jävla skit sadlar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare moonlightgarden
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 44
  • Visningar Visningar 3 111
Sv: jävla skit sadlar

Att den inte ska glida fram att det ska räcka med en matta fram tills dess att den är inriden, hon har tillochmed stoppat om den för att den ska sluta glida fram.

Det är rätt sadel till min häst, den är utprovad av sadelmakare den är korigerad av sadelmakare, å det är ingen som förstår varför den glider fram för den ska, den ska verkligen inte glida fram.
Hon kan ha ungefär en sadel till utav dom kända märkena (dock inte inräknat syntet där kan det finnas en), den tillverkas inte i hennes storlek å är det enda sadelmärket som inte har glidit fram på henne, så det är desvärre som det är.
Jag vet inte vad jag ska göra och sadelmakaren vet inte vad vi ska göra, vi ska diskutera det på tisdag.

C-ponny, hon har kort rygg det är en 16 tums sits på sadeln, vet inte hur låmgt det är. Det är nästan maximum sitts på henne då, hon kan ha en 16,5 tums sitts men helst inte, d.v.s. köp inte det...
väldigt det tog en vinter å vänja henne med ländtäcke å det är ju trots allt inte i närheten av lika obekvämt å åtrdragande å mossandes som en svanskappa är. Förra ägarna har försökt med svanskappa på henne, dom gav upp. Vi har försökt lite gran å hon beter sig inte något bättre. Hon har alltid varit fjoskig med baken, när jag köpte henne fick man inte ens lyfta svansen på henne, så pjoskig är hästen.

en undran bara, den kommer ju inte ridas in rätt (sadeln alltså) om den ligger för långt fram, den kommer ju inte lägga sig rätt bara för att den blir inriden. då formar den sig ju inte rätt.

Som jag ser det finns det några olika alternativ. Du blir säkert inte glad över något. :devil:

1. Be en annan sadelmakare/utprovare kolla på häst och sadel. Även sadelmakare kan ha fel och göra fel.

2. Behåll nuvarande sadel och vänj hästen vid svanskappa. Ta eventuellt hjälp av t ex NH- eller westerntränare med det. De flesta hästar brukar kunna lära sig att acceptera det mesta med rätt träning, tid och tålamod.

3. Sälj sadeln och köp en annan typ av sadel t ex bomlöst, islandssadel, Hector, Montsegeur där det kanske kan finnas sadlar som passar din typ av häst bättre. Förutsätter att du inte hoppar i så fall.

4. Acceptera att din häst inte är skapt för ridning med sadel. Rid barbacka, omskola hästen till körning eller ha den som trädgårdsprydnad.

Panikråd nr 1 och 2: Bakåtsvängd gjord och förgjord.

Råd nr 2: Använd en annan sadelmakare än den som sålde sadeln till dig. Provred du inte i sadeln INNAN du köpte den? Gled den inte fram då? Bara en undran, vad är det för märke på sadeln?

Tycker INTE att du ska använda svanskappa det gör ju ont på hästen :cry: Det måste vara fruktansvärt plågsamt för hästar som tvingas gå med svanskappa.

Jag tycker att du ska testa en annan sadelmakare, kanske någon annan kan ha andra tips till dig.

En annan sak; Är du säker på att du spänner sadelgjorden tillräckligt? Jag har själv en häst med dåligt sadelläge och jag har lite svårt för att spänna åt gjorden en tränare som jag red för förr kunde komma fram och dra åt ett par hål till :eek:

Nu har jag en anti glid pad och det funkar utmärkt!

Kom på en sak till, vissa schabrak kan ligga kass under sadeln så att själva sadeln glider fram ovanpå schabraket men schabraket ligger stilla...

Hoppas det löser sig för dig! :)

malu

Har också hållt på och försöka vänja min häst med svanskappa, men förgäves. Han är som din, lägger örenen platt bakåt och sedan springer och sparkar och gör allt för att svanskappan ska gå bort.
Hästar som inte bryr sej om svanskappa kan ju ha det, det är inte elakt.

Appropå förgjort tycker jag att det är rena skiten. Man spänner utav helskotta, och det är inte så skönt för hästen, för annars åker allt fram. Djurplågeri skulle jag säga.

Säger som dom flesta andra, ta ut en annan sadelutprovare/sadelmakare som också ser när du rider.

Nej svanskappa är nästan på gränsen till plågeri tycker jag. Inte på en sele, för där är det iaf fritt på ryggen. Däremot med en ryttare på som väger kanske 50 kg, och en sadel som vill åka framåt... Bara tänk vilken påfrestning det blir på ryggraden som svansen faktiskt är en förlängning av. Nä hua, nästan alla andra lösningar utom den.

Din häst kanske har gått med svanskappa med tidigare ägare? Kanske därför hon har reagerat så kraftigt bara du lägger på ett ländtäcke? Och blir hästen galen av att du försöker med en svanskappa så ska du DEFINITIVT inte använda en sån. Hästen viftar ju isåfall med SOS flaggan!!

Bör tillägga att sadlar med långa stroppar och därtill en bakåtsvängd rejält åtdragen lädergjord ligger mkt bättre kvar på rundare hästar utan "sadelläge". Du kan ju kanske få stropparna utbytta på sadeln om det inte redan är långa.
/Asmodeus

Det kommer ju att forma sig rätt om den rids in rätt, men då måste jag få den att ligga rätt på något viss, hur vet jag inte...
Det är det jag vill ha ut av tråden

Det du märker du :P

1. Måste få tag på numret till någon bara så.

2. Finns desvärre ingen sådan här som jag har hört talas om, kan kolla upp men annars så måste man desvärre åka bort, enda broblemet ungefär med det. Då är frågan bara om hon kommer att aceptera det någonsin, hon är väldigt pjoskig av sig specielt med svansen å dra å hålla på i den å mannen (nån brud grej skulle jag gissa på), hur ofta kan man longera sin häst egentligen, under en kortare period så att hon läger av med det envetna kikandet å allt hon ska hålla på med på den fronten iaf?

3. Islandssadlarna är desvärre för långa annars så hade jag köpt en sådan, det går att hoppa i dom, det vet jag, inget hon kan sparka en med i rumpan då liksom =). Finns bomlösa som kman kan hopa med men jag har inte hittta någon återförsäljare utav det i sverige, annars så skulle jag ha köpt en utav dom. Free form heter dom om du känner till någon sida om det.

4. Körning har vi ju fortfarande arsel saker på, iaf om man vill få det billigare å köpa ihop med resten av stallet, dom har samma storlek på sina. Trädgårsprydnad ja du hon skulle nog döda mig om hon fick stå ut med det, hon tycker det är lite tråkigt att ens bara gå i hagen (iaf när det inte är sommar), men man kanske ska ta å gjuta upp henne då :P hon e ju snygg så...
Jag vet inte jag är ju lite suggen å ta föl på henne men hon är ju 15 år, vissa avråder ifrån första fölet då, hon är ju renrasig, eller så ber man stubben specialtillverka en, undrar hur mycket det går på likosm...

Prestige golden star, nej den gled inte fram då, den började glida fram mer och mer per timme jag red i den på den 4:e dagen satt den på halsen.

Funderar på det där med svängd gjord, men dom ska inte funka extremt bra, har jag hört, tar desvärre oxå en tid att få hem, ibland önskar man att man hade en häst som sadeln gled bak på, det skulle vara mycket lättare då...

Prova med en annat shabrack ska jag nog göra, tack för tipset =)

Jag vill helst oxå slippa svanskappa, inget jag tycker ser bekvämt ut direkt, å inget jag skulle vilja ha på mig heller...

håller på att leta efter en som kan ge en till opinion men det är svårt, mna vill ju inte ta första bästa telefonummer i katalogen heller...

Jo håller på å testa med glidmata, det å extra rem framför sadelgjorden idag, fast det är inte jag som rider idag, en kompis till mig rider idag, vi får hoppas att det funkar...

Drar åt så hårt ja kan, hon blir lite grinig på mig där...

Har aldrig provat med förgjord, funderar på glidmatta å en sådan där svängd gjord, synd bara att det finns leverans tid =(, skulle haft sådana där som finns hos familjen jetson...

Ska göra det, men man vill ju helst ha rekomendationer på dom, desvärre ingen som tipsat ännu...

asmodeus skrev:
Nej svanskappa är nästan på gränsen till plågeri tycker jag. Inte på en sele, för där är det iaf fritt på ryggen. Däremot med en ryttare på som väger kanske 50 kg, och en sadel som vill åka framåt... Bara tänk vilken påfrestning det blir på ryggraden som svansen faktiskt är en förlängning av. Nä hua, nästan alla andra lösningar utom den.
Kan dom vikten på en oxå =), väger precis runt 50 med skor å allt på mig. funkar inte med tömkörningsjord å svanskapa heller, så ska jag köra in damen så får det bli med sådan där ja vad det nu heter, om inte det oxå är otrevligt...

Din häst kanske har gått med svanskappa med tidigare ägare? Kanske därför hon har reagerat så kraftigt bara du lägger på ett ländtäcke? Och blir hästen galen av att du försöker med en svanskappa så ska du DEFINITIVT inte använda en sån. Hästen viftar ju isåfall med SOS flaggan!!
Dom har försökt med svanskappa men det gick inte, så mycket vet jag. Det skulle jag vilja hålla med om, en stor en... vill ju inte ha svanskappa, någonting jag tycker man ska försöka undivika helt å hållet.

Bör tillägga att sadlar med långa stroppar och därtill en bakåtsvängd rejält åtdragen lädergjord ligger mkt bättre kvar på rundare hästar utan "sadelläge". Du kan ju kanske få stropparna utbytta på sadeln om det inte redan är långa.
/Asmodeus

Dom är inte långa, men det kanske funkar å så anti glid mata på det... blir nog bra, tar bara tid desvärre ända som e jobbigt...

moonlightgarden skrev:
Prova med en annat shabrack ska jag nog göra, tack för tipset =)

Jag vill helst oxå slippa svanskappa, inget jag tycker ser bekvämt ut direkt, å inget jag skulle vilja ha på mig heller...

håller på att leta efter en som kan ge en till opinion men det är svårt, mna vill ju inte ta första bästa telefonummer i katalogen heller...

Jo håller på å testa med glidmata, det å extra rem framför sadelgjorden idag, fast det är inte jag som rider idag, en kompis till mig rider idag, vi får hoppas att det funkar...

Drar åt så hårt ja kan, hon blir lite grinig på mig där...
klämmer mig in här, med en extra sadelgjord framför i de främre stropparna funkade inte och den ehh ja verksamma sadelgjorden spändes åt ännu ett extra hål idag.. stackars hästen fick fläsket uttryckt runt hela gjorden och sadeln.. svanskappan är inte världens mest irriterande pryl, den går att sätta dit och dra en del i den utan att hon bryr sig mer än öronen bakåt å lite kläm i rumpan *tror att det kommer att fungera med den bara man låter den vara på när man longerar, löshoppar osv*

Med i denna diskussion bör även sägas att Ponnyn ifråga var halt och konvalecent från nyårshelgen fram till i februari och sattes igång försiktigt då. har väl ridits lite mer aktivt och med mer jobb efter den 20 feb och framåt.. så det är inte världen mest välmusklade rygg sadelnligger på, men det jobbas på det..

nej, tillbaka till räkmackan nu..

gå in på www.horseman.se där finns det en lista på olika bra sadelutprovare.

Han som har hemsidan har provat ut sadel till min häst, han är väldigt duktig och ger sig inte förren han hittat rätt.

min sadel var FÖR vid för hästen så den gled fram för det. känner du ingen som du kan låna en sadel av och testa en annan bomvidd? jag slår vad om att den inte glider fram då.

Gullan86 skrev:
min sadel var FÖR vid för hästen så den gled fram för det. känner du ingen som du kan låna en sadel av och testa en annan bomvidd? jag slår vad om att den inte glider fram då.
nej dom "glider" inte fram vid en smalare bomvidd, den kör störtlopp fram till fel sadelläge.. :smirk:

men tur är att man har kamera.. ska väl fota sadel*piiiip*et så ni får se lite mera..

Okej, men jag skulle inte prova förgjord om jag var du. Kostar över 500 lappen också, vilket gör det till en dyr pryl som ändå inte fungerar.
Har aldrig hört talas om glidmatta så där ska jag inte uttrycka mej :smirk: .

Men jag tycker innan du försöker testa på nya prylar ta ut en sadelmakare.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan... 9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 984
Senast: Badger
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 278
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag närde en liten förhoppning om att 2016 möjligtvis skulle kunna bli det år som jag skulle kunna friskförklara mig från min...
Svar
0
· Visningar
348
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara... 2 3
Svar
52
· Visningar
15 058
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Husky från USA, tips och råd m.m
  • Uppdateringstråd 31