Jobba som lastbilschaufför

Jag vet på en YKB kurs vi gick så berättade kursledaren om en chaufför som jobbat 15-timmar, men inte kunde begripa varför det blev så många överträdelser på dygnsvilan. Chauffören tog 11-timmars vila, men kursledaren berättade att jobbar man 15-timmar så kommer dygnsvilan automatiskt räknas som 9-timmar oavsett.
Tror det hängde ihop något med dygnet på nått vänster. @MM kanske har koll som varit ykb lärare på hur det ligger till? 😇

Det står att du måste ha din dygnsvila inom 24 timmar från det du startar arbetspasset, dvs startar du tex kl 06.00 och ska hålla 11 timmars dygnsvila så får man inte jobba längre än till kl 19.00. Då har du jobbat 13 h och sedan 11 timmar vila, 13+11=24.
Så jobbar man över 13 h så blir dygnsvilan automatiskt 9 h. Men givetvis får man stå längre men kommer ändå räknas som 9 h.
I ditt exempel så låter det som chauffören har tagit ut sina tre 9 timmars redan under veckan. Därav blir det överträdelser. Så man kan "bara" ha tre dagar med 15 h per vecka. Ett annat klassiskt exempel är att man har haft tre 15 h dagar och kör sista dagen innan helgvila, och drar ut denna också till 15 h. "För man har ändå veckovila sedan". Detta är inte heller ok att göra.
 
Det står att du måste ha din dygnsvila inom 24 timmar från det du startar arbetspasset, dvs startar du tex kl 06.00 och ska hålla 11 timmars dygnsvila så får man inte jobba längre än till kl 19.00. Då har du jobbat 13 h och sedan 11 timmar vila, 13+11=24.
Så jobbar man över 13 h så blir dygnsvilan automatiskt 9 h. Men givetvis får man stå längre men kommer ändå räknas som 9 h.
I ditt exempel så låter det som chauffören har tagit ut sina tre 9 timmars redan under veckan. Därav blir det överträdelser. Så man kan "bara" ha tre dagar med 15 h per vecka. Ett annat klassiskt exempel är att man har haft tre 15 h dagar och kör sista dagen innan helgvila, och drar ut denna också till 15 h. "För man har ändå veckovila sedan". Detta är inte heller ok att göra.
Så var det ja, hade ett vagt minne av att det hängde ihop med dygnet, men blev lite osäker på hur. Den chauffören de hade som exempel trodde ju att denne va grön de chauffören tog sina 11 timmars dygnsvila.
Nu blir jag nyfiken på det sista du skriver om haft 3st 15-timmars dagar och tar en 15-timmars innan veckovilan, hur räknas det då? Är det ens möjligt att få ihop 48 timmar eller hur räknar de? Inte för att jag själv tänkt göra det men blir nyfiken. :)
 
Så var det ja, hade ett vagt minne av att det hängde ihop med dygnet, men blev lite osäker på hur. Den chauffören de hade som exempel trodde ju att denne va grön de chauffören tog sina 11 timmars dygnsvila.
Nu blir jag nyfiken på det sista du skriver om haft 3st 15-timmars dagar och tar en 15-timmars innan veckovilan, hur räknas det då? Är det ens möjligt att få ihop 48 timmar eller hur räknar de? Inte för att jag själv tänkt göra det men blir nyfiken. :)

Detta dilemmat är nog vanligast när man kör längre turer, då vill man köra sina timmar/dag och har man otur och få vänta länge på ställen för att lasta/lossa så kan det lätt bli att man arbetar mer än 13 h. Så då kan dessa tre dagar försvinna fort. Veckovilan ska egentligen aldrig bli något problem att få ihop (45h), annars får man ta en förkortad veckovila istället och kompensera detta innan tredje veckans slut.
Att det blir olagligt med en fjärde dag är att det räknas fortfarande från tiden du började på morgonen och innan 24 h framåt ska du haft din dygnsvila, dvs 11 h. Men dygnsvilan kallar man veckovila nu istället. Hoppas du förstår min förklaring.
 
Detta dilemmat är nog vanligast när man kör längre turer, då vill man köra sina timmar/dag och har man otur och få vänta länge på ställen för att lasta/lossa så kan det lätt bli att man arbetar mer än 13 h. Så då kan dessa tre dagar försvinna fort. Veckovilan ska egentligen aldrig bli något problem att få ihop (45h), annars får man ta en förkortad veckovila istället och kompensera detta innan tredje veckans slut.
Att det blir olagligt med en fjärde dag är att det räknas fortfarande från tiden du började på morgonen och innan 24 h framåt ska du haft din dygnsvila, dvs 11 h. Men dygnsvilan kallar man veckovila nu istället. Hoppas du förstår min förklaring.
Just de 45 timmar är det, alltid funderat på varför det är just 45 och inte 48 på veckovilan.

Ah, jo jag är med blev lite nyfiken på hur det hängde ihop. Alltid kul att kunnam jag är som en svamp när det gäller att lära mig nya saker, troligtvis därför jag är den på jobbet som kan färdskrivaren bäst i hur man ska mata in saker osv. 🙈
 
Just de 45 timmar är det, alltid funderat på varför det är just 45 och inte 48 på veckovilan.

Ah, jo jag är med blev lite nyfiken på hur det hängde ihop. Alltid kul att kunnam jag är som en svamp när det gäller att lära mig nya saker, troligtvis därför jag är den på jobbet som kan färdskrivaren bäst i hur man ska mata in saker osv. 🙈

Jag skulle behöva praoa med dig :cautious: Jag har läst hela foldern om KoV samt kapitlet om släpvagnar i boken för typ 5e gången. Ändå svarar jag fel på de två (av två) frågorna om dygnsvila samt en bild om vilka bromsknappar som ska vara intryckta resp utdragna under färd med släp. Den senaste försvarar jag mig att det iaf berodde på en otydlig bild. Dygnsvilan däremot var frågan enligt grundregeln, jag fattade inte att grundregeln alltid är 11 tim så jag tänkte att 9 tim går ju bra det med... suck.
 
Jag skulle behöva praoa med dig :cautious: Jag har läst hela foldern om KoV samt kapitlet om släpvagnar i boken för typ 5e gången. Ändå svarar jag fel på de två (av två) frågorna om dygnsvila samt en bild om vilka bromsknappar som ska vara intryckta resp utdragna under färd med släp. Den senaste försvarar jag mig att det iaf berodde på en otydlig bild. Dygnsvilan däremot var frågan enligt grundregeln, jag fattade inte att grundregeln alltid är 11 tim så jag tänkte att 9 tim går ju bra det med... suck.
För mig får du gärna åka med om chefen ger klartecken (vilket troligen inte är några problem), men jag håller ju till i Småland, vet inte vart i landet du befinner dock. :p

Ah, när du skriver bromsknappar du tänker på de där två bromsarna en röd och en svart på släpet?
Den röda ska vara intryckt, det är eu-ventilen, vilket jag kallar bromsen, röd, broms, svart är för att lossa bromsarna så man kan flytta släpet t ex rangera på en gård.
Vi hade en på jobbet som drog fel knapp, så istället för att låsa släpet rullade det rakt in i ett staket, så man kan säga lätt för sig själv att komma ihåg, svart som döden, det rullar i väg och rymmer.
Röd som bromsljus.

Ja, dygnsvila alltid 11timmar, får ju förtkorta ner den till 9 timmar 3 gånger/veckan. Står väldigt bra i den där broschyren från transportstyrelsen.
 
@TheRedLightning Jag håller till alldeles för långt från Småland... peck.

Ja precis de knapparna. Har läst om funktionen men såg så otydligt på bilden. Men fördelen med att få onödiga felsvar är ju iaf att en aldrig gör samma fel igen 😆
Ja det är ju logiskt med 11 Tim. Men som vanligt har jag otur när jag tänker kring just teorifrågor 🙄
 
  • Gilla
Reactions: ptr
@TheRedLightning Jag håller till alldeles för långt från Småland... peck.

Ja precis de knapparna. Har läst om funktionen men såg så otydligt på bilden. Men fördelen med att få onödiga felsvar är ju iaf att en aldrig gör samma fel igen 😆
Ja det är ju logiskt med 11 Tim. Men som vanligt har jag otur när jag tänker kring just teorifrågor 🙄
Attans du. 😜

Jo så är det, annars skulle inte talesättet va att man lär sig på sina misstag. 😅😂
 
Snacka om att en blivit skadad... jobbar natt nu och blev precis uppringd av en åkare som ville lossa hos oss. Han ringde alltså kl 23 så jag sa att han får sova här på gården men inte lossa. Jag sa att från kl 6 är det fritt fram, men vi har inte tillstånd för lossning nattetid pga buller. Ska bli intressant nu att se om han börjar lossa kl 6, och hur blir det isåfall med dygnsvilan??? :cautious: :angel:
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Han kan ta delad dygnsvila.
Eller så backar han intill och fuskar på så vis att han vilat och lossat till det är dags att åka. Får han godset lossat av er så kan det vara i god ordning däremot.
 
@TheRedLightning Jag håller till alldeles för långt från Småland... peck.

Ja precis de knapparna. Har läst om funktionen men såg så otydligt på bilden. Men fördelen med att få onödiga felsvar är ju iaf att en aldrig gör samma fel igen 😆
Ja det är ju logiskt med 11 Tim. Men som vanligt har jag otur när jag tänker kring just teorifrågor 🙄
Tycker nog du skulle förslka ta det erbjudandet och åka på lite semester.
 
Han kan ta delad dygnsvila.
Eller så backar han intill och fuskar på så vis att han vilat och lossat till det är dags att åka. Får han godset lossat av er så kan det vara i god ordning däremot.

Men då gäller väl att det är 9+3 timmar? Mellan 23 och 06 är det ju bara 7 timmar...
 
Tycker nog du skulle förslka ta det erbjudandet och åka på lite semester.

Det hade varit nåt, om jag hade haft tid över. Får dessutom ingen semester beviljad förrän v17 2020 tidigast, så jag får inrikta mig på att praoa på närmare håll...
 
Sista rasten ska vara minst osv, förr var det 8 men de kan ha justerat, då blir det nio. Men det ska vara färdigvilat vid klockslag så det beror på när dan började.
 
Snacka om att en blivit skadad... jobbar natt nu och blev precis uppringd av en åkare som ville lossa hos oss. Han ringde alltså kl 23 så jag sa att han får sova här på gården men inte lossa. Jag sa att från kl 6 är det fritt fram, men vi har inte tillstånd för lossning nattetid pga buller. Ska bli intressant nu att se om han börjar lossa kl 6, och hur blir det isåfall med dygnsvilan??? :cautious: :angel:
Rent krasst kan han låta någon annan lossa och själv sitta kvar i bilen. Då kan bilen stå kvar på vila.

Vet att det finns dom som ej sätter i kortet och lossar ändå, vilket blir lite fel då det osund konkurrens. Då den chauffören kan göra mer än en som gör allt efter regelboken.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Rent krasst kan han låta någon annan lossa och själv sitta kvar i bilen. Då kan bilen stå kvar på vila.

Vet att det finns dom som ej sätter i kortet och lossar ändå, vilket blir lite fel då det osund konkurrens. Då den chauffören kan göra mer än en som gör allt efter regelboken.

Det är en bulkbil så det går ej att lossa på annat vis än att föraren själv sköter det. Vi har inga som hjälper till med lossning annat än enstaka styckegods om det råkar krävas en truck. Can't wait tills jag kommer tillbaka till jobbet ikväll och får klarhet i frågan, kl 6 när jag gick hem hade han då ej börjat lossa... :nailbiting: Sannerligen en nördrysare eller ett tecken på att en inte har nåt eget liv, välj själva :angel:
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Tycker du tänker sunt. Var både ett och annat ställe där de inte respekterade att man skulle ha rast när man kom. Ofta var det så att där var väntetid bara att få pappren i ordning, då ansåg de att där skulle vara rast, sen när man lastade, men man skulle flytta på sig genast det var lastat osv.
Vart vid nåt tillfälle sur hur de resonerade och frågade om det skulle lastas före rasten eller efter - baka intill genast, hette det då. Sen drog de fötterna efter sig lika förbannat, så när klockan var rast tog jag rast fast där var lite surrning kvar. Sen satte jag mig i bilen och åt smörgås, de var så förbannade att de skickade vakten på mig - som kom och förhörde sig om läget, när denne fått klart för sig vad det var frågan om gick denne in och pratade med "grabbarna på lagret". Såg han inte igen, när rasten var slut åkte jag, och där var aldrig mer någon diskution om detta med rasten. Föraren som inte kunde backa intill var inte heller sur på något vis utan konstaterade bara att när klocka är klockan så är klockan klockan - inte mycket att göra med det.

På de allra flästa ställena är folk bra och förstående, men här och var så har de vant sig med att chaförerna "trollar med knäna" dvs fuskar för att det ska fungera. Blir så mycket lättare om även de som lastar ut och tar emot lassen förstår, respekterar och även efterfrågar att förarna sköter sina tider. Är där planerat utefter normal arbetstid ska det vara gott om marginal och ger utrymme för att lösa det mesta med vettig kommunikation och rimlig respekt för varandras arbetssituation. Det är en arbetsmiljöfråga.
 
@ptr Jag tror som så mkt annat att det handlar om okunskap + oförståelse för att ta in andra yrkesgruppers villkor. Ser tyvärr rätt mkt av det bland mina egna kollegor. Men jag tänker att det handlar om att ge och ta och hjälpa varandra. Nu har jag ju viss insyn i just hur just åkare har det med krav på sig vad gäller tidspress, KoV osv men i grunden handlar det nog om att jag tänker att det en ger det får en tillbaka.

Vi är mkt beroende av att transporterna fungerar här hos oss, och de är beroende av att det är smidigt i vardagen att komma hit med det vi vill ha, så det blir en win-win att ha en sjyst inställning. Är jag flexibel och sjyst så kan jag också ringa när det är kris och panik en söndag, och få hit ett lass med bränsle inom ett par timmar. I gengäld får jag kanske vara lite sjyst och se till att åkare kan få lite räkmacka här ibland när det kör ihop sig för dem. Minns en julhelg när det var blankis och spöregn och jag gick ut och sandade lastbilsinfarten (sluttar givetvis på ett ställe där det ej går att ta sats). En av gubbarna blev så imponerad att han ringde upp min arbetsgivare, vi är sedan dess bundisar och det är en av de som det givetvis inte varit några bekymmer att ringa när det är kris ;)

Har fö ett dilemma ikväll. Skulle fått en leverans under dagen och det är ytterst tveksamt om jag klarar natten utan den. Åkaren ringde hade haft trubbel med bilen men är på väg, dessvärre har vi ej tillstånd att lossa efter 22. Så jag är i ett litet dilemma...antingen bryta mot reglerna och lossa sent. Eller lossa en del av lasset fram till 22 och med tanke på vad klockan är så kommer det ej gå att få in tillräckligt. Då får jag köra en mkt dyrare drift inatt, vilket min arbetsgivare kommer ogilla. Min kollega också för den delen, då det är mkt mer besvärligt för honom imorgon om jag kör soppatorsk inatt. Dock är det inte bra enligt mina kollegor, att ge lillfingret åt en åkare så att denne får en fördel av att bryta mot våra leveranstider, eftersom det enligt många gör att detta kommer utnyttjas om det visar sig att vi går med på fusk när vi själva gynnas av det....:meh:

Min lösning blev i vilket fall att han får lossa till att börja med släpet, då har vi överskridit lev.tiden med endast 30 min. Och sedan ser vi hur mkt tid han har kvar på sin dag om det är läge att lossa bilen också eller om den får vänta till imorgon. Jag får ta ev skit för den sena lossningen men jag kan ju hänvisa till att det är dyrare att elda olja än att ge klagande grannar en chokladask i kompensation :angel:
 
@ptr Jag tror som så mkt annat att det handlar om okunskap + oförståelse för att ta in andra yrkesgruppers villkor. Ser tyvärr rätt mkt av det bland mina egna kollegor. Men jag tänker att det handlar om att ge och ta och hjälpa varandra. Nu har jag ju viss insyn i just hur just åkare har det med krav på sig vad gäller tidspress, KoV osv men i grunden handlar det nog om att jag tänker att det en ger det får en tillbaka.

Min lösning blev i vilket fall att han får lossa till att börja med släpet, då har vi överskridit lev.tiden med endast 30 min. Och sedan ser vi hur mkt tid han har kvar på sin dag om det är läge att lossa bilen också eller om den får vänta till imorgon. Jag får ta ev skit för den sena lossningen men jag kan ju hänvisa till att det är dyrare att elda olja än att ge klagande grannar en chokladask i kompensation :angel:
Med sådan inställning kommer man långt.
 
Med sådan inställning kommer man långt.

Jag tror det. Det visar sig om min arbetsgivare håller med mig när grannskapet börjar ringa kundtjänst och gnälla på oljud efter 22. Mitt standardsvar brukar vara att grannarna kan välja mellan att frysa eller inte frysa, fjärrvärme levereras endast om vi har nåt att elda med...:meh:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp