Jobba som lastbilschaufför

Men då gäller väl att det är 9+3 timmar? Mellan 23 och 06 är det ju bara 7 timmar...

Sista rasten ska vara minst osv, förr var det 8 men de kan ha justerat, då blir det nio. Men det ska vara färdigvilat vid klockslag så det beror på när dan började.

När det gäller delad vila så är det minst 3+9 som gäller. De tre timmarna måste dock vara inom arbetsdagen, dvs du kan inte jobba 13-15 timmar stå vila i tre timmar och sedan flytta bilen. Då bryter du din dygnsvila.
Sen finns det färjereglen också, du får avbryta din dygnsvila för av- och påkörning av båt eller tåg i max 60 min totalt. Men detta får bara tillämpas på "normal" dygnsvila, alltså 11 h eller 3+9. Ingen reducerad.
Det viktiga här är att man kompensera tiden man kör av och på så den totala dygnsvilan blir 11 alt 3+9.
 
Apropå skattevikten och totalvikten så har jag kollat upp detta hos min säljare och fått bekräftat att det är lagligt att köra på en BK4 väg med 42 ton fastän det står 38 ton i regbeviset. Detta då det idag inte finns så många BK4 vägar och därav kan transportstyrelsen inte sätta högre skatt än 38 ton då systemet inte kan utnyttjas i hela landet, därav blir en högre skatt inte jämlik i landet och därför är det dispens på detta, troligen tills BK4 finns att utnyttja i hela landet.
Det är släpets konstruktion som avgör vad du får lasta på BK4 och inte skattevikten. Därför är det idag lagligt att väga 42 ton och köra på BK4 väg om släpet är godkänt för detta.
 
I min lärobok står det att BK3 är den enda bärighetsklassen som ej har någon övre viktbegränsning (eftersom det utgår från axelavstånd och axel/boggi/trippelaxeltryck). Men så hittar jag följande på trafikverkets hemsida:

"BK3

På vägar med klassificeringen BK3 gäller max 37,5 tons bruttovikt. Beroende på fordonets axelavstånd och axeltryck kan tillåten bruttovikt vara lägre."

Undrar vad mer som ska visa sig vara felfakta i min bok när jag väl kommer till teoriprovet om 2 v... *less :meh::wtf:
 
  • Gilla
Reactions: ptr
I min lärobok står det att BK3 är den enda bärighetsklassen som ej har någon övre viktbegränsning (eftersom det utgår från axelavstånd och axel/boggi/trippelaxeltryck). Men så hittar jag följande på trafikverkets hemsida:

"BK3

På vägar med klassificeringen BK3 gäller max 37,5 tons bruttovikt. Beroende på fordonets axelavstånd och axeltryck kan tillåten bruttovikt vara lägre."

Undrar vad mer som ska visa sig vara felfakta i min bok när jag väl kommer till teoriprovet om 2 v... *less :meh::wtf:
Kan vara ett och annat då det hela tiden ändrar sig här och där.
 
Kan vara ett och annat då det hela tiden ändrar sig här och där.


Skojar du? ;) :wtf:

Hittade precis detta på transportstyrelsens tabell för BK3:

"Är axelavståndet 22,0 meter eller större utgör högsta tillåtna bruttovikten 37,5 ton med tillägg av 0,25 ton för varje 0,2 meter varmed axelavståndet överstiger 22,0 meter. "

Undrar om TS och TV kommunicerar med varandra... :meh:
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Bilen är rätt uträknad som du har gjort, men det går att räkna på BK3 också. Bilen har en konstruktion att klara 9 ton men vägen klarar "bara" 8 ton. Alltså är det vägen som begränsar lasten och inte bilen. Så testa att räkna den också.

Pinsamt nog så har jag inte haft tid att sätta mig ner och räkna ordentligt förrän idag (för att jag är sjukskriven från jobbet och bara är hemma :o )

BK3-lastvikt för bilen blir enligt mina svårtydda kråkfötter ( jag tog siffrorna från gamla uträkningarna och la in 8000 på framaxeln och 12000 på boggin) = 7110 kg. Snälla säg att det är rätt... ><
 
Tror förvisso det var lite positivt att jag inte haft tid att hålla på med detta. Jag var på körskolan förra veckan när jag tog en CE-lektion, och passade på att diskutera dessa moment, och på nåt vis har polletten trillat ner medan jag läst igenom tråden flera varv, gjort onlinetester där liknande frågor kommit upp, samt läst några varv till i teoriboken... Ffa märker jag att jag nu helt plötsligt inte tycker dedär med kopplingsavstånd - överhäng är speciellt svårt. Trots att jag inte räknat nåt sen sist :p

Min körlärare sa bara att vad som är att komma ihåg att när man talar om överhäng bil så är det alltid främre och när det gäller släp är det alltid bakre. Plättlätt. Nu kan jag gå och lägga mig med lite mera lugn för det blev inte ens svårt när jag satte mig ner och räknade ikväll.

Resten återupptas till helgen... bla räkna ut ny lastberäkning för släpet @MM hade gett kompletterande uppgifter på :angel:
 
@MM

Jag var hemma från jobbet en dag till, så jag roade mig...:angel:

Lastvikt släpet:

BK1 28850 kg
BK2 21510 kg
BK3 12850 kg
BK4 32850 kg

Lastvikt bil + släp:

BK1 39960 kg
BK2 29360 kg
BK3 11960 kg
BK4 47960 kg
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Ibland tror jag att vi ofta överkomplicerar saker, även om de är rätt lätta egentligen. Räcker jag tänker på mig själv, tror det tog ett bra tag innan jag verkligen lärde mig hur man räknar ut lastvikterna t ex, men när jag väl lärde mig va det inte så svårt som jag hade föreställt mig.

Gäller även i andra sammanhang också. Bästa är att inte tänka för mycket och prova först, funkar inte det analysera vad som felat och prova igen, alternativt läsa på mer.
 
@TheRedLightning Ja precis. Att "sova på saken" några veckor kan vara bra :P Dock i och med att det nu finns BK4 får en ju verkligen kolla igenom reg.beviset noga, om det nu är så att skattevikten för överskridas. En annan sak jag inte förstår är varför det inte alltid står garanterad axelbelastning? Tex i fallet med dt 5-äxlade släpet jag räknat på nu. Jag har säkert bara missat nånting.

Allmän fråga: Varför är det andra uträkningar för dolly? Se nedan, taget från bruttoviktstabellen BK1:

*) För en släpvagn eller för en dolly med tillkopplad påhängsvagn med ett minsta avstånd mellan första och sista axeln av 6,6 meter gäller dock följande.



Avstånd i meter mellan släpvagnens första och sista axel eller mellan dollyns första och påhängsvagnens sista axel Högsta tillåtna bruttovikt i ton
för släpvagnen
6,6men inte6,833
6,8men inte7,034
7,0men inte7,235
7,2men inte 7,636
7,6men inte7,837
7,8och större 38
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Hmm...apropå färdskrivare och KoV. Om en kör en bil med färdskrivare men privat , tex en lånar en bil för att köra ett eget flyttlass. Ska en då följa KoV? Tycker min bok är luddig i den infon.
 
Hmm...apropå färdskrivare och KoV. Om en kör en bil med färdskrivare men privat , tex en lånar en bil för att köra ett eget flyttlass. Ska en då följa KoV? Tycker min bok är luddig i den infon.
Japp, kör och vilotiderna måste alltid följas så fort det finns en färdskrivare i bilen.
Har själv lånat lastbil på jobbet när jag kört flyttlass åt mig själv. Glömde då bort att sätta på rast då jag inte kom upp i körtiden, sen rök jag dit på 6-timmars regeln (dvs vägarbetstidslagen). Har inte gjort om det misstaget efteråt och varit noga med raster.
 
Så i praktiken innebär det alltså att körtiden blir "out" och rast blir "rast" på skrivaren?
Det där "Out"-läget som sopåkare och anndra liknande använder är bara jox som används för att pressa tiderna mer än rimligt nödvändigt och inte aktuellt för nära nog någon annan, om ens dom om man skulle hantera det arbetsmiljömässigt rimligt.

Du ska använda färdskrivaren och följa alla regelverk på precis samma sätt som om det var ditt jobb - du jobbar ju åt dig själv så att säga. Dessutom så får man se till att fördskrivaruppgifterna blir kopierade och lagrade med, inte bara kortet. Tex gör fordonsägaren detta, du jobbar så att säga där gratis och hyr lastbilen därifrån. Vilket gör att arbetstid som är annan arbetstid ska läggas in manuellt om du jobbt med annat jobb före du sätter dig i lastbilen. Hur långt före du behöver redovisa bör finnas i böcker eller på någon av länkarna andra letat upp eller liknande. (misstänker att det ändrats här sen jag körde sist)

Där finns vissa undantag att söka, men för de jag träffat som har fått undantag har det varit knutet till att de inte jobbar som schaufför eller att fordonet varit ombyggt för visst ändamål.
 
Fick en fråga på elevcentralen ang kontroll av katastrofbromsen, och i svaret skulle en kolla på tryckstängerna så att de trycks ut. Jag hade svarat att trycktstängerna skulle gå in (jag tänkte att det borde ju vara det då det ej är en fjäderbromscylinder utan en med tryckstång och membran och jag antog då att membranet skall pressas in när bromsen ansätts = tryckstången går in enligt min logik. Eftersom jag inte har så bra koll på delar rent praktiskt så googlade jag givetvis för att hitta nån vettig instruktion. Men kom bla in på denna sida och CE-frågor... vet inte hur gammalt det är men de tog upp en sak jag aldrig hört talas om. Nämligen "kopplingsklassade" bilar och släp. Är detta nåt som används nuförtiden? Eller handlar det om att en ska kunna jämföra prestandavärden samt kontrollera 5 grundreglerna för ihopkoppling av bil och släp?

Länk till sidan:
http://www.tibrotrafikskola.se/korkortsfragor/ce-korkortsfragor/

PS. Börjar förstå varför en skulle ha gått en yrkesutbildning istället för att försöka läsa på egen hand:banghead::arghh:
 
Fick en fråga på elevcentralen ang kontroll av katastrofbromsen, och i svaret skulle en kolla på tryckstängerna så att de trycks ut. Jag hade svarat att trycktstängerna skulle gå in (jag tänkte att det borde ju vara det då det ej är en fjäderbromscylinder utan en med tryckstång och membran och jag antog då att membranet skall pressas in när bromsen ansätts = tryckstången går in enligt min logik. Eftersom jag inte har så bra koll på delar rent praktiskt så googlade jag givetvis för att hitta nån vettig instruktion. Men kom bla in på denna sida och CE-frågor... vet inte hur gammalt det är men de tog upp en sak jag aldrig hört talas om. Nämligen "kopplingsklassade" bilar och släp. Är detta nåt som används nuförtiden? Eller handlar det om att en ska kunna jämföra prestandavärden samt kontrollera 5 grundreglerna för ihopkoppling av bil och släp?

Länk till sidan:
http://www.tibrotrafikskola.se/korkortsfragor/ce-korkortsfragor/

PS. Börjar förstå varför en skulle ha gått en yrkesutbildning istället för att försöka läsa på egen hand:banghead::arghh:
Sitter å läser lite på frågorna och jag blev riktigt konfunderad på vad de menade med "matarledningen" och "manöverledningen" mellan bil och släp. Va tvungen att kolla på svaren och räknande ut att "matarledningen" måste vara luftslangen. "Manöverledningen" kan jag bara inte riktigt få ihop vilket det är. Finns bara luftslang, el och abs mellan bil och släp, har kört flera släp där abs varit trasig haft bromsar, går även att köra släp utan elen i. Däremot går det ej att köra om luften ej sitter i...
Så om jag som kör lastbil och borde veta inte ens vet vilket som är "manöverledningen" hur ska de som pluggar teorin veta? Kommer inte ens ihåg att vi gick igenom det i skolan heller, det var mer om luft, el och abs.


Den här tyckte jag var lite gullig:

"Om du ska lossa godset på lastbilen och släpfordonet på olika ställen. Hur bör du planera lossningen?
Dölj svar >>
Det bästa är att tömma släpet först, eller också lassar du av ungefär lika mycket på lastbilen och släpet allt eftersom. Det är inte att rekommendera att köra med tom bil och fullastad släpfordon i och med att ett tungt släp påverkar lastbilen negativt både vid körning och bromsning."

Välkommen till verkligheten, så fungerar det inte. :p
På vintern fungerar det så men ej på sommaren, å sen beror det helt å hållet på vad det är för slags gods också, å vart man har plats att ställa godset, samt vilket lossningsställe som kommer först osv osv.
 
@TheRedLightning I duomaticen sitter väl både matar- och manöverledninen? Övriga är abs samt elkontakt. På trailerdragare är det annat.

Förstår ang lastplaneringen, att de vill förmedla att en bör ha last på bilen för att släpet inte ska vara tyngre. Ffa vintertid. Det funkar nog bättre för alla som kör hela lass från A till B och ej stannar på lossar på olika ställen. Tex tippar vi alltid släpet före bilen när vi kör flis/torv/grot. Men ja... det är mkt en lär sig i böckerna som ej är så i verkligheten. Alltför mkt, har jag insett tom av det lilla jag varit på prao. Men som jag ser det får en väl helt enkelt lära sig teorin korrekt och sedan när behörigheterna är fixade så får en fokusera på verkligheten :o
 
@TheRedLightning I duomaticen sitter väl både matar- och manöverledninen? Övriga är abs samt elkontakt. På trailerdragare är det annat.

Förstår ang lastplaneringen, att de vill förmedla att en bör ha last på bilen för att släpet inte ska vara tyngre. Ffa vintertid. Det funkar nog bättre för alla som kör hela lass från A till B och ej stannar på lossar på olika ställen. Tex tippar vi alltid släpet före bilen när vi kör flis/torv/grot. Men ja... det är mkt en lär sig i böckerna som ej är så i verkligheten. Alltför mkt, har jag insett tom av det lilla jag varit på prao. Men som jag ser det får en väl helt enkelt lära sig teorin korrekt och sedan när behörigheterna är fixade så får en fokusera på verkligheten :o
Va ja känner mig dum nu, det är ju två luftslangar, alltid tänkt att den ena slangen är till och den andra retur, lite som det är på hydraulslangar (kommer inte ihåg hur fasen det stavas). 😅

Jag har hela alfabetet när jag kör och ska lossa/lasta under en hel dag. Sommartid blir det väldigt ofta att om jag har mer än 18ppl till ett ställe hamnar de på släpet om det är ett sådant ställe där man måste t ex backa intill.
Som sagt, mycket beror på godset, hur det ser ut, vad det väger osv.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp