LillaVita

Trådstartare
Hade idag tandläkare ute till hästen.
Fick reda på att mitt vanliga tvådelade bett inte alls ligger bra i munen, utan att han fått svullet tandkött och har ont :mad:
Blev tipsad att börja använda jaktbett. Ett bett jag praktiskt taget aldrig hört någonting om, och som jag inte vet någonting om!
Någon klok bukelist som vill ge mig lite kött på benen när jag nu ger mig ut i bettdjungeln igen? :bow:

Sv: Jaktbett

diskuterade med tandis, men det var 7 hästar till som han skulle fixa, så jag ville inte ta upp för mycket av hans tid.. :crazy:
jag förstod i praktiken ungefär vad det var...
Men skulle gärna vilja höra ifall andra har några erfarenheter av bettet? :)

Senast ändrad:

Jag har använt det bettet till flera hästar och har hittills inte haft ngn häst som inte gillat det. :bow:

Den stora ställbarheten anser jag dessutom vara ett stort plus. Fäster man tyglarna i den "övre" öglan så får man nästan ingen stångverkan. Alltså funkar det utmärkt även till hästar som inte behöver skarpare bett.

Hej!

Låte som om du har samma tandis som några i mitt stall. Båda deras hästar blev rekommenderade ett sånt bett.Dom satte det på den stora hästen, men har bytt till ett 3delat "vanligt" bett för hästen blev så "ihopdragen" (av sej själv liksom, bara man tog i munnen blev han hög och med indragen nos.). Tränaren tyckte inte han funkade alls på bettet.

Har ingen egen erfarenhet av bettet, dock.

/ Lavinia

Det finns både rakt och med tungfrihet,ligger stabilt i munnen.Har man tyglarna i nedersta hålen så blir det mer hävsstångseffekt.Risk finns att en del hästar knäcker av i nacken.

Jag använder ett sådant jaktkandar när jag hoppar och jag har då tygeln i det översta hålet så det blir ytterst lite hävstångseffekt. Funkar jättebra på min häst som kan bli lite stark och lång i hoppningen. När jag rider vanligt har jag ett vanligt tvådelat tränsbett, eftersom jag inte vill att hon blir stum i munnen av att gå på ett skarpare bett.

ett tips... det är ju ett ganska skarpt bett MEN man kan faktiskt sätta tygeln i "hela ringen" istället för i någon av de små... då blir det inte liiika skarp hävstång på det = mindre ihopkrullad häst

jag har bara bra erfarenheter av detta bett, rider själv på det när jag rider ut och vet om jag ska galoppera en hel del då hästen blir väldigt pepp och väldigt stark...

Jag har liksom det flesta andra i tråden bara bra erfarenheter av det bettet. Hade det på valacken som verkade trivas utmärkt på det. Testade många olika bett på honom men de flesta krullade han bara ihop sig på men med jaktstången fungerade det kanon. Varierade lite mellan ringarna, men hade oftast på nedersta ringen vid hoppning.

"ju hårdare desto skarpare" men den bör ju ligga emot om bettet ska ha någon verkan...
jag brukar köra två fingrar som på en nosgrimma...

Inte mellan stången och kedjan utan mellan stången och hästens underkäke när man tar i tygeln ;)

Liknande trådar

Ridning ok, har en fråga. Mamma sköter om hästen hemma i sverige åt mig och hon blev tipsad att använda stångbett, eller hackamore med bett...
Svar
13
· Visningar
2 872
Senast: Badger
·
O
Ekonomi & Juridik Hoppas innerligt att någon kan ge mig några kloka råd här, då jag har fått ett problem som gnager i bakhuvudet ständigt. Ska försöka...
Svar
6
· Visningar
1 707
Senast: Raderad medlem 94602
·
H
Ridning Jag funderar över vad jag ska använda för bett, och träns för den delen, till mitt sto. Det känns som att jag har så många variabler att...
Svar
13
· Visningar
1 961
Hästvård Blir så trött! Min ponny har hela livet haft problem med att hennes ögon svullnar och, hon kliar sig och får sår på hornhinnan på...
Svar
6
· Visningar
3 576
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka