Jag tänkte att jag skulle gå in och göra ett inlägg på denna sidan för att beskriva lite att den bilden som gavs här inte nödvändigtvis stämmer överens med verkligheten, kanske den djurmoraliska i vissas ögon - ja - men inte alltid hur hunden kommer bli. Jag ställde samma fråga på flera FB sidor och fick helt andra svar, visserligen var det några som tyckte som ni på Bukefalos, men de flesta tyckte att en Wachtel enkelt kan vara själv 8-10 h från 6 7 månaders ålder och att det räcker med drygt en timmes riktig aktivering om dagen, förutsatt att den är med familjen på kvällen.
Strax efter att jag gjorde inlägget på denna sidan pratade jag med en från mitt jaktlag som i slutet av sommaren hade fått hem en jaktlabbe, MEN, pga att ett av barnen visade sig snabbt vara/blivit allergisk kunde de ej ha kvar den. Nu är hunden cirka 6 månader och han frågad mig om jag var intresserad av att testa ha den. Jag tänkte efter ett par veckor, egentligen var ju min tanke en hund som kunde användas som drivande hund, men sedan funderade jag - vad är det egentligen jag vill ha hunden till: Jo, eftersök av gris och apportering av änder för min andjakt är ju prio 1. Jag sa att jag kunde testa, bara testa, min hundgård var ju inte mycket mer som skulle göras med och jag kunde testa och se om den trivdes nu när de ändå inte kunde ha den. Det blev inte en vanlig modellhundgård utan jag satte upp ett högt staket på 120 kvm utanför den redan befintliga innerummet på 10 kvm i garaget och satte en hundlucka mellan och gjorde lite olika höjder och snickerier i utedelen.
Nu har den lugna krabaten varit här i drygt en vecka, och idag var första dagen som barnen kom hit sedan jag skaffade Sally. Och kan man vara mer nöjd? Jag har kört exakt det schemat som jag har beskrivit hela tiden** Hunden är i princip helt tyst och foglig, förra veckan var den lite skällig när jag kom hem, men jag ignorerade alla ljud och väntade att gå dit tills den var helt tyst och efter en vecka så fungerar det. Hunden hade redan ett mycket dämpat temperament och ligger lugnt inne på kvällen efter timmens träning.
**På morgonen har jag släppt ut den löst i hela trädgården när jag gör vid mig och har lagt ut ett blodspår kvällen innan som den får försöka sig på (gick bara i fredags och i morse när jag gjorde det tillräckligt tydligt och kort).... Sedan på em när jag kommer hem får den komma in i huset och någon gång på em blir det MINST en timmes aktivering och därefter får den vara i TV rummet (bara tv-rummet) och den får även sova i TV-rummet (den verkade lite förbryllad av det för den har sovit ute med tanke på allergin innan).
Jag var lite orolig hur den skulle bli med barnen men det fungerar fint märkte jag idag.
Så, jo, en hund kan hålla sig lugn trots nästan 10 h ensamhet på dagen, och den kan vara tyst i hundgården även som unghund. Kanske inte den hunden som blommar ut mest, men den har det fullt OK och vi i familjen får en lugn och foglig hund. Barnen glada.
Nu har jag bara en att jaktträna så den går fin fint för nästa säsong och kanske redan för eftersök av åtel på försommaren.
Det är möjligt att hunden blivit aningen dämpad av att den varit lite för mycket i hundgården för tidigt hos de tidigare ägarna med tanke på allergin med barnen (den har bott där på natten med), men den mår ju bra och är i vart fall lugn i alla lägen - än så länge.
Nu ska jag bara skriva in mig på några kurser med den och idag får den inte en lugn stund när barnen är här och gosar med den