Bukefalos 28 år!

Jakten på en bomlös sadel med paneler

RebelQueen

Trådstartare
Hellu alla hästmänniskor som har ett hum o bomlösa sadlar! :D

Jag har en hannoveranare med ganska hög och lång manke. Han behöver lite med ryggmuskler det ska jag inte sticka under stol med.

Hursomhelst!
Jag har gått och tänkt ett bra tag på att skaffa mig en sadel som inte "låser" hans rörelser och ja, jag har hört och sett av andra att en bomlös kan vara svaret på det jag vill ha.

Så frågan är ju som så, då jag har spenderat förmögenheter efter förmögenheter på de sadlar jag haft och de som jag fortfarande har, att man ska kanske välja en bra budget sadel? Allt från 3000kr till 10 000kr. Märke har ingen större betydelse. Och ja, allt från spanskt, akademiskt, dressyr, whatever är av intresse. Så länge den är schysst och ligger bra över ryggen OCH hans hmm.... stora fina manke...
 
Sv: Jakten på en bomlös sadel med paneler

Och ja, meningen med denna tråd var ju såklart att jag vill ha tips och råd såklart! Kanske bra om man skrev det också.... Haha!
 
Sv: Jakten på en bomlös sadel med paneler

Om du inte har kollat in StarTrekk så rekommenderas det varmt!
Jag har haft en dressyr, men de finns i olika modeller.

Snygg sadel som är superskön att rida i, ändringsbar bomvidd och den har en läder"bom" som är mycket flexibel. Man behöver ingen särskild padd. Både min häst och jag trivdes otroligt bra i denna sadeln och efter ett års användande av enbart denna sadeln så kollades hästen av naprapat/massör och var UA. Jag kommer absolut köpa en till nästa häst också. Sadeln är dessutom tävlingsgodkänd.
 
Sv: Jakten på en bomlös sadel med paneler

Jag har en Startrekk med flyttbara paneler, dock gillar jag min Sportssaddle långt mycket bättre! Den är verkligen helt fantastisk! Stabil och jag känner mig säker i den. Känns påkostad för att vara bomlös och har ett bra andrahandsvärde. Man får ibland titta en stund innan någon vill sälja då folk brukar hålla hårt i sina. Annars får man ta in från usa.
 
Sv: Jakten på en bomlös sadel med paneler

Och de passar en häst med hög manke? Eller det kanske beror på om man kan byta paneler? Eller?

Kanon hursomhelst! Jag ska kolla in Startrekk och se om jag hittar något intressant! Tack för tipset!
 
Sv: Jakten på en bomlös sadel med paneler

Jag har en Masterback dressyr som det är flyttbara paneler på. Osäker på om den passar hög manke men vet att det tillverkas olika paneler för att kunna passa många hästar, kan ju vara värt att fråga återförsäljaren i alla fall :) Underbar sadel!
 
Sv: Jakten på en bomlös sadel med paneler

Gamla Trekker Master (modellen heter nu något annat), inte totalt bomlös men en bra kompromiss när man har en svårpassad häst med manke. Googla så tror jag du får upp nya modellen.

Den heter nu Trekker Inspiration.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle jättegärna vilja höra vad ni tror om den här situationen: Tog en nordis på foder förra hösten. Han hade ridits i en bomlös...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 704
Senast: mahlmt
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 489
Senast: videnlis
·
Utrustning Min allroundbomsadel ligger inte bra längre och jag har blivit nyfiken om en bomlössadel kan vara något för min häst. Fick inga...
Svar
11
· Visningar
2 055
Senast: Rhodugune
·
Utrustning Hej på er! Efter letande och letande och grå hår på sadelutprovaren så har jag gett upp att hitta en bomsadel till min arab. Han har...
Svar
7
· Visningar
3 087
Senast: Nea_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Ta studenten
  • Vad är det här?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Fästingmedel på innekatt
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp