Jämföra försäkringar

Bukefalos 30 år!

Marvin

Trådstartare
Nuvarande hästen har Agria och är försäkrad där sedan foster. Har inte använt sin försäkring mer än två gånger för sårskador, men premien har gått upp lite hela tiden. Funderar på om det är värt att byta till annat bolag?

Min eventuellt nya häst är tidigare oförsäkrad och nu funderar jag på om jag ska lägga den i Agria som jag har på alla andra djur, eller nåt annat. Och i så fall, vad?
Svårt att jämföra på nätet, så väldigt mycket som ska fyllas i och sen vet jag ändå inte om det är det priset som gäller.
Förslag?

Jag jämförde på nätet och hamnade på Folksam. De sa iaf att de tog över dolda fel eftersom hästen varit försäkrad sedan föl, fick uppge tidigare försäkringsnummer.
Dock inte prövat det i praktiken..

Jag jämförde på nätet och hamnade på Folksam. De sa iaf att de tog över dolda fel eftersom hästen varit försäkrad sedan föl, fick uppge tidigare försäkringsnummer.
Dock inte prövat det i praktiken..
Det har jag också hört.
Diskuterade detta häromdagen med några hästbekanta och fick rekommenderat Folksam.

Jag bytte från agria till Folksam när jag köpte en fölunge som var försäkrad från födseln. Min veterinär sa när vi hittade lösa benbitar typ direkt jag fått hem henne ”man ska aldrig byta försäkringsbolag vet du väl….”
Men dom betalade allting och det blev dyrt 😁 så dom höjde premien rättså fint också nu vid nytt försäkringsår 😅
Men kommer inte byta bolag.

Har du rabatt nånstans? Jag har min hemförsäkring i Folksam och har bra rabatter på alla andra försäkringar pga det. En kompis har Länsförsäkringar och får bra pris hos Agria.

@Ketrawzc
Jag har Länsförsäkringar till allt, banklån, bil-, hus- och kattförsäkringar. Tycker inte det ger så bra rabatt ändå. 🤷‍♀️
Men en vän ringde sitt ombud när hon fick de nya premierna och sa att det här går inte och då fick hon en hel drös med andra rabatter??

Dunstan har ju väldigt bra pris och ligger högst på topplistan på en jämförelse-sida jag hittade (försäkrat.se)

@Ketrawzc
Jag har Länsförsäkringar till allt, banklån, bil-, hus- och kattförsäkringar. Tycker inte det ger så bra rabatt ändå. 🤷‍♀️
Men en vän ringde sitt ombud när hon fick de nya premierna och sa att det här går inte och då fick hon en hel drös med andra rabatter??
Ja sånt är märkligt. Jag pratade med mitt ombud nyligen i samband med nytt försäkringsår och fick också nån mer rabatt.

Och jag hade passat mig för Dunstan för jag tycker var än man läser är det alltid så märkliga historier om dem 🫣 visst, finns alltid missnöjda kunder i alla bolag men Dunstan tycker jag alltid många skriver dåligt om.

Jag bytte från agria till Folksam när jag köpte en fölunge som var försäkrad från födseln. Min veterinär sa när vi hittade lösa benbitar typ direkt jag fått hem henne ”man ska aldrig byta försäkringsbolag vet du väl….”
Men dom betalade allting och det blev dyrt 😁 så dom höjde premien rättså fint också nu vid nytt försäkringsår 😅
Men kommer inte byta bolag.

Har du rabatt nånstans? Jag har min hemförsäkring i Folksam och har bra rabatter på alla andra försäkringar pga det. En kompis har Länsförsäkringar och får bra pris hos Agria.
Jag har diverse försäkringar och därmed rabatter hos länsförsäkringar/Agria och premien är ändå pissdyr på hästen trots att bara har vetvård och högsta självrisken (premien höjdes dessutom ca 25% från förra året till detta... :crazy:).

Skulle definitivt se mig om efter annat bolag om hästen ska nyförsäkras!

Jag har diverse försäkringar och därmed rabatter hos länsförsäkringar/Agria och premien är ändå pissdyr på hästen trots att bara har vetvård och högsta självrisken (premien höjdes dessutom ca 25% från förra året till detta... :crazy:).

Ja Agria har verkligen höjt otroligt mycket. Ponnyn är i Agria och de har höjt hennes premie med 1200kr nu från årsskiftet! Men kan inte byta pga att hon får reservation då.
Helt galet då hon dessutom inte använt försäkringen på flera år.

Men vem försäkrar i Agria om de blivit så väldigt dyra då? 🙈 Vet de alltid varit dyrare men måste ju vara rimligt! Jag sålde ett halvblod, visserligen för några år sen, där köparen ville byta från Folksam till Agria för de skulle få bättre premie pga rabatter.
Här är två försäkrade där sedan foster och unghästen som blir tre tror jag kanske tillomed haft lägre premie än min som är ett år äldre och försäkrad i Folksam. Den andra blir 6 iår så får se om de chockhöjer. Vet ägaren gått agrias kurser (säker gård??) i flera steg för att få ner premien också. Rabatt via Länsförsäkringar och SWB.

Hade definitivt bytt. Har Sveland för både höst och hund. De har väldigt lång självrisk och på hind tar de även tänder vilket var kanon när mjölktänderna inte ville släppa. Aldrig krånglat med ersättning och hsr haft flera hästar i Sveland. Både fått ta bort, behandlat nån led, akut op och akuta sårskador. Kan väl säga att jag gått plus på mina försäkringar😅.

Min (förhoppningsvis) nya unghäst är försäkrad i Agria sedan foster, men jag har hört de är så jäkla dyra så funderar också på att byta. Hört bra om Folksam, men det är ju om de tar över dolda fel också..

Jag har min i Folksam. Han var försäkrad i Dunstan när jag köpte honom, de hade nyligen bytt från Agria. Men har hört så mycket dåligt om dem så bytte och hamnade då på Folksam. Har dock aldrig använt försäkringen så vet inte hur det skulle fungera i praktiken, men det vet jag å andra sidan inte om han hade varit kvar hos Dunstan heller.

Nuvarande hästen har Agria och är försäkrad där sedan foster. Har inte använt sin försäkring mer än två gånger för sårskador, men premien har gått upp lite hela tiden. Funderar på om det är värt att byta till annat bolag?

Min eventuellt nya häst är tidigare oförsäkrad och nu funderar jag på om jag ska lägga den i Agria som jag har på alla andra djur, eller nåt annat. Och i så fall, vad?
Svårt att jämföra på nätet, så väldigt mycket som ska fyllas i och sen vet jag ändå inte om det är det priset som gäller.
Förslag?
Jag bytte nyss från Agria. Skulle betala över 18 000 per år för 20-årig häst utan livvärde. Han har varit frisk och tror inte vi använt försäkringen alls.
Agria kunde ge ca 1000 kr rabatt när jag ringde och frågade vad som gjorde det så oerhört mycket dyrare än liknande försäkringar hos andra bolag.
IF, Sveland och Folksam kunde ta in honom för 10 000 mindre med liknande villkor.
Har haft Agria iom att han försäkrats i det vid födsel via uppfödaren. Nu blev det bara för orimligt.
Tror du fattar att jag tycker BYT. 😅

Har haft många djur försäkrade under åren och då olika bolag. Det jag lärt är att vara försiktig med "nya" bolag som har bra pris. Plötsligt försvinner dom från marknaden. Samma gäller för bolag som plötsligt börjar med djurförsäkringar i sitt sortiment. Det kan ta slut lika fort.
Sveland har jag haft tvist med som mirakulöst löste sig när jag skrev om det här på Buke...hände visst någon mer.
Folksam har jag lärt mig den hårda vägen att man inte kan lita på alla man pratar med. Har två exempel det första gällde en häst som precis sålts där både köpare och säljare kontaktade bolaget flera gånger med exakt samma fråga. Resultatet var att det blev olika svar var gång med allt från att försäkringen skulle gälla till att det var helt omöjligt att den gällde.
Det andra gällde en försäkring på ett föl, där det fanns möjlighet till ett tillägg om inte fölet skulle kunna användas för tävling. Säljaren lovade att vissa saker inte skulle påverka utan den skulle gälla för allt jag frågade om. Så när då fölet som ettåring helt klart inte skulle få någon tävlingskarriär visade det sig att det gällde inte alls utan var väldigt begränsad. Fick till mig av den handläggaren att hen inte kunde svara för vad säljaren sa.

Men vem försäkrar i Agria om de blivit så väldigt dyra då? 🙈 Vet de alltid varit dyrare men måste ju vara rimligt! Jag sålde ett halvblod, visserligen för några år sen, där köparen ville byta från Folksam till Agria för de skulle få bättre premie pga rabatter.
Här är två försäkrade där sedan foster och unghästen som blir tre tror jag kanske tillomed haft lägre premie än min som är ett år äldre och försäkrad i Folksam. Den andra blir 6 iår så får se om de chockhöjer. Vet ägaren gått agrias kurser (säker gård??) i flera steg för att få ner premien också. Rabatt via Länsförsäkringar och SWB.
Har gården försäkrad i Länsförsäkringar (finns ju bara Länsförsäkringar, Dina och Dunstan till det), säker gård osv men det ger inte speciellt mycket rabatt ändå, 5-10%?
Fortfarande flera tusen dyrare med Agria..

Liknande trådar

• Hur ska jag tänka?
  • Hönät
  • Foder till ponny med EMS?
  • Snubblig häst

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026