Jobb där man inte behöver använda huvudet

Jag har lite svårt att föreställa mig vad det skulle kunna vara för hjälp.

Men en arbetsterapeut kommer jag eventuellt ändå att träffa för att få hjälp att organisera och hantera mitt liv i övrigt.
Fast om du redan visste vad det fanns för olika hjälpmedel och allt som går att göra så hade man inte behövt folk som arbetar som arbetsterapeuter;)
Deras jobb ÄR att veta mer än gemene man och hitta lösningar som man själv inte klurat ut på egen hand.

Ett av de mer krävande jobb jag har haft var stalljobb. Mängder av tunga arbetsuppgifter, stressigt, mycket ansvar, mycket problemlösning, mycket socialt dribblande med hästägare, mycket hantering av havltonsklumpar med egen vilja och flyktreflexer...

Minst krävande jobbet jag har haft var städjobb. Städa samma ytor varje pass => rutin.
Jag har haft båda de jobben och håller inte med. Så olika det kan vara.

Det jag kan komma på är i princip vissa jobb inom tillverkningsindustrin. De som i princip är att titta på en maskin, övervaka den och vid behov fylla på lite saker. Samt rotera mellan olika stationer men med lika ”enkla” uppgifter vid varje station.

Skulle det vara aktuellt?

Det jag kan komma på är i princip vissa jobb inom tillverkningsindustrin. De som i princip är att titta på en maskin, övervaka den och vid behov fylla på lite saker. Samt rotera mellan olika stationer men med lika ”enkla” uppgifter vid varje station.

Skulle det vara aktuellt?
Det skulle jag nog klara även om det blir trist i längden.

Vissa jobb skulle jag kanske kunna ta. Jag har ju inte tummen mitt i handen precis.
Synd att vi bor långt ifrån varandra. Jag skulle verkligen behöva en händig person - återkommande. Precis som någon annan skrev, så är snickare/byggare inte intresserade av mindre jobb. Jag har hur mycket som helst som behöver göras, men jag har inte råd med allt på en gång utan får ta det pö om pö. Och snickarna kan välja och vraka bland jobben och är inte intresserade av småjobb då och då.

Synd att vi bor långt ifrån varandra. Jag skulle verkligen behöva en händig person - återkommande. Precis som någon annan skrev, så är snickare/byggare inte intresserade av mindre jobb. Jag har hur mycket som helst som behöver göras, men jag har inte råd med allt på en gång utan får ta det pö om pö. Och snickarna kan välja och vraka bland jobben och är inte intresserade av småjobb då och då.
Du kanske kan annonsera på anslagstavlan i den lokala matbutiken efter en händig person som vill extraknäcka då och då?

Trädgårdsjobb skulle funka. Där har jag nog tillräcklig kompetens.

I övrigt är jag händig. Plattsättare kan funka.

Fysiskt frisk är jag också.

Men jag funderar på att lära mig svetsa så kan jag tillverka lite spaljeer och grindar. Lite bord och bänkar kan jag också bygga. Och ha biodling. Det är ju lite av varje jag kan tjäna extra på om jag minskar mitt ordinarie jobb med 25%. Men jag lär inte helt kunna ersätta den inkomsten som försvinner.
Om du är intresserad av att lära dig svetsa, det är inte aktuellt med en svetsutbildning och faktiskt jobba som svetsare, då? De brukar väl ha en helt okej månadslön.

Om du är intresserad av att lära dig svetsa, det är inte aktuellt med en svetsutbildning och faktiskt jobba som svetsare, då? De brukar väl ha en helt okej månadslön.
Så långt sträcker sig nog inte intresset att jag vill gå en professionell utbildning. Och i ett sånt jobb svetsar man väl nästan bara tråkiga saker? Jag är mer inne på den kreativa delen att skapa egna saker efter eget huvud. Till det tror jag inte jag behöver så djupa kunskaper som proffsen.

Men jag är ju så ful och tjock! Jag ser lite muppig ut också.

Helt bortsett från det så ser jag inga problem med det (om det inte är för någon produkt jag tycker är oetisk eller inte kan stå för förstås).

Det är en vanlig missuppfattning att de söker folk med modell-utseende. Det är tvärtom!
De söker ofta folk med ett specifikt utseende som sticker ut, eller ngn med en udda talang eller dialekt eller vad som. Ofta är det bra att vara lite äldre då det är brist på det. Får man inte jobbet kan det vara någon detalj som är de hängt upp sig på och absolut inget man ska ta personligt.

Det enda jag tackat nej till är nog en reklam där jag skulle vara ”klamydian” :rofl:

Så långt sträcker sig nog inte intresset att jag vill gå en professionell utbildning. Och i ett sånt jobb svetsar man väl nästan bara tråkiga saker? Jag är mer inne på den kreativa delen att skapa egna saker efter eget huvud. Till det tror jag inte jag behöver så djupa kunskaper som proffsen.
Men skulle du inte kunna kombinera säg 50% som fast anställd svetsare (de tjänar ju bra så kanske 50% räcker?) och sen på de andra 50% jobbar du för dig själv och svetsar kreativa saker? Det borde ju vara omväxlande samtidigt som du lär dig på jobbet och har nytta av det privat.

Men skulle du inte kunna kombinera säg 50% som fast anställd svetsare (de tjänar ju bra så kanske 50% räcker?) och sen på de andra 50% jobbar du för dig själv och svetsar kreativa saker? Det borde ju vara omväxlande samtidigt som du lär dig på jobbet och har nytta av det privat.

Svetsjobb är tungt. Och ofta mycket svårare än vad man tror. Jag tror inte jag har fått använda huvudet så mycket som när jag jobbade som svetsare, och svetsade efter ritning. Det är inte bara ritningen som ska förstås (och ses som ett 3d objekt utifrån en grötig 2d beskrivning) utan också vad man behöver göra innan, och efter svetsningen. Sällan svetsar man bara. Man måste veta hur mycket material som ska kapas (ytterst sällan i de storlekar som står på ritningen, men de ska svetsaren själv veta och förstå) och vad som ska hända med det man har svetsat, efter. Ska ens objekt bearbetas i maskin, så behöver man lägga på mer mån... Har man tur så nämns det i ritningen. Har man ingen tur... så ska man bara veta det. Återkommande arbeten har kanske en jig. Då har man i alla fall en slags mall att utgå ifrån. Har man ingen jig, får man bygga en själv...

Det finns förvisso svetsjobb av typen där man bara svetsar avgasrör på löpande band, men det är slitigt och stressigt.

Men i övrigt så kan svetsning vara väldigt avkopplande, om man får göra större objekt som det ska svetsas många meter på. Väldigt meditativt.

Annars skulle jag vilja slå ett slag för "tråkiga, repetitiva" arbeten. Du behöver ju inte vara på samma ställe livet ut. Men under en tid, så kommer inga större utmaningar. Då kan huvudet återhämta sig. Det finns en förvånansvärt stor vinst i förutsägbarhet på jobbet.

Senast ändrad:
Annars skulle jag vilja slå ett slag för "tråkiga, repetitiva" arbeten. Du behöver ju inte vara på samma ställe livet ut. Men under en tid, så kommer inga större utmaningar. Då kan huvudet återhämta sig. Det finns en förvånansvärt stor vinst i förutsägbarhet på jobbet.

Väldigt klokt, man får ju lov att byta igen om man ändrar sig. Olika jobb passar på olika sätt under olika delar av livet. Och det är sällan farligt att prova sig fram.

Sen kan ett jobb vara bra, men arbetstiderna kännas hemska. Jag känner mig väldigt låst och fångad om jag måste jobba 8-17 oavsett vad jag gör. Ge mig lite blandade tider med kvällar och helger så mår jag mycket bättre.

En extrainkomst om du går ner till 75% är att bli god man åt någon. Många äldre behöver en god man, det är stor brist.

Kanske behöver någon i närheten få sin hund rastad vid lunchtid?

Har sett att vissa sticklingar säljs för ganska mycket pengar på tradera, hoppa på en blomtrend och försök hålla dig uppdaterad så att du kan hoppa på nästa trend snabbt också :)

Odla pumpor inför halloween? Skitlätt att odla i mängder och tror de är ganska lätta att sälja.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag hade ett jobb jag trivdes bra med. Av personliga skäl flyttade jag i höstas runt 40 mil och bytte i samband med det jobb. Jag...
Svar
16
· Visningar
883
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Hej, Årets lönesamtal nalkas på torsdag och jag har funderat så mycket de senaste veckorna kring min lön. Vi är 5 personer som gör... 2 3
Svar
48
· Visningar
2 511
Senast: VLMF
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 395
Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
288
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31