Järnbrist?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Zab
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 704
Z

Zab

Kan hästar ha det? Och vad bör man i så fall ge/göra?
Jag vet ju hur jag mår när jag får järnbrist...typ hela tiden..XD

Min pålle är en sån där stackars häst som får foder utan foderstat
(fri tillgång på hösilage/hö blandat med halm, ganska mycket halm i det nu när det fortfarande finns gräs, kommer bli mer o mer hösilage/hö ju kallare det blir,
en skopa (typ..1.5 liter?) lucernpellets (blir ju mer sen i vattnet)
och en halv likadan skopa hippo cool bas,
plus mineraler.
Detta har fått upp hullet bra och pälsen är blank och fin m.m.)
Han går bara i en stor hage med en kompis, förutom lite promenader och tömkörning och så för mental stimulans, han är inte inriden, 5 år, varmblods travare.

Det som får mig att tänka på järnbrist är bara att jag skar mig idag när jag var nere med pållen, och genast började han slicka i sig blodet från min hand (vampyr häst! :rofl: ), han gör aldrig så annars, tar knappt ens äppelskivor från handen. När vi fick hem honom slickade han också på all hud han kom åt, och vi kom fram till att det var saltbrist (slutade när han fått saltsten). Så jag tänkte att han kanske har järnbrist eller nåt om han nu plötsligt gillar blod..

Eller också har jag fått nån urgammal mytisk människo ätande häst :idea::D

Sv: Järnbrist?

Järnbrist är tydligen väldigt ovanligt hos hästar, men är du orolig bör du nog kolla upp det med ett blodprov.
Experimentera inte med järntillskott utan att veta att hästen har brist!

Blodet är ju även lite salt, så det kan ju vara det som hästen är ute efter. Blod borde ju annars inte vara så lockande för en vegan...;)

Min pålle är en sån där stackars häst som får foder utan foderstat
Foderstaten är det hästen äter, så ger du din häst mat så har du en foderstat. Sedan kan den vara mer eller mindre uträknad/genomtänkt.:idea:

Det förekommer men oftast kan ma nrelatera det till sjukdom eller kopparbrist.

Innan man ger tillskott så skall man ta ett blodprov både på HB och koppar.

Jo, jag vet ju att man kan ge överskott av järn och att det kan bli förgiftning.. (har själv haft det) så jag ska nog ta ett blodprov från honom. Han kanke bara tycker om mig så mycket att han vill äta mig! :rofl:

Salt tror jag inte att det är, han har saltsten som han slickar flitigt på.. :3

Jaså? Var kan man läsa om det? Och hur mycket vitlök?

Våra mineraler innehåller vitlök (och järn). Nästa gång vi köper kommer det nog bli vitlöksfritt i vilket fall.

Anemi kommer ju ur järnbrist och är inte alls ovanligt. På häst så kan det ju räcka med ett magsår för att hästen skall få järnbrist och anemi som följd.
Eller en förgiftning.

Å vad menar du med att HB inte kan visa järnstatus?

Senast ändrad:

Anemi pga järnbrist ÄR ovanligt på häst utom vid kraftiga blödningstillstånd, magsår på häst ger vanligen inte sådana blödningar.
Hb visar hur mkt hemoglobin som finns i blodet, säger inget om ett ev lågt värde beror på järnbrist. S-järn o S-transferrin säger en del men inte allt, att säkert diagnostisera en järnbristanemi är inte helt okomplicerat.
PL

Jag tycker man skall undvika eftersom det inte är visat vad som är en säker dos.
Finns dock fall där det kan vara värt att testa som en sista utväg om man är medveten om risken o håller koll.
PL

Hur hjälper man då en häst som ligger lågt på HB?

Inte förvånande, men ni kollegor mellan säger olika i denna fråga. Med facit i hand gällande sjudom, provsvar, behandling och provsvar igen så vet jag var jag tror på iaf.

Man utreder anledningen. Dock kan det vara värt att först göra ett max-Hb efter belastning.
Många låga Hb värden tolkas falsk som anemi pga att hästen är helt lugn o mjältreserven tagit hand om en stor del av de röda blodkropparna.
PL

Senast ändrad:

Ditt facit håller inte som "bevis" för att lågt Hb pekar på järnbrist! Undrar vilken vet som verkligen påstår detta?
PL

min hade lågt hb, hon fick grispellets(!) i två veckor, en dl om dagen, sen var det uppe i normalt igen. Innehåller även koppar och b-vit.

För den som inte tror mig hänvisar jag till vilken lärobok som helst i hästmedicin.
Ett problem är att folk tror att samma gäller för häst som på folk där järnbristanemi på kvinnor i fertil ålder är den vanligaste anemin.
PL

Du verkar ju ha lite koll...

Det är så att jag tagit ett blodprov på min islandshäst (3,5 år) pga att han har haft lite hudproblem och varit svår att få upp i hull (eller kanske snarare att behålla hullet utan en massa extra energi och protein). Svaret kom idag och det stod att det var u.a, men det var några värden jag tyckte var lite låga:

Hemoglobinet ligger på 103 och referensvärdet på 115-168 (S-järn ligger dock på 21 med referensvärden på 14-30).
Röda blodkroppar ligger på 6.50 och referensvärdet på 7.1-10.7.
S-protein ligger på 55 och referensvärdet på 56-79.

S-zink har de kryssat i (vet inte vad som menas med det dock) och det värdet ligger på 8 (referensvärde på 6-18).

Så, vad får man ut av det här? Att han eventuellt har lite blodbrist? Eller kan det lite låga värdet bero på att han var lugn och under vila? Förändras referensvärdet beroende på hästens ålder och ras? Men eftersom järnvärdet är okej kan det då vara koppar han behöver mer av? Och varför har de kryssat i zinken? Ligger det för lågt trots att det håller sig inom referensvärderna?

Thytur har ett överskott av både energi och protein i sin foderstat för att hålla hullet, och han har ett mineralfoder som innehåller zink och ska enligt foderstatsanalys täcka alla värden. Men han kanske ändå behöver extra av koppar eller järn?

//julia

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 306
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev... 2 3
Svar
50
· Visningar
5 425
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 020
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett... 2
Svar
28
· Visningar
4 407
Senast: lovehorses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna