jobba som..

L

Liisa

:)
Jag skulle gärna vilja ha ett hemma jobb och jobba med hästar men jag hittar ju inget som jag riktigt vill ja vill ju ta han dom misshandlade hästar men det kan man ju inte jobba som så det får ju bli min fritid och sen så skulle jag vilja tränna andras hästar fast inte problem hästar för det värkar så svårt :/ men det finns inte att man trännar andras hästar som inte är problem hästar va? , är det någon som kan hjälpa mig ? :confused:
någon som har fler förslag på mera jobb med hästar ? :)
Förutom , hästskötare,hovslagare,trännare,ridlärare,hippolog,inridning,tillridning någon som vet jätte glad om ni svarar <3

Sv: jobba som..

Det är många som jobbar med att träna andras hästar, jag skulle vilja säga att samtliga av våra elitryttare jobbar en del med att träna andras hästar. De flesta tävlingsryttare har en inkomstkälla i att träna andras hästar (och ibland tävla dem).

Men det är få (eller ingen) hästägare som är intresserad av att lämna en häst för träning utan någon som har meriter eller goda referenser.

Frågan är vad du kan, vad du har för utbildning och om det finns någon som är intresserad av det du kan erbjuda.

Nu har du räknat upp de flesta yrkeskategorier som man kan försörja sig på inom hästbranschen.....

Misshandlade hästar ingår ofta i kategorin problemhästar, tills man brutit igenom med kommunikationen. Så jag förstår inte den kombinationen alls?

Om man har goda meriter från tävlingar eller avelsvisningar, kan man hitta tränarjobb. Beroende på konkurrens och på hur duktig man är som egenföretagare kan man försörja sig olika mycket på det. Då rider man inte problemhästar - då rider man framförallt tävlingshästar. Och blir noggrant uppföljd i resultattabellerna både för egen del och hästarna......

Men det mesta baserar sig på att man har en grundläggande utbildning/kunskap om hästar och ett förhållningssätt till hästarna som baserar sig på kunskap om hästars beteenden och inte fjanteriet och förmänskligandet av hästar som "lärs" ut/accepteras på många ridskolor. Det lär man sig på de flesta utbildningar som finns tillgängliga. Därför kan en utbildning till något av dina nämnda yrken vara perfekt, även om det inte är exakt det du vill satsa på senare.

Som outbildad, omeriterad att kunna försörja sig på att träna hästar - tyvärr. Det finns inte på kartan. Eller rättare sagt just vad det gör, 100-tals försöker sig på det dagligen - funkar inte - alls.

Okej ja förstår ;)
Jo ja menar att problem hästar att jobba med att ja tycker det är svårt att få problemet löst på ett effektivt och på ett duktigt sätt så att den som äger hästen ska bli nöjd , jag har faktist tänkt på att bli en sådan men frågan är om det är väldigt svårt? . När ja köper en misshandlad häst så kan ja ta den tiden som behövs :)

Jag tycker inte det verkar som du har vad som krävs för att ta uppdrag från andra, då återstår att själv köpa hästar och chansa på att de sedan går att sälja efter rehabilitering. Vilket kan vara svårt, och det kräver mycket pengar.

Har du jobbat med hästar innan? Dvs inte hemma.
Jag började jobba på en ridskola (där jag även jobbar nu), för att få erfarenhet och referenser.
Förutom instruktörsjobb har jag sysslat med unghästhantering, inridning, osv..
(är kombinerat ridskola, avel).
Jobbar med hästar hemma nu, tar emot hästar på inridning, tillridning, vidareutbildning (utan vidare tävlingserfarenhet).
Har 2 sto och en gdk hingst så lite avel är här och ska fr.o.m nästa år ta emot andra hästar på betäckning.
Hjälper andra att sälja hästar, för vissa sköter jag bara annonsering medan deras hästar är hemma hos ägaren, för andra tar jag hem hästarna och tränar dom så priset höjs och behåller mellanskillnaden.
Så kontakt och sammarbete med en bra uppfödare är ett stort plus..

Hästsäljare, köpa hästar som är oinridna, outbildade osv. sen utbilda hästen och sälja dem dyrare.. fast vet egentligen inte om det är särskilt lönsamt?
Avlare, inackorderingsvärd, hjälpa andra att sälja sina hästar, du kan ha ett "ålderdomshem" för äldre hästar, jobba med rehabilitering.. Massör? Kiropraktor?

Jag har faktist tänkt till nu och kommit fram till att jag vill rida in hästar :)
så jag skulle vilja ställa några frågor om det går bra ? ;)
Jag går i 9 nu och ska sedan börja på nuntorp hästhållning (hoppas att jag kommer in i alla fall) och har ridit sen ja var 8 år så och nu är ja 15 så då har jag faktis precis ridit i 8år ;) jag har då ridit på ridskola och gör det fortfarande har även ridit lite privat hos min låsas syster i bland , och jag älskar hästar och vill värkligen jobba med dom :)
så då undrar ja efter dom 3 åren på hästhållning så ska man väll gå på högskola?
i så fall hur länge gör man det måste man ha bra betyg är det svårt?
och hur är det att rida in hästar är det jobbigt och krångligt eller är det ett bra jobb när man väl vet vad och hur man gör? :)

Du är precis i början av ditt hästliv! Du vet att du vill jobba med hästar. Tyvärr är det inte så enkelt att man kan gå i skola och utbilda sig enbart... (jämför med att bli läkare eller veterinär - då går man i skolan länge, och sen är man "klar")
Inom hästyrkena måste man skaffa sig en stor och lång egen erfarenhet, och det räcker inte med att bara rida på ridskola tyvärr. Inte heller hästinriktade gymnasier ger "allt" man måste kunna. Däremot är det en bra inkörsport till flera hästjobb.
För att bli det du vill måste du först och främst sträva efter att bli en mycket skicklig ryttare, rida varje dag och helst på många olika hästar.
Hästsportens högskola "hippologen" , det man går efter gymnasiet, kräver att man åtminstone rider/tävlar ungefär Medelsvår dressyr och 1,30 hoppning.
Du är så ung att möjligheten finns framför dig, men det kanske kommer ta många år att skaffa sig all erfarenhet som behövs.
Inom hästyrket börjar man "på golvet" dvs de flesta duktiga har gjort många år som hästskötare/stalldrängar.
Försök få så många chanser som möjligt att praktisera på ridanläggningar/ridskolor, sommarjobba på ridläger/tillridningsstall och framför allt få rida så mycket som möjligt för instruktör på riktigt bra hästar, och gärna börja tävla om du inte gjort det förut.
Allt går bara man vill - det kräver bara, enorm envishet, uthållighet och tyvärr en del pengar!
Lycka till!

Du är precis i början av ditt hästliv! Du vet att du vill jobba med hästar. Tyvärr är det inte så enkelt att man kan gå i skola och utbilda sig enbart... (jämför med att bli läkare eller veterinär - då går man i skolan länge, och sen är man "klar")
Inom hästyrkena måste man skaffa sig en stor och lång egen erfarenhet, och det räcker inte med att bara rida på ridskola tyvärr. Inte heller hästinriktade gymnasier ger "allt" man måste kunna. Däremot är det en bra inkörsport till flera hästjobb.
För att bli det du vill måste du först och främst sträva efter att bli en mycket skicklig ryttare, rida varje dag och helst på många olika hästar.
Hästsportens högskola "hippologen" , det man går efter gymnasiet, kräver att man åtminstone rider/tävlar ungefär Medelsvår dressyr och 1,30 hoppning.Du är så ung att möjligheten finns framför dig, men det kanske kommer ta många år att skaffa sig all erfarenhet som behövs.
Inom hästyrket börjar man "på golvet" dvs de flesta duktiga har gjort många år som hästskötare/stalldrängar.
Försök få så många chanser som möjligt att praktisera på ridanläggningar/ridskolor, sommarjobba på ridläger/tillridningsstall och framför allt få rida så mycket som möjligt för instruktör på riktigt bra hästar, och gärna börja tävla om du inte gjort det förut.
Allt går bara man vill - det kräver bara, enorm envishet, uthållighet och tyvärr en del pengar!
Lycka till!

Hippologen kräver inte att du ska rida MSV/1.30 för att söka. Första året ska du vara färdig för LB/110 MSV/1.30 är snarare slutmålet (vet inte exakt vad kursmålen ligger på nu när det är tre- årigt) det som krävs är att du ska ha goda förutsättningar att klara målen vilket bedöms på antagningsprovet, inga krav på tävlingsmeriter även om det är en fördel.

Annars håller jag med, du har en lång och rolig tid framför dig i ditt hästliv, ta chansen och rid allt vad du kan, gå gärna häst inriktat gymnasium det är en bra start där du får mkt grundläggande kunskaper och en chans att få en realistisk bild av vad du kan jobba med och om det är det du vill. Många som gick i min klass på gymnasiet var fullt övertygade om att de skulle jobba med hästar men det är få som gör det idag. Jag var en av dem som fortsatte inom häst till slut efter många turer fram och tillbaka, läser just nu till ridlärare. Men vägen dit var lång....

okej tack ;)
så det finns igen chans att jag kan rida in hästar ? :/ jag vill ju det så mycket..
jag ska ju skaffa en egen häst nästa sommar då kommer jag få bra eller bättre erfarenheter med min ridning och det..

För att någon annan ska betala dig (eller ens låta dig göra det gratis) måste du kunna visa mycket goda resultat och referenser, att bara ha haft egen häst räcker inte på långa vägar.
Helst ska du också ha tävlingsresultat i minst msv/130 på mer än en häst, du måste helt enkelt ha något att visa upp.
Det låter kanske hårt, men det bor alldeles för många drömmare i det här landet. Verkligheten är hård, skitig och svettig!
När jag livnärde mig som unghästutbildare var det långa arbetsdagar, tunga och kanske ffa inte helt risktfria. Åker du av eller blir sparkad, jaa då är det bara att lika glatt studsa ur sängen nästa morgon för hästarna kan inte vänta, ägarna är inte så glada för det heller. Har du otur och tex bryter något så du inte kan rida på en längre tid står du också plötsligt utan inkomst. Lönen som unghästutbildare ger sällan något större utrymme för buffertsparande...

Klart att det går. