Ont av bomlös??

Sv: Ont av bomlös??

Det räckte i mitt fall att ryttaren tryckte ner ytterkanterna av bakvalvet. Då blev det liksom ett "stop" i musklerna där och då uppstod bulorna lite längre bak. Det var vad vet och equiterapeuten sa i alla fall.......
 
Sv: Ont av bomlös??

Varför inte bara testa någon av de gamla paddarna och se vad som händer?

Jag har varit inne och kollat på physiopad och visst, den är dyr, men jag tycker inte att den är så himla märkvärdig. Den får sadeln att kännas bättre för att inläggen har smal midja, men det är ju bara neoprene i inläggen och det är ju inte något så där jättemärkvärdigt material och det är inte ens två centimeter tjockt sammanlagt. Dessutom har paden kanter både på undersidan och översidan vilket kan ge punkttryck.

Jag hade rätt mycket kontakt fram och tillbaka med den ursprungliga tillverkaren till Torsion eftersom jag köpte den innan den lanserades i Sverige och jag ville ha en speciell sits för dressyr. Den pad hon rekommenderade hade tjocka inlägg i ren ullfilt och en undersida i löst filtad merinoull. Inga skarpa kanter under sadeln. Nu verkar inte den paden finnas att köpa i Sverige, men på importörens hemsida har de andra originalpadar och inläggen där är 3-4 cm tjocka. Jag gillade ullfiltinläggen bättre, för de var inte lika bulkiga. Många distansryttare gillar Skitos paddar med inlägg i memory foam.
 
Sv: Ont av bomlös??

I min mening är bomlöst nått man har ist för att rida barbacka och inget man sitter och rider enbart i på en häst. Eller under tiden man letar ny sadel.
Men det är vad jag tycker.Har sett allt för många förstörda ryggar av bomlösa där ryttaren enbart använder sig utav bomlöst.


Jag skulle börja kolla på en vanlig bomsadel, kolla på islandshästsadlar de är gjorda för ladugårdsdörrar til ryggar:D
alt är ju att måttbeställa en sadel.. lite dyrare men å andra sidan .. en trasig rygg kostar betydligt mer.. i värsta fall en oridbar häst som man får avliva!
 
Sv: Ont av bomlös??

Håller med och råd att åtgärda bomlöst med hoprullade handdukar säger en del för att inte säga allt i sig .
 
Sv: Ont av bomlös??

Jag håller faktiskt i viss mån med där, i varje fall vad gäller de mjuka bomlösa sadlarna (de nyare styvare varianterna med bossor har jag inte provat).

Man är mer rätt ute om man betraktar dem mer som barbackapad deluxe än som ett alternativ till bomsadel. Rätt använda kan man, om man har tur, rida långa distansritter med dem, till och med på högsta elitnivå. De kan också vara väldigt användbara för dressyr. Men man måste verkligen hålla koll både på hur man själv rider och hur hästen mår av den (gäller i och för sig bomsadlar också). Bomlöst är inte den enkla vägen ut ur sadeldjungeln, men i vissa lägen kan det vara en väg som funkar.
 
Sv: Ont av bomlös??

Jag rider distansritt, som mest 16 mil, i bomlöst, och mina hästar har då inte ont i ryggen av sadeln. Ena hästen blir öm i länden av att gå i kuperad terräng, med det beror då inte på sadeln, utan hur hästen råkar vara byggd exteriört.
 
Sv: Ont av bomlös??

...och jag använder min periodvis och rider då dressyr, har inte haft några ryggproblem på de hästar som använt den.
 
Sv: Ont av bomlös??

Jag fattar inte varför hästen skulle få ont av bomlös? Möjligen om man har för dålig pad under, eller att man sitter på bakpommeln. Men folk känner väl ändå igenom sina hästar innan och efter ridning, oberoende på vad man har för sadel?

Eller?
 
Sv: Ont av bomlös??

Tyvärr har det ju blivit som så att många tror att det bara är att slänga upp en bomlös sadel och sednut och rida. Vilket har realterat till att många många hästar fått problem med sina ryggar sedan bomlöshysterin kom ut.

I vissa fall måste man ha bomlöst, de kan vara extremt svankryggade hästar där en bomsadel är omöjligt.

Men få tar tyvärr ut en sadelprovare när de skall köpa en bomsadel då man som sagt anser att en bomsadel skall passa alla olika hästar då den just är bomlös. Vilket inte stämmer.

Jag är inget stort fan av bomlösa sadela haha kanske hörs=) och då har jag testat 4 olika typer av dom och ingen föll mig eller hästen i smaken.
 
Sv: Ont av bomlös??

Det är attans så mycket bättre med en hoprullad handduk än att ha en stel pommel som är många storlekar för smal...

Att bomlösa sadlar omedelbart avslöjar ifall ryttaren inte är i balans med hästen, oavsett modell av sadel, så har man som ryttare 2 alternativ: Antingen slutar man med all form av bomlösa sadlar och enbart rider i sadlar med bom eller så ser man till att öva upp sin balans.....
 
Sv: Ont av bomlös??

Jag fattar inte varför hästen skulle få ont av bomlös? Möjligen om man har för dålig pad under, eller att man sitter på bakpommeln. Men folk känner väl ändå igenom sina hästar innan och efter ridning, oberoende på vad man har för sadel?

Eller?

Haha jag skulle önska att alla gjorde så.
Har du sett hur många mulleryttare sitter till att börja med?
Det finns en hel drös med folk som kastar på en sadel, det är ju en sadel å den ligger på hästens rygg = passar :crazy:
Oavsett om den har bom eller ej.
Som ofta anser att utrustningen inte är så viktig för de mullar ju bara i skogen så en billig sadel och ett billigt bett blir bra oavsett om det är modeller som passar hästen eller ej.
Efteråt släpps hästen ofta direkt ut i hagen, är de noga borstar de av hästen lätt på 2 min..
Dvs inte så mkt att känna igenom hästen och se att allt verkligen står rätt till..

Så nog tusan är du optimistisk!
 
Sv: Ont av bomlös??

Ryggproblem kan uppkomma av många olika orsaker och behöver nödvändigtvis inte bero på sadeln (men man ska ju givetvis alltid utgå från det i första hand och se över hur sadeln påverkar hästen)

Vi hade en "sadel" till ett av mina ston som inte hade någon bom utan var mer som en tjock vojlock med stigbyglar. Den fungerade kanon i ca två år, men sedan började hon få ont i ryggen och det berodde på att "sadeln" blivit sliten och inte längre fördelade trycket över ryggen där sadelgjord och stigläder satt.
Jag försökte med tjocka schabrak och tryckutjämnande paddar, men det hjälpte inte, så jag kasserade den sadeln.

Tips är att se över hur sadeln är konstruerad och var sadeln trycker som mest.
Kanske har den en bred nylonrem som sadelgjorden får sitt stöd ur vilket kan skapa ett felaktigt tryck om sadeln är lite sliten eller så kanske sadeln helt enkelt glider lite baktill och skaver vilket kan åstadkomma spänningar hos hästen och i långa loppet ryggvärk.
 
Sv: Ont av bomlös??

Det är attans så mycket bättre med en hoprullad handduk än att ha en stel pommel som är många storlekar för smal...

Att bomlösa sadlar omedelbart avslöjar ifall ryttaren inte är i balans med hästen, oavsett modell av sadel, så har man som ryttare 2 alternativ: Antingen slutar man med all form av bomlösa sadlar och enbart rider i sadlar med bom eller så ser man till att öva upp sin balans.....

varför skulle en motvikt vara ett bra argument? Hoprullad handduk som lösning är ju helt fascinerande galet. Då passar inte sadeln!

vad balansen har med det hela att göra fattar jag inte ö.h.t. men jag antar du försöker påtala att ryttare som inte rider bomlöst inte har ngn balans ;)
 
Sv: Ont av bomlös??

Nja, jag red länge med min Torsion med enbart handduk fram. Hästen breddade sig och var jättefin hela tiden, men uppvisade vissa tendenser till vantrivsel med pommelen på plats fram.
 
Sv: Ont av bomlös??

Fram och bakpommeln på bomlösa typ torsion och knight fyller egentligen ingen funktion, så du är helt ute och cyklar med dina gissningar.
Går bara ryggraden och manken fri, kan man gott och väl plocka bort pommlarna.
Det som kan hända när man tar bort frampommeln, är att sadeln glider lättare i sidled, vid tex uppsittning. Men är man smidig vid uppsittning och har bra balans för övrigt, så är det inga problem.

Rider man i en bomsadeln kan man lätt fördela vikten 80-20 mellan höger och vänster, utan att sadeln glider. Vilket man inte kan göra med bomlös, och det är en FÖRDEL, för då tar man tag i sin sitsträning.
 
Sv: Ont av bomlös??

Du har inte förstått mig korrekt.
Jag skiter i pommeln, det är argumentet att en hoprullad handduk är en lösning till en sadel för att den ska ligga bra, som jag kommenterar.

argumentet att man ska träna sitsen känns väldigt märkligt. Mig veterligen har även bomsadel ryttare en utmärkt balans som fungerar väldigt bra utan att det blir en brist i deras ridkunskaper ;)
 
Sv: Ont av bomlös??

Vi förstår inte varann, helt enkelt.
Om frampommeln är för trång, går det utmärkt att ta bort den. För att sadeln ändå ska se ut som vanligt, så går det utmärkt att fylla i facket med handduk, flörtkulor, popcorn eller vad som.

Det jag menar är att om man är den typ av ryttare som belastar stigbyglarna olika, så kan man rida åratal på det viset i en bomsadel, utan att fatta att man har felaktig sits.
Men börjar man sitta snett i en bomlös, så märks det. Omedelbart.
 
Sv: Ont av bomlös??

haha då fattar jag ang. balansen!

men det jag menade, pommel eller inte pommel, så tycker jag det blir konstigt oavsett vilken sadel det handlar om, att den bara ligger bra om man tar en hoprullad handduk. Det är då jag vill argumentera att då ligger ju faktiskt inte sadeln bra på hästen, om man måste vidta ngt sånt.
 

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 727
Senast: Mogge
·
Utrustning Hejsan:) jag har ett liten fundering:) jag hade en dåligt passande sadel innan men efter köp av ny som passade bra då så har det inte...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 070
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 607
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 785
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp