Jaktgolden

Bukefalos 30 år!

Acto

Trådstartare
Jag önskar höra från er som har jaktgolden eller som på annat sätt har erfarenhet av jaktgolden. Vi förlorade ju vår Ascot i maj – smärtan är fortfarande väldigt stor och vi har inte kommit över förlusten av Ascot. Mitt i detta önskar vi dock fortfarande ha hund så därav har jag den senaste tiden först funderat på raser och då landat på jaktgolden och jag har då dykt ner i avelsdata, kennelhemsidor osv. Jag meddelade intresse på en kul för några veckor sedan och vi ska besöka valparna om ett tag. Jag var även och träffade hanhunden och hans ägare för ett tag sen – det var riktigt kul.

Jaktgolden är dock en ny ras för mig (Ascot var blandras golden/border collie) så jag har inte koll på linjer inom rasen och sådant som inte framgår av avelsdata. Därför undrar jag om Buke har bättre koll. Jag har som sagt läst på via avelsdata så mycket jag kan om den aktuella kullen, tiken och hanen, deras föräldrar, syskon osv i den mån information finns. Jag har såklart även ställt många frågor till uppfödaren, både via mail och per telefon, samt till hanhundsägaren. Jag tycker att jag har fått bra kontakt med både uppfödaren och hanhundsägaren, men jag skulle gärna vilja ha Bukes input gällande jaktgolden. Det finns en del utländska linjer bakom kullen vilket ju gör det svårare att kolla upp linjerna själv (uppfödaren har här förmedlat en hel del information).

Jag har som sagt ställt flera frågor till uppfödaren men funderar på om jag har glömt något. Vilka är era viktigaste frågor att ställa? Någon fråga ni hade önskat att ni hade ställt? Något särskilt man bör fråga om eller tänka på utifrån ett hälsoperspektiv eller sett till mentaliteten?

Finns det några ”kända” hälsoproblem inom rasen som inte registreras på avelsdata eller nämns i RAS dokumentet tycker ni? Jag har läst RAS dokumentet för Golden Retriever. Hur vanligt uppfattar ni att tex cancer och hudproblem är inom jaktgolden?

Vad är era erfarenheter i övrigt av jaktgolden? Jag har sökt på Buke och fått upp i någon tråd att det kan finnas viss hanteringproblematik? Är det någon som känner till detta inom rasen? Utifrån tikens och hanens MH, samt MH från övrig släkt så tycker jag att denna del ser bra ut. Jag är dock ingen expert på MH.

Ni som har eller har haft jaktgolden, vad tränar/tränade ni med era hundar? Jag och Ascot tränade noswork, specialsök, personspår, viltspår, rallylydnad och drag. Vi gick kurser inom jaktapportering när Ascot var yngre men jag fick aldrig till samma glädje hos Ascot i den träningen som i annan träning så vi hobbyapporterade bara. Min tanke med valpen är att apportering ska vara vår huvudgren även om jag även har tänkt att vi ska träna övriga nämnda sporter. Jag är inte jägare, vilket uppfödaren är informerad om.

Många tankar som snurrar i huvudet just nu så fler frågor kan nog komma.

Apporteringsmässigt upplever jag att jaktgoldens ofta har problem att hålla fokus, och att ha balans med all sin sprudlande energi och passivitetsdelarna. Många bränner sig pga stress. Sedan kan det så klart vara en träningssak också, jag upplever att många med jaktgoldens drar upp dem väldigt högt - kanske för att de ofta håller på med grenar som lydnad och rally utöver apporteringen.

Du har kanske redan sett dem i arbete, men jag hade nog velat veta hur det ser ut där, om du vill ha apporteringen som huvudsyssla :)

Jag lever nära en jaktgolden med importlinjer bakåt. Jag tycker hon både beter sig som och har vissa utseende-drag av flatte... men i jakten och dummy-träning är hon förvånansvärt fokuserad och uthållig.
Har en annan träningskompis med svenska linjer som jag upplever som mer seriös även i annan träning.
Så jag skulle nog gärna vilja träffa föräldrar och andra släktingar för att se om det är den typ av golden jag vill ha. Vad man vill ha är ju väldigt individuellt 😊

Apporteringsmässigt upplever jag att jaktgoldens ofta har problem att hålla fokus, och att ha balans med all sin sprudlande energi och passivitetsdelarna. Många bränner sig pga stress. Sedan kan det så klart vara en träningssak också, jag upplever att många med jaktgoldens drar upp dem väldigt högt - kanske för att de ofta håller på med grenar som lydnad och rally utöver apporteringen.

Du har kanske redan sett dem i arbete, men jag hade nog velat veta hur det ser ut där, om du vill ha apporteringen som huvudsyssla :)
Tack så mycket för ditt svar! Jag har förstått att jaktgolden inte har samma tydliga arbetsfokus i träningen som jaktlabbe eller hur man ska beskriva det.

Jag har sett en del i arbete men jag hade gärna sett mer. Förstår var du menar. Kunde se på hanhunden att han inte behövdes dras upp alls utan apporteringen i sig själv var mkt belönande (nu drog inte hanhundsägaren upp hunden).

Jag har frågat både uppfödaren och hanhundsägaren gällande passivitet och fått bra svar där men ska prata med uppfödaren om det igen :)

Blir viktigt att komma ihåg i träningen att inte dra upp hunden. Jag har ju mer erfarenhet av annan träning, såsom noswork, specialsök, lydnad, rallylydnad. I framförallt de två senare sporterna drar man ju gärna upp hunden med kamp och annan lek. Kommer nog ha en hel del frågor i Retriver tråden.

Jag lever nära en jaktgolden med importlinjer bakåt. Jag tycker hon både beter sig som och har vissa utseende-drag av flatte... men i jakten och dummy-träning är hon förvånansvärt fokuserad och uthållig.
Har en annan träningskompis med svenska linjer som jag upplever som mer seriös även i annan träning.
Så jag skulle nog gärna vilja träffa föräldrar och andra släktingar för att se om det är den typ av golden jag vill ha. Vad man vill ha är ju väldigt individuellt 😊
Tack för ditt svar! Hanhunden har bla amerikanska linjer bakom, samt vad man kallar (såsom jag förstår) brittiska linjer, i detta fall då svenska. Tiken har brittiska linjer (Sverige främst men även Nederländerna). Utseendemässigt kan jag inte se några direkta likheter mellan tiken och hanen och flatte, dock är hanhunden nog lite mer högbent.

Förstår vad du menar med mer seriöst i träningen. Uppfödaren själv har beskrivit brittiska linjer som ofta mer seriösa och samlade jämfört med amerikanska.

Hanhunden har jag som sagt träffat. Tiken, och valparna, ska jag träffa.

Tack så mycket för ditt svar! Jag har förstått att jaktgolden inte har samma tydliga arbetsfokus i träningen som jaktlabbe eller hur man ska beskriva det.

Jag har sett en del i arbete men jag hade gärna sett mer. Förstår var du menar. Kunde se på hanhunden att han inte behövdes dras upp alls utan apporteringen i sig själv var mkt belönande (nu drog inte hanhundsägaren upp hunden).

Jag har frågat både uppfödaren och hanhundsägaren gällande passivitet och fått bra svar där men ska prata med uppfödaren om det igen :)

Blir viktigt att komma ihåg i träningen att inte dra upp hunden. Jag har ju mer erfarenhet av annan träning, såsom noswork, specialsök, lydnad, rallylydnad. I framförallt de två senare sporterna drar man ju gärna upp hunden med kamp och annan lek. Kommer nog ha en hel del frågor i Retriver tråden.

Nej, labbarna är generellt mer seriösa i arbete - men det är ju inte alla som tilltalas av det :)

Super att du sett hanhunden redan och att du gillade vad du såg!

Jag är inte så rädd för att dra upp dem ganska ordentligt precis i början, ”to lit the fire in the belly”, men det är en balans! Aldrig mer än man känner att det går vrida ner spisvredet igen.

Kul om du joinar där, den skulle må gott av att vara lite mer aktiv :D

Jag har inte haft några egna, men varit i närheten av fyra, tre hanar och en hona, ganska länge. Alla fyra har varit ganska olika, med olika intensitet och vilja att arbeta. Dock är det nog bara tre av fyra som det knappt gick att träna med alls, han ville mest leva livet som knähund, haha!
Min upplevelse är att de har en otrolig will to please och önskan av att arbeta, men att fokus ibland kan vara lite sisådär. De kan få lite egna idéer vilket inte alltid är så populärt. Av de fyra jag varit nära har de dock alltid kunnat "stänga av" när träning eller tävling är över. Vi kan ligga och halvsova på soffan i flera timmar en kväll, gå ut och kissa, sen lägger de sig och sover igen för att följande dag åka ut i skogen i flera timmar.

Har för mig att de alla behöver höftröntgas, och en av de jag umgåtts med har haft ganska mycket problem främst med eksem/liknande (inte min hund, så vet ju inte riktigt diagnos eller vad som orsakat det).

Jag har två, en som blir 14 på söndag och en som är 7.

Till att börja med vill jag tipsa om Rasdata golden retriever. Jag tycker det är mycket lättare att kolla upp olika hundar där än i avelsdata, förutom index på höfter och armbågar. Informationen uppdateras ett par gånger om året, så de senaste resultaten finns inte med.

Sedan vill jag varna lite för uppfödare som kallar sina hundar för jaktgolden, men som inte meriterar sina hundar på jakt, utan det är mest att de oftast är mörka som verkar vara viktigt. Visst kan det vara trevliga hundar, men om föräldrarna i alla fall har resultat från öppen klass är chansen större att valpen blir en bra apportör. Saknas meriter i släkten, förutom kanske lite viltspår, är det inte lätt att veta.

Förutom allergier så förekommer det en del epilepsi och jag gissar att livmoderinflammation på äldre tikar är lika vanlig som hos andra golden.

Jag har inte haft några egna, men varit i närheten av fyra, tre hanar och en hona, ganska länge. Alla fyra har varit ganska olika, med olika intensitet och vilja att arbeta. Dock är det nog bara tre av fyra som det knappt gick att träna med alls, han ville mest leva livet som knähund, haha!
Min upplevelse är att de har en otrolig will to please och önskan av att arbeta, men att fokus ibland kan vara lite sisådär. De kan få lite egna idéer vilket inte alltid är så populärt. Av de fyra jag varit nära har de dock alltid kunnat "stänga av" när träning eller tävling är över. Vi kan ligga och halvsova på soffan i flera timmar en kväll, gå ut och kissa, sen lägger de sig och sover igen för att följande dag åka ut i skogen i flera timmar.

Har för mig att de alla behöver höftröntgas, och en av de jag umgåtts med har haft ganska mycket problem främst med eksem/liknande (inte min hund, så vet ju inte riktigt diagnos eller vad som orsakat det).
Tack så mycket för ditt svar! Jag har tyvärr haft svårt att svara denna vecka. Mycket bra input!

Ska fråga uppfödaren gällande eksem och även allergi. Hade önskat att sådant registrerades på avelsdata.

Jag har två, en som blir 14 på söndag och en som är 7.

Till att börja med vill jag tipsa om Rasdata golden retriever. Jag tycker det är mycket lättare att kolla upp olika hundar där än i avelsdata, förutom index på höfter och armbågar. Informationen uppdateras ett par gånger om året, så de senaste resultaten finns inte med.

Sedan vill jag varna lite för uppfödare som kallar sina hundar för jaktgolden, men som inte meriterar sina hundar på jakt, utan det är mest att de oftast är mörka som verkar vara viktigt. Visst kan det vara trevliga hundar, men om föräldrarna i alla fall har resultat från öppen klass är chansen större att valpen blir en bra apportör. Saknas meriter i släkten, förutom kanske lite viltspår, är det inte lätt att veta.

Förutom allergier så förekommer det en del epilepsi och jag gissar att livmoderinflammation på äldre tikar är lika vanlig som hos andra golden.
Tack! Har hittat till Rasdata golden retriver så fortsätter min koll där.

Bra input och har förstått att det finns sådana uppfödare. Föräldrarna till kullen har begränsade med officiella jakt meriter men har deltagit i praktisk jakt.

Gällande epilepsi, visst är det inget som noteras på avelsdata?

Nej, labbarna är generellt mer seriösa i arbete - men det är ju inte alla som tilltalas av det :)

Super att du sett hanhunden redan och att du gillade vad du såg!

Jag är inte så rädd för att dra upp dem ganska ordentligt precis i början, ”to lit the fire in the belly”, men det är en balans! Aldrig mer än man känner att det går vrida ner spisvredet igen.

Kul om du joinar där, den skulle må gott av att vara lite mer aktiv :D
Seriösare i arbete - det var en bra beskrivning och så jag har förstått att labbarna är jmf med golden.

Yes, jag gillade vad jag såg av hanen 😊.

Aha tack, bra input gällande att dra up dom men att det behöver finnas en balans. Låter väldigt logiskt.

Om du inte tänkt använda hunden huvudsakligen till jakt skulle jag säga att utbudet ökar, och med det eventuellt möjligheten att få tag på en stabil hund. Jag är lite förfärad över utvecklingen på jaktretriever, där vissa verkar mena att om hunden funkar på jaktprov, då är det en komplett hund. Samtidigt ser jag jaktretrievers på bph som knappt kommer runt banan, som är otillgängliga och rädda, och som även visar onödigt stort aggressionspaket.

Var noga med mentaliteten på jaktgolden säger jag. Både socialiteten och nervkonatitutionen lämnar en del att önska. Men jag har också träffat flera individer från vissa uppfödare som alltid verkar lyckas, åtminstone med att få fram trevliga individer

Vi har eller har haft en uppfödare av Golden här i Töreboda, har suuuuuuper bra hundar.
Borde gå att söka fram henne. Tror kenneln heter Goldcliff

Jag har inte haft jaktgolden själv men rasen ligger högt upp på min lista över framtida tränings/tävlingshund (border collie ligger i topp, främst med tanke på vallning då jag har får).

Min bild av rasen är väldigt god! Jag har förstått det när jag läst i trådar och även på sociala medier att det finns en del jaktgoldens med rädslor och nerverna på utsidan. Jag tränar dock olika grenar tillsammans med tre olika jaktgoldens från tre olika kennlar och samtliga är hur trevliga som helst och verkar roliga att jobba med. Även tidigare jaktgoldens jag mött på kurs eller träningar har alla upplevts som väldigt stabila och trevliga hundar.

Jag har ingen erfarenhet av golden på jakt/apporteringsträning utan de jag träffar tränar rally, lydnad och/eller bruks. Jag upplever samtliga jag träffat väldigt positiva till all sorts träning. Det skiljer lite hur "seriösa" de känns i träningen, en tik jag tränar med tar all träning på stort allvar medan en hanhund kan vara väldigt flamsig emellanåt. Den tredje är nog ett mellanting.

Skulle jag själv skaffa golden hade jag velat fråga om allergier, hur hunden är mot andra människor och även mot andra hundar. Samt hur de fungerar i olika nya miljöer.

Jag har erfarenhet av alla tre "kategorier"
Har haft showlinjer, jakt linjer och dual purpose.

Min upplevelse har varit följande:
Snowlinjerna är lite mer som katter, egen vilja och inte aå mycket WTP.
Trevliga soffpotatisar o man uppskattar det, oftast ganska tråkiga mentalt, så det i avel är viktigare med utseendet än mentaliteten.

Jaktgolden(hane) hög i energi, men väldigt svår att komma åt och få till ett bra samarbete. Blev ganska stökigt, så han fick återgå ( fick honom aom omplacering) ganska skarp mot andra hundar.

I dagsläget har jag två DP(dual purpose)
Dessa skulle jag säga passar mig perfekt.
Underbara familjemedlemmar, kan ha med dem på jobb och de bara slappar i 8 timmar, sen fullt fokus på träning i olika former. Rallylydnad, lydnad, jaktapportering, nosework, viltspår mm. Mm. De är verkligen för mig helt perfekt.
Stabila mentalt, både mot hundar och människor.
Lagom mycket energi.
Inga problem att växla mellan full gas och totalt passivitet (apportering).

Sen ska man, oavsett ras vara ganska petig med att kolla upp uppfödare, MH/BPH, sjukdomar bakåt osv. Det går inte att alltid ta uppfödarna på orden.

Många ärftliga sjukdomar registreras ju inte såsen HD/ED/RD, inåtrullande ögonllock (mest showlinjer)

Allergier, epilepsi, mentala problem (utan MH/BPH). Avstått från skott är för mig absolut nej, speciellt som det går att se syskons MH/BPH och konstatera att det ligger i generna, samma sak med starka rädslor.

Det finns gått om goldenuppfödare, så man har råd att vara kräsen.
Även vårt grannland Danmark har fina linjer

Om du inte tänkt använda hunden huvudsakligen till jakt skulle jag säga att utbudet ökar, och med det eventuellt möjligheten att få tag på en stabil hund. Jag är lite förfärad över utvecklingen på jaktretriever, där vissa verkar mena att om hunden funkar på jaktprov, då är det en komplett hund. Samtidigt ser jag jaktretrievers på bph som knappt kommer runt banan, som är otillgängliga och rädda, och som även visar onödigt stort aggressionspaket.

Var noga med mentaliteten på jaktgolden säger jag. Både socialiteten och nervkonatitutionen lämnar en del att önska. Men jag har också träffat flera individer från vissa uppfödare som alltid verkar lyckas, åtminstone med att få fram trevliga individer
Tack så mycket för din input! Jag vet att du ser många hundar på bph. Jag har hört att det är viktigt att kolla mentaliteten etc på jaktgolden. Tycker dock att jag har hittat flera kennlar av jaktgolden där man har rätt stort antal av sina hundar/kullar som gör antingen BPH, MH eller FB-R.

Den kull jag har anmält intresse på, och där jag har träffat hanen, och ska träffa tiken och valparna, så finns visst underlag från MH. Sen har inte de utländska hundarna gjort det dock så där blir det ju svårare att veta. Både tiken och hanen har gjort MH och har just över rasens medelvärde (tiken) och en bit över rasens medelvärde (hanen) gällande nyfikenheten/orädsla och just över/på medelvärdet gällande socialitet. Alla helsyskon till tiken förutom en har gjort MH med liknande resultat gällande nyfikenheten/orädsla och socialitet (en av 10 som har lite lägre). Tikens föräldrar har också gjort MH, bland tikens syskon är det några som har gjort MH men fler som har gjort fb-R. Hanen är från en utländska kull så kullsyskon och tiken till den kullen har ju inte gjort MH men hanen till den kullen är svensk och har MH med liknande resultat gällane nyfikenheten/orädsla och socialitet. Generation efter det på hanens sida är helt amerikanska linjer så där vet jag ju inte. Just nyfikenheten/orädsla och socialitet är något jag har kollat särskilt på bland släktingarna till tiken och hanen (syskon, föräldrar, syskonen till föräldrarna, far/morföräldrar och deras syskon i den mån de är svenska hundar). Sen, går man 3 generation bakåt så blir det ganska tomt på MH. Jag har istället även tittat på resultat från halvsyskon till tiken, till hanen och till deras föräldrar för att se hur det ser ut där. Där finns det en del MH och BPH resultat och utifrån mina otränade ögon har det sett ok ut gällande dessa frågor. Jag är såklart ingen expert.

Jag har erfarenhet av alla tre "kategorier"
Har haft showlinjer, jakt linjer och dual purpose.

Min upplevelse har varit följande:
Snowlinjerna är lite mer som katter, egen vilja och inte aå mycket WTP.
Trevliga soffpotatisar o man uppskattar det, oftast ganska tråkiga mentalt, så det i avel är viktigare med utseendet än mentaliteten.

Jaktgolden(hane) hög i energi, men väldigt svår att komma åt och få till ett bra samarbete. Blev ganska stökigt, så han fick återgå ( fick honom aom omplacering) ganska skarp mot andra hundar.

I dagsläget har jag två DP(dual purpose)
Dessa skulle jag säga passar mig perfekt.
Underbara familjemedlemmar, kan ha med dem på jobb och de bara slappar i 8 timmar, sen fullt fokus på träning i olika former. Rallylydnad, lydnad, jaktapportering, nosework, viltspår mm. Mm. De är verkligen för mig helt perfekt.
Stabila mentalt, både mot hundar och människor.
Lagom mycket energi.
Inga problem att växla mellan full gas och totalt passivitet (apportering).

Sen ska man, oavsett ras vara ganska petig med att kolla upp uppfödare, MH/BPH, sjukdomar bakåt osv. Det går inte att alltid ta uppfödarna på orden.

Många ärftliga sjukdomar registreras ju inte såsen HD/ED/RD, inåtrullande ögonllock (mest showlinjer)

Allergier, epilepsi, mentala problem (utan MH/BPH). Avstått från skott är för mig absolut nej, speciellt som det går att se syskons MH/BPH och konstatera att det ligger i generna, samma sak med starka rädslor.

Det finns gått om goldenuppfödare, så man har råd att vara kräsen.
Även vårt grannland Danmark har fina linjer
Tack så mycket för ditt svar och att du delar med dig!

Har försökt kolla upp så mkt som jag kan. Hd/ed ser bra ut utifrån avelsdata och som jag skrev ovan tycker jag att det ser bra ut gällande MH. Sen är det som sagt en del utländska linjer (blad annat Danmark och amerikanska) och där finns det ju inget MH frånsett när en hund har importerats till sverige. Håller absolut med att avstå från skott skulle vara ett nej från min sida.

Liknande trådar

• En gång *din ras*, alltid...
  • Köpa valp, tips & råd
  • Första uppfödarbesöket
  • Valpkull!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat