Jobba på samma arbetsplats som en släkting?

Jag har jobbat tillsammans med min sambo. Inga problem, vi hade i princip samma arbetsuppgifter men olika chefer.

Min pappa, bror, svägerska, morbror och moster har jobbat på samma företag. Min bror var chef över pappa och hans fru hade det ekonomiska ansvaret för hans avdelning. Det är ett stort internationellt företag och det var ingen som såg några konstigheter - men min bror hade aldrig lönesamtal med pappa utan det fick chefen ovanför ta hand om. ;)

Diskuterade detta med en släkting men kände att jag ville ta diskussionen "ett steg vidare".

Hur ser ni på det här med att jobba på samma arbetsplats som en släkting?
Och är det skillnad på om det är en stor arbetsplats eller en liten dito? Om man jobbar väldigt nära eller "längre ifrån" sin släkting?

Själv ser jag i stort inga problem med det, faktiskt. Att en lärare ska ha sina egna barn som mentorselever eller att en kvinna är närmsta chef till sin man osv. kan absolut diskuteras tycker jag. Men om det är en större alt. "avdelad" arbetsplats, där man kanske "i värsta fall" delar fikarum med släktingen, ser jag absolut inga konstigheter med det.

Släktingen jag diskuterade med tyckte dock helt tvärtom. Hen menade att "det sätter hela företaget/arbetsplatsen i dålig dager", "det kanske inte är juridiskt förbjudet - men totalt moraliskt förkastligt" och "det stinker ju korruption om en sådan situation". (Allt detta dock givetvis med undantag för rena familjeföretag, men för alla andra typer av arbetsplatser). Och detta även om man bara träffar sin släkting som hastigast i fikarummet ibland, och arbetar med helt olika saker. Jag håller som sagt inte med.

Svårt att undvika om man bor där jag bor. Där är alla mer eller mindre släkt med alla.:D Jag jobbar på samma arbetsplats och skift som pappa. Sedan har jag farbror och några fler släktingar på andra skift. Jag ser det inte som något direkt problem.:) Visst blir det konstigt om man ska ropa på pappa i komradion och kalla honom hans namn i stället för pappa men man vänjer sig. Visst har det kommit något skitsnack för några år sedan när en medarbetare fick för sig att pappa "plogade vägen" för mig.:rage::banghead::banghead: Jag blev förbannad för jag har fått jobba hårt för att få en tillsvidareanställning och den lön som jag har nu och jag skulle inte acceptera om min närmsta anhörig skulle göra allt enkelt för mig. Svårt att hävda sig bland karlarna om man ska få allt serverat på silverfat av pappsen liksom.:meh: Oftast är det inga problem att jobba tillsammans med släkten. Det är alla andra människor som jag brukar ha problem med.:p
Men det skulle inte förvåna mig om det finns yrkesgrupper där man helst inte ska jobba tillsammans med nära anhöriga.

På vissa arbetsplatser kan det t.o.m. vara förkastligt/farligt att man arbetar tillsammans med nära anhöriga, sambos osv....
Akutpsyk t ex.
Kan tänka mig att samma gäller om man har yrken som @Sleepan o @LadyCovergirl .

Vi har ett flertal par på vår arbetsplats. Det är inga som jobbar i samma grupp, men i grupper som stundtals eller ibland jobbar samma tider. Inte optimalt, men fungerar bra.

Jag har jobbat med min mamma som överordnad i många år, det var inga större bekymmer eftersom vi kan skilja på jobb och privatliv.

På mitt förra jobb fick vi införa en policy där släktskap på jobbet reglerades, det missbrukades för mycket. Folk fick byta avdelning, chefer fick nya arbetsområden etc. Jag tog själv över flera som varit i släktskap med deras förra chef, för mig var det ganska uppenbart att de blivit särbehandlade tack vare släktskapet, det syntes på löner och kompetensen (som saknades).

Jag har pappa som chef, har haft i sju åtta år. Dock när jag sökte tjänsten valde han att backa från rekryteringen och låta hans kompanjon sköta, eftersom pappa visste att jag skulle söka. Företaget finns i runt 110 länder med närmre 130,000 anställda så det är ett hyffsat stort företag. Det finns viss svartsjuka hos några av personalen. Dock får jag ju inga fördelar utan får nästan jobba hårdare för att få bort svartsjukan. Men alla i personalen vet inte allt, tex jobbade jag över en del helger (där alla i personalen på vår avdelning blivit erbjudna) för att samla ihop komp, föe att kunna ta längre luncher eftersom jag var tvungen att åka hem till hunden. Det var (jag är anställd men pluggar nu) okey för alla på min avdelning att göra så, men de va några stycken som trodde jag tog längre lunch och sket i klockan och blev därför svartsjuka för att de trodde att jag fick extra föremåner eftersom jag är just chefens dotter... Men utöver det funkar det bra :)

Vi har ett flertal par på vår arbetsplats. Det är inga som jobbar i samma grupp, men i grupper som stundtals eller ibland jobbar samma tider. Inte optimalt, men fungerar bra.
Min helt ovetenskapliga analys är att relativt många inom er kår (eller liknande yrken) bildar par med andra inom samma kår för att det finns en annan förståelse för yrket och hur det kan komma att påverka vardagen/familjelivet. Men som sagt, det är min analys baserat på de få jag känner inom ditt yrke :)

Min helt ovetenskapliga analys är att relativt många inom er kår (eller liknande yrken) bildar par med andra inom samma kår för att det finns en annan förståelse för yrket och hur det kan komma att påverka vardagen/familjelivet. Men som sagt, det är min analys baserat på de få jag känner inom ditt yrke :)

Skulle vilja påstå att det är en utmärkt analys. Tror vi hade fyra par på station fram tills alldeles nyligen. :D

Jag är på en ganska liten arbetsplats där flera är släkt med varandra. I de flesta fall har det fungerat bra men att chefens son fick välja de tider han ville, fick ledigt oavsett och fick mer i lön än han skulle sågs väl inte med så blida ögon. Hade han inte varit så jäkla trevligt hade det nog varit värre, men det försatte ju honom i en jobbig sits också.

Har arbetat (avlönat) ihop med min man de senaste två åren. I skogen har vi arbetat ihop i sådär fyra år eller nått.

Vi jobbar på samma avdelning med delvis samma arbetsuppgifter, är ett kontor mellan oss. Till en början försökte man planera arbetet så att vi inte jobbade så mycket ihop men det höll inte i längden. Vi funkar jävligt bra ihop, vi matchar varandra väl och är ett bra team ute på tillsyn.

Folk lägger så mycket känslor och värderingar i att par jobbar ihop. Precis som att det vore något nytt som absolut inte förekommit inom det enskilda företagandet och speciellt i bonde- och skogsbrukssamhället i många, många år.

Jag jobbar på samma företag som både min mamma och min man :D !

Har jobbat heltid på samma företag sen 2004 (fastanställd 2005), innan dess så hade jag fått sommarjobb och vikariat tack vare att mamma jobbade där. Vi jobbar på samma kontor, men i olika rum och med olika arbetsuppgifter (även om de väver samman med varann delvis). Min man flyttade till staden och blev anställd på företaget 2006, tre år innan började vi umgås mer frekvent och blev ihop nyårsafton 09/10. Han jobbar på en annan arbetsplats i en annan del av staden och med totalt annorlunda arbetsuppgifter (jag jobbar på kundservice, han är drifttekniker).

Jag tycker det fungerar finfint, och det gör även arbetskollegorna samt arbetsledningen :) .

Jag jobbar på samma företag som min man, hans pappa och hans syster, samt systerns ex. Inga problem! :) Nu har vi ändå vuxit och är 24 anställda tror jag, när jag började var det under 10.

Vi jobbar dock med olika grejer och har inte allt för mycket med varandra att göra på dagarna. Eller min man och hans pappa jobbar mycket tillsammans, men inte vi andra.

Diskuterade detta med en släkting men kände att jag ville ta diskussionen "ett steg vidare".

Hur ser ni på det här med att jobba på samma arbetsplats som en släkting?
Och är det skillnad på om det är en stor arbetsplats eller en liten dito? Om man jobbar väldigt nära eller "längre ifrån" sin släkting?

Själv ser jag i stort inga problem med det, faktiskt. Att en lärare ska ha sina egna barn som mentorselever eller att en kvinna är närmsta chef till sin man osv. kan absolut diskuteras tycker jag. Men om det är en större alt. "avdelad" arbetsplats, där man kanske "i värsta fall" delar fikarum med släktingen, ser jag absolut inga konstigheter med det.

Släktingen jag diskuterade med tyckte dock helt tvärtom. Hen menade att "det sätter hela företaget/arbetsplatsen i dålig dager", "det kanske inte är juridiskt förbjudet - men totalt moraliskt förkastligt" och "det stinker ju korruption om en sådan situation". (Allt detta dock givetvis med undantag för rena familjeföretag, men för alla andra typer av arbetsplatser). Och detta även om man bara träffar sin släkting som hastigast i fikarummet ibland, och arbetar med helt olika saker. Jag håller som sagt inte med.
Jag tycker att din släkting ser saken på ett ganska onyanserat sätt, men frågan kan vara problematisk på väldigt många andra sätt.

Kan ta ett exempel från min egen familj. Min man ansvarar för ett bolag dit ungdomar ofta vänder sig för att söka extrajobb vid studier, lov osv. Dottern ville göra det samma, precis som flera av hennes vänner gjorde, men det fick hon inte för det skulle sätta både henne, mannen och andra i företaget i en svår situation.

Problemet hade börjat redan vid ansökan. Om hon inte är bra nog, vem vill vara den som nekar VDns dotter ett jobb? Om hon är bra nog och får anställning, vem kan vara säker på att hon fick jobbet av rätt anledning? Samma problematik hade funnits om hon misskött jobbet så att åtgärder skulle behöva vidtas, eller om hon varit så duktig att befordran skulle vara aktuell. Oavsett hamnar alla i svåra situationer, även om allt görs precis så som det ska göras och trots att mannen aldrig blandar sig i besluten.

Av den anledningen har företaget policyn att närstående till anställda (åtminstone inom ledande positioner) inte får jobba på företaget, vilket nog är klokt, även om det var frustrerande och kändes orättvist för våra barn just då.

Nu handlar det här om ett stort bolag, men jag kan tänka mig att liknande situationer uppstår även i mindre företag.

En nackdel som jag kom på är att om många i samma familj jobbar på samma ställe så är det lätt att man tar med sig jobbet hem. Kanske inte så kul för övriga familjemedlemmar som behöver lyssna på det hela tiden.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag får börja med att jag trivs ypperligt med mitt nuvarande yrkesval! Jag jobbar som medicinsk sekreterare och favoritsysslan där är... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Enya
·
Äldre Ämnet aktualiserades idag när jag pratade med en släkting. Jag har storlek 65G i BH, vilket dock låter större än vad det är, men ändock... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
15 585
Senast: lil-sis
·
Skola & Jobb På vår arbetsplats så ska vi precis börja stämpla in och ut när när vi börjar respektive slutar jobbar. Idag fick jag dock veta att om... 2 3
Svar
44
· Visningar
12 817
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka