Spekulera med mig

Sv: Spekulera med mig

Ärligt så har jag inte sett någon av dom tror jag. Du får gärna länka bilder med stam osv om du vill.
 
Sv: Spekulera med mig

Verkar som att Camaro ändå är den som ni pekar på alla i slutändan. Kanske inte hade helt fel när jag studerade honom ingående hans första år i svensk avel.
 
Sv: Spekulera med mig

Briar har hon ju fått ett föl med, även denna med ngt lågt ansatt hals.

Tja, i värsta fall får du kanske göra avkall på andra kriterier (svenskättad hingst som lämnar bevisat goda avkommor för fälttävlan med lugnt psyke), och fokusera på att hitta en hingst som nedärver framförallt bra halsansättning. Och kanske få till den där 'blänkaren' i nästa generation?

Briar kan ju ge lite grovt, så även av den anledningen är kanske camaro ett bättre val?
 
Sv: Spekulera med mig

Däremot vill jag ha en ädlare avkomma, med mer luft under magen alltså en långbent sak. Är ju galen i fullblod, men många har sagt till mig att jag är tokig om jag lägger på ett rent fullblod på henne, dom tycker jag borde coola ner skallen på avkommorna, då shady har mkt i huvudet själv

Tycker inte alls du är tokig.Åk ner till Flyinge och kolla in Roven & JM och gör din egen bedömning av temperamentet.Du behöver ju inte bara åka när all hysteri är igång där nere utan ta dej även en koll när det är lite lugnare i stallarna och be att få ta dej en titt då så du får se dem i en mer avspänd vardag istället.

Jag tänker på ändamålet som du avser att ha hästen till också...

Om jag fattat dej rätt så vill du ha en ganska stor men ändå rörlig häst som ska passa till fälttävlan(det är väl där tyngdpunkten huvudsakligen ligger plus ett gott temperament??)

Hur stor är Roven?-det har jag glömt...

Frågan vilka saker du sätter främst...vilka är absolut viktigast i turordning?Det kan vara svårt att få med alla önskade aspekter...
 
Sv: Spekulera med mig

...Du behöver ju inte bara åka när all hysteri är igång där nere utan ta dej även en koll när det är lite lugnare i stallarna och be att få ta dej en titt då så du får se dem i en mer avspänd vardag istället.
Jag tycker det är bra att kolla temperament då det är "hysteri" runt hästarna!;)

Shady, jag föll pladask för Stanfordavkomman..:love: Vad finns efter honom i aveln nu? Jag har som du förstår ingen pejl.. fast jag läser så mkt jag kan!
 
Sv: Spekulera med mig

Här är en länk till Cartier som står på Ekelunda.
http://web.telia.com/~u19210264/cartier.htm

Han är redan godkänd av nämden, så han visas inte på bruksprovet (synd, för jag hade gärna velat se honom då, fast bra att han är godkänd)

Här är en länk till Empire VDL som blev godkänd förra året
http://www.penarpsgarden.com/


ASVH:s avelsrekommendation om Empire
"Hoppstammad, ridbar, väl hopkommen hingst med bra framparti och halsansättning. Visar prov på teknisk hoppning och har en ändamålsenlig galopp.:
Bör kunna användas till de flesta typer av ston för en målinriktad produktion av hopphästar. Kan särskilt rekommenderas till hoppston för förbättrande av frampartiet och ridbarheten."
 
Sv: Spekulera med mig

Kan du inte kika på Carano eller Cyllenes Herzendieb (osäker på stavningen)

Annars är Camaro ett bra val.
 
Sv: Spekulera med mig

Så vitt jag vet finns inget efter honom. Synd. Tycker du hänger med gott ändå. Du har ju trotts allt sysslat mest med araber på slutet. Kämpa på.
 
Sv: Spekulera med mig

Contender och Landgraf är ju saftiga bitar. Undra hur det kan te sig i slutändan?
 
Sv: Spekulera med mig

Empire har ju en guldkantad härstammning. Ser mkt intressant ut.
 
Sv: Spekulera med mig

Ridbarheten kommer först, mankhöjden är det sista, men med tanke på hur lång Mathias är och lär ju växa lite till så behöver han nog ha lite mankhöjd.
 
Sv: Spekulera med mig

Ja, Empires härstamning är inte fy skam. Cartiers inte heller.
Men visst är det svårt att hitta förädlande hopphingstar med prestation. Alla har ju de där tunga hästarna bakom :crazy:
Om man tittar på Cartier själv på bilderna så ser han ju ganska lätt ut i typen och avkommorna som finns på Ekelundas hemsida ser ju också lätta ut, men då vet man ju inte vad de har för möderne....
Empire har jag bara sett en avkomma av.

i050802-AngeloJWB01.jpgprv.jpg


Gick för 9500 euro på auktion. Inte illa!
 
Sv: Spekulera med mig

Jag har också bara sett den avkomman du hade med på bild e. Empire, men vet att hans första fölårgång blev bedömda som lätta i typen med mycket god galopp i Holland.
Om någon har missat det ( jag har nämnt det i ganska många trådar...) så har jag ett rejält sto dräktigt med honom, hon beräknas föla i slutet av april, så då får jag se om de kriterierna jag valde honom för slår igenom på min avkomma.
Hur som helst så tror jag att stammen hos Empire gör att hästen blir hyfsat säljbar om man nu vill sälja avkomman. Två av de hästar som fick bland de högsta buden på auktionen i Flyinge var e. Emmerton som liksom Empire har Emilion som far, och hoppade gjorde de mycket bra.
 
Sv: Spekulera med mig

Ja, din fölunge är jag mycket nyfiken på hur den kommer att se ut :)
Du måste snabbt lägga in bild här på forumet! :D Mitt sto fölar ju ungefär samtidigt och runt den tiden måste jag bestämma mig, för sen vill jag ju betäcka på 30 dagars brunsten.
 
Sv: Spekulera med mig

Ravell verkar vara en riktigt trevlig hingst, skulle du ha oturen att det blev en cremello/perlino avkomma kan du alltid sälja den dyrt utomlands om inte annat ;).
Ulrika
 
Sv: Spekulera med mig

Ja, som hon ser ut nu jämfört med förra året så tror jag att hon fölar innan den 29/4. Nu var det visserligen första fölet då, men hon har mycket större mage i år om man jämför dräktighetstiden. Jag lägger ut bild så snart fölet har kommit:) .
 

Liknande trådar

Avel Jag är så himla sugen på att ta ett föl längre fram. Har ett väldigt trevligt sto med många bra egenskaper. Hon har det mesta jag vill...
2
Svar
39
· Visningar
4 203
Senast: Bison
·
Avel Jag har en welsh cob på ca 155 cm som jag funderar på att betäcka, och var egentligen främst inne på en renrasig welsh cobhingst...
Svar
12
· Visningar
2 446
Senast: Stereo
·
Avel Jag har ett ridponnysto jag vill betäcka till våren, men vill ha lite input på vad jag ska lägga på. Stoet är 140 cm e Power Boy –...
Svar
0
· Visningar
949
Senast: Skugga
·
Hundhälsa Hittade ingen passande tråd, bara lite löst om foder i en del. Vår ena hund (Dobermann) har uppenbara problem att sätta vinterpäls...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 817
Senast: SusieQ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp