Jobba som lastbilschaufför

Men suck, jag som tyckte jag hade en bra plan att presentera för "mina" lastbilsgubbar när jag träffar dom nästa gång dvs ta kort + åka med och köra tomma lass när dom åker med. Får läsa på helt enkelt.
Det är en halv vetenskap innan man är färdig med allt som behövs, men det är kul senare när man är färdig. Det är aldrig fel att snacka med dom och se vad de har förslag hur det går att lösa, det kan vara så att de har en lösning som du inte ens tänkt på. Däremot är det bra att va påläst och ha all fakta på bordet, men kan aldrig veta för mycket inom den här branschen i alla fall. :p
 
Jag har jobbat på industrier och andra jobb innan jag blev lastbilschaufför, ej hört det där snacket du nämner.
Sen även om det nu skulle snackas, det rör inte mig som chaufför ändå så länge jag gör det jag ska spelar det mindre roll vad andra tycker/tänker om mig.

Det jag däremot hört är från företag som gnällt på en av mina manliga chaufförer, får ofta höra sådant från vissa företag, när en manlig kollega misskött sig eller liknande, men just den formen av snack är en könsbaserad här utan mer personlighetsbaserad.
Det är väl jättebra att du har en annan upplevelse än vad jag har, men jag förstår inte varför du argumenterar för att jag har fel? Jag har jobbat inom en branch där jag pratade med uppåt 20 olika chaufförer om dagen och suttit i diverse fikarum med olika män som har skött lastning under 15 år, jag är rätt säker på att jag inte har missförstått vad de säger. I min bekantskapskrets är det många som har lastbilskort och jobbar inom olika delar, jag är inte oinsatt, jag har bara en annan upplevelse än vad du har.
 
Så är det inte häromkring, verkar som det är olika i olika delar av landet i så fall. På mitt åkeri görs det ingen skillnad om det är en man eller kvinna som gör ett misstag, nybörjarmissar kan alla göra. Däremot de som gör allvarligare missar t ex lägger en bil i diket eller kör sönder något de koms ihåg oavsett vilket kön det är på föraren.

Jag har själv hamnat i diket, tack och lov inte så allvarligt men ingen som retade mig för det, knappt ens någon som kommer ihåg det. Istället var det mer snack om att det kan hända alla och jag inte var den första eller sista.
När jag som karl krånglat till det och fastnat mellan sten och uppställt gods och andra saker man ställt till det med så har andra karlar till förare stått och glott för att se hur jag löser det - medans det oftare varit erfarna kvinliga chaufförer som ställt upp och visat mig tillrätta hur jag på bästa sätt löser problemet. Skulle misstänka det är samma karlar som även har onödiga kommentarer om kvinnor i yrket - det är liksom alltid någon anledning till att andra skulle vara sämre än dem på ett eller annat vis.
 
Det är väl jättebra att du har en annan upplevelse än vad jag har, men jag förstår inte varför du argumenterar för att jag har fel? Jag har jobbat inom en branch där jag pratade med uppåt 20 olika chaufförer om dagen och suttit i diverse fikarum med olika män som har skött lastning under 15 år, jag är rätt säker på att jag inte har missförstått vad de säger. I min bekantskapskrets är det många som har lastbilskort och jobbar inom olika delar, jag är inte oinsatt, jag har bara en annan upplevelse än vad du har.
Vart någonstans har jag bokstavligen talat skrivit att jag argumenterar för att du har fel? Såvitt jag vet har jag inte gjort det utan kort och gott framför mina personliga upplevelser från båda sidor, skrev även tidigare att det verkar vara olika i olika delar av landet.

Ska diskussionen börja bli mer av läsa mellan raderna och tolka in saker som ej skrivits avstår jag från fortsatt diskussion.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Vart någonstans har jag bokstavligen talat skrivit att jag argumenterar för att du har fel? Såvitt jag vet har jag inte gjort det utan kort och gott framför mina personliga upplevelser från båda sidor, skrev även tidigare att det verkar vara olika i olika delar av landet.

Ska diskussionen börja bli mer av läsa mellan raderna och tolka in saker som ej skrivits avstår jag från fortsatt diskussion.
Du bad mig förklara vad jag menade, när jag gjorde det så började du dra upp exempel på att det jag sa inte stämde. Hur kan man se det på något annat sätt än att du argumenterar för att jag har fel? Men vi lämnar den diskussionen nu, vi har helt enkelt olika erfarenheter.
 
När jag som karl krånglat till det och fastnat mellan sten och uppställt gods och andra saker man ställt till det med så har andra karlar till förare stått och glott för att se hur jag löser det - medans det oftare varit erfarna kvinliga chaufförer som ställt upp och visat mig tillrätta hur jag på bästa sätt löser problemet. Skulle misstänka det är samma karlar som även har onödiga kommentarer om kvinnor i yrket - det är liksom alltid någon anledning till att andra skulle vara sämre än dem på ett eller annat vis.
Det tyvärr rötägg inom alla branscher, det brukar gå smidigare om man hjälps åt. Vilket endel inte verkar förstå trist nog. Men å andra sidan säger det mer om dom som personer än vad det gör om den de ev snackar skit eller glor på. 🙄
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Du bad mig förklara vad jag menade, när jag gjorde det så började du dra upp exempel på att det jag sa inte stämde. Hur kan man se det på något annat sätt än att du argumenterar för att jag har fel? Men vi lämnar den diskussionen nu, vi har helt enkelt olika erfarenheter.
Känns som någon tog det personligt för att jag tog upp olika exempel från min vardag/erfarenheter varför det inte stämde för mig, vilket inte var tanken med diskussion.
Lika bra att ej fortsätta då den ändå tangerar på lite OT spår.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Känns som någon tog det personligt för att jag tog upp olika exempel från min vardag/erfarenheter varför det inte stämde för mig, vilket inte var tanken med diskussion.
Lika bra att ej fortsätta då den ändå tangerar på lite OT spår.
Så din vardag är det som är sant? Och min vardag är fel? Om igen, du frågade vad jag menade och sen säger du att det inte stämmer. Jag tar det inte det minsta personligt, det har liksom inte med mig att göra. Jag är varken kvinnlig chaufför eller män som snackar.
 
Du menar alltså att arbetsmiljön med stress och tidsplaner är sämre nu än förr? Eller menar du trafikläget?

Jag tänker CE och så YKB så att jag får jobba, närmast för mig är väl att köra flis eller annat skogsrelaterat. Träffar mest sånt folk i och med mitt jobb, så är väl lättast att få lite insyn + ev extraknäck i den branschen. Har inte speciellt stort behov av C-kort för privat bruk, men det är klart att om en har det så kanske det skapas ett behov ;) Behovet av E-kortet är främst för att jag aldrig sett nån utan släp i skogstransporter.

Har BE sedan ett par år så teorin för det är hyfsat färsk.

En kompis till mig har jobbat som studiestöd inom yrkesförarutbildning och enligt hen är det inga problem för mig att läsa på egen hand, så kanske behöver en inte gå en heltids yrkesutbildning ändå. Skulle jag hitta nån utbildare med distansstudier vore det ju dock fint. Där man kan styra lite efter eget behov. Kanske med nätbaserade föreläsningar rentav så jag kan plugga på obekväma tider. Då skulle nog tom jag kunna göra det på ett år eller mindre och samtidigt jobba heltid.


Både arbetsmiljön med mer stress och planering har väll blivit mer just in time det är väldigt mer tidsstyrt även med raster. Raster hade vi förr och tidstyrd köring också men det kunde vara ok att lägga en kvart för att komma till ett rasta som exempel. Nu är det inte riktigt så längre.

Ykb är 10.000kr vart 5 år svindyrt när man har kört innan. Och det är sånt man igentligen redan vet. En ren skrivbordsprodult i mina ögon.
 
Både arbetsmiljön med mer stress och planering har väll blivit mer just in time det är väldigt mer tidsstyrt även med raster. Raster hade vi förr och tidstyrd köring också men det kunde vara ok att lägga en kvart för att komma till ett rasta som exempel. Nu är det inte riktigt så längre.

Ykb är 10.000kr vart 5 år svindyrt när man har kört innan. Och det är sånt man igentligen redan vet. En ren skrivbordsprodult i mina ögon.
När det förväntas att det ska nära nog teleportera godset på och av lastbilen så fungerar det inte. När de som tidsätter turerna utgår från skyltad hastighet istället för hur fort det är lämpligt att köra, och dessutom tror att det går att köra 80 km/h ända fram till till avfarten på motorvägen då blir det knas i planeringen. Om det sen blir kotym att med privata telnr till utlastare mm muta sig fram i kön med nån dunk diesel så blir det än värre för alla de andra, dvs de flesta vill jag tro, som inte vill hålla på på det viset. En hel del av problemen i branchen handlar om att de skapas och upprätthålls av den själv. Finns alltför många förare som på det viset försöker få loss mer pengar genom att jobba så många timmar det bara går osv. Skulle man räkna på det med övertidsersättning och risk för allvrliga förseningar när marginalerna är borta så går det inte ihop sig alls. Men tid anses vara pengar och att se till helheten vad den där tiden kostar missas många gånger fullständigt. Galenskaperna förekommer på många håll i samhället men blir tydligare i detta yrket och nog vet alla om det och att någon borde gära något åt det men ingen gör något.
 
@Pudlan + @ptr Nog för att alla branscher har sina baksidor men det där låter ju inte direkt lockande :crazy:
Det är långt ifrån alla åkare som har det så, vissa dagar kan vara mer stressande än andra men har man bara en bra åkare så behöver man inte stressa.
Jag stressade i början av min karriär i branschen, men insåg att det bara blev värre av att jag stressade (pallar välte, det tog längre tid osv). Nu har jag slutat stressa, däremot försöker jag ändå vara effektiv och spara tid där det går, t ex stänga sidodörrarna på lastbilen medan truckföraren skriver på fraktsedlarna eller liknande. Ju längre tid man varit i branschen ju mer lär man sig hitta de där små tidsvinsterna.
Hos oss blir man inte hängd om man inte skulle hinna leverera gods, det finns en dag imorgon också, även om jag har som mål att försöka hinna med samma dag.

Jag tror mer det handlar om att jobba för en åkare som förstår att vi kör lastbil och inte jetplan. :p
 
Är man medveten om det och orkar vara tydlig från början över vad man accepterar och inte så borde det gå att hitta bra ställen att jobba på.
Jobbet i sig trivdes jag med och hamnar nog där igen vad det lider.


Det finns bra åkare att jobba för. Men man ska va beredd på att man förväntas jobba max tid och kunna hålla väldigt tajta tidscheman även hos en bra åkare.
 
Det är en tuff branch med stora investeringar i fordonen. Och det är inte så fritt som folk tror.
Det är frihet under ansvar, där ansvarsbiten innefattar att leverera/hämta gods, hålla lastbilen i skick (städa/tvätta/byta lampor m.m), undvika att köra sönder något, köra lagligt, tanka, följa kör och vilotiderna samt vägarbetstidslagen, föregå med gott exempel mot kunder och trafikanter, försöka hålla tider osv. Ja, det är en hel del ansvar men det är även en frihet att det är jag som chaufför, som bestämmer hur det ska lastas, vilken väg jag åker och lite till, sen kan åkare/trafikledning såklart ha synpunkter, men så länge jobbet blir gjort som det ska är det inga problem.

Skulle själv inte kalla det tuff bransch, inte tidsmässigt i alla fall (du kan inte köra mer än vad kör och vilotiderna säger), möjligen med tanke på alla de tunga pallarna man behöver flytta på ibland.

Förvisso sägs det vara den dödligaste branschen med tanke på alla trafikolyckor som händer, men man kommer oerhört långt på att lära sig förutse händelser i trafiken.
Jag kommer ihåg mig körlärare brukade säga att man ska förvänta sig att alla trafikanter man möter är ”idioter” och kommer göra det mest outförutsedda, samt vara beredd på det.
I mina egna ord skulle jag kalla det att förvänta sig det värsta och vara förberedd på det, men hoppas på det bästa.
Har tappat räkningen på alla olyckor, som kunde hänt om jag inte reagerat.

Jag försöker tänka som lastbilschaufför ska jag föregå med gott exempel, både i trafiken och mot kunderna osv. Dessutom är jag en reklampelare mot min åkare när jag vistas på vägen, samt att jag tar hand om lastbilen som om det vore min egna privata bil (dvs är rädd om den).

Har man bara sunt förnuft kommer man långt, det i kombination med en bra åkare så är det bara att köra på.
 
Det finns bra åkare att jobba för. Men man ska va beredd på att man förväntas jobba max tid och kunna hålla väldigt tajta tidscheman även hos en bra åkare.
Det beror helt och hållet på upplägget, du kan inte jobba mer än kör och vilotiderna säger.
Vill åkaren det, då ska man se sig om efter annan åkare. Att bryta mot KoV kan resultera i personliga böter de första 28 dagarna och senare dyra sanktionsavgifter för åkeriet.

Likaså, får man ej ha hur mycket övertid som helst utan godkännande av facket. 200 övertidstimmar får man ha på ett år innan man måste ansöka om förlängt.

Jag jobbar själv 06:30-17:30 fyra dar i veckan med en timmes rast. Vissa dar blir det övertid, andra dagar kommer jag hem i tid.
Å andra sidan för min del är jobbet min passion och jag lever själv. Har kollegor som har familjer och de får allt som oftast sluta i tid.

Jag tror inte man ska måla fan på väggen innan man provat, men helt klart va med på att det är lite annat än ett t ex ett fabriksjobb där du jobbar vissa tider och går hem exakt på minuten.

Finns även olika körningar inom branschen, den känslan jag själv får är att distribution/stycke/parti är den sortens körning som kan vara mest tidspressad, men det beror helt på.

Jag kan förstå att en del åkare försöker maxa ut tiderna så gott det går och ligger på marginalerna, då de har press på sig från speditörer och billigare utländsk konkurrens.
Jag är för att de utländska förarna ska ha samma villkor och betalt som vi svenska chaufförer. Då blir de inte lika eftertraktade och åkare skulle kunna lägga om sina körningar m.m.
Kanske skulle det göra skillnad, kanske inte vi lever ändå i ett stressat samhälle där företagen oftast inte har lager själva utan lagret ligger på lastbilsflaken.
 
Jag har under helgen på jobbet roat mig med att skriva till olika trafikskolor som erbjuder intensivkurser. Jag trodde ju naivt nog att en kunde ta bil + släpkort i ett men så var det ju givetvis inte. Som det verkar så ser det ut att vara en bra ide att göra teorin på egen hand och skriva upp den, och först därefter ta kontakt med en körskola och boka tid för uppkörning och först då fixa en intensivvecka för att börja övningsköra för c-kort. Jag ska även se till att jag får körkortstillståndet klart så jag kan börja leta nån att övningsköra med. Är ju inte så bara att känna nån som har egen bil + tid och lust att lära en att köra... däremot verkar det vara enkelt att bli handledare, bara att fylla i en ansökan.

Böckerna däremot får jag i veckan, en kompis till mig tog c-kort förra året. Jag antar att de böckerna är aktuella. Jag kan ju kolla igenom dem och se om det är nåt som ser görligt ut ;)
 
Jag jobbar själv 06:30-17:30 fyra dar i veckan med en timmes rast. Vissa dar blir det övertid, andra dagar kommer jag hem i tid.
Å andra sidan för min del är jobbet min passion och jag lever själv. Har kollegor som har familjer och de får allt som oftast sluta i tid.

Anledningen till att jag börjat fundera på detta är att jag är en sån person som utan bekymmer skulle kunna jobba jämnt. Tycker jag det är roligt så är det inga problem. Min fritid sedan ett par år tillbaka har ändå mest handlat om att ta hand om skador på mina hästar och rätt obefintligt med ridning och träning. Jag har nu skaffat en hund som jag kan sysselsätta mig med istället, och det där hästeriet känns som nåt jag behöver ta en paus ifrån. Jag är skitless på det. Om min kvarvarande hästs skador inte tänker bli bra snart så får det blir hästlöst snart = ännu mera fritid. Jag har idag problem med att jag tycker att jag är ledig för mkt, det hade varit perfekt för mig med ett extraknäck mest för att slå ihjäl tid faktiskt...:angel: Jag har inga planer på att sluta på mitt nuvarande jobb, så det blir isf att köra vid sidan av. Om det är lönsamt att stå för YKB osv bara för extrajobb. Sen behöver jag ju givetvis hitta en åkare som kan gå med på att min hund åker med i bilen, men hon är liten på 8kg och korthårig så hon smutsar iaf inte ner...
 
Maxae man tiderna finns ingen marginal kvar - det är oundvikligt så. Vi har en normalarbetstid i Sverige och följer man den så finns marginal till att ta ut övertid om det behövs. Likaså blir där marginal till raster mm. Övertid eller lastbilar som inte tar sig hem är dyrt och besvärligt. Hos de bra arbetsgivarna är det sällan problem utan det mesta går att lösa i tid. Det viktiga är att när chauffören säger ifrån så ska det respekteras.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp