Jensen Classic dressyr

Sv: Jensen Classic dressyr

Någon här som har en Classic? Passar den spikraka ryggar? Har för mig att den är lite svängd vid manken, men jag kommer inte ihåg... Någon som kan kolla?
Köpte en beg Amiral i fredags, men den var för böjd (och för smal) och låg inte särskilt bra... Och den begagnade Classicen är såld, så jag funderar på om jag vågar köpa en ny Classic. Men lite dumt att köpa en ny sadel för 20 papp och vänta på den i x antal veckor/månader och sen visar det sig att den inte passar...

Vad jag förstår så passar ingen jensen till spikraka ryggar. Bommen är i grunden inte tillräckligt rak. En kompis blev av en inmätare rådd att till sin raka häst köpa en classic, det gick inte alls.

Den ser ut att passa väldigt raka ryggar... Jag har också sagt till honom att den ska vara spikrak, och visat bilder på hästens rygg, och han sa att han skulle få den att passa. Jag är mer orolig för om den kommer passa mig...
Min Exmoor passar också en spikrak rygg.

Vad var det för fel på Classicen hon köpte`? Fick hon en Classic med rundbossor eller kilbossor?

Jag litar på att Jensen kan göra en dressyrsadel åt mig, iom att han fixade en hoppsadel som passade. Och någon bättre dressyrsadel kommer jag inte hitta... Så det är den här sadeln som gäller eller ingen alls.

Jag ska fråga henne först så hon tycker det är ok att jag skriver. Men jag har haft ute en sadelmakare som är mkt duktig, skriver artiklar, håller föreläsningar, utbildar sadelinpassare, du vet kanske vem jag menar, som menade att Amiral o Gladiator inte var till raka ryggar. Tror han har rätt.

Amiralen jag provade var inte för en rak rygg, men det var en gammal modell. Amiral Evo som jag provsatt hos Jensen såg ut att vara mycket rakare. Har också provat Amiral (väldigt lik Evo, men en lite äldre modell) med kilbossa på häst och den passade bra på en väldigt rak rygg.
Gladiator och Amiral Mark har jag inte sett med kilbossa faktiskt, men med rundbossa passar de ju inte en rak rygg. Classic och Islandsmodellen Tölt (tror jag den hette, det var iaf inte Vigdismodellen) såg också väldigt raka ut av vad jag kunde se i butiken.

Classic passade inte min häst..trots 2 måttagningar så kunde jag inte rida med den sadeln. Hade den med ställbar bom, kläm och tryck + att det var att sitta i baksits eller ha sadeln ner på manken att välja på..

Kort, rak rygg med kraftigt bogparti,normalhög men "lång" manke, spelade ingen roll hur det skruvades i bommen så funkade det inte. Mkt skön sadel och fin kvalité men det tyckte inte hästen som började ömma i ryggen med första sadeln Classicsadeln, den andra sadeln provade jag en gång och gav väldigt mycket tryck, bulor och svullnader under sadeln..

Båda sadlarna är tillbaka hos leverantör.
Om dom fick se foton? nä, vid båda tillfällena måttades jag och häst på plats i mitt stall, av 2 olika personer vid dom 2 olika tillfällena..
Men har inte du beställt en sadel som du väntar leverans på?

Men var det en försäljare som måttade hästen eller JB?

Jo, jag har beställt en sadel... Hoppas det blir bra, och var där förra veckan och pratade med dom lite till. Hur som helst är det lika bra att chansa, för någon annan sadel är inte aktuellt... Ingen annan standardsadel passar mig och hästen. Och att få en sadel ändrad för att passa mig (dom sadlarna som passar hästen) går inte. Och om det går är det lång lev tid (ca 6 mån) och kostar för mkt. Och då går dom inte att ändra när hästen ändrar sig igen...
Men jag tror att den kommer passa. :D Hur fel kan det bli egentligen? Han har ju gjort en passande hoppsadel åt mig som ligger perfekt.

Både representat och J.B.. "hur fel kan det bli" uppenbarligen kan det bli det.. Jag chansar då inte igen, tagit mig över 8 månader med sadlarna från beställning till retur och fel modell till hästen helt klart..
Du har ju en hoppsadel som funkar så jag hoppas din dressyr gör det också, ytterligare ett problem med den modellen/märket för min häst: jag tycker det är viktigt och jag vill sadla med BOGFRIHET..där hade vi delade meningar om VAR på hästen man ska sadla..
Lycka till

*KL*

Jag har en Jensen Amiral som jag köpte begagnad hos dem i somras. Den är fullständigt underbar att sitta i och passar hästen perfekt.

Jag gjorde precis som du...köpte först en hoppsadel, jubileumsmodellen och fick den måttad efter mig och hästen. Red i den 1 år och älskade den så jag köpte den här begagnade amiralen. Jensen stoppade om den efter min häst och när jag kom hem så låg den perfekt på pållen!:love:

Jag är totalt Jensen frälst, har inget att klaga på överhuvudtaget. Sadlarna passar både mig och hästen och servicen har varit kanon trots att jag bor 40 mil därifrån.

Om du nu beställt en sadel som ska passa både dig och häst så tror jag säkert att det blir så. Jag var väldigt skeptisk innan hoppsadeln men den infriade ju alla förväntningar.

Jaså? Var på hästen tyckte dom att du skulle sadla?
Och var ville du sadla?

Jag vill sadla så ortspetsen inte ligger an bogbladet..
Vill ha sadeln längre bak helt enkelt. Det blir säkert bra för dig med din nya sadel, det är bara invänta leverans och prova ;)

Han har ju gjort en passande hoppsadel åt mig som ligger perfekt.

Det är lättare att få en hoppsadel att passa än en dressyrsadel har jag fått mig förklarat. Har själv tittat noga på en hoppsadel från Jensen och där låg ortspetsen ca 3 kanske t.o.m 3,5 cm från sadelns mjukdelskant.

Jag vill sadla så ortspetsen inte ligger an bogbladet..
Vill ha sadeln längre bak helt enkelt. Det blir säkert bra för dig med din nya sadel, det är bara invänta leverans och prova ;)

Jag vill inte heller ha min sadel så att ortspetsen ligger kant i kant med bogbladet, då kan inte hästen röra bogen fritt, det ska vara ca 5,5 cm från bogbladskanten och dess omgivande muskelatur och dit till ortspetsen är. Mina Jensen- sadlar har båda så stora fel, det kan vara hon som måttat de som har gjort felet.

Och dom tyckte att sadeln skulle ligga an mot bogbladet? :crazy: Jisses.. Tur att jag har en helt annan uppfattning av JB. Servicen har varit exemplarisk och allt har flytit på även när problem har uppkommit...

Jag har personlig kontakt med 4 st personer i Göteborsområdet, samt en ridskola som har leasingavtal med dem. Alla dessa har stora problem med sina Jensen- sadlar och har, som jag , inte blivit trevligt bemötta när deras sadlar uppenbarligen inte fungerat. De har blivit tillsagda som jag, när sadlarna inte passar, att antingen så kan de inte sadla eller också kan de inte skruva. Företaget har inte löst problemet, det enda de har gjort är att komma upp och stoppa i lite ull på plats med en pinne, samt då att tala om att man måste ju lära sig att skruva.Vad de har gjort? Lämnat in nya sadlar till försäljning till under halva priset, de är ännu inte sålda, samt att ridskolan inte kommer att förnya sitt 3-åriga leasingavtal, som de nu inte kommer ur.
Min häst blev rejält svullen under sadeln av sin Amiral, som tur var så hade jag en företagsam kompis, som bokstavligen sparkade iväg mig till en veterinär där jag red i sadeln ca 1 timme. Efter så var han jättesvullen, vi tog kort och jag fick absolut inte rida i sadeln mer. När de sedermera kom upp och fyllde på med stoppning i 4 omgångar och garanterade att det bara var att rida, och jag dumt nog gjorde så, så slutade det med muskelinflammation bakom bog o i rygg.

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 353
Senast: lillamy73
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 826
Utrustning Jag hittar ingen ny sadellista efter version 2.0, så startar en fortsättning på följande tråd. Moderator får gärna radera eller slå...
Svar
2
· Visningar
2 726
Senast: Estivuz
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 206
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V