Bukefalos 28 år!

Jaktfråga, vad gäller?

Sv: Jaktfråga, vad gäller?

kl.

Jag kan tycka att det är svårt med jakt. Jag har alltid haft och har fortfarande häst i områden där det förekommer jakt i olika utsträckning. Vidare rör jag mig mycket i skog och mark med hunden, hunden är också med i stallet varje dag och är lös utan problem.

Älgjakten har jag koll på när den inträffar, hör mig för hur länge jakten pågår etc och håller mig under den tiden borta från området i den utsträckning det är möjligt. (När jakten i princip utförs i våra hästhagar är det dock svårt att försöka vara ur vägen... :cool: :rage:)

Men när det jagas rådjur, vildsvin, harar, fåglar, kantareller etc etc hur sjutton ska jag kunna veta när all denna typ av jakt utförs när det inte är skyltat eller meddelat till oss som bor eller på annat sätt har anknytning till platsen ( som i mitt fall hästar uppstallade) ?


ÖMSESIDIG respekt tycker jag ska gälla, detta innebär då att jag gärna så långt det för mig är möjligt undviker att röra mig i områden där jakt pågår, för att störa så lite som möjligt. Men i jag vill dels få reda på när jakt pågår för annars är det svårt för mig att hålla mig undan. Och dessutom skulle jag vilja möta lite respekt från jägarnas håll också, det får tex gärna hindra sina hundar att driva vilt genom våra hästhagar som används och det inte är för mycket begärt helst inte skjuta vilt på ridbanan.
 
Senast ändrad:
Sv: Jaktfråga, vad gäller?

Instämmer helt och vi har anmält i sådana situationer som du beskriver både till polisen för att vi känt oss bokstavligt beskjutna (bostaden precis vid hagen) och till jaktledare. Kan väl bara säga det att aktuell jägare har inte synts i markerna sedan dess.

Och för er som pratar om störning - vi hade inte ens lämnat våra ägor.
 
Sv: Jaktfråga, vad gäller?

Det intressanta är ju att precis samma sak diskuteras på jägarsidan. Är aktiv i flera forum.
Hur jaktlag går ut med sin information, kontakt med berörda i området. Lösa problem med jaktmotståndare osv.
Hundjakten är ju, beroende på hundras, från augusti - sista januari. Vildsvin får jagas dygnet runt året runt. Skyddsjakt, eftersök osv.


Inte planerar vi i flera veckor innan när vi ska jaga. Det är dom stora jakterna som är inbokade i princip ett år i förväg.
Åker min sambo förbi jaktmarken och ser ett vilt eller nya spår åker han hem och hämtar hundarna.

Älgjakten så håller sig i princip alla ekipage inne första veckan, någon oskriven regel, vet inte om de va här jag skrev det eller i en annan tråd. Men här var ingen ute i skogen första veckan, inte ens för rådjur/vildsvin. Tror de va först 2 eller 3e veckan. Alla har jobb att sköta så jakten är bara på helgerna.
Vi har älg kvar på tilldelning, så sambon och några till har tagit ledig nu sista veckan i januari för att jaga älg.


I mitt förra stall så åkte alltid jaktledaren förbi på morgonen och skrev på whiteboardtavlan "Idag är vi och jagar"
 
Senast ändrad:
Sv: Jaktfråga, vad gäller?

Det låter som om ni som är jägare i denna tråden är måna om att informera och det är ju kanon! Jag undviker gärna att promenera runt i skog där det jagas , men jag måste ju som sagt veta om det.

Tyvärr är långt ifrån alla jägare bra på att informera. Jag har flera tillfällen stött på jägare i skogen utan att det har varit skyltat eller på något vis angivet för mig som promenerande. Jag har även frågat dessa vart dem har jagat för att snabbt kunna gå åt andra hållet och fått svaret att dem inte visste vart deras kompisar befann sig! Allvarligt? Vill man som jägare ha lite respekt och att jag som gående inte ska störa så bör man ju iaf veta vart ens kompisar jagar.
 
Sv: Jaktfråga, vad gäller?

Älgjakten så håller sig i princip alla ekipage inne första veckan, någon oskriven regel, vet inte om de va här jag skrev det eller i en annan tråd. Men här var ingen ute i skogen första veckan, inte ens för rådjur/vildsvin. Tror de va först 2 eller 3e veckan. Alla har jobb att sköta så jakten är bara på helgerna.
Vi har älg kvar på tilldelning, så sambon och några till har tagit ledig nu sista veckan i januari för att jaga älg.
"
Fast jag tror att erat är det enda som jag någonsin har hört gjort så... Eller jo, stockholmarna som har en kalv på sin lilla mark brukar jaga till helgen men alla andra jag har kontakt med på olika ställen i landet så är första veckan helig, den står som stående ledighetsansökan på jobbet och ingen anser att det är särskilt märkligt. Sen kan ju första älgjaktsveckan vara olika runt om i landet. Att sen "mitt" jaktlag har dålig tilldelning och hög tillgång gör att älgjakten oftast är över efter 1-2 dagar, sen har hundföraren en älgkalv som han tränar på och så småningom skjuter under vintern men annars är det bara småviltsjakt som sker. Vildsvin här jagas nästan enbart vid åtel, och där är det ytterst sällan någon som promenerar i mörkret.
 
Sv: Jaktfråga, vad gäller?

Tycker inte de är så konstigt, många åker bara som skytt till en mark och har noll koll på var de är. De drar lott vart man ska stå, blir skjutsade dit och visade åt vilket håll som är okey att skjuta.
När hundarna/drevkarlarna tagit sej igenom området samlas alla igen, går igenom vad som skjutits och setts och så åker man vidare till nästa område. Så håller man på så hela dagen.
 
Sv: Jaktfråga, vad gäller?

Som du säger, beror ju på vart man bor, vilken tilldelning. Många verkar tro att de bara är då man jagar älg, vilket inte stämmer.
Och som du tar upp, unghundar som tränas under säsongen.
 
Sv: Jaktfråga, vad gäller?

Det låter som om ni som är jägare i denna tråden är måna om att informera och det är ju kanon! Jag undviker gärna att promenera runt i skog där det jagas , men jag måste ju som sagt veta om det.

Tyvärr är långt ifrån alla jägare bra på att informera. Jag har flera tillfällen stött på jägare i skogen utan att det har varit skyltat eller på något vis angivet för mig som promenerande. Jag har även frågat dessa vart dem har jagat för att snabbt kunna gå åt andra hållet och fått svaret att dem inte visste vart deras kompisar befann sig! Allvarligt? Vill man som jägare ha lite respekt och att jag som gående inte ska störa så bör man ju iaf veta vart ens kompisar jagar.

Fast det beror på hur det hela är organiserat, ibland är det bara jaktledaren som har fullständig koll då han flyttar om folk under tiden jakten pågår beroende på vart dom behövs, och jaktledaren informerar bitvis bara beroende på om det är folk som är så pass nära varandra att de behöver tänka på skjutriktning och liknande.

/Camilla
 
Sv: Jaktfråga, vad gäller?

Helt fel enligt Naturvårdsverket. Man får inte hindra eller störa medvetet men att använda skogen normalt för rekreation och svampplockning t ex räknas inte som störande. Enskild har som någon skrev inte rätt att avisa någon mer än vid hemfridsbrott.
Tyvärr så har varken ridklubbar, hundsällskap eller jägare rätt att avvisa folk från mark de äger eller hyr
 
Sv: Jaktfråga, vad gäller?

Sedan är det väl klart för de flesta initierade att jakträtten är knuten till äganderätten, på samma vis som rätten att avverka.
Allemansrätten är bara en sedvanerätt och får inte inkräkta menligt på gården näringsverksamhet.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 177
Hundträning Har en 12-veckors schäfervalp som är otroligt stabil och lugn. Både hemma, i stallet, nya miljöer osv. Han håller sig nära mig men är...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 170
Senast: lilstar
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 579
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp