Jobba på ledig tid

Jag börjar ofta några minuter ibland tio faktiskt, för tidigt mest för att jag är så förbaskat rastlös och inte har ro att stå och vänta tills klockan slår jobb :) j
 
Jag har alltid haft en uttalat kundorienterad inställning till mina två yrken, och till mina anställningar och egenföretagande. Ge och ta. Dels ligger det djupt i själva verksamheternas natur, dels ligger det i min natur.
 
Jobbar inte om jag inte får betalt, om det behövs övertid på någon balans meddelas det på uppstarten och är upp till varje person sedan att säga till gruppledare om intresse, detta är det vanligaste men några få balanser kan den som jobbar säga till gruppledare att det behövs jobba över men vi måste få godkänt på det och vi får aldrig aldrig jobba själva och vissa balanser behöver ha en styrman som jobbar.

Övertid innebär till 99% att det är att komma in på en annars ledig dag.
 
Jag gillar mitt jobb, och jobbar flera timmar gratis i veckan. Det stör inte mitt privatliv alls, men underlättar jobbet enormt, skapar kontakter osv.
 
Jobbar heltid, med normalarbetstid kl 8-16 måndag till fredag. Fast lön utan övertid. I praktiken styr jag det ganska fritt, då jag både är ute i fält och på kontoret. Vissa dagar är jag hemifrån i 12 timmar och andra dagar (som idag), när det händer nada och ingenting, kommer jag sent och går hem tidigt :). Ibland har jag jour/beredskap (som i morgon), där jag inte behöver göra något om inte telefonen ringer.

Jag ställer gärna upp för AG på obekväma tider när det behövs, eftersom jag värderar friheten i arbetstider väldigt högt! Hatar att känna mig fastlåst!
 
Jag har en överenskommelse med min AG om att jag har motsvarande förtroendetid delar av min arbetstid, iom detta så är jag rätt flexibel. Jag styr rätt fritt över min tid så jag kan både ta ”ledigt” eller jobba extra inom vissa ramar. Har även koll på jobbmail och telefon även när jag är ledig.

Jag tycker dock det här beror på vilken typ av tjänst man har. Tidigare har jag främst arbetat på matbutik och det är inte samma sak. Sämre villkor, sämre lön och framförallt så är det skillnad i hur mkt jag gillar jobbet.

Jag tycker dessutom att det är oförskämt att folk förväntar sig att jag ska jobba på ledig tid, tex som i exemplet om jag jobbar i matbutik men på ledig dag är i butiken för att handla själv och alltså ej har arbetskläder på mig. Är man inte arbetsklädd så är det ju uppenbart att man är ledig.

Tycker att det är STOR skillnad på att jag frivilligt kollar mailen eller svarar i telefon när jag är ledig (jag kan välja att inte ens ta hem telegonen) och att någon annan förväntar sig att jag ska jobba gratis när jag är ledig.
 
Jag har flextid, så den tid jag jobbar lägger jag i flexen. Jag gillar förvisso mitt arbete, men jag vill inte göra det gratis. Är tjänsteman i kommunal sektor.
 
Jag har flextid och skriver in den tid jag är på min arbetsplats. Jobbar som socialsekreterare och kan i princip inte jobba hemifrån eftersom jag inte ska träffa klienter hemma och handlingar och dokument är sekretessbelagda och bör inte lämna kontoret.
Svarar inte i telefon eller kollar mail utanför arbetstid. Tar inte ens med mig jobbtelefonen hem, har hänt att jag glömt den hemma och fått vända för att hämta den.
 
Jag skulle nog säga att jag inte ställer upp på chefen på min fritid men däremot på kollegor och kunder. Jag har både fått stiga upp och komma med nycklar samt hjälpt kunder i butiken när jag handlar, till och med stått i kassan nångång.
 
Jag har valt att ha ett jobb där jag bara åker in jobbar och åker hem och släpper jobbet. Jobbmail kollar jag bara på arbetstid när jag är ledig så är jag ledig och kan fokusera på fritiden.
Maken har ett jobb med flextid och kan även jobba hemifrån dygnets alla timmar. Jag tror han för sin egen skull skulle ha nytta av att avgränsa jobbande men men.. Han sitter vid datorn just nu och jobbar 😁, nackdelen är att jag tror att folk som gillar sitt jobb, alltid är tillgängliga och dessutom har svårt att säga nej löper rätt stor risk att gå in i väggen. Samtidigt kan han ju frigöra tid och vara ledig en dag för att göra annat men det äts ju snabbt upp av alla jobbsamtal om han inte kopplar bort jobbtelefonen 🙄..
Jag skulle aldrig vilja jobba så men så är jag inte lika "duktig" och skulle inte lyckas få allt gjort jag vill hinna med på fritiden.
 
Jag har slutat jobba gratis, kraven på tillgänglighet och att hela tiden ställa upp fick mig att gå i väggen, bita sönder mina tänder, köra av vägen, slänga ut exet mm så nu gör jag ingenting utan att skriva tid och övertid och få ersättning, inte ett skit mer. Svarar knappt i telefon om de ringer från jobbet, svarar inte på mail och ignorerar för det mesta även sms.
 
Jag jobbar inte gratis. Så är det bara. Min favorithändelse rörande jobba gratis/på ledig tid var när en ny chef på gammalt jobb ville ha uppstartmöte (rutin som inte fanns på det jobbet utan ngt han hittat på själv) på min lediga dag/tid. Jag sa nej och sa att det kan vi ta på min första arbetsdag (hade varit tjänstledig en kort period) men det gick inte för det var ju hans lediga dag och hans tid var mycket viktigare än min.
 
Jobbade mkt övertid timme-för-timme tidigare, men efter byte till annan avdelning är det betald övertid som gäller. Inser hur många hundra tusen jag sannolikt gått miste om under årens lopp... :cry: Läser mejl hemma, men mest av nyfikenhet. Det är sällan det är några ärenden som behöver hanteras utanför jobbet.
 
I mitt yrke är det rätt svårt att jobba på ledig tid. Jag svarar såklart i telefon eller på messenger om någon kollega frågar mig något, men det ser jag inte som att jobba.

Mail kan jag läsa när det har hänt något och jag vill ta reda på mer eller bara för att få vara lite skadeglad om allt är kaos och jag är ledig 😁
 
Jag jobbar inte gratis. Men visst ställer man upp och jobbar extra om det behövs. Jobbar som sjuksköterska så är personen som ska ta över efter mig på avdelningen sjuk och ingen annan kan hoppa in måste jag stanna. Dock händer inte det speciellt ofta.
 
Jag kan inte direkt jobba på fritiden, vilket jag tycker är väldigt skönt. Posten är på arbetsplatsen och datasystemen vi behöver finns inte i någon privat dator.

Det närmsta jag kommer att jobba hemifrån är att svara i telefon på ledig dag när kollega ringer och frågar efter någon portkod, eller när jag tagit hundpromenad förbi någon nyöppnad port och kollat om koden som borde vara dit faktiskt fungerar. Skulle det behövas hade jag dock kunnat tänka mig att komma in och jobba på ledig dag, förutsatt att jag fick någon lätt och skön runda osv.
 
Vi har obetald lunch på 30 min, men tyvärr händer det rätt ofta att man får resa sig från matlådan och gå iväg för att hjälpa någon med något. Ibland är det så mycket att göra att man inte hinner hålla full lunch utan får klämma halva matlådan på 10 min och sen gå igen.
 
Jobbade mkt övertid timme-för-timme tidigare, men efter byte till annan avdelning är det betald övertid som gäller. Inser hur många hundra tusen jag sannolikt gått miste om under årens lopp... :cry: Läser mejl hemma, men mest av nyfikenhet. Det är sällan det är några ärenden som behöver hanteras utanför jobbet.
Svarar egentligen inte dig men spinner vidare. Jag kan få övertid bara jag skriver upp den, men den ska tas ut i tid. Vi har helt enkelt inte pengar till att ge folk övertidsersättning i pengar. Så det är inte timme mot timme utan vi får timme mot en och en halv timme. Det gör att jag inte hinner göra det jag vill göra, så oftast skriver jsg inte upp den.
 
Jag har årsarbetstid där jag har en extremt stor frihet så länge jag gör mitt jobb och tar hänsyn till verksamhetens behov. Min chef låter mig helt bestämma utifrån detta- hon är dock noga med att vi inte jobbar för mycket. Jag jobbar alltså inte gratis men känner jag för att lägga några timmar en söndag (eller som idag på nyårsafton) så gör jag det o tar ut tiden en annan dag.

På det andra ”längre” jobbet jag haft jobbade jag en del ”obetalt” och utanför arbetstid. Det var på djurpark där jag jobbade ett antal säsonger. Då var man rätt ofta ute i parken på sin fritid (och privatklädd). Märkte man att någon tex undrade något om djuren så högg man in helt enkelt. Jag trivdes med det och anser att jag fick tillbaka av det (både från arbetsgivaren och besökarna). Det var ju dock begränsad tid eftersom det var säsong och jag behövde ju inte vara där på min fritid heller.
 
Jag börjar jobba kl 07.15 men brukar komma till jobbet runt kl 07. Hämta ut dagboken, snabb-chat med chefen och sedan gå upp till kontoret där jag tar på mig mina boots samt skriver en lista på vilka hästar och sadlar vi behöver.
Kl 07.20 börjar vi ta in hästarna.

Hade jag börjat 07.15 så hade vi missat närmare 15 min och jag hatar att stressa. Kunderna kommer indrällandes kl 08 och ska va i sadeln senast 08.30. Har man då 14-16 hästar att borsta, sadla och tränsa så är det skönt med 15 extra minuter...
Jag har påtalat detta för chefen men å andra sidan, När det är väldigt lugnt istället så går jag hem tidigare från jobbet.
I det långa loppet jämnar allt ut sig :)

Jag är inte på jobbet på fritiden men träffar mycket människor utanför jobbet med. När de får höra att jag jobbar på ranchen blir det alltid följdfrågor med allt från prislista till hur vi fodrar hästarna..
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 338
Senast: Fiorano
·
Småbarn Ni som har barn på förskola, har ni dom där enbart när ni jobbar? (inte 15-timmarsbarn nu då) Och ni som jobbar oregelbundna tider...
7 8 9
Svar
171
· Visningar
13 146
Senast: fiaskurken
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp