Jätteägg (a.k.a fortsättning på "Jag tänkte börja föda upp lantbruksmaskiner")

Bukefalos 30 år!

Cattis_E

Trådstartare
Nu har äggen synts på åkrarna igen. Många har redan försvunnit spårlöst medan andra ligger i staplar.
Tycker även det ökat med fyrkantiga ägg i olika storlekar.
Vet någon vilka arter som kommer ur dem?

Antar att många ägg kläckts och att det i de som ligger staplade finns något som kräver längre kläcktid.
Oklart om solens värme är tillräckligt för att påskynda processen eller om "ägarna" gör något mer med de staplade äggen.

Jag har hört att det nu längre inte är lantbruksmaskiner i äggen utan även diverse konstiga korsningar som lett till allehanda konstiga fordon.

Vad vet ni om kläckningsprocessen?
Vad har ni sett komma ut äggen?

Posta gärna bilder på maskinungar..

1784377741502.webp

Jag har sett att det kan vara många olika färger i närheten av varandra, och undrar om det är olika arter/hybrider eller om det helt enkelt blir olika beroende på när de är värpta? :confused:
Bra fråga. Hoppas någon har svar på det i tråden.
Eller om det är typ mönstrade ungar med olika mönster i de olika skalfärgerna?

Jag har hört rykten om att det här kom ur ett fyrkantigt ägg. Undrar hur föräldrarna ser ut.
Kan det vara grannens fyrhjuling som parat sig med deras STORA grävmaskin?
Men då borde den väl haft lite mer storlek..

Visa bifogad fil 188317
Det är mamman är som är fyrhjuling, right? Verkar logiskt om även äggen anpassar sig efter mammans storlek precis som däggdjursungar. Men jag vill inte tänka på en stor grävmaskin på en liten fyrhjuling, ajajaj :crazy: Ägaren borde verkligen ha bättre uppsyn över sina maskiner!

Det är mamman är som är fyrhjuling, right? Verkar logiskt om även äggen anpassar sig efter mammans storlek precis som däggdjursungar. Men jag vill inte tänka på en stor grävmaskin på en liten fyrhjuling, ajajaj :crazy: Ägaren borde verkligen ha bättre uppsyn över sina maskiner!
Ja, usch det känns sådär.
Jag vet inte könet på skopan.
De har faktiskt två fyrhjulingar och jag tror de är av olika kön.
Grannen kanske hoppades på renrasiga genom att skaffa en av vardera könet. Det funkade visst inte .

Denna gissar jag också kommer från ett fyrkantigt ägg? Eller vad tror ni?

Någon som vågar gissa vad den är korsning av?
Jag tror inte det är en vanlig grävskopa som ena föräldern, den har ju ingen arm...

Men jag hörde något rykte om att de lyckats börja korsa bandvagnar med lantbruksmaskiner. Kan det vara någon korsning som fått dvärggen?

1784451013852.webp

Denna gissar jag också kommer från ett fyrkantigt ägg? Eller vad tror ni?

Någon som vågar gissa vad den är korsning av?
Jag tror inte det är en vanlig grävskopa som ena föräldern, den har ju ingen arm...

Men jag hörde något rykte om att de lyckats börja korsa bandvagnar med lantbruksmaskiner. Kan det vara någon korsning som fått dvärggen?

Visa bifogad fil 188347
Helt klart en korsning Dumper/Bandvagn, där den vanligtvis dolda och recessiva dvärg- genen slagit igenom.

Men jag tycker det är förjävligt att de får visa upp ett hytt-kuperade exemplar som den här!? Trodde vi i Sverige var emot all form av kupering?!

Här har de ju ändå haft tur att trubbnosigheten faktiskt inte slagit igenom utan just det här exemplaret kan andas ordentligt genom skopan och maskinen slipper utbyte av skopa och ägarna slipper onödiga och kostsamma operationer, men hytt-kuperingen får mig ändå att helt välja bort den här korsningen/"nya" rasen.

Helt klart en korsning Dumper/Bandvagn, där den vanligtvis dolda och recessiva dvärg- genen slagit igenom.

Men jag tycker det är förjävligt att de får visa upp ett hytt-kuperade exemplar som den här!? Trodde vi i Sverige var emot all form av kupering?!

Här har de ju ändå haft tur att trubbnosigheten faktiskt inte slagit igenom utan just det här exemplaret kan andas ordentligt genom skopan och maskinen slipper utbyte av skopa och ägarna slipper onödiga och kostsamma operationer, men hytt-kuperingen får mig ändå att helt välja bort den här korsningen/"nya" rasen.
Ja, nu ser jag. Du har ju rätt.
De har ju kuperat bort hytten 🫣.
SÅ FÅR MAN INTE GÖRA!

Vill man ha hyttlöst så får man ju försöka avla bort hytten. Men antar att detta var för otåliga människor som inte ville avla generation efter generation då..

Ja, nu ser jag. Du har ju rätt.
De har ju kuperat bort hytten 🫣.
SÅ FÅR MAN INTE GÖRA!

Vill man ha hyttlöst så får man ju försöka avla bort hytten. Men antar att detta var för otåliga människor som inte ville avla generation efter generation då..
Men alltså, fyller hyttlösheten ens någon funktion för maskinerna? Eller tycker folk det bara är
gulligt i stil med trubbnosar och avlar fram det därför? Jag fattar att man vill ha snygga maskiner,
men de måste ju fortfarande vara funktionsdugliga och ha ett bra liv :cry::cry::cry:

Jag har sett att det kan vara många olika färger i närheten av varandra, och undrar om det är olika arter/hybrider eller om det helt enkelt blir olika beroende på när de är värpta? :confused:
Jag har läst/hört att ägg med mörkare färg är svårare att kläcka fram. Dvs kan vara därför det är vanligast med vita.

Sen handlar det såklart om vad som går i mode. Men ja. 🤷‍♀️

Men alltså, fyller hyttlösheten ens någon funktion för maskinerna? Eller tycker folk det bara är
gulligt i stil med trubbnosar och avlar fram det därför? Jag fattar att man vill ha snygga maskiner,
men de måste ju fortfarande vara funktionsdugliga och ha ett bra liv :cry::cry::cry:
Många är ju av åsikten att även det förr i tiden var bristande säkerhetstänk och i vissa fall materialbrist som gjorde att de första exemplaren var hyttlösa så "ska" de se ut så då det enligt vissa var "bättre på den gamla goda tiden".

Men i dagens säkerhetssamhälle är det för mig en självklarhet att en avlar på maskiner med hytt förstår inte varför man vill vara utan?!

Jag sysslar ju själv med avel i rätt liten skala, vi tar fram ungefär 130 "ägg" per sommar och även om mina avelsmaskiner är av äldre årgång så brukar det fungera rätt bra ändå.

Men sambons farbror arbetar på ett lantbruk utanför Örebro, där tar de fram runt 30.000 ägg per år och jag begriper inte hur en kan tycka att det blir bra och ansvarsfull uppfödning då?! Det måste ju vara snudd på omöjligt att hålla reda på vad man korsat när man haft de mängderna?!

Jag har läst/hört att ägg med mörkare färg är svårare att kläcka fram. Dvs kan vara därför det är vanligast med vita.

Sen handlar det såklart om vad som går i mode. Men ja. 🤷‍♀️
För mig som är en rätt liten uppfödare spelar ju tillgången rätt stor roll, de stora försäljarna tycks ju anse att vitt är vad vi uppfödare ska använda och vill en använda någon annan äggfärg får man oftast börja importera från utlandet, och det känns ju alltid lite osäkert att importera på egen hand så jag förstår folk som är tveksamma.

Jag hade faktiskt några ljusgröna ägg i fjol och jag upplevde faktiskt att det var liiite högre fertilitet på dem? Det blev iofs bara några extra reservdelar, men det är ju inte fy skam!

För mig som är en rätt liten uppfödare spelar ju tillgången rätt stor roll, de stora försäljarna tycks ju anse att vitt är vad vi uppfödare ska använda och vill en använda någon annan äggfärg får man oftast börja importera från utlandet, och det känns ju alltid lite osäkert att importera på egen hand så jag förstår folk som är tveksamma.

Jag hade faktiskt några ljusgröna ägg i fjol och jag upplevde faktiskt att det var liiite högre fertilitet på dem? Det blev iofs bara några extra reservdelar, men det är ju inte fy skam!
Whaaaat?!? Förstod jag dig rätt att vissa av äggen ibland bara kläcks till reservdelar? Det hade jag ingen aning om.

Här är ett annat sådant där knepigt hyttlöst ekipage.
1784694158232.webp

Känns som korsning av grävare och traktor alt lastare va?

Men det känns ju som det finns lite nos och plats för andningsvägar i alla fall.

Går det förresten att avla fram olika typer av traktorkärror ur äggen?

Skulle behöva en..

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka