Spekulera med mig

Sv: Spekulera med mig

Näe du är inte glömsk, men jag och många med mig har börjat ifrågasätta denna veterinär, därför skall hon kollas upp och se om mina misstankar är befogade och är dom det, ja då kommer hon att betäckas. Skulle det nu vara så att veterinär i sin tur har rätt, ja då blir det ingen betäckning.
 
Sv: Spekulera med mig

Ok, vet inte vad jag kollat på men dom siffrorna känner jag inte igen på honom. Får kolla igen.
 
Sv: Spekulera med mig

Visst är det så, men....tack för att du respekterar det.:bow:

En fundering bara, hur kan du veta att jag bara har 10 minuters gångväg till honom?
 
Sv: Spekulera med mig

Du behöver inte oroa dig för "dåliga" gångarter efter Camaro, snarare tvärtom! Jag har två årsföl, efter hoppmöderne, och bägge avkommorna har mkt fina grundgångarter!Särskilt den med Electro-** på mödernet.
 
Sv: Spekulera med mig

Jag tyckte Briaravkomman var riktigt snygg! Varför vill du inte ha fler sådana? Lite för grov?
Ulrika
 
Sv: Spekulera med mig

Jag tycker absolut du ska göra det!
Jag är mkt nöjd med mina bägge två. Och jag är ganska kräsen...

Till det positiva hör också att han lämnar fint temperamnet, vakna, allerta men intelligenta och villiga att göra rätt!
 
Sv: Spekulera med mig

Visst hon är en av dom tre som blivit bäst. Klass 1 som föl. Men det jag har retat mig mest på är att shady inte nedärvt sin hals. Nu kan jag inte svara till hur Briar avkomman ser ut, har inte sett henne på ett mkt bra tag. Tyvärr. Stor vet jag att hon är och större lär hon bli, ingen nackdel alls då sonen är över 180 cm redan som 14 åring. Så storlek behövs.

Däremot vill jag ha en ädlare avkomma, med mer luft under magen alltså en långbent sak. Är ju galen i fullblod, men många har sagt till mig att jag är tokig om jag lägger på ett rent fullblod på henne, dom tycker jag borde coola ner skallen på avkommorna, då shady har mkt i huvudet själv.

Har suttit och funderat mkt på detta med avkommorna och kommit fram till detta.

Föl 1. 167-168 cm ser ut som en pnsarvagn ungefär, hel cool i psyket. Inte tävlad ett dugg.

Föl 2. 158 cm tävlad i både hoppning och dressyr. Enligt källor skall hon vara cool.

Föl 3. Är ju Busan, den vi behållt. Nerverna mellan öronen men som en klass hästs, en brallmajja utan dess like. Ca 165 cm.

Föl 4. Är ju Briar avkomman.

Föl 5. 162 cm på 3 års testet. Super cool, mkt smäcker och ädel, ser ut som ett fullblod. Troligen det bästa föl hon fått, samtidigt hamnat hos den som verkligen satsar ordentligt på henne.

Föl 6. Är 3 år i år. Nervig, sätter det som att det mesta kommer från pappan, (hukar mig nu fall det kommer en storm). Har inte träffat honom på ett tag, så han kan ha coolat ner sedan han kastrerades.

Så egentligen av summa sumarum, så är dom kanske inte så dumma i skallen ändå. Aja lite funderingar bara.

Däremot blir jag lite fundersam på att det kommit fram så "lite" tyska hingstar från er. Många vet ju iof att jag vernar mkt för det svenska (om det nu finns något sådant kvar) blodet.

Hur eller hur, sätt fart på hjärncellerna och hjälp mig, utifall att det är så att det skulle gå att betäcka henne. Kan ni sedan hjälpa mig så jag får ett sto föl ;) så är jag ännu mer tacksam.
 
Sv: Spekulera med mig

Vad är du rädd för med fullblod?

Jag har rent fullblod, visst är hon känslig och alert men knappast knäpp? träffat på betydligt fler svåra halvblod än fullblod.

Min erfarenhet är att fullblod oftast är lättare att uppfostra även om de gärna är lite tittiga.
 
Sv: Spekulera med mig

Mr Carrera xx är från en stolinje som funnits i Sverige sen 30-talet;)
 
Sv: Spekulera med mig

Jag är inte rädd för fullblod, det är andra som sagt det till mig. Alltså att jag borde passa mig för det.
 
Sv: Spekulera med mig

Om nu ditt sto nedärver lite dålig hals, så undrar jag över fullblod... Då får du verkligen välja med omsorg, för halsen är ju inte fullblodens styrka direkt.

Vad sägs om någon av hingstarna som toppar typ-blup:en? I topp hittar du just Briar (och det verkade ju bli bra), Camaro M, Come Back II. Warsteiner skulle jag avstå ifrån, eftersom du säger att ditt sto snarare behöver coolas ned.
 
Sv: Spekulera med mig

Om nu ditt sto nedärver lite dålig hals, så undrar jag över fullblod... Då får du verkligen välja med omsorg, för halsen är ju inte fullblodens styrka direkt.

Vad sägs om någon av hingstarna som toppar typ-blup:en? I topp hittar du just Briar (och det verkade ju bli bra), Camaro M, Come Back II. Warsteiner skulle jag avstå ifrån, eftersom du säger att ditt sto snarare behöver coolas ned.

Håller med...och Briar har en 9:a på huvud,hals o bål och det är nog vad du ska titta på.Hingstar med höga betyg på typ o hals är nog vad du ska eftersträva.
Men jag skulle nog inte använda en ren fullblodshingst men gärna en som har en del fullblod bakom för att försöka få en ädlare avkomma.
Det är inte lätt det här,men roligt:)
 
Sv: Spekulera med mig

Vad tycker du om Empire VDL eller Cartier då? Jag letar ju också hopphingst till mitt Maratonsto, som är lite grov och lite lågställd. Och de två är heta kandidater tillsammans med Jaguar Mail och Roven. Roven är jag dock rädd för att han inte förädlar så mycket trots att han är fullblod.
Lambourgini har jag också funderat på, men där saknar jag prestationerna (läste dock att han varit skadad, så det kommer kanske).
 
Sv: Spekulera med mig

Jag har sett flera camaro M avkommor samt att jag har en själv, de flesta jag sett har haft prestations ston inom hoppning som mammor.

Alla som jag sett ha rhaft trevliga gångarter, trots stonas brist på gång, samt att de varit högställda och med trevligt lynne.

Min egen är alldeles underbar i huvudet och har bra skritt och trav, men galoppen är inte så jätte "luftig", han har Helwan som mf.

Men jag har bara gott att säga om Camaro M och jag tror han är bra som en förädlare och även förbättra gångarterna. :bump:
 
Sv: Spekulera med mig

Briar har hon ju fått ett föl med, även denna med ngt lågt ansatt hals.
 

Liknande trådar

Avel Jag är så himla sugen på att ta ett föl längre fram. Har ett väldigt trevligt sto med många bra egenskaper. Hon har det mesta jag vill...
2
Svar
39
· Visningar
4 203
Senast: Bison
·
Avel Jag har en welsh cob på ca 155 cm som jag funderar på att betäcka, och var egentligen främst inne på en renrasig welsh cobhingst...
Svar
12
· Visningar
2 446
Senast: Stereo
·
Avel Jag har ett ridponnysto jag vill betäcka till våren, men vill ha lite input på vad jag ska lägga på. Stoet är 140 cm e Power Boy –...
Svar
0
· Visningar
949
Senast: Skugga
·
Hundhälsa Hittade ingen passande tråd, bara lite löst om foder i en del. Vår ena hund (Dobermann) har uppenbara problem att sätta vinterpäls...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 818
Senast: SusieQ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp