Z
Zab
Kan hästar ha det? Och vad bör man i så fall ge/göra?
Jag vet ju hur jag mår när jag får järnbrist...typ hela tiden..XD
Min pålle är en sån där stackars häst som får foder utan foderstat
(fri tillgång på hösilage/hö blandat med halm, ganska mycket halm i det nu när det fortfarande finns gräs, kommer bli mer o mer hösilage/hö ju kallare det blir,
en skopa (typ..1.5 liter?) lucernpellets (blir ju mer sen i vattnet)
och en halv likadan skopa hippo cool bas,
plus mineraler.
Detta har fått upp hullet bra och pälsen är blank och fin m.m.)
Han går bara i en stor hage med en kompis, förutom lite promenader och tömkörning och så för mental stimulans, han är inte inriden, 5 år, varmblods travare.
Det som får mig att tänka på järnbrist är bara att jag skar mig idag när jag var nere med pållen, och genast började han slicka i sig blodet från min hand (vampyr häst!
), han gör aldrig så annars, tar knappt ens äppelskivor från handen. När vi fick hem honom slickade han också på all hud han kom åt, och vi kom fram till att det var saltbrist (slutade när han fått saltsten). Så jag tänkte att han kanske har järnbrist eller nåt om han nu plötsligt gillar blod..
Eller också har jag fått nån urgammal mytisk människo ätande häst

Jag vet ju hur jag mår när jag får järnbrist...typ hela tiden..XD
Min pålle är en sån där stackars häst som får foder utan foderstat
(fri tillgång på hösilage/hö blandat med halm, ganska mycket halm i det nu när det fortfarande finns gräs, kommer bli mer o mer hösilage/hö ju kallare det blir,
en skopa (typ..1.5 liter?) lucernpellets (blir ju mer sen i vattnet)
och en halv likadan skopa hippo cool bas,
plus mineraler.
Detta har fått upp hullet bra och pälsen är blank och fin m.m.)
Han går bara i en stor hage med en kompis, förutom lite promenader och tömkörning och så för mental stimulans, han är inte inriden, 5 år, varmblods travare.
Det som får mig att tänka på järnbrist är bara att jag skar mig idag när jag var nere med pållen, och genast började han slicka i sig blodet från min hand (vampyr häst!
Eller också har jag fått nån urgammal mytisk människo ätande häst