Ont av bomlös??

Sv: Ont av bomlös??

Men vet du hur en bomlös med löstagbar pommel ser ut? :confused:

Tar man bort dom så blir INTE sadeln sämre.
 
Sv: Ont av bomlös??

Ska sälja den bomlösa nu.

Jag tog ur pommlarna idag och tänkte på det att de måste ju trycka (punktbelasta) på vissa ställen på ryggen, oavsett hur tjock padd man har.

Då är det bättre med en bomsadel som fördelar tyngden jämt.

Problemet är bara att det är så SVÅRT att hitta en bomsadel till honom: En bred nordis som är överbyggd och lite svankig.

Testade en wintec wide ett tag men då satt man som på en gammal damcykel, inte bra alls.

Tips på vilka sadelmärken jag bör börja titta på mottages gärna...
 
Sv: Ont av bomlös??

Du kan ju prova en annan sorts bomlös utan pommel o cantle.
Sensation ride har inget hårt alls. Är ganska mycket kortare och finns i en modell G3 som ska passa hästar som är svankiga o överbyggda.
// Linda
 
Sv: Ont av bomlös??

Tänkte det samma som "mahlmt". Varför inte prova en bomlös som är helt utan hårda detaljer? Det finns sådana med uppbyggt säte så att man sitter skönt även på en bred häst. (och väldigt stabila)
 
Sv: Ont av bomlös??

Delvis kl

Hade en barefoot storlek 1 för några år sen, den funkade bra och hästen var nöjd. Nu har jag tänkt köpa en barefoot igen om jag får min bareback såld. Nu har jag dock funderat på en storlek 0 eftersom jag har byxstorlek 36 och ponny. Men det kanske är bättre att satsa på en större ändå så man inte riskerar att trycka ner bakvalvet? Framvalvet har jag hittills på alla bomlösa pressat hårt med stoppning så att den är fast men ändå flexibel. Men bakvalvet har aldrig varit något problem.
 
Sv: Ont av bomlös??

Min ena häst är ett kallblod med bred svängd rygg och lite överbyggd. Jag hade också väldiga problem med att hitta en sadel till honom. Det slutade med en Barefoot Arizona med tillhörande physiopad som jag har byggt upp för att ligga bra på hans böjda rygg och den funkar kalasbra.

Pommeln i Barefoots sadlar kan man byta ut till den bredd som passar hästen. Sadeln lämnar ryggraden fri, utjämnar tryck samt glider inte, jag kan hoppa upp från marken om jag måste och sadeln ligger stilla ändå.

Både jag och hästen är supernöjda. Dock var det lite pyssel innan jag lyckades bygga upp padden rätt, det blev lite tester i början. Först ville sadeln glida bakåt hela tiden men jag lyckades till slut avhjälpa det problemet med rätt ilägg.

Som sagt, jag är mycket nöjd.



Förresten rider jag bägge mina hästar i bomlösa sadlar och ingen har fått ont i ryggen av det.


Dessutom tror jag att 16 mil i bomlös utan problem säger det mesta. En bra bomlös sadel är ett jättebra alternativ. Måste vara skönare för hästen att kunna röra sig obehindrat utan en stel bom på ryggen.
 
Sv: Ont av bomlös??

http://s853.beta.photobucket.com/user/Moggie82/media/greven13.jpg.html

Klicka på länken så ser ni ryggen. Detta med sadel är inte lätt alltså!!

Han är väldigt överbyggd och väldigt bred över ryggen.

Därför tyckte jag att bomlös var en bra lösning, tills han fick ont.

I brist på bättre får jag prova att ta ut pommeln och lägga i en handduk som någon föreslog, tills vidare, när ryggen är bra igen alltså.

Men som sagt: Tips på märken som KAN fungera mottages tacksamt.
 
Sv: Ont av bomlös??

Min häst ser ungefär likadan ut i rygg och bredd. På henne ligger min Sensation Hybrid som en smäck. Den är speciellt utvecklad för breda överbyggda hästar. Den ligger still oavsett hur många backar vi klättrar uppför eller nedför och man sitter helt underbart skönt. Man får en perfekt sits utan ansträngning. Knästöden är flyttbara och avtagbara om man inte vill ha det stödet.
Googla på Sensation hybrid så hittar du åf och mer info om sadeln. Den är dyr men väl värd varenda krona för du slipper byta sadel någon mer gång och din häst slipper få ont i ryggen.
 
Sv: Ont av bomlös??

Det står på softsaddles att sensation ride hybrid är för LÄTT överbyggda hästar. Min pålle är ju mer kraftigt överbyggd. Mycket pengar också för en sadel, även om den är bra så är det tyvärr inget jag har råd med just nu...
 
Sv: Ont av bomlös??

Det finns två beggade G3 på Hästnet och de kostar tolv och elva tusen. Lite saftigt när man precis köpte hästen för 10 :(

Men får ta fram stora sparbössan...

De verkar grymt bra i alla falll, sensation ride.
 
Sv: Ont av bomlös??

Den ena är en G3 med G4 säte.
Det poppar upp sadlar då och då beg. O man kan pruta.
Hade jag varit du så hade jag sparat ett tag oavsett om du ska ha bomsadel eller bomlös.
 

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 727
Senast: Mogge
·
Utrustning Hejsan:) jag har ett liten fundering:) jag hade en dåligt passande sadel innan men efter köp av ny som passade bra då så har det inte...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 070
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 607
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 786
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp