En bekant till mig jobbar som support och de behöver förstärkning till deras skandinaviska team. Jag var där på intervju i fredags och det verkar som att jobbet är mitt om jag vill ha det. Jag är dock väldigt kluven...
Jobbet går ut på att ta emot samtal från kunder som har problem med sina digitalboxar, telefoner, faxar m.m
Man tar emot samtal och mail från Sverige, Norge, Danmark (förstår ej danska) och UK.
Under intervjun var de väldigt öppna med att mååånga kunder är oerhört otrevliga och att man måste kunna stå ut med att få många utskällningar och bli kallad diverse mindre trevliga ord. (den jag är bekant med har tidigare sagt att det är ett riktigt skitjobb men trots det är han efter fyra år fortfarande kvar där).
Arbetstiderna är vardagar 9-18, inga kvällar och inga helger. Det tar ca 50 minuter enkel väg att ta sig dit, vilket betyder att man tappar nästan 2 timmar/dag. Eftersom livsmedelsbutikerna stänger tidigt kommer jag inte kunna handla på vardagar. Enda dagen man kan göra ärenden är på lördagar och då har varken ex. banker eller läkare öppet (vilket betyder att jag inte kan förnya recept).
Man kan inte ta med lunch utan den äter man i företagsrestaurangen, det är dock inte gratis utan man måste betala.
Det är ett heltidsjobb och baslönen + bonus ligger på ca 1350 euro (brutto). Ingen höjdarlön direkt men så är det här i landet. Bonusen varierar såklart på hur många samtal man tar emot per dag.
Jag är den mest otekniska människan som finns, men man får gå en utbildning under några månader (då får man bara grundlönen).
Just nu är jag arbetslös och får arbetslösersättning (ca 750 euro/månad brutto). Genom arbetsförmedlingen går jag en tyskakurs fyra dagar/veckan och den pågår fram till juli/augusti. Då görs ett statligt prov och det provet måste man ha ifall man i framtiden vill studera här i landet.
Jag kom hit för att lära mig tyska. Tar jag support-jobbet kommer inte min tyska utvecklas. Men å andra sidan - det är ett jobb.
Några råd?
Jobbet går ut på att ta emot samtal från kunder som har problem med sina digitalboxar, telefoner, faxar m.m
Man tar emot samtal och mail från Sverige, Norge, Danmark (förstår ej danska) och UK.
Under intervjun var de väldigt öppna med att mååånga kunder är oerhört otrevliga och att man måste kunna stå ut med att få många utskällningar och bli kallad diverse mindre trevliga ord. (den jag är bekant med har tidigare sagt att det är ett riktigt skitjobb men trots det är han efter fyra år fortfarande kvar där).
Arbetstiderna är vardagar 9-18, inga kvällar och inga helger. Det tar ca 50 minuter enkel väg att ta sig dit, vilket betyder att man tappar nästan 2 timmar/dag. Eftersom livsmedelsbutikerna stänger tidigt kommer jag inte kunna handla på vardagar. Enda dagen man kan göra ärenden är på lördagar och då har varken ex. banker eller läkare öppet (vilket betyder att jag inte kan förnya recept).
Man kan inte ta med lunch utan den äter man i företagsrestaurangen, det är dock inte gratis utan man måste betala.
Det är ett heltidsjobb och baslönen + bonus ligger på ca 1350 euro (brutto). Ingen höjdarlön direkt men så är det här i landet. Bonusen varierar såklart på hur många samtal man tar emot per dag.
Jag är den mest otekniska människan som finns, men man får gå en utbildning under några månader (då får man bara grundlönen).
Just nu är jag arbetslös och får arbetslösersättning (ca 750 euro/månad brutto). Genom arbetsförmedlingen går jag en tyskakurs fyra dagar/veckan och den pågår fram till juli/augusti. Då görs ett statligt prov och det provet måste man ha ifall man i framtiden vill studera här i landet.
Jag kom hit för att lära mig tyska. Tar jag support-jobbet kommer inte min tyska utvecklas. Men å andra sidan - det är ett jobb.
Några råd?