5 ingredienser

Tonfiskröra

1 burk tonfisk i vatten
1 liten lök (eller en halv, kvarts, etc, typ 2msk)
Hellmans majonäs, ca 2msk
Äpple (valfritt)
Kokta makaroner eller rostad bröd

Tärna lök och äpple, gegga ihop allt, klart! Garants tonfisk tycker jag är bra och prisvärd.
 
Det här receptet kör jag som lyxig vardagsmat:
Lax
Potatis
Broccoli
Apelsin (10 st på 4 pers)

Stek laxen och broccolin (eller tillaga i ugn), koka potatisen, koka apelsinsaft, klyfta ev apelsinfiléer, och servera.


Mer lättlagat:
Blomkål (fryst eller färsk)
Bacon
Grädde
Grönsaksbuljong

Stek bacon. Koka upp blomkål med vatten + buljongtärning, mixa slät, koka upp igen med och smaka av med grädde. Servera.
 
Tonfiskröra

1 burk tonfisk i vatten
1 liten lök (eller en halv, kvarts, etc, typ 2msk)
Hellmans majonäs, ca 2msk
Äpple (valfritt)
Kokta makaroner eller rostad bröd

Tärna lök och äpple, gegga ihop allt, klart! Garants tonfisk tycker jag är bra och prisvärd.

Blir nyfiken på vart i landet du bor, för den tonfiskröran minus äpple är en av få barndomsrätter som jag fortfarande äter. Vi har röran i korvbröd, så den är inget för den som är rädd för kalorier eftersom man lätt äter många :angel:
 
Två ägg, två msk mjölk. Vispa ihop med en gaffel. Stek på medelhög värme. Peta in kanterna med gaffeln sa allt blir jämnstekt. Jag är omelettdrottning på jobbet, gör ofta det till lunch till mig och arbetskompisen. Lite skinka och riven ost och vänd över. Kanske har du för ”blöta” tillbehör 🤔
Den blir rinnig även utan tillbehör :(
Har alltid gjort på vatten, står ju vatten i recept och folk lyckas med den på vatten, men icke jag! :D Får testa din och se om det blir bättre!
 
Jag bestämde mig för att göra kycklinggratäng i går, men väl vid spisen och kylen blev det kokt pasta och så stekte jag kyckling i bitar, svamp i halvor/bitar, paprika i strimlor och vände ner crème fraiche paprika och chili smak. Gjorde extra mycket då jag hade två burkar crème fraiche och såg att datumet närmar sig så tänkte att jag ju kunde göra det då i går och till middag i dag kunde jag ösa ner det i en form med riven ost över så att det blir en gratäng.

Stekte i olivolja med chilismak. Salt och peppar i bara.
Blev mycket gott.
 
Pasta tricolor. Koka som vanligt. Koka med broccoli på slutet. Häll av.
Stek klippt bacon. Häll på grädde. I med sambal oelek efter smak.
Blanda med pastan o broccolin.
Mängder är helt beroende på sällskap och smak. Går även att äta kall.
 
En fuskig Minestrone-soppa
- Tomatpure
- Pasta (typ risoni eller färsk tortellini, krav är kort koktid)
- Slantad morot
- Majs, grönkål eller broccoli
- Höns eller grönsaksbuljong
smaka av med timjan och svartpeppar

Koka upp ca 4-5dl vatten, ha i buljongtärning och tomatpure.
Beroende på koktid på pastan, börja med pasta eller slantad morot.
I med majs/grönkål/broccoli och smaka av.
Viktigt att grönsakerna fortfarande har tuggmotstånd. Servera med en brödbit.

Ibland åker det i lite lök, och lite grädde också beroende på vad som finns i kylen.
 
Det här äter jag ofta till lunch:
1)Quinoa
2) Kokt i grönsaksbuljong.
3) Röda bönor (oftast ur tetra...)
4) Sojasås.
5) Sambal.

(Tillåts fler än 5 ingredienser brukar jag äta broccoli till.)
 
I dag gör jag pastagratäng med 5 ingredienser: 1.Pasta (typ penne eller fjärilar eller liknade) 2. Bacon 3. En burk majs 4. Grädde (kan bytas helt eller delvis mot creme fraiche) 5. Riven ost
Kokar pastan, steker baconet lätt. Blandar ihop med grädde, in i ugnen (typ 20p g) och lägger på riven ost efter en stund. Går att variera massor! Byta pastan mot färsk tortellini tex. Eller ha kyckling och paprika i, men nu fanns det hemma i dag.
 
Jag gjorde köttfärssoppa förra veckan.
Köttfärs
Morot
Palsternacka
Purjolök
Grönsaksbuljong

Förstås vatten och salt och peppar med (och så hade jag i hönsbuljong samt svamp också...).
 
Den blir rinnig även utan tillbehör :(
Har alltid gjort på vatten, står ju vatten i recept och folk lyckas med den på vatten, men icke jag! :D Får testa din och se om det blir bättre!

Mina omeletter och aggrora blev alltid sa rinnig att jag slutade gora dem. Sedan larde jag mig att "over here" har man absolut inte mjolk i omelette da det inte blandar sig med aggen utan gor den "rinnig". :cautious: Nar jag slutade ha nagon vatska alls blev bade omelett och aggrora plotsligt mycket battre och inte alls "rinniga".

Ett knep jag lart mig for att fa riktigt fluffig omelette och aggrora ar att vispa ner en matsked mayonas i aggen innan man har det i stekpannan. Riven ost ar ocksa gott i omelett smeten.:d
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp