Jobba med grisar.

cambodia

Trådstartare
Är det någon här som jobbar med grisar och vill berätta vad ni tycker om det :)

Har sökt ett sådant jobb utan att veta så mycket om det :o
 
Jag jobbade lite extra i skolans svinstall när jag gick i gymnasiet, så inget heltidsjobb. Jag trivdes! Dels var det BB, där högdräktiga suggor samt suggor med nyfödda kultingar gick. Där hade de varsin box som mockades varje dag, och ny halm lades ut.
De lite äldre kultingarna gick på lösdrift, 5-6 suggor tillsammans med sina kultingar i varje drift. Slutligen de äldsta som inte längre gick med sina mammor, de gick i olika lösdrifter beroende på ålder. Där halmade vi bara, det mockades ur med traktor vid behov. All matning skedde automatiskt.

Utöver grundskötsel kollade vi också varje dag efter skador, hältor eller andra tecken på att någon inte mådde bra. Där ingick också att kunna medicinera med spruta.

Grisar är roliga och smarta djur. Men det luktar massor i svinstall, och lukten sätter sig verkligen i hår och kläder! Jag har inte jobbat med äldre slaktsvin så det kan jag inte uttala mig om. Inbillar mig att det är roligare att jobba med kultingarna :angel:
 
Jag jobbade lite extra i skolans svinstall när jag gick i gymnasiet, så inget heltidsjobb. Jag trivdes! Dels var det BB, där högdräktiga suggor samt suggor med nyfödda kultingar gick. Där hade de varsin box som mockades varje dag, och ny halm lades ut.
De lite äldre kultingarna gick på lösdrift, 5-6 suggor tillsammans med sina kultingar i varje drift. Slutligen de äldsta som inte längre gick med sina mammor, de gick i olika lösdrifter beroende på ålder. Där halmade vi bara, det mockades ur med traktor vid behov. All matning skedde automatiskt.

Utöver grundskötsel kollade vi också varje dag efter skador, hältor eller andra tecken på att någon inte mådde bra. Där ingick också att kunna medicinera med spruta.

Grisar är roliga och smarta djur. Men det luktar massor i svinstall, och lukten sätter sig verkligen i hår och kläder! Jag har inte jobbat med äldre slaktsvin så det kan jag inte uttala mig om. Inbillar mig att det är roligare att jobba med kultingarna :angel:
Tack för svar! Tänker också att det kan vara ett trevligt jobb men backar för lukten 😬 vänjer man sig tro? Luktar man gris för alltid? Jag har ganska långt hår… badmössa? 😂
 
Tack för svar! Tänker också att det kan vara ett trevligt jobb men backar för lukten 😬 vänjer man sig tro? Luktar man gris för alltid? Jag har ganska långt hår… badmössa? 😂
Nu jobbade ju inte jag heltid, så jag vet inte riktigt om lukten sätter sig för evigt :D man vänjer sig, vad jag minns! Jag brukade stoppa in håret under en keps eller mössa (men mössa blir väldigt varmt) för att skydda det någorlunda 😅
 
Nu jobbade ju inte jag heltid, så jag vet inte riktigt om lukten sätter sig för evigt :D man vänjer sig, vad jag minns! Jag brukade stoppa in håret under en keps eller mössa (men mössa blir väldigt varmt) för att skydda det någorlunda 😅
Jag är ju doftkänslig så kanske kan hjälpa, om jag jobbar där kanske näsans luktceller stänger av till slut 😂
 
Våga prova!
Grisar är trevliga djur.
Känner flera grisskötare som gillar sitt jobb. De gillar kontakten med grisarna, att se att grisarna mår bra och att det är ett jobb där de får röra på sig.
Det hjälper på lukten att ha något om håret.
Ja, jag tänker lite så. Att det kan vara trevligt på något sätt :) Får se om de hör av sig!
 
Älskar grisar! Smarta, nyfikna och sociala djur, man hinner aldrig blir rastlös på jobbet 🐷🐽
Viktigt att ha ett bra djuröga då många djur ska ses över varje dag och att man är nyfiken på att lära sig nya saker.
Tungt jobb och väldigt varmt sommartid, fördelaktigt att vara hyfsat smidig och stark.
Gris luktar mer än ko men personligen ogillar jag kolukten mer :D

Mössa kan kännas lite fräschare men tar inte bort lukten, flera omgångar hårtvätt, tops till öronen och blöta pads i nosen var ett måste för mig efter varje pass.
 
Älskar grisar! Smarta, nyfikna och sociala djur, man hinner aldrig blir rastlös på jobbet 🐷🐽
Viktigt att ha ett bra djuröga då många djur ska ses över varje dag och att man är nyfiken på att lära sig nya saker.
Tungt jobb och väldigt varmt sommartid, fördelaktigt att vara hyfsat smidig och stark.
Gris luktar mer än ko men personligen ogillar jag kolukten mer :D

Mössa kan kännas lite fräschare men tar inte bort lukten, flera omgångar hårtvätt, tops till öronen och blöta pads i nosen var ett måste för mig efter varje pass.
Ja, lukten är ju ett aber…

På vilket sätt behöver man vara stark? Är det som att jobba i häststall ungefär?

Gott djuröga tycker jag mig ha och vill alltid lära mig mer!
 
Med reservation för att det var längesen jag jobbade i häststall, nej inte som häststall.
Sen beror hur pass tungjobbat det är på hur moderna stallarna är.
Men t ex häststall har ofta breda gångar där djur/vagnar kan mötas, grisstall har smala gångar där foderkärran precis får plats. Hästar är känsliga för tryck, suggor not so much. Hundratals djur som vaccineras i ett svep och hårt tryck på knäna av drivskivan, jag har klena knän och hade alltid knäskydd vid arbetskrävande moment.
Stor skillnad i kraften som behövs för att mocka hästbox med strö jämfört med en omgångsuppfödning grisskit på spalten, alla stall ska tömmas och det tar tid att få det ordentligt rent med högtryckstvätt.
Väldigt varierande men strukturerat jobb, nya spännande saker varje dag och så mycket glädje i att hitta bra lösningar för djuren.

Lukten vänjer man sig vid och man bör alltid ha skyddsmask över mun och nos :)
 
Första gången jag skulle mocka hos en sugga så försökte jag stillsamt peta lite på den för att komma åt under den. Hände inget. Klasskompisen sa att du måste ta i lite. Så jag ökade styrkan och petade till igen. Suggan sa WOFF och jag hoppade ut. Fort....Jag lärde mig så småningom. 😁 Det är smarta djur.
 
Grisstallar är generellt dammiga så munskydd behövs därför.

Tycker man vänjer sig med lukten och ett nyare stall behöver inte vara så jättetungt :)
Allt beror såklart på om det är suggor/BB eller slaktsvin också.
Okej, jag förstår! :)
Vet ännu inte vad det är för sorts stall.
 
Första gången jag skulle mocka hos en sugga så försökte jag stillsamt peta lite på den för att komma åt under den. Hände inget. Klasskompisen sa att du måste ta i lite. Så jag ökade styrkan och petade till igen. Suggan sa WOFF och jag hoppade ut. Fort....Jag lärde mig så småningom. 😁 Det är smarta djur.
Haha, där ser man! 😂
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Det har kommit ut en annons för ett jobb jag sökte för några år sedan. Omfattande rekryteringsprocess, jag var en av slutkandidaterna...
Svar
15
· Visningar
735
Senast: BernT
·
Skola & Jobb Själv har jag sökt två olika kurser för att jobba med skrivprojekt. Sen har jag sökt en kurs om brödbakets kemi . Alla är på distans...
Svar
17
· Visningar
426
Senast: co-SMAD4
·
Småbarn Om du vill får du (och andra i samma sits) gärna berätta mer om hur det funkade/funkar att jobba hemifrån med små barn. Min fästman...
Svar
14
· Visningar
719
Senast: WildWilma
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 079
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp