Bukefalos 28 år!

Jobba på djursjukhus, vad krävs?

Sv: Jobba på djursjukhus, vad krävs?

Fast man kan ju nuförtiden inte hoppa in i jobbet som djurvårdare och sedan utvecklas till en leg. djursjukskötare. Det enda som gäller från nu, om man inte jobbat tillräckligt länge inom djursjukvården, är att komma in på utbildningen.
 
Sv: Jobba på djursjukhus, vad krävs?

Fast man kan ju nuförtiden inte hoppa in i jobbet som djurvårdare och sedan utvecklas till en leg. djursjukskötare. Det enda som gäller från nu, om man inte jobbat tillräckligt länge inom djursjukvården, är att komma in på utbildningen.

Det har jag aldrig påstått att man kan. Vad du kan göra är att vidareutbilda dig så att du tex. får ge injektioner, du kan vidareutbilda dig inom näringslära/foderlära, etologi osv.
 
Sv: Jobba på djursjukhus, vad krävs?

Klart man kan och får jobba på ett djursjukhus utan utbildning. För att arbeta som djurvårdare på grundnivå behöver du inte ha någon utbildning utan du kan lära dig på plats. Det är det ju många djursjukhus som gör, bla Blå Stjärnan här i Göteborg som ex.

Man får göra en hel del utan utbildning, tex klippa klor, öronrengöring, rasta och bada eller pälsvård. Du får även ta blodprov osv.
 
Sv: Jobba på djursjukhus, vad krävs?

KL

Det enda jag känner till ang att jobba på djursjukhus/klinik utan utbildning är som vet.assistent. Då får man städa, ta emot patienter, sitta i reception, ev utfodra inlagda djur, vara springare och hämta saker till veterinärerna men inte behandla eller undersöka djuren.

Utan utbildning tror jag inte idag att man tillåts göra något direkt med djuren
på så många djursjukhus eller kliniker.
Idag är nog inte ens vet.assistent så vanligt..ofta vill man spara pengar och tar då hellre tex en djurskötare m utbildning som kan vara lite allt i allo.
 
Sv: Jobba på djursjukhus, vad krävs?

Men man kan ju väl fortfarande gå kurser och få injektionsbehörighet som djurägare. Och då har man väl behörighet att få spruta just det djurslaget?
 
Sv: Jobba på djursjukhus, vad krävs?

Vad får jag göra?

Vanligast är att du arbetar med omvårdnadsuppgifter som inte bryter mot behandlingsförbudet, som att klippa klor, öronrengöring, rasta och bada eller pälsvård. Du får även ta blodprov eller vrida om kranen på ett dropp som är seriekopplat i ett slutet system. Du får däremot inte själv byta dropp. Alla djurvårdare får dessutom ge handräckning till djurhälsopersonalen och då görs handräckningen på djurhälsopersonalens ansvar.

För dig som arbetar på grundnivå finns ett undantag från behandlingsförbudet när det gäller att utföra enklare sårvård på djur under lokal eller allmän bedövning efter att djuret har bedövats av djurhälsopersonal.

En förutsättning för undantaget är att du gör det

som uppföljande behandling
under djurhälsopersonalens ansvar

Du har eget ansvar för att inte bryta mot behandlingsförbudet i övrigt!


/SJV
 
Sv: Jobba på djursjukhus, vad krävs?

Då är man djurvårdare på utökad nivå, och det blir man om man läst utbildningen:

C15 före den 31 december 2009
eller grundkurs i läkemedelshantering från 2010
eller är veterinärstudent och klar med årskurs tre inkluderande farmakologin.

Då får man utföra allt som ingår på grundnivå och har dessutom fått undantag från behandlingsförbudet för att få ge
injektioner i muskel och under hud, det vill säga intramuskulärt och subkutant

Förutsättningen för att du ska få utföra undantaget är att du gör det som uppföljande behandling
under veterinärens överinseende och ansvar. / SJV
 
Sv: Jobba på djursjukhus, vad krävs?

Då är man djurvårdare på utökad nivå, och det blir man om man läst utbildningen:

C15 före den 31 december 2009
eller grundkurs i läkemedelshantering från 2010
eller är veterinärstudent och klar med årskurs tre inkluderande farmakologin.

Då får man utföra allt som ingår på grundnivå och har dessutom fått undantag från behandlingsförbudet för att få ge
injektioner i muskel och under hud, det vill säga intramuskulärt och subkutant

Förutsättningen för att du ska få utföra undantaget är att du gör det som uppföljande behandling
under veterinärens överinseende och ansvar. / SJV


Men det är ju ingen lantbrukare överhuvud taget som läst nån speciell djurvårdarutbildning enligt de specifikationerna. Man läser lantbrukskola och ev till lantmästare.

Innan fanns det i alla fall kortare specialkurser ( helgkurser) som man gjorde för varje enskilt djurslag som innebar att man fick tex vaccinera tex grisar. För man vaccinerar ju grisarna rutinmässigt tex mot rödsjuka och parvo.

Men myndigheterna älskar att krångla till det- och i slutänden går det ut över djuren.

Och att nån är tex veterinär är ingen garanti för att saker och ting görs rätt. I dagarna har en gris nästan dött hos en uppfödare jag känner till när VETERINÄREN vaccinerade mot rödsjuka på samma dag som grisen fick en ivomecspruta. ( Mot skabb/mask). Och det borde ju i alla fall en utbildad veterinär veta att det är mycket stor risk för komplikationer om man gör så...
 
Senast ändrad:
Sv: Jobba på djursjukhus, vad krävs?

Så du menar att: bara för man läst lantbruksskola eller till lantmästare så kan man inte gå en grundkurs i läkemedelshantering senare menar du ?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar i nuläget skift och går på timme, vilket knappt ger några timmar öhvt. Trivs heller inte med att jobba skift så behöver hitta...
2
Svar
35
· Visningar
2 323
Senast: Nepenthe
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
23 926
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
7 010
Senast: BernT
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
9 138
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp