Bukefalos 28 år!

Jobba med hästar?

Jag har sedan jag tog studente åkt runt och provat olika hästskötar jobb, vissa med mkt mockning osv och några helt utan. Fastnade på några av ställerna en längre tid men de flesta är för dåligt betalt.

Jag börjar även jobba på ett nytt ställe nu i augusti, efter att jag provat att jobba på ett vanligt jobb igen(skittråkigt!) så det är nog bara häst i min hjärna som gäller xD söker till hippologen ivår med så får vi se hur de går :)

Men gå en så bred gymnasie utbildning du kan och orkar! Det är alltid värt det i framtiden!
 
Jag är också ridlärare, och vill absolut inte ha något annat jobb. :) Jag var mycket i stallet på ridskolan i grundskolan, gick naurbruksgymnasium och jobbade sedan som hästskötare ett år innan jag utbildade mig som ridlärare. Jag har också hunnit vara ett år i Tyskland som tävlingshästskötare.

Som sagt, jag tycker att jag har världens bästa jobb, men precis som @tuaphua skriver passar det långt ifrån alla. Jag gick ut ridlärarutbildningen 2009, tror det är typ 5 från vår klass som fortfarande jobbar med hästar. Man måste nästan vara lite "knäpp" för att orka och fortsätta tycka det är roligt. Det är också väldigt viktigt att man inte bara är intresserad av hästar, utan också av människor.

Jag tycker absolut att du kan satsa på att bli ridlärare, men se till att ha en plan B om du kommer på att det inte passar dig. :-)
 
Om jag var du skulle jag inte satsa på att bli hästskötare. Tycker du ska lyssna på Warg och kanske jobba som hästskötare något år men i utbildning satsa på något mer välbetalt jobb i längden.
Har en kompis som åkte till Island ett år och jobbade på eldhestar. Fick rida hela tiden och även utbilda unghästar. Hon känade inte så mycket men var ändå glad över upplevelsen och erfarenheten.
I utbildnings väg skulle jag nog försöka läsa natur på ett bra gymnasie, det kommer man långt med och många möjligheter finns så du behöver inte bestämma dig så snart.:)
 
Jag är väll mer intresserad av att vara ridlärare/jobba på ridskola än att vara hästskötare :)

Veterinär är det ju många som vill bli och därför kan det ju vara svårt att få det jobbet :arghh:

Jag har ganska medelbra betyg (C i nästan allt men även några D, två E och ett B... Har slutat sjuan så det är ju ändå hyfsat bra) så vet inte vad jag kan komma in på...

Du är ung och är klok som redan börjar fundera jobb och framtid.

Jag tänker som flera redan skrivit: det är smart att gå en gymnasielinje som öppnar många vägar.
De betyg du beskriver räcker inte på långa vägar till läkar- eller veterinärutbildning.
För att komma in på läkarutbildningen krävs i stort sett toppbetyg med A rätt över. För veterinär har jag sämre koll (är själv läkare och det är därför jag är något så när uppdaterad på intagningskraven) men så långt jag hört, behöver man mycket höga betyg även där.

Personligen skulle jag inte vilja jobba med hästar - även om jag övervägt att ta emot några träningshästar eftersom jag är skaplig på grundutbildning och hantering av lite problematiska hästar. Men vettet har sagt nej: det krävs så mycket för att kunna leva på sådant och det gör ont i kroppen när man är medelålders eller äldre så jag väljer att i stället ha mitt välbetalda jobb som möjliggör för mig att rida så mycket jag bara hinner på fritiden.
 
De betyg du beskriver räcker inte på långa vägar till läkar- eller veterinärutbildning.
Sant, men om TS är motiverad så kan hon kanske få bättre betyg i gymnasiet? Man söker ju inte på betygen från sjuan ;)

(Meritpoängen har gjort att betygskravet har sjunkit marginellt, men det har ju inte blivit lättare att komma in för det)
 
Jag har jobbat med hästar i några omgångar, både som hästskötare och ridinstruktör, men även som hovslagare.
Jag tränade och tävlade en del på egna hästar samtidigt som jag jobbade hos en hästutbildare. Den perioden fick mig att inse att jag INTE ville jobba med hästar på heltid. Att först jobba hela dagarna med att ta hand om och rida andras hästar och sen fortsätta med att göra samma sak med mina egna på kvällarna, det var en effektiv motivationsdödare kan jag tala om. Det blev helt enkelt för mycket häst för min smak. Jag ville att hästeriet skulle vara roligt och därmed fick det fortsätta vara hobby.
Sen utbildade jag mig till hovslagare och fick på så sätt ändå jobba med hästar, fast utan att det påverkade mitt eget tränande och tävlande.
 
Jag har aldrig jobbat med hästar. Men jag tror inte heller på att det alltid är bra att jobba med samma sak som sedan är ens egen favorithobby. Då tror jag mer på ett välbetalt jobb inom en annan branch, gärna med lite friare arbetstider så att man har tid och råd till sin hobby.
 
Jag måste snart börja fundera på vad jag vill gå för gymnasie och vad jag vill jobba med när jag blir stor...

Har alltid velat bli läkare, kirurg, veterinär eller något liknande där man hjälper människor och djur men blir mer och mer sugen på att jobba med hästar som tillexempel hästskötare!

Är det någon av er som på något sätt jobbat med hästar och vad tyckte ni om det isåfall? :D

Jag är stallskötare/hästskötare - stallchef. Det är väldigt roligt men mycket krävande. Långa arbetsdagar med låg lön, tungt arbete och väldigt lite ledighet. För den som verkligen vill eller satsar - ja då är det värt det. Men för någon som samtidigt vill ha lite Svensson liv (jobba 7-4, ledig helger, inte sena dagar etc) rekommenderar jag något annat. Jag hinner inte träffa folk och när jag väl är ledig så sover jag, men jag älskar ändå mitt jobb :)
 
Jag arbetar med hästar på heltid. Jag tar emot hästar för in/tillridning, försäljning, jobbar på ridskola 4 dagar i veckan, har ridläger på sommaren, arbetar i stallet och har privata lektioner. Det är långa dagar och hårt arbete, men helt klart värt det! :) Jag får ok lön (har eget företag så det beror på hur många hästar jag har i träning & hur många dagar jag arbetar i stallet). Normalt arbetar jag 5 dagar i veckan och börjar dagen kl 8, slutar mellan kl 18-21 beroende på när mina ridskolegrupper slutar för dagen. Man måste vilja och verkligen älska hästar för att orka. :) Det är en livsstil.
Jag har en universitetsutbildning,; hippolog. :) kan verkligen rekommendera hippologen! :) man får med sig MASSOR med kunskap om allt vad gäller häst! :)
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 832
Senast: Gunnar
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 371
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 687
Senast: Askur2017
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
7 034
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp