"Jakt pågår"

Bukefalos 30 år!

Man kan ju tyvärr inte skydda sina hästar när jägaren begår "misstag" och "missförstår" vart den får skjuta och inte. Verkar vara hyfsat lätt för jägare att komma undan med sådana bortförklaringar. Så man får nog ha en hel del hektar runt omkring hagarna för att kunna skydda sina djur från jägare tyvärr.

Att de ska skjuta hästarna är inte problemet, utan att de tror de får stå eller sitta pass precis brevid (eller tom inne i) hagen. Så de skjuter skott där man har hästar gåendes. DET är mitt problem. Även om det händer att de "skjuter fel" vill jag mer påstå att de står och skjuter precis där en bor som är mitt stora problem. Är det då inhägnat runt gården kommer inga djur in på gården och därmed inte är ett "roligt jaktområde"...

Att de ska skjuta hästarna är inte problemet, utan att de tror de får stå eller sitta pass precis brevid (eller tom inne i) hagen. Så de skjuter skott där man har hästar gåendes. DET är mitt problem. Även om det händer att de "skjuter fel" vill jag mer påstå att de står och skjuter precis där en bor som är mitt stora problem. Är det då inhägnat runt gården kommer inga djur in på gården och därmed inte är ett "roligt jaktområde"...
Det är nog svårt om inte iallfall otroligt dyrt att hägna in så att inte djur kommer in på ens mark men att ändå människor får tillträde till den. För man får inte hägna in sin mark hur som helst. Så att hindra jägare som "missförstår" vart dom får vara och inte är nog snudd på omöjligt tyvärr.

Det är nog svårt om inte iallfall otroligt dyrt att hägna in så att inte djur kommer in på ens mark men att ändå människor får tillträde till den. För man får inte hägna in sin mark hur som helst. Så att hindra jägare som "missförstår" vart dom får vara och inte är nog snudd på omöjligt tyvärr.
I mitt fall hade jag bara sagt "watch me" ... Och vid vidare kommentarer "vad ska ni göra åt saken" ? Klart jag får stängsla in min mark. jag föder upp väldigt rymningsbenägna hästar :devil:

Men vi kan släppa det, för det kommer inte hända. Skulle inte köpa en sån gård oavsett !

Men är det någon i tråden som uttryckt att jakt bör förbjudas? Jag tycker det borde vara ett brott att jaga/hantera vapen påverkad. Nu händer ju ingenting förutom att jägaren kanske blir av med vapnen. Och samma sak med brott när det gäller att råka skjuta på fel saker.

Fast det är ingenting att bli av med sina vapen. Det är ungefär som att du får djurförbud. Det är nog bland det värsta som kan hända en jägare.

I mitt fall hade jag bara sagt "watch me" ... Och vid vidare kommentarer "vad ska ni göra åt saken" ? Klart jag får stängsla in min mark. jag föder upp väldigt rymningsbenägna hästar :devil:

Men vi kan släppa det, för det kommer inte hända. Skulle inte köpa en sån gård oavsett !
Klart du får stängsla in men inte utestänga människor från den.

Men jag fattar inte. Om det finns ett torn i din hage eller bredvid så har dom ju jakträtt på den marken. Så det är ingen som bara tror att jägarna får vara där utan dom får vara där. Men såklart dom inte får skjuta in i ditt hus eller åt det hållet. Det måste finnas kulfång och såklart noll risk att skada någon. Jag har ett torn i en av mina hagar men när det är jakt så går inga hästar där. Ingen jägare häromkring vill ha hästar gående i hagar där dom har sitt torn. Det vill inga hästägare heller.

Nu skulle jag aldrig köpa en så liten gård, men OM jag hade gjort det och missat att arrendet var på 50 år dvs inte går att säga upp, hade jag satt upp viltstängsel runt min gård, så hade det inte funnits nåt att skjuta på min gård oavsett...

På 3 ha är det ju som hästgård bara hästhagar och hade vägrat att de skulle anse sej ha rätt att skjuta på "min mark" dvs mina hagar...

Men som sagt nu är det ju en ickefråga i mitt fall...
Bättre att läsa vad en köpet än starta krig med sina grannar. Här är tre av jägarna även hästägare

Jag arrenderar kommunens mark och jakten är utarrenderad till någon annan. De har satt upp ett torn i min hage och förra hösten kom det ett vildsvin förbi trippande. Det blev dock inget skott för mina hästar stod under tornet och vilade och jägaren ville inte skrämma dem. Häromkring är det vettigt folk som går att resonera med men jag förstår om man blir arg om det inte är så.

Liknande trådar

• Handskmakaren och pojken på Undre Entrén
  • Hälta på ponnyn
  • Negativt inställd.. till allt
  • Hårdhänt valp

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat