allemansrätten på det sättet.
Ja, tycker också det är knepigt. Antar att de vill ha nån text som skrämmer bort folk effektivare än bara "jakt pågår".

Ja, det är klart det finns? Vet inte varför du försöker få det att framstå som att jag skrivit att det absolut farligaste man kan göra är att befinna sig i skogen under jakt. Jag vågar inte passera skyltar om att jakt pågår och att man passerar på egen risk, då jag som jag skrev var med om en otäck upplevelse när det sköts mot oss. Det innebär inte att jag tror att det är det farligaste man kan göra, men klart det är en risk eftersom det varje år sker nån incident med skjuten människa eller häst.

Ja, och min åsikt är att livet är fullt av risker och att det inte finns någon anledning till att skrämma upp folk i onödan.
Skyltarna är för att göra folk uppmärksamma, inte för att varna om att du riskerar att bli skjuten.
Här sitter aldrig några skyltar uppe eftersom det som sagt pågår jakt året runt.
När jag hör att de skjuter väljer jag en annan ridväg för att undvika att störa, inte pga rädd att bli skjuten.

Här står sådana skyltar precis vid vägkanten på både mindre och större vägar, och ibland står det också en jägare med gevär precis i kanten. Känns lika otrevligt att passera med bil varje gång, för uppenbarligen förväntar sig jägarna att de ska kliva ut älgar i närheten av där de står? Jag är också rädd att det ska springa en jakthund tvärs över vägen när som helst, och att jag inte kommer att hinna stanna... :(
Jag är en sån som ofta står på vägkanten med gevär, jagar dock inte älg. Men jag står där jag vet att djuren ofta passerar över vägen för att antingen kunna stoppa trafiken eller stoppa hunden. Jag räknar inte med att skjuta, men man kan heller inte lämna vapen hur som helst.

Eftersom det är våra hemmamarker så vet jag att djuren kliver ut över vägen, året om, så om du ofta passerar ställen där det brukar stå jägare på vägkanten så skulle jag ta det väldigt försiktigt på de sträckorna året om.

Vår hund sprang in i sidan på en bil när han drev rådjur, bilföraren bromsade för rådjuret, vår Ville bromsade inte. 🫣 Han är återställd men det tog över 6 månader. Men det var på inga sätt bilförarens fel, det var mängder med små händelser som ledde till olyckan.

Vår hund sprang in i sidan på en bil när han drev rådjur, bilföraren bromsade för rådjuret, vår Ville bromsade inte. 🫣 Han är återställd men det tog över 6 månader. Men det var på inga sätt bilförarens fel, det var mängder med små händelser som ledde till olyckan.
En sån bilförare såg jag häromdagen. Den bromsade för första djuret men när det hade passerat gasade den. Jag stannade eftersom att det ofta kommer mer.

Vad förväntas man göra när man stöter på denna skylt ute på promenad?

Jag gick i förmiddags en runda på en uppmärkt vandringsled runt en sjö. När jag har ca en kilometer kvar står denna skylt vid grusvägen. Då det är 4,5 km tillbaka om jag ska vända (vilket jag inte hade tid med) och det enligt kartan inte finns något annat bra sätt att komma till bilen så fortsatte jag gå.

Vad hade en jägare väntat sig att jag gjort?
Att du förhoppningsvis har färgglada kläder men annars gör dig synlig. Om du går på en grusväg längs en vandringsled så handlar det nog mest om att jägarna vill förvarna dig om att de finns där. Får du syn på någon, vinka och visa att du är där.

Där vi jagar dyker det gärna upp svampplockare och folk som går med hundar, vi berättar för varandra på radion om vi ser någon "utomstående" så att alla kan vara extra uppmärksamma.

Hos oss är inte älgjakten något stort längre, vi har liten tilldelning och mycket älg. 🙄 Så här jagar vi framförallt på helgerna, vildsvin, hjort och rådjur.

En sån bilförare såg jag häromdagen. Den bromsade för första djuret men när det hade passerat gasade den. Jag stannade eftersom att det ofta kommer mer.
Den här bilföraren bromsade och stannade men som sagt, Ville hann inte bromsa. Både den föraren och bilen bakom stod still när maken rusade upp från skogen 1 minut efter hunden. De hörde även av sig efteråt för att höra hur det gick. Så jag har inte ett ont ord att säga om dem.

Vad förväntas man göra när man stöter på denna skylt ute på promenad?

Jag gick i förmiddags en runda på en uppmärkt vandringsled runt en sjö. När jag har ca en kilometer kvar står denna skylt vid grusvägen. Då det är 4,5 km tillbaka om jag ska vända (vilket jag inte hade tid med) och det enligt kartan inte finns något annat bra sätt att komma till bilen så fortsatte jag gå.

Vad hade en jägare väntat sig att jag gjort?
Att du inte lämnar stigen utan villar in dig i skogen.

Allmänna stigar/vägar är sannolikt skyddade så att inga skott korsar dem.

Den här bilföraren bromsade och stannade men som sagt, Ville hann inte bromsa. Både den föraren och bilen bakom stod still när maken rusade upp från skogen 1 minut efter hunden. De hörde även av sig efteråt för att höra hur det gick. Så jag har inte ett ont ord att säga om dem.
Det var bra det.

Ja, och min åsikt är att livet är fullt av risker och att det inte finns någon anledning till att skrämma upp folk i onödan.
Skyltarna är för att göra folk uppmärksamma, inte för att varna om att du riskerar att bli skjuten.
Här sitter aldrig några skyltar uppe eftersom det som sagt pågår jakt året runt.
När jag hör att de skjuter väljer jag en annan ridväg för att undvika att störa, inte pga rädd att bli skjuten.
Tror du verkligen folk blir uppskrämda av mina inlägg? Det här börjar bli lite tramsigt. Du tror inte "passera på egen risk"-skyltar skrämmer mer?

Med ditt resonemang ska det inte heller komma ut genom fb-inlägg eller media när någon skjutits. Skjutna ponnyn har ju diskuterats här utan kommentarer om att inte skrämma upp folk. Men min upplevelse ska jag inte berätta om?

Tror du verkligen folk blir uppskrämda av mina inlägg? Det här börjar bli lite tramsigt. Du tror inte "passera på egen risk"-skyltar skrämmer mer?

Med ditt resonemang ska det inte heller komma ut genom fb-inlägg eller media när någon skjutits. Skjutna ponnyn har ju diskuterats här utan kommentarer om att inte skrämma upp folk. Men min upplevelse ska jag inte berätta om?

Det var inte ditt inlägg om din upplevelse jag reagerade på utan det om supa och skjuta 😅
Självklart ska det komma ut, precis som alla andra olyckor.

Under min livstid har noll människor eller hästar blivit skjutna här trots extremt hästtätt och frekvent jagande. Däremot har hästar blivit påkörda av tåget. Det hindrar inte mig från att rida ut trots att det finns en liten risk att jag faller av, hästen blir skrämd och springer upp på spåret.
Min poäng är fortfarande att det finns risker med precis allt här i livet.

Liknande trådar

• Handskmakaren och pojken på Undre Entrén
  • Hälta på ponnyn
  • Negativt inställd.. till allt
  • Hårdhänt valp

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat