Jamie Olivers skolmat....

Status
Stängd för vidare inlägg.

anhe

Trådstartare
...någon som såg det programmet igår? Jag såg det och blev rätt förskräckt över vad ungarna lever på i det där landet. Kan ju inte vara bra för hälsan :eek:
 
Sv: Jamie Olivers skolmat....

Japp! det ska bli spännande att se om han lyckas få barnen att äta bättre!
Jag förstår inte hur de kan välja pommes och bruna bönpr framför hans goda mat? Men de kanske blir modigare.....
 
Sv: Jamie Olivers skolmat....

Jag såg det :crazy:
Jag tycker det är starkt av Jamie att ta sig an detta och försöka lösa problemet. :bow:
Enda lösningen verkar ju vara att till en början lura i barnen nyttiga grönsaker i såser etc.
Men sedan då? NÅN gång måste dom ju äta även synliga grönsaker :mad:

Undrar hur deras föräldrar gör hemma? Borde inte dom kunna påverka, och VILJA påverka med tanke på vilken "situation" deras barn faktiskt sitter i?

Och uppfattade ngn vad det där med vaniljsåsen var? :confused: Var det vaniljsås med ngn paj eller annan form av efterrätt? Varför inte slänga ihop en fruktsallad istället? Borde ju tom bli billigare?

JAG hade GÄRNA gått på denna skola...tänk att få äta Jamies mat VARJE dag till lunch :d Har ätit det han tillagat en gång och vill gärna göra om d :)
 
Sv: Jamie Olivers skolmat....

Matkulturen är ju hemskt dålig i England, särskilt i de lite sämre områdena. Mattanterna är inte vana att LAGA mat till barnen, de är vana att tina upp och mikra friterad...ja, vadsomhelst. Mat skulle då jag inte kalla det. Vänta bara tills avsnittet när han visar barnen vad en sån där friterad korvgrej faktiskt innehåller!!! :eek:
 
Sv: Jamie Olivers skolmat....

Har du sett alla avsnitt? HUr går det då? får han nån ordning på dem?
 
Sv: Jamie Olivers skolmat....

Ja, det var äcklande :crazy: jag klagar på VÅRAN skolmat (svensk matkultur: koka sönder allt du ser och krydda inte?) men våran är ju i alla fall liiite mer hälsosam :crazy:
 
Sv: Jamie Olivers skolmat....

knapplån. Det var det äckligaste i matväg jag sett på länge. Skulle jag få sådan mat på skolan skulle jag ha matlåda varje dag. INGA grönsaker äcklig fryst pizza hamburgare utan sallad osv.... Konstigt att ungarna äter det men vad munnen är van vid.....
Jag tyckte synd om Jamie när ingen ville äta hans mat men jag kände att jag nästan skrek vid TV:n och tyckte gott att de kunde erbjuda EN rätt och gå hungrig om du inte vill ha. De flesta ungar jag känner skulle nog också välja pommes om de fick varje dag om alt. var grönsaker TA bort all friterad mat skulle vart mitt råd. Det kan inte vara billigare att göra pommes än ris/potatis??

Ska bli spännande att se vad han lyckas med, snacka om kontraster ivanliga fall använder han den mat han vill ha och la sen på 67% på inköpspriset :smirk: nu fick det INTE kosta mer än 5 kronor.... Snacka om att inte värdera ungarnas mat ingen här äter något vettigt för fem kronor varje dag. Fast om han kommer på några bra recept ska jag nog sno dom! Snacka om att sänka sitt eget matkonto.

Javan
 
Sv: Jamie Olivers skolmat....

Men lite skämtsamt finns det överhuvudtaget någon matkultur i det landet? Jag tittade på Discovery om någon som bodde ute i något lite hus i Dorseth och hans uppfattning om festmat fick det att vända sig i magen på mig... ;)

Men för att komma tillbaka till ämnet, jag såg oxå programmet igår och förstår att Jamie hade problem att få ihop ekonomin, 37 p är inte mycket pengar... Mina förslag hade varit pasta och köttfärsås med mycket grönsaker i såsen och sen grytor men det hade väl skrämt slag på ungarna... ;)

Men just det där med att äta synliga grönsaker tror jag antingen att man måste bli van med redan som liten eller oxå lära sig som större... Det är nog inte många lågstadie elever som väljer grönsaker om de inte är vana med det hemifrån.

Men när jag gick gymnasiet ville de plocka bort salladsbordet för det gick åt så mycket grönsaker... :eek: Men det fick vi stopp på med hjälp av elevråd och matråd! :D

Jag märker att elin 2,5 har blivit väldigt mycket bättre på att äta grönsaker sen hon började på dagis, de får alltid grönsakerna först och sen maten och allihopa äter nästan allt. Sen är hon väldigt besviken på tomaterna under vintern... förra sommaren åt vi jämnt svägerskans egna hemodlade tomater och elin kunde äta flera åt gången, samma sak med gurka och sen se hennes min första gången hon fick en "vintertomat" hon var så besviken!
 
Sv: Jamie Olivers skolmat....

Jag arbetar som lärare och vår mat är jättegod (allt utom kycklingen som de pressar ihop och lägger i någon panering) flera sorters sallader varje dag. Bra kryddning (särskilt veggen) och bra variation! Jag har absolut inget att klaga på den mat vi får (mer än att jag inte gillar vissa maträtter men det har inget med tilllagningen att göra utan jag är kinkig)

javan
 
Sv: Jamie Olivers skolmat....

Det är helt otroligt att ungarna fixar att prestera när de föds upp på så dålig mat. Det värsta är att många får precis samma mat hemma, vilket även deras föräldrar fick som barn etc.... Nästa gång jag ser en glåmig och anemisk engelsman så ska jag tänka på att det säkert beror på maten.....
Jag hoppas att han kan vända trenden men jag tror att många föräldrar kan ha svårt att ta till sig det "nya" då de själva serverar barnen sådan mat. När jag gick highschool i USA så erbjöds korv, hamburgare, pommes frites, pizza och sallad. Gissa vilken maträtt som hade kortast köer....
Det skulle vara intressant att få höra hur skolmaten ser ut i andra delar av världen, Spanen, Frankrike, Australien m.fl.
 
Sv: Jamie Olivers skolmat....

Javan skrev:
Fast om han kommer på några bra recept ska jag nog sno dom! Snacka om att sänka sitt eget matkonto.

Tänkte samma sak igår :idea:

Förhoppningsvis billigt OCH mums-mums :d
 
Sv: Jamie Olivers skolmat....

Hos oss måste barnen välja något från grönsaksbordet innan de tar mat (det vill säga smaka på en grönsak varje dag) och många blir faktiskt bättre och bättre på att ta grönsaker. Bitar är det de flesta gillar bäst (typ morotsbitar, vitkålsbitar, gurkstavar osv) det är lätt att äta och de ser vad det är. Sämst tycker mina barn om sallader som är ihopblandade ex. coleslaw, eller flera sorters sallader i ett.

Bitar är ett hett tips för den som vill få sina barn att käka mer grönsaker, jag tror de gillar att ha kontroll på vad de får i sig vilket de har med bitar men inte i blandsallader. :D

Javan
 
Sv: Jamie Olivers skolmat....

Slutresultatet blev tyvärr inte vad han tänkt sig. Greenwich borough, som är den stadsdel han försökte ”omvända” har redan fryst den planerade höjningen av skolmatskostnaden därför att regeringen beslutade att de inte får extra pengar till det utan måste ta av existerande skolbudget. Dvs skära ner på böcker eller lärare istället. Och för 37 pence per måltid blir det svårt att följa Jamies standard. :crazy: Han har rekommenderat minst 50 pence per måltid, men så blir det alltså inte. Men det kampanjas hårt just nu så förhoppningsvis tar Tony Blair sitt förnuft till fånga (HANS barn går ju på privatskola där maten är bra…). :smirk:

Dessutom måste barnen BETALA för denna gräsliga mat som de serveras varje dag, den är INTE gratis! En del föräldrar skickar med barnen matlåda istället, oftast chips, choklad och kakor eftersom ”det äter de i alla fall”. Hua!!! :eek:
 
Sv: Jamie Olivers skolmat....

Ibland får jag en så överväldigande lust att utbilda mig till nutritionist så att jag kan hjälpa barn och föräldrar till ett nyttigare liv i det här landet... :bump:

Har ni sett avsnittet ännu där Jamie ger mamman till killen som vägrade smaka på någonting en shoppinglista, och hon står i affären och säger: "Avokado? Det vet jag inte ens vad det är?!"

:eek:
 
Sv: Jamie Olivers skolmat....

Ja det är det värsta tycker jag för denna sörja till mat betalde barnen 1 pund per dag! Skulle lätt betala det dubbla för mitt barn och få riktigt mat dvs att de hade 1pund 37 pence istället att lägga på råvaror men tyvärr kanske inte alla har den möjligheten i England. Men det dom tar med sig är inget annat än godfika i mina ögon.

Fast... när jag var med min lärarutbildning i England besökte vi engelska skolor och på den ena skolan vart vi bjudna på lunch med barnen och där var maten helt okej (vad jag minns) inget friterat, EN maträtt och sallad gjorde att de flesta åt av det som bjöds (det var en kommunal skola) så kanske inte alla skolor är så där fruktansvärt dåliga?

javan
 
Sv: Jamie Olivers skolmat....

Det är egentligen lustigt det här med "veggen"...

När jag gick i skolan surade vi andra icke-vegetariener över att "vegetarianfolket" fick så god mat, dom serverades främst grönsaker, men till saken hör ju att deras mat faktiskt SMAKADE ngt :smirk: då det kryddades ordentligt!

Det gick tillslut så långt att jag och mina kompisar helt enkelt vart vegetarianer i skolan (våra föräldrar förstod oss och skrev på papper för detta) så mina sista år i skolan fick jag supermat :)

Men det här utspelade sig ju i sverige iofs...

och nog har vi ganska bra mat här?
 
Sv: Jamie Olivers skolmat....

Nej alla skolor är inte lika men det beror på vilken borough de tillhör. En rik borough har råd att ge barnen bra skolmat, de fattigare har det inte. Därför är det en klar fördel om man har råd att köpa ett hus i det rikare området så att barnen får bra mat även i den kommunala skolan...
 
Sv: Jamie Olivers skolmat....

Sunshine skrev:
Har ni sett avsnittet ännu där Jamie ger mamman till killen som vägrade smaka på någonting en shoppinglista, och hon står i affären och säger: "Avokado? Det vet jag inte ens vad det är?!" :eek:

Nej det har inte visats :crazy:

Men kokerskan verkade ju inte heller ha ngn större koll :angel: "Monzarella" vart det istället för Mozarella...samt diverse andra ihopblandningar ;) i hennes "ålder" samt det faktum att hon faktiskt är kokerska borde man väll veta sånt?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Jag har ju Jamie Olivers kokbok "5 ingredienser", vilket är en bunt rätter som lagas med endast, hör och häpna 7, nej skämtade bara, 5...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 582
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 256
Senast: Wille
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 940
Senast: lilstar
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp