Jazz Times danska poäng

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Donauschwalbe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 207
D

Donauschwalbe

Ser med viss förvåning i senaste Ridehesten att Jazz Time fått tämligen ordinära poäng när han visades i danska Herning veckan efter vårt bruksprov.

Typ 8
Huvud, hals 8
Bog & manke 7
Överlinje & bakparti 7
Framben 7
Bakben 7
Skritt 8
Trav 7 :eek:
Galopp 7
Helhet 8

För övrigt mätt till 169 cm, att jämföras med den svenska mätningen där han bara bidde 166...:angel:

Sv: Jazz Times danska poäng

Detta står i den danska hingststamboken om Jazz time:

Avlsgodkendt: 05.03.2006, Stangmål: 169, Født: 23.05.1995
KÅRING: Dressurbetonet, storrammet hingst af god type. Kønt hoved. Velformet, velansat, passende lang hals. Lang, skrå skulder. Middellang, markeret manke. God overlinie. Middellangt, lidt fladt kryds. Lemmerne passende føre og tørre, vinklede haser. Bevægelsen særdeles god i skridt, god i trav og galop. Kåret
Type: 8, hoved/hals: 8, skuld./mank.: 7, ol./bagp.: 7, forl.: 7, bagl.: 7, skridt: 8, trav: 7, galop: 7, helhed: 8

Besået 70-dages materialprøve 1999 i Neustadt/Dosse (Total: 121,15 - Dressur: 125,94 - Springning: 107,11)

För övrigt så tycker jag att du ska titta i din mailbox..:angel: :D

Danskarna tycks vara mindre tjusade av hans "flashiga" gång.... Vilket leder till följdfrågan:

Vilket av länderna Danmark/Sverige har haft bäst avelsframgångar i dressyr de senaste åren....? :angel:

mvh monika

Med tanke på att Briar länge varit världens bästa dressyrhingst är den frågan inte så lätt att svara på, även om jag förstår att du menar att Danmark skulle vara bättre. Men det beror som sagt på hur man räknar.;)

För att återgå till huvudämnet så var jag också väldigt förtjust i hans flashiga trav men det var ju en speciell (inlärd?) växel som krävdes för att han skulle visa den. I normal arbetstrav skiljde han sig inte särskilt från mängden.

Håller med dig i din skepsis...
Flashig trav, ja, men nedärver han den? Det skulle jag inte tro... I så fall hade han varit kvar i Tyskland. Han har heller inget märkvärdigt avelsindex och jag kan inte på rak arm komma på en enda känd avkomma, trots att han har varit i avel ett bra tag. Jag tjusades också av hans gång till en början, men när jag gjorde lite efterforskningar så bleknade intrycket faktiskt.

Curtis skrev:
Danskarna tycks vara mindre tjusade av hans "flashiga" gång....
:idea: och svenskarnas AVN var mindre tjusade av Scufro Hit och hans gång än danskarnas AVN :D :angel:

Ang. Danmark/Sverigejämförelsen - jag tror att danskarna genrellt har bättre avelsmaterial än Sverige, även om Briar är topp just nu. De är snabbare på att ta in bra blod från andra länder och har ett bättre geografiskt läge. Som jag har propagerat för i tidigare trådar så har vi svenskar tex länge helt avstått från trakehnerblod, vilket danskarna har tagit in med glädje, med mkt god påverkan på typ och gångarter som följd. Vi är också senare med att föra in andra blodslinjer och slår väldigt mkt vakt om vår egen "ras". Det har sitt pris, tror jag.

Sara-Ida skrev:
Ang. Danmark/Sverigejämförelsen - jag tror att danskarna genrellt har bättre avelsmaterial än Sverige, även om Briar är topp just nu. De är snabbare på att ta in bra blod från andra länder och har ett bättre geografiskt läge. Som jag har propagerat för i tidigare trådar så har vi svenskar tex länge helt avstått från trakehnerblod, vilket danskarna har tagit in med glädje, med mkt god påverkan på typ och gångarter som följd. Vi är också senare med att föra in andra blodslinjer och slår väldigt mkt vakt om vår egen "ras". Det har sitt pris, tror jag.
:bow: Lägg därtill att danskarna har ett oerhört starkt avelsförbund som är mkt duktiga på marknadsföring :cool:

Helen

clownen skrev:
:idea: och svenskarnas AVN var mindre tjusade av Scufro Hit och hans gång än danskarnas AVN :D :angel:

Helt riktigt... Men de var inte så imponerade av Briars gång heller när han gjorde bruksprov, och det visade ju sig vara missvisand med tanke på hans prestationer. Vem har rätt denna gång?

Sara-Ida skrev:
Yes. Men de var inte så imponerade av Briars gång heller när han gjorde bruksprov, och det visade ju sig vara missvisand med tanke på hans prestationer.
fast vad det gäller Briar och hans gång så har man sagt från AVN:s vid en föreläsning här i Västerås sagt att Briar är en hopphingst som tack vare JB blivit den han har blivit inom dressyren...:o

Helen

Senast ändrad av en moderator:

Fast Briar hade i alla fall 6888 på sitt bruksprov, det är bättre än Jazz Times danska 7 på traven.

Lånar knapp

Kopierat från förärvningsbeskrivningar 2006:

" BRIAR 899. Född 1991, 170 cm, insatt i avel 1995. Betäckt 840 ston.
Hingsten Briar 899 har en prestationsmeriterad härstamning för alla discipliner på både fäderne och möderne. Han har i flera år varit en av världens mest framgångsrika dressyrhästar. Han var världens högst rankade avelshingst i dressyr baserat på internationella tävlingsresultat 2005. Briar har en individuell silverplacering i EM 2003, och lag- och individuellt brons i EM 2005. Briar har i flera år legat bland de allra främsta i avkommestatistiken (BLUP) med höga och jämna avelsindex för sin förärvning av såväl exteriör som för gångarter och hoppning. Han har i Sverige lämnat tre godkända avelshingstar efter sig, Berlioz 978, Biggles 1015 och Brisbane 1081, varav två varit bruksprovssegrare. Han har två hingstar godkända i USA. I tävling är hingsten Biggles hans mest framgångsrika avkomma med internationella placeringar upp till Intermediaire I. Ett antal goda avkommor är på väg uppåt i klasserna.
Briar kan med sin jämna och goda förärvning rekommenderas till de flesta typer av ston för en prestationsinriktad avel. Briar är en av de hingstar i vår avel som ger störst avkommor, vilket särskilt bör beaktas vid urval av ston till Briar. "

clownen skrev:
fast vad det gäller Briar och hans gång så har man sagt från AVN:s vid en föreläsning här i Västerås sagt att Briar är en hopphingst som tack vare JB blivit den han har blivit inom dressyren...:o

Helen

Då är de nog bara avundsjuka... ;) Men faktum är att trenden med höga knälyft startades i och med Briar. Nu ses det som ngt positivt, så var det inte då. Det gäller ju att ha känsla för vad som kommer att göra sig gällande i framtiden och vilka egenskaper som kommer att eftersträvas från dressyrryttare. Elektricitet är också ett modeord, som säkert kan revideras med åren. Är det lika med nervositet eller spänning? Det är jag inte alls säker på.

Det är förstås möjligt att Briar skulle ha blivit en bra hopphäst också, men vem vet? Bra resultat på bruksprov är ingen garanti. Uppenbarligen är han lämpad för dressyr, för Brink har haft andra hästar också som inte har blivit lika namnkunniga, trots ryttaren...

clownen skrev:
:bow: Lägg därtill att danskarna har ett oerhört starkt avelsförbund som är mkt duktiga på marknadsföring :cool:

Helen

Yep. Men lite pinsamt tycker jag nog att det är att årets bästa hingst på de svenska bruksproven var dansk och inte svensk. Det tycker jag är talande.

Ska vi vara ärliga är den ju egentligen heltysk, åtminstone stammen.:angel:

Sara-Ida skrev:
Yep. Men lite pinsamt tycker jag nog att det är att årets bästa hingst på de svenska bruksproven var dansk och inte svensk. Det tycker jag är talande.
:crazy: och det är också tänkvärt att vid avelsshowen så bjuder vårt avelsförbund in utländska ( danska/tyska ) hingstar som visas upp och marknadsförs framför de svenska hingstarna :angel: som kanske skulle lyftas fram lite mer istället. Jag ser tex. hellre Spender S och Briar på en svensk avelshow än danskar och tyskar ( varav en dessutom hade fruktansvärt dåliga dräktighetsresultat dessutom )...Jag skulle gärna se att man från ASVH´s håll var lite mer " hemmablind " i dessa sammnhang när den här showen ska komponeras...

Helen

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt sto, hon är efter Warsteiner, Lemon, Klass 1 . Har bestämt mig för Bocelli eller Zuidenwind, har en favorit men...
Svar
16
· Visningar
4 463
Senast: bravur68
·
  • Låst
Avel Klippt från Ridsports hemsida "Den 7-åriga danska avelshingsten Carson Ask (Equest Carnute - Caretino - Calypso I) har avlivats efter...
Svar
2
· Visningar
2 240
Senast: ameo
·
A
Avel Jag ska betäcka mitt sto i år och skulle uppskatta lite åsikter om hingstar. Mitt sto är e. Rotspon- Rubinstein I ue. Warkant- World... 2 3
Svar
46
· Visningar
8 399
Senast: Atida
·
Avel Hjälp mig lite här är ni snälla. Hingsthjälp mao. Sto 1. Tanten skall ev. betäckas i år. Hon är 18 år, äldre modellen av halvblodet... 3 4 5
Svar
90
· Visningar
7 142
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Husky från USA, tips och råd m.m
  • Shop to you drop, del 4