Jobb där man inte behöver använda huvudet

Jag har lite svårt att föreställa mig vad det skulle kunna vara för hjälp.

Men en arbetsterapeut kommer jag eventuellt ändå att träffa för att få hjälp att organisera och hantera mitt liv i övrigt.

Vad är problemet idag med jobbet du har nu? Lite mer specifikt?

Den frågan har så klart redan ställts av FK.

Dessvärre går inte det. Företaget är litet och kan inte hitta på arbetsuppgifter. Vi utbildar folk och jag gör det som behöver göras. Jag är den enda fast anställda på heltid. En annan tar hand om de sociala medierna och annonsering (också datorarbete).

Jag jobbar dessutom hemifrån, 24 mil från huvudkontoret. Det enda jag gör som inte är datorarbete är att packa varor och skicka iväg. Något annat icke datarelaterat finns inte.
Du kan inte få hålla i yogakurser där du bor då? För visst är det väl det företaget sysslar med?

Du kan inte få hålla i yogakurser där du bor då? För visst är det väl det företaget sysslar med?
Men gud nej!!!! Jag är administratör. Inte yogalärare.

Vi har heller inte yogakurser för allmänheten utan vi utbildar andra till att bli instruktörer och terapeuter. Den verksamheten pågår utomlands. I Sverige är det ett annat företag som utbildar. Att bli utbildare kräver väldigt mycket.

Att jag inte orkar sitta framför en dator i 8 timmar. Jag blir för trött i huvudet och blir ofokuserad.

Ok! Är det nåt tips du fått här som skulle fungera?

Om vi sammanfattar:

Inget vårdjobb
Inget servicejobb typ butik
Inget jobb med bilkörning
Inget jobb med religiös ”anknytning”
Inget nattjobb
Egen firma/frilans kanske inte är ngt för dig?

Vad har du för kvalifikationer? Någon speciellt intresse som du tror kan matcha mot ngt specifikt jobb? :)

Ok! Är det nåt tips du fått här som skulle fungera?

Om vi sammanfattar:

Inget vårdjobb
Inget servicejobb typ butik
Inget jobb med bilkörning
Inget jobb med religiös ”anknytning”
Inget nattjobb
Egen firma/frilans kanske inte är ngt för dig?

Vad har du för kvalifikationer? Någon speciellt intresse som du tror kan matcha mot ngt specifikt jobb? :)
Trädgårdsjobb skulle funka. Där har jag nog tillräcklig kompetens.

I övrigt är jag händig. Plattsättare kan funka.

Fysiskt frisk är jag också.

Men jag funderar på att lära mig svetsa så kan jag tillverka lite spaljeer och grindar. Lite bord och bänkar kan jag också bygga. Och ha biodling. Det är ju lite av varje jag kan tjäna extra på om jag minskar mitt ordinarie jobb med 25%. Men jag lär inte helt kunna ersätta den inkomsten som försvinner.

Men jag funderar på att lära mig svetsa så kan jag tillverka lite spaljeer och grindar. Lite bord och bänkar kan jag också bygga. Och ha biodling. Det är ju lite av varje jag kan tjäna extra på om jag minskar mitt ordinarie jobb med 25%. Men jag lär inte helt kunna ersätta den inkomsten som försvinner.

Kanske kan du jobba extra på tex en handelsträdgård eller likn? Det innebär ju iofs lite ”sociala” inslag men kanske kan funka ändå?

Hoppar in i tråden utan att ha läst allt. Det jag tänker spontant är att skulle du kunna ha en firma där du gör småjobb åt folk? Typ lite snickra osv. Det är bra timlön och det finns rut och rot. Många hantverkare vill inte ta småjobb och det är brist på hantverkarhjälp.

Kanske kan du jobba extra på tex en handelsträdgård eller likn? Det innebär ju iofs lite ”sociala” inslag men kanske kan funka ändå?
Det sociala är inget problem i ett sånt jobb men jag klarar inte av att svara på alla frågor som kunderna ställer och det gör mig obekväm. (Typ vilken buske kan man ha på ett skuggigt läge i lerjord och som tål som 4 och blommar i juli?) Jag har arbetstränat på ett sådant ställe tidigare. Så kompetensbristen ställer till det för mig.

Hoppar in i tråden utan att ha läst allt. Det jag tänker spontant är att skulle du kunna ha en firma där du gör småjobb åt folk? Typ lite snickra osv. Det är bra timlön och det finns rut och rot. Många hantverkare vill inte ta småjobb och det är brist på hantverkarhjälp.
Kanske. Men jag saknar rutin och kompetens.

Det sociala är inget problem i ett sånt jobb men jag klarar inte av att svara på alla frågor som kunderna ställer och det gör mig obekväm. (Typ vilken buske kan man ha på ett skuggigt läge i lerjord och som tål som 4 och blommar i juli?) Jag har arbetstränat på ett sådant ställe tidigare. Så kompetensbristen ställer till det för mig.
Hänvisa till en kollega? Det får jag göra titt som tätt i mitt arbete. Jag är hyfsat ny på mina arbetsuppgifter. Men man lär sig ju med tiden!

Jo, men jag blir ändå nervös och det är svårt om ingen kollega är i närheten.

Fast så är det för nästan alla som är nya på jobbet. Självklart är tröskeln olika hög för olika människor, och man tycker det är olika jobbigt i sådana situationer. Men min upplevelse är snarare att de flesta som börjar jobba i butik saknar direkt fackkunskap om det de säljer (med undantag såklart och skillnad på typ av butik).

Jag har börjat jobba i handelsträdgård utan att kunna något innan. Jag tyckte det var jättejobbigt i början. Men så länge man är trevlig och ärlig med det man kan och inte kan mot kunderna så är min erfarenhet att de är trevliga tillbaka och man lär dig massor med jobbet med tiden :)

precis, alla jobb är ju svåra i början. Jag minns när jag började jobba på en kommun första gången. Gick in som ansvarig för verksamhet (min egen, så jag hade inget personalansvar osv). Aldrig satt min fot innan på en kommun med alla regler, lagar, diareföring, bereda ärenden till politiken, föredragningar osv. Det var riktigt jobbigt, jag har varit extremt blyg, hatat prata inför folk osv. Men vilken vinst det var för mig när jag VÅGADE (dvs hade inget val om jag ville ha jobbet). Man ska trycka sig ut från sin bekvämlighetszon.

Men jag får nog fundera på det här. Vissa jobb skulle jag kanske kunna ta. Jag har ju inte tummen mitt i handen precis.

Den här bikupan har jag byggt:
20160730_143553.webp

(Ser att kameran förvrängt lite så det ser ut som olika vinklar på benen, men det är samma.)

precis, alla jobb är ju svåra i början. Jag minns när jag började jobba på en kommun första gången. Gick in som ansvarig för verksamhet (min egen, så jag hade inget personalansvar osv). Aldrig satt min fot innan på en kommun med alla regler, lagar, diareföring, bereda ärenden till politiken, föredragningar osv. Det var riktigt jobbigt, jag har varit extremt blyg, hatat prata inför folk osv. Men vilken vinst det var för mig när jag VÅGADE (dvs hade inget val om jag ville ha jobbet). Man ska trycka sig ut från sin bekvämlighetszon.

Fast i mitt läge är det nog ingen bra idé. Jag håller precis på att tillfriskna från en utmattningsdepression.

Jag vet vad det innebär att kliva ur bekvämlighetszonen då jag gjort det förr, men nu vill jag bara ha ett fungerande liv, inte nya utmaningar.

Men jag får nog fundera på det här. Vissa jobb skulle jag kanske kunna ta. Jag har ju inte tummen mitt i handen precis.

Den här bikupan har jag byggt:
Visa bifogad fil 12686
(Ser att kameran förvrängt lite så det ser ut som olika vinklar på benen, men det är samma.)

Fast i mitt läge är det nog ingen bra idé. Jag håller precis på att tillfriskna från en utmattningsdepression.

Jag vet vad det innebär att kliva ur bekvämlighetszonen då jag gjort det förr, men nu vill jag bara ha ett fungerande liv, inte nya utmaningar.
Det är ju grymt ju! Finns ju faktiskt en marknad för bikupor med. Men händig märker man att du är!

Har ingen koll på din ålder, men det finns ju företag där 50+ are jobbar och man kan nog vara några år minus det. Men de söker kanske händiga människor?

Frågan är då om det är rätt läge för ett nytt jobb?
Kan du minska dina utgifter/omkostnader och klara dig om du går ner i tid på nuvarande jobb?

Att snickra och göra småjobb till folk är nog en jättebra grej men kanske ska du se det mer som en bonus om du får in lite extra pengar där? Jag tror inte att det är en verksamhet du kan se som en ”säker” inkomst varje månad

Ett annat bra extraknäck kan vara att göra reklam! Reklamfilmsbranschen behöver ”vanliga” människor. Vet inte hur du ställer dig till det? Jag försörjde mig på det i ett par år. Det är ju inte heller ngn säker eller fast inkomst men många jobb kan vara rätt välbetalda och då lan man lägga undan. Men då krävs att du är beredd att gå på castings och är lite flexibel.

Frågan är då om det är rätt läge för ett nytt jobb?
Kan du minska dina utgifter/omkostnader och klara dig om du går ner i tid på nuvarande jobb?
Jag klarar mig på 75% men inte mindre (även om det lär bli smått panik om bilen går sönder, vilket den gör ibland :meh:). Jag tror ju inte att jag kommer tillbaka på 100% på nuvarande jobbet. Så någon slags kombination där jag har kvar nuvarande jobb till viss procent och kompletterar med annat kan ju vara en väg att gå.

Det är ju grymt ju! Finns ju faktiskt en marknad för bikupor med. Men händig märker man att du är!

Har ingen koll på din ålder, men det finns ju företag där 50+ are jobbar och man kan nog vara några år minus det. Men de söker kanske händiga människor?
Det finns andra som bygger bikupor, så visst går det att sälja, men inte i mängder.

Jag är 44.

Ett annat bra extraknäck kan vara att göra reklam! Reklamfilmsbranschen behöver ”vanliga” människor. Vet inte hur du ställer dig till det? Jag försörjde mig på det i ett par år. Det är ju inte heller ngn säker eller fast inkomst men många jobb kan vara rätt välbetalda och då lan man lägga undan. Men då krävs att du är beredd att gå på castings och är lite flexibel.

Men jag är ju så ful och tjock! Jag ser lite muppig ut också.

Helt bortsett från det så ser jag inga problem med det (om det inte är för någon produkt jag tycker är oetisk eller inte kan stå för förstås).

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag hade ett jobb jag trivdes bra med. Av personliga skäl flyttade jag i höstas runt 40 mil och bytte i samband med det jobb. Jag...
Svar
16
· Visningar
883
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Hej, Årets lönesamtal nalkas på torsdag och jag har funderat så mycket de senaste veckorna kring min lön. Vi är 5 personer som gör... 2 3
Svar
48
· Visningar
2 511
Senast: VLMF
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 395
Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
288
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31