Jensen Classic dressyr

Sv: Jensen Classic dressyr

Fast jag har inte problem med att sadlarna inte ger tillräcklig bogfrihet, även med sadlar där ortspetsen är rätt långt fram. Hästen har bogbladet placerat långt fram, så för att sadlarna ska ta i måste sadeln ligga på halsen typ... Problemet brukar vara att dom är för smala och för böjda... Och det borde problemet borde jag slippa tycker jag :)

Fast man måste också veta hur bogbladets pendling är vid rörelse, för att vara säker på bogfrihet. Det är svårt att se på kort men jag tejpar bakre bogbladskanten innan korttagning så att man ser precis var den är, dessutom, om man som jag har problem med att sadeln åker fram så hjälper det inte att lägga den rätt.

Låter inte alls bra och jag förstår inte varför de inte har åtgärdat det (nöjda kunder vill man ju ha). Men jag har blivit jättebra bemött från början, även när det blev problem...
Om du vill kan jag rada upp historier från folk som har fått betydligt värre sadlar utprovade av utprovare häromkring. Och det är flera hundratals personer som bara jag har haft kontakt med... Finns minst det dubbla som jag inte har haft kontakt med kan jag lova...

Jag vet hur långt bak hans bogblad hamnar under rörelse, men som sagt - hans bogblad är placerade såpass långt fram att det i princip aldrig blir problem. Bara om sadeln ligger riktigt illa.
T.ex. så som en måttbeställd Passier låg... Även efter en massa ändringar så låg den helt åt helvete.
Så jag är inte helt blåst, jag vet precis hur illa en måttbeställd sadel kan ligga... Och DÄR kan vi snacka om dåligt bemötande från Ingdams när dom insåg att jag inte gick på deras skitsnack en gång till.

Om du vill kan jag rada upp historier från folk som har fått betydligt värre sadlar utprovade av utprovare häromkring. ...
Jag lovar, betydligt värre än mina kan det faktiskt inte bli, vi får se vad som händer, men med den senaste sadelmakaren i ryggen känns det mer tröstefullt eftersom han är känd för att vara opartisk.

Kanske inte betydligt värre än vad dina låg, men minst lika illa. Vissa hästar har haft så mkt problem att dom har blivit avlivade pga vad sadeln har ställt till med.
Och många hästar har problem med diffusa hältor, kotledsinflammationer, inflammationer i ryggen, muskelatrofi, utlösande av KS osv.
Jag har ändå kontakt med många hästmänniskor dagligen, och jämfört med vissa andra utprovare kommer inte Jensen i närheten av så många felaktiga sadlar som en del andra.
Om jag inte minns fel hade han sålt ca 1300 sadlar i Sverige, antingen så gällde det alla hans sadlar eller så gällde det endast Amiralmodellen. Så om han gör mycket fel jämnt borde det ha visat sig rätt snabbt och han borde inte ha kunnat hålla företaget vid liv så länge som han har gjort.
T.om Ingdams hör jag mer skit om. Men de provar ju i princip bara ut Passier till alla hästar. Och Passier har samma passform på alla deras modeller (mer eller mindre). Jensen har dock olika passform beroende på modell.

Senast ändrad:

Jag vill vara noga med att jag inte skrivit att han gör mycket fel jämt. Jag vet att andra, en del, är nöjda, och som jag skrivit tidigare kan detta, med dessa felaktiga sadlar, bero på sadelinpassaren i dessa fall då den varit samma. Det fanns ju en anledning till att jag från början ville ha en Jensen- sadel, jag köpte ju inte någon för att jag visste eller ville att det skulle bli skit. Och jag har aldrig sagt annat än att jag tycker de är bekväma. Jag menar också det att hade jag inte vetat det jag gör och förhållandevis tidigt avbrutit ridningen så hade mina hästar inte klarat sig undan med blotta förskräckelsen och några månaders vila och igångsättning barbacka.

Om du vill kan jag rada upp historier från folk som har fått betydligt värre sadlar utprovade av utprovare häromkring. Och det är flera hundratals personer som bara jag har haft kontakt med... Finns minst det dubbla som jag inte har haft kontakt med kan jag lova...
Gärna, jag vill veta, så att man igen inte snubblar på någon som inte kan, du kan ju få namnet på den som gjort flera fel här. Ta det genom PM, eller mail, så att tråden inte stängs.

Menade inte att det skulle låta som att du tycker att Jensen gör fel hela tiden, sorry.
Mailar över lite om alla möjliga utprovare...

Jag har fått bra service så det ska jag inte klaga på! MEN om man måttbeställer en sadel som jag då en Classic med ställbar bom så tycker jag den ska passa när jag får sadeln (såvida inte hästen ändrat sig väldigt under tiden..) MEN det ska man inte lita på till 100% att den gör (företagets ord)eftersom det är en ställbar bom. Men varför i hela friden måttbeställer jag då? Classic är ingen sadel man "skräddarsyr" man puttar in och man tar ut stoppning precis som man kan göra men vilken sadel som helst.
Min första sadel var för liten till mig men det insåg inte repr.som måttat, det såg J.B direkt. Fick en ny mätning, skulle ta ca 3veckor för den nya sadeln, det tog 9veckor..kan säga att jag fick en smärre chock när jag tog av sadeln efter provat den en halvtimma. Kände mig vidrig mot hästen så som det såg ut och önskade jag inte provat den nya överhuvudtaget. Tror säkert Jensen har många nöjda kunder likväl missnöjda precis som alla andra företag. Det lustiga är att utan att ha sett hästen så skickas den till Lund för att ändras i stoppningen, men hallå.. :eek: Jag önskar att när J.B mätte på plats andra gången att den skulle passat då det är en skön sadel men nä, aldrig mer, vill inte riskera att hästen tar skada under tiden det stoppas och fylls om vartannat.. Hoppas också att dom som har problem med sina sadlar får samma hjälp som jag, ISÅFALL är det seriöst företag, proffesionellt? -vette tusan :angel:

När Amerigo och Dominus sadlarna började ta fart och säljas så var det samma klagomål på dom som du framför om Jensen. Att om man köper en måttad sadel så SKA den passa...Men problemet är nog att hur du än måttar så kan du aldrig måtta dig till hur just DIN häst rör sig med sadeln på ryggen.

