Jakthund i hundhård hela dagarna, vettigt?

Bukefalos 30 år!

Tack!
Ja, jag funderar på att skaffa två, men tänker att två syskon kanske gör dem för täta med varandra och jag inte blir flocken, får kanske vänta till året efter att skaffa en till, eller ta över en äldre hund som är lugn. Ja, resterande tid ska den ju vara med oss (ja, såklart så om jag kör barn till träning/kompisar etc får man ju se om den vill åka med eller stanna hemma). Men när man jobbat 7-4 blir det ju efter allt som ska göras med både hundträning och annat ungefär 3-4 h hemma med hunden inne på kvällen.
Du blir flocken, tro mig. Du kommer ju att vara den viktigaste personen i hunden/hundarnas liv. Sen kan det ju vara kämpigt med 2 valpar samtidigt, men planerar du att skaffa en i taget så kommer det att vara lite problematiskt första året just med den första hundens behov av sällskap. Det kommer du ju att behöva fundera kring, finns det ingen möjlighet att ta med hunden till jobbet tex? Eller dagmatte/husse under förmiddagen som kanske kan åka & lämna hunden i hundgården efter 4-6 timmar? Ingen jaktkompis som kan tänka sig att ha lite "delad vårdnad"?

Du blir flocken, tro mig. Du kommer ju att vara den viktigaste personen i deras liv. Sen kan det ju vara kämpigt med 2 valpar samtidigt, men planerar du att skaffa en i taget så kommer det att vara lite problematiskt första året just med den första hundens behov av sällskap. Det kommer du ju att behöva fundera kring, finns det ingen möjlighet att ta med hunden till jobbet tex? Eller dagmatte/husse under förmiddagen som kanske kan åka & lämna hunden i hundgården efter 4-6 timmar? Ingen jaktkompis som kan tänka sig att ha lite "delad vårdnad"? Det brukar kunna lösa sig om man klurar lite =)
Tack!
Så du tror man kan stoppa ihop två syskon direkt utan att de blir helt bundna i varandra och inte ser mig som flocken?

Ja, jag har funderat på jaktkompisar men de har ju samma schema och de är själva, visserligen med kompis då. Men det är väll lika bra med två syskon om ni tror att de inte blir vildare av varandra.

Kort och gott: Ni som haft Wachtel, hur mycket tid har ni lagt på effektiv träning varje dag?

En timme är mycket enligt många av mina vänner, här säger vissa att det krävs avsevärt mer. Pratar effektiv träning.

Kort och gott: Ni som haft Wachtel, hur mycket tid har ni lagt på effektiv träning varje dag?

En timme är mycket enligt många av mina vänner, här säger vissa att det krävs avsevärt mer. Pratar effektiv träning.
Allt du gör med hunden, oavsett ras och inriktning, kan inte vara "effektiv träning". Då blir det inte effektiv träning. En hund som aldrig får en promenad, en rastrunda eller skönt häng kommer inte att tillgodogöra sig en timmes "effektiv träning" varje dag.

Allt du gör med hunden, oavsett ras och inriktning, kan inte vara "effektiv träning". Då blir det inte effektiv träning. En hund som aldrig får en promenad, en rastrunda eller skönt häng kommer inte att tillgodogöra sig en timmes "effektiv träning" varje dag.
Det är det ju inte, jag ska ju ha den inne vid soffan 3-4 h på kvällen.

Ja, jag tror också det krävs flera timmar med hunden om dagen (så om det bara är att den sitter med en och ser tv eller tittar när jag grejar i garaget), men jag känner samtidigt att man måste få ha hund även om man jobbar 7-4
Det här stör mig lite, hund är faktiskt ingen rättighet och kan man inte och har inte lust/tid att ge hunden ett bra liv så bör man inte skaffa hund. Svårare än så är det faktiskt inte.

Och nej, du skapar inte en bra relation med en hund genom att sitta och titta på tv tillsammans med den. Har du otur så får du en individ som du knappt ens kan titta på tv tillsammans med, man vet aldrig vad man får riktigt för individer. Vissa hundar kräver mer vissa mindre.

Jo, den får vara med mig när jag grejar på gården, då går den med mig när jag håller på. Ge lite korta kommandon etc Framförallt de veckorna när jag ej har barnen.
Fast det är en arbetande ras du valt, och även på sidan om det är det en hund, kamrat och til syvende och sist atlet också om du vill jaga aktivt.
Aldrig en långpromenad, en tur till stranden, kanske en sväng på agilitybanan om man är så lagd? En fjällvandring, en tur ned på stan och en kall dryck på någon veranda? Minst bara en rastpromenad om dagen borde väl ändå vara rutin utöver träning med sunt förnuft, men ingenting sådant nämns.... och var ska det få plats på de där fyra timmarna av umgänge om en timme är träning och resten TV?

Tjugo timmar i förvaring och en timmes träning bygger varken stamina eller samarbete. En arbetskamrat är inte ett redskap man kan stuva undan i skåpet, vässa då och då och förvänta sig att det ska fungera som en partner.
Jag förstår verkligen inte hur du prioriterar eller tänker, jag betvivlar att du verkligen har kärlek och ett genuint intresse för hundar utöver jakten - och hoppas att du antingen tänker om din vardag eller införskaffandet av hund överlag.

Det är det ju inte, jag ska ju ha den inne vid soffan 3-4 h på kvällen.
Det går inte riktigt ihop nånting, det där är så otroligt lite tid tillsammans med hunden. Det är snudd på obefintlig tid tillsammans med hunden.

Varför skaffar du inte en ras som passar din livsstil och har hunden på dagis eller hos hundvakt på dagarna när du jobbar och har hunden som en familjemedlem inomhus? Eftersom du också säger att hunden är bra för barn osv.

Vill du så gärna jaga med hund men inte har tid eller intresse att ta hand om en jakthund på ett bra sätt så låna en hund när du ska jaga istället.

Är du inte intresserad av att ha hund på heltid så skaffa ingen egen hund helt enkelt. Hundar är som sagt ingen rättighet och dom kräver att man har en viss livstil och sätter dom framför en själv.

Jag undrar hur du tänker valp/unghundstiden. Det kommer ju att dröja innan den kommer att klara av att vara ute i hundgården en hel arbetsdag, hur tänker du lösa det innan? Och skulle du skaffa två syskon under dessa premisser kommer de definitivt bonda mer med varandra än dig. Skaffa den ena först, känn efter att allt funkar.

Fast det är en arbetande ras du valt, och även på sidan om det är det en hund, kamrat och til syvende och sist atlet också om du vill jaga aktivt.
Aldrig en långpromenad, en tur till stranden, kanske en sväng på agilitybanan om man är så lagd? En fjällvandring, en tur ned på stan och en kall dryck på någon veranda? Minst bara en rastpromenad om dagen borde väl ändå vara rutin utöver träning med sunt förnuft, men ingenting sådant nämns.... och var ska det få plats på de där fyra timmarna av umgänge om en timme är träning och resten TV?

Tjugo timmar i förvaring och en timmes träning bygger varken stamina eller samarbete. En arbetskamrat är inte ett redskap man kan stuva undan i skåpet, vässa då och då och förvänta sig att det ska fungera som en partner.
Jag förstår verkligen inte hur du prioriterar eller tänker, jag betvivlar att du verkligen har kärlek och ett genuint intresse för hundar utöver jakten - och hoppas att du antingen tänker om din vardag eller införskaffandet av hund överlag.
Såklart tar jag någon lång promenad i veckan (gör det redan), såklart tar jag med den på helgen när jag och familjen ska till stan och handla etc, men det jag skrivit är basen - vad den minst ska få och det är 15 min morgon tillsyn, ca 1 h träningspass kl. 17:00 beroende på om jag har barnen eller inte lite olika hur länge och sedan vara med oss inne på kvällen och så klart kissrunda innan läggdags nu när den ej ska bo i hundgården på natten.

Jag tittar ju inte på TV i 3-4 h, jag gör mat, gör vid kläder, den får sitta och titta, jag städar, gör saker i trädgården, kör barnen, sedan tittar på tv någon timme innan läggdags och då kan den ligga och bli klappad.

Jag undrar hur du tänker valp/unghundstiden. Det kommer ju att dröja innan den kommer att klara av att vara ute i hundgården en hel arbetsdag, hur tänker du lösa det innan? Och skulle du skaffa två syskon under dessa premisser kommer de definitivt bonda mer med varandra än dig. Skaffa den ena först, känn efter att allt funkar.
Jag har tre månaders semester denna sommaren, sedan när den är 5-6 månader får den klara arbetsdagen

Såklart tar jag någon lång promenad i veckan (gör det redan), såklart tar jag med den på helgen när jag och familjen ska till stan och handla etc, men det jag skrivit är basen - vad den minst ska få och det är 15 min morgon tillsyn, ca 1 h träningspass kl. 17:00 beroende på om jag har barnen eller inte lite olika hur länge och sedan vara med oss inne på kvällen och så klart kissrunda innan läggdags nu när den ej ska bo i hundgården på natten.

Jag tittar ju inte på TV i 3-4 h, jag gör mat, gör vid kläder, den får sitta och titta, jag städar, gör saker i trädgården, kör barnen, sedan tittar på tv någon timme innan läggdags och då kan den ligga och bli klappad.
Normalt är en promenad per Dag, inte per vecka - utöver två till tre rastningar eller fler.

Det blir en Wachtel till sommaren, har pratat med en uppfödare ikväll :)

Schemat vardagar blir:

Tillsyn kl. 6:30 - rastas 15 min, ge mat och lite klapp.

På eftermiddagen - cirka en timmes aktivering, springa med oss när vi cyklar om barnen är med, springa när jag kör rullskidor, eller en timmes promenad där jag gör lite spårövningar, blodspår, lydnad, inkallning, apportering, koppelgång etc

Vara med oss på eftermiddagen till kvällen förutsatt att vi är hemma.

22:00 - kort kissrunda innan läggdags.

Därutöver 2-3 ggr i veckan blir det långpromenad eller jaktträning, riktiga spår etc i några timmar. Samt åka med om vi ska till stan eller liknande.

Jag är ensam och jobbar heltid, fast fler dagar och kortare skift.
Min vardag med hund var: morgonpromenad ~ 40 min (lite väderberoende och individberoende, men jag tänker påmina hundar i aktiv ålder) sedan nedvarvning sådär tjugo minuter eller en halvtimme så att hunden lägger sig medan jag gör mig iordning för jobbet. Om jag haft hundgård hade jag skiftat ut hunden här någonstans tänker jag.
Jobbar.
Kommer hem runt sex timmar senare. Tar in hund, ger middag, snabbkissar hund om nödig (förmodligen inte om hundgård.), äter något själv, går ut på promenad (eller rastning om träning senare). Träning.
Kommer hem. Slappnar av, soffa, vardag. Middag om jag inte hann innan. Rastning/kissrunda.
Kväll. Sover tillsammans.
Det känns normalt.

Total ensamtid ~sex timmar. Ibland runt åtta eller kanske till och med tio totalt på dygnet, men inte i ett sträck.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka