Nej svanskappa är nästan på gränsen till plågeri tycker jag. Inte på en sele, för där är det iaf fritt på ryggen. Däremot med en ryttare på som väger kanske 50 kg, och en sadel som vill åka framåt... Bara tänk vilken påfrestning det blir på ryggraden som svansen faktiskt är en förlängning av. Nä hua, nästan alla andra lösningar utom den.
Kan dom vikten på en oxå =), väger precis runt 50 med skor å allt på mig. funkar inte med tömkörningsjord å svanskapa heller, så ska jag köra in damen så får det bli med sådan där ja vad det nu heter, om inte det oxå är otrevligt...
Din häst kanske har gått med svanskappa med tidigare ägare? Kanske därför hon har reagerat så kraftigt bara du lägger på ett ländtäcke? Och blir hästen galen av att du försöker med en svanskappa så ska du DEFINITIVT inte använda en sån. Hästen viftar ju isåfall med SOS flaggan!!
Dom har försökt med svanskappa men det gick inte, så mycket vet jag. Det skulle jag vilja hålla med om, en stor en... vill ju inte ha svanskappa, någonting jag tycker man ska försöka undivika helt å hållet.
Bör tillägga att sadlar med långa stroppar och därtill en bakåtsvängd rejält åtdragen lädergjord ligger mkt bättre kvar på rundare hästar utan "sadelläge". Du kan ju kanske få stropparna utbytta på sadeln om det inte redan är långa.
/Asmodeus