Jo, jag har ju allt

Trodde jag. Inför ankomsten av mina bin har jag fått tänka till och fundera på vad jag behöver. En ny overall och nya handskar var det enda jag trodde mig behöva. Jo, och en nålvals också. Och så en massa nya ramar, nya vaxmellanväggar och nya sargar. Och en massa burkar med lock. Och etiketter till burkarna. Och något att kunna märka burkarna med datum.

Häpp. Det blev en hygglig beställning trots allt. Får ta bra betalt för honungen.

Sen skulle jag behöva låna hem föreningens pannmur så jag kan smälta ur det gamla vaxet från gamla ramar jag har. Vete tusan hur jag ska kunna lyfta av den från släpet helt själv. Får nog be grannen om hjälp.
 

Attans. Det blev ingen hämtning av pannmuren idag. Grannens släp hade sommardäck och deras hästtransport hade året-runt-däck. Så jag får inte dra någon av dem just nu. Har ju dubbdäck på min bil.

Då återstår att låna villaägarnas släp. Den borde rimligen ha dubbdäck så här års. Men då måste jag vänta till måndag åtminstone.

Och sen behöver jag pussla ihop lånet av släpet med en tid då någon kan lämna över pannmuren. Det hade varit bra skönt med ett eget släp.
 
Attans. Det blev ingen hämtning av pannmuren idag. Grannens släp hade sommardäck och deras hästtransport hade året-runt-däck. Så jag får inte dra någon av dem just nu. Har ju dubbdäck på min bil.

Då återstår att låna villaägarnas släp. Den borde rimligen ha dubbdäck så här års. Men då måste jag vänta till måndag åtminstone.

Och sen behöver jag pussla ihop lånet av släpet med en tid då någon kan lämna över pannmuren. Det hade varit bra skönt med ett eget släp.
Har du kollat om det finns någon freetrailer någonstans i din närhet? Då kan du hyra mycket billigt och det är dubbdäck på. Om du laddar ner appen kan du se vila släp som finns och om de är lediga. Om du förbokar får du betala en bokningsavgift på 49 kr, men om du istället chansar och åker direkt om den är ledig för att hämta betalar du bara för försäkringen på 69 kr och kan ha släpet hela dagen om du vill tills, tills näste ska ha den.

När jag behöver ett släp kollar jag i appen att det är ledigt och hur länge, åker dit, följer instruktionerna i appen och anger vilken tid jag ska lämna tillbaka det. Skriver in personnummer på föraren = Jag, regnr på bilen och vilket betalningsalternativ, kort eller faktura. Då betalar jag 69 kr för försäkringen och ingenting mer för de bokade timmarna som jag bokar när jag hämtar släpet.

De har skåp, galler, vanligt öppet och boogie men alla uthyrare har inte alla släp men det syns i appen vilka släp man kan reservera. :idea:
 
Attans. Det blev ingen hämtning av pannmuren idag. Grannens släp hade sommardäck och deras hästtransport hade året-runt-däck. Så jag får inte dra någon av dem just nu. Har ju dubbdäck på min bil.
Notera att krav på dubbdäck på släpet gäller vid vinterväglag. (Källa: https://polisen.se/lagar-och-regler/trafik-och-fordon/vinter--och-sommardack/) Jag vet inte vad ni har för före och hur långt det är att åka, men har ni likartat väder som vi så borde det komma dagar där det inte är vinterväglag, där det borde gå att köra.
 
Notera att krav på dubbdäck på släpet gäller vid vinterväglag. (Källa: https://polisen.se/lagar-och-regler/trafik-och-fordon/vinter--och-sommardack/) Jag vet inte vad ni har för före och hur långt det är att åka, men har ni likartat väder som vi så borde det komma dagar där det inte är vinterväglag, där det borde gå att köra.
Det finns is på vägen hela tiden. Inte överallt då men på vissa ställen. Törs inte chansa. Och i natt snöade det.
 
Det finns is på vägen hela tiden. Inte överallt då men på vissa ställen. Törs inte chansa. Och i natt snöade det.
Äsch då. Här är det snö och is nu, men det har varit många dagar med tillräckligt isfritt emellanåt för att jag skulle säga "inte vinterväglag" - men det är nog mindre vinter här (Stockholm).
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Sen mina bin dog så har jag lagt biodlingen på is. Förra året tänkte jag att jag inte ville börja om då, men kanske sen. Och jag är...
Svar
13
· Visningar
927
Senast: Wille
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft lite olika sorters husdjur genom åren. Samtliga har varit pälsbeklädda däggdjur. Nu var det tydligen dags att skaffa...
2
Svar
20
· Visningar
3 294
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I helgen har jag varit på kurs. Det var 2 dagar med biodling i topplistkupor. Den kursen anmälde jag mig till redan i vintras innan jag...
Svar
0
· Visningar
484
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp