Jobba hel- eller deltid

Bukefalos 30 år!

Det kan också bero på vilket avtal man har. Vissa kommuner och vissa myndigheter har semestertimmar. Finns säkert privata som har egna varianter?
Men eftersom TS beskrev sin situation utgick jag från den 😊
Så kan det säkert vara. Kontentan av det blir väl - känn principerna på din arbetsplats. Om man t.ex. har möjligheten att delvis ta flexledigt går det under vissa förhållanden att få rätt olika utfall om man "gör det smart" eller inte.

Så jag får fler dagar? Eller? Nu har jag 20 (som jag tagit ut). Det är fem mindre än avtalet.
Men återigen så beror det på kvoten, när jag tex jobbade 25% som jag skrev om så var ju 25 dagar i praktiken 5 dagar så länge jag bara var schemalagd en dag i veckan. Och vilken period du tjänar i semester på, när jag jobbat i offentlig sektor har semesteråret varit innestående år, dvs jag fick nya dagar 1/1, nu får jag som många andra nya 1/4. Har du jobbat 80% med en ledig dag och tagit 20 dagars semester +de 5 lediga dagarna som redan var lediga så har du tagit dina 25 dagar för i år. Så hade det iaf funkat när jag jobbat offentligt om det är det du gör :)

Så jag får fler dagar? Eller? Nu har jag 20 (som jag tagit ut). Det är fem mindre än avtalet.
Vet inte om detta hjälper men hos oss står det på varje lönespec hur många semesterdagar man har. Där utgås det alltid från lagstadgade 25 (om det är vad man har, men minst det) när man sedan tar ut sina dagar minskas de med den kvot man har. Så jag har haft kvot 1.05 det senaste så tar jag då fem dagar står det nästa månad att jag har 19.75 dagar kvar. Ändras sedan mitt arbete till att ge kvot 1.20, räknas det av per semesterdag jag tar ut alt ändras till kvot 1, då dras det. Så hur mycket som dras är vad för kvot jag har när jag tar ut dagarna. Allt handlar egentligen om att tar du ut alla dagar i en följd ska det bli fem veckor ledigt, oavsett hur ditt schema eller vilken procent du jobbar på ser ut just när du tar ut dagarna.
Tar man ut enstaka dagar och har en hög kvot går det att "planera" lite för att maxa totala antalet lediga dagar men det är oftast inte jättemycket.
Står det 20 dgr som full semesterrätt för dig på din 80% tjänst antar jag kvoten redan är borträknad men har du dagar kvar förutsätter jag att den siffran räknas upp om du går upp i tjänst. Har du redan tagit ut alla dina 20 dgr så har du använt upp din semester under tiden du jobbade 80% vilket blir lika som om du tagit 25 dgr om du jobbat 100% och då har du inget kvar förrän nya intjänade semesterdagar kommer.

Jag tror att du kanske gör en tankevurpa här? Varje dag du skulle arbetat kostar dig 1,25 semesterdagar.
Om du ansökt om semester för 20 dagar som du arbetar och har kvot 1,25, vilket du borde ha om du jobbar 4 dagar/vecka, så hade du förbrukat 25 semester dagar. Du får 25 dagar ledigt, precis som de som jobbar alla dagar i veckan.
Så nej, du får varken fler eller färre dagar när du går upp på heltid, det beräknas bara annorlunda nör du tar ut dem.

De flesta räknar att framtiden ska ha ungefär samma förutsättningar som nu.

Men om partner lämnar eller dör, man själv blir allvarligt funktionshindrad eller annat sker som vänder världen. Hur blir det då?

OM man väljer deltid bör man nog se till att det finns ett ordentligt sparande till pensionsåren.
Jag är helt klart inne på att jag vill ordna livet så att jag klarar mig om jag blir dumpad, om jag tröttnar på min sambo, eller om/när hen dör. Sen beror det ju på ens löneläge och annat (bor man tex redan i en ärvd bostad) om det är just heltidsarbete som är svaret på det.

Jag tycker verkligen att det är extremt viktigt att båda parter kan klara sig enssm om/när det blir aktuellt.

Jag tror att du kanske gör en tankevurpa här? Varje dag du skulle arbetat kostar dig 1,25 semesterdagar.
Om du ansökt om semester för 20 dagar som du arbetar och har kvot 1,25, vilket du borde ha om du jobbar 4 dagar/vecka, så hade du förbrukat 25 semester dagar. Du får 25 dagar ledigt, precis som de som jobbar alla dagar i veckan.
Så nej, du får varken fler eller färre dagar när du går upp på heltid, det beräknas bara annorlunda nör du tar ut dem.
Så kvoten ändras inte trots att jag får upp i tid?

Nej inte om du tagit ut dina dagar. Då motsvarar 20 dagar 5 veckors semester om 25 är grunden, 4x5 +5 lediga dagar under de 5 veckorna. Hade du haft dagar kvar hade kvoten påverkats om du gick upp i tid/la arbetstid varje dag. Precis som om man hade jobbat 25% (1 dag i veckan) så hade all semester gått åt om man tagit 5 dagar med 25 som grund. Annars hade man ju kunnat ha 25 veckors semester. Hade du jobbat 80% men varje dag hade du haft 25 dagar men tagit ut lika många hittills om du räknar med de lediga dagarna.

Jag jobbar deltid sedan flera år. 79,9%, men går fortfarande jour/beredskap så blir väl som
100% totalt.
Jag vill aldrig tillbaka till heltid!
Har inga barn och min sambo veckopendlar, men jag har tid att vila och har tid för mina hästar.

Faktiskt, nåt av det första jag tänkte när jag var tvungen att ta bort en av mina hästar i vintras var: ”Måste jag börja jobba heltid igen nu?? 😵‍💫” Så jag köpte en ny häst! 🙃😍

Jobbar du fem dagar blir den ju 1.

Kvoten är som en växelkurs för hur mycket av valutan "intjänade semesterdagar" du behöver betala med för att få en "arbetsfri ledighetsdag".
Ja det här jag räknat ut för länge sen, det var inte det min fråga rörde.

Jo, kvoten ändras när du tar ut dina dagar. Kvoten spelar ingen roll för dina dagar så länge du inte tar ut dem. Du får samma antal semesterdagar enligt avtal oavsett om du jobbar hel- eller deltid.
Så du har haft 25 semesterdagar nu, och det kostar dig 25 semesterdagar att vara ledig 5 veckor.
Du kommer ha 25 semesterdagar sen, och det kommer kosta dig 25 semesterdagar att vara ledig i 5 veckor. Så i praktiken kommer du inte märka någon skillnad 😊

Jo, kvoten ändras när du tar ut dina dagar. Kvoten spelar ingen roll för dina dagar så länge du inte tar ut dem. Du får samma antal semesterdagar enligt avtal oavsett om du jobbar hel- eller deltid.
Så du har haft 25 semesterdagar nu, och det kostar dig 25 semesterdagar att vara ledig 5 veckor.
Du kommer ha 25 semesterdagar sen, och det kommer kosta dig 25 semesterdagar att vara ledig i 5 veckor. Så i praktiken kommer du inte märka någon skillnad 😊
Fast har man tagit ut 20 dagar med den kvot @sthu har nu så får hon ju inte ”tillbaka” några dagar om hon går upp till 100%. Utan precis som alla andra 25 nya dagar när ny semesterperiod börjar. Och utifrån hur hon jobbar då de nya semesterdagarna tas ut beräknas kvoten (kan ändras under året). Uppfattade att det var frågan. Finns det dagar kvar så beräknas dem utefter hur man jobbar då (vilket inte har lika mycket med % som med hur arbetstiden är förlagd att göra, om man jobbar deltid och inte skift osv)

Jobbar inte inom detta så försöker bara förklara ändå ;)

Om du jobbar heltid har du 25 betalda dagar, dvs S S S S S lör sön
Jobbar du 80 % har du fortfarande 25 dagar men alla blir inte betalda det blir S S S S ledig lör sön. Som du då kan ha i 5 veckor = 25 dagar ledigt, men du får ju fortfarande bara betalt för dina semesterdagar som du skulle jobbat.

Om du går upp till 100% i oktober beror det då sen på om det är inarbetad semester (tjänas in medans du jobbar) eller om du har semester i förskott (du får 25 betalda samma år som du jobbar, slutar du jobba eller går ner i tid kan du bli återbetalningsskyldig) . Om du har inarbetad semester så räknar man "generellt" 2 dagars semester/ jobbad månad.

Här är dock även 2 varianter, 1 om du får semester årsvis jan-dec eller 2 om det är 1/4 - 31/3.

För enkelhetens skull säger vi att du har 1/4 - 31/3 så har du, 20 dagar på 80 % och om du bärjar med heltid 100% så har ju jobbat i 6 mån med 80% och tjänat in 10 dagar, sedan efter oktober har du jobbar 100% i 6 mån = 25/2 = 12,5 dag.

1783531021303.webp

Fast har man tagit ut 20 dagar med den kvot @sthu har nu så får hon ju inte ”tillbaka” några dagar om hon går upp till 100%. Utan precis som alla andra 25 nya dagar när ny semesterperiod börjar. Och utifrån hur hon jobbar då de nya semesterdagarna tas ut beräknas kvoten (kan ändras under året). Uppfattade att det var frågan. Finns det dagar kvar så beräknas dem utefter hur man jobbar då (vilket inte har lika mycket med % som med hur arbetstiden är förlagd att göra, om man jobbar deltid och inte skift osv)
Js, det är väl det jag skriver? Att 20 dagar nu kostar 25 dagar?
Och att det är när man tar ut dagarna som spelar roll för kvoten, inte hur man jobbar när man tjänar in dem?

Js, det är väl det jag skriver? Att 20 dagar nu kostar 25 dagar?
Och att det är när man tar ut dagarna som spelar roll för kvoten, inte hur man jobbar när man tjänar in dem?
Precis, men det har inte så mycket med arbetsgraden att göra som med schemaläggningen. Och kvoten ändras, men ta fråga var om hon fick fler dagar i år när 20 dagar redan tagits av de 25 som enligt uppgift är avtalade. Och det får man ju inte.

Jobbar inte inom detta så försöker bara förklara ändå ;)

Om du jobbar heltid har du 25 betalda dagar, dvs S S S S S lör sön
Jobbar du 80 % har du fortfarande 25 dagar men alla blir inte betalda det blir S S S S ledig lör sön. Som du då kan ha i 5 veckor = 25 dagar ledigt, men du får ju fortfarande bara betalt för dina semesterdagar som du skulle jobbat.

Om du går upp till 100% i oktober beror det då sen på om det är inarbetad semester (tjänas in medans du jobbar) eller om du har semester i förskott (du får 25 betalda samma år som du jobbar, slutar du jobba eller går ner i tid kan du bli återbetalningsskyldig) . Om du har inarbetad semester så räknar man "generellt" 2 dagars semester/ jobbad månad.

Här är dock även 2 varianter, 1 om du får semester årsvis jan-dec eller 2 om det är 1/4 - 31/3.

För enkelhetens skull säger vi att du har 1/4 - 31/3 så har du, 20 dagar på 80 % och om du bärjar med heltid 100% så har ju jobbat i 6 mån med 80% och tjänat in 10 dagar, sedan efter oktober har du jobbar 100% i 6 mån = 25/2 = 12,5 dag.

Visa bifogad fil 187858
Du kan jobba 80% fördelat på 5 dagar, då får du 25 dagar som regel. Så semesterkvoten har inte med %att göra utan med schemaläggningen på de minskade %.

Jag hänger inte riktigt med. Kommer jag få fler dagar i år om jag får upp i tid igen i oktober? Eller kommer det först nästa år?
Dina återstående semesterdagar räknas upp. Har du 4 semesterdagar kvar nu, så blir de 5 när du går upp i tid. Har du noll semesterdagar kvar, så blir det fortfarande noll när du går upp i tid, för då har du redan haft dina fem veckors semester.

Fem veckor är nyckeln till att förstå det här. Dina semesterdagar ska motsvara fem veckors semester, och du får så många nettosemesterdagar som behövs för att du ska kunna vara ledig fem veckor. Hade du jobbat en dag/vecka hade du alltså haft fem semesterdagar. Hade ju jobbat fem dagar/vecka hade du haft 25 semesterdagar. I båda fallen hade du kunnat ta fem veckors semester.

För att kasta in en katt bland hermelinerna (detta verkar inte gälla i TS fall däremot) så jobbar jag lite över halvtid, i snitt 4 dagar/v, har 25 semesterdagar och tar jag ledigt en vecka dras 5 semesterdagar. :D

Liknande trådar

• Arbeta deltid
  • Drömmen om att få jobba hemma
  • Ej utnyttjad semester
  • Föräldrapenningstillägg

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026