Vad jag menar är att vissa hästar (och även ryttare) har en viss förmåga/är byggda så att de under arbete skjuter fram sadlarna så de hamnar på bogbladet och hindrar då givetvis hästens rörelser.
Dessa hästar och ryttare provar åtskilliga sadlar med samma resultat och kommer slutligen fram till att en måttbeställd är nog det enda som gäller. Ett bra beslut enligt mitt tycke, MEN ibland så hjälper nog inte detta iaf och ryttaren blir missnöjd och utprovaren kan inte fixa det hela.

Detta är ngt som jag tänkt på mycket och är enda förklaringen jag kan komma på varför en måttbeställd sadel inte passar. Eftersom klagomålen gäller rakt över för alla måttbeställda märken.

En god service i det läget är ju att sadelförsäljaren talar om att h*n inte kan få ngn av just DERAS sadlar att passa och köparen får pengarna tillbaka o får försöka hitta ngn annan sadel.

Vad tror ni?

Håller med dig, självklart fler företag som har problem med att få sadlar att passa. Tycker det är en självklarthet att man ska få pengarna tillbaka om sadeln inte passar!!

"Att om man köper en måttad sadel så SKA den passa...Men problemet är nog att hur du än måttar så kan du aldrig måtta dig till hur just DIN häst rör sig med sadeln på ryggen"

Det håller jag också med om men nog ska sadeln passa utan att man sitter i den och nog ska den passa om man bara hoppar upp i den..men men "det är ju bara att lära sig att skruva"..:devil:

Det stämmer. Måttbeställning löser inte alla problem... Och sen så är alla sadlar inte gjorda till alla hästar. Alla Jensens sadlar passar inte breda ryggar, och alla hans sadlar passar inte en smäcker takformad fbl rygg. Amerigo samma sak. Passier samma sak.Inget märke har en sadel för varje häst...

Men då måste ju försäljaren hjälpa kunden där och säga som det är...

Classic är inte skräddarsydd, men det är mer änm bara bommen och stoppningen som kan anpassas... Min sadel är special på alla sätt och vis ;) Kort och bred bossa, unika knästöd, framskuren kåpa, extra lång kåpa osv.

Det stämmer. Måttbeställning löser inte alla problem... Och sen så är alla sadlar inte gjorda till alla hästar. Alla Jensens sadlar passar inte breda ryggar, och alla hans sadlar passar inte en smäcker takformad fbl rygg. Amerigo samma sak. Passier samma sak.Inget märke har en sadel för varje häst...

Men då måste ju försäljaren hjälpa kunden där och säga som det är...

Fast när det kommer till iaf ett företag, Rid-In, så påstår ju dom att de har en sadel till alla hästar i o med att de har så många bomvarianter att välja mellan. Men jag hävdar iaf att så inte är fallet. Visst ökar chansen betydligt om du har många olika bommar men det finns alltid en viss procent hästar som ändå inte kommer att passa i just det märket.

Och så är det ju för Jensen sadlarna med. Jag hoppas verkligen att de är så seriösa att de kan erkänna detta och ge pengarna tillbaka om sadeln inte passar.

I mitt fall så har de iaf lyckats till 100% med både hopp och dressyrsadeln. Jag sitter bättre än jag nånsin gjort och hästen stortrivs. Men som i alla affärer så hörs inte de nöjda kunderna hälften så högt som de missnöjda.

Jag förstår att du råkat illa ut och det är tråkigt. Men det enda jag vill framhålla är att det lika gärna kunde hänt med annat måttbeställt märke också.

Du har iaf gjort ett gott försök med din häst, en träbom och ullstoppning och en måttad sadel...väldigt synd att det inte funkade.

Jo jag vet, Ridin påstår att de har en sadel till varje häst, men det stämmer inte för fem spänn. Det jag skrev innan, om utprovare som har provat ut sadlar som varit helt åt helvete fel, bland dessa är det några av Ridins utprovare...

Inte så konstigt när man tänker på hur den firman expanderat. Det blir nog så på vägen att en och annan oseriös människa halkar med. Sadlarna i sig har jag inget emot, priserna har jag mycket emot!:mad:

Och då att de marknadsför sig med att de har en sadel till ALLA hästar....det är missvisande tycker jag.

Men sen finns det en hel del nya hoppsadelmärken på marknaden som även de skulle vara måttbeställda och det stämmer inte för 5 öre när man kollar lite närmare...tror du har varit inne på ett sånt märke i nån annan tråd och kommenterat nån utprovare i din närhet...:angel:

Håller med... Att det t.o.m finns vissa som köper sadlar till dom priserna förstår jag verkligen inte! Helt ofattbart för mig. Ingen kvalitet eller hantverk att tala om om man jämför med andra märken.

Och ja, tyvärr finns det alldeles för många såna märken. Därför får man se till att kolla upp ÅF/tillverkare innan man köper.. Men det är det inte alla som gör...

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 353
Senast: lillamy73
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 826
Utrustning Jag hittar ingen ny sadellista efter version 2.0, så startar en fortsättning på följande tråd. Moderator får gärna radera eller slå...
Svar
2
· Visningar
2 726
Senast: Estivuz
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 206
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V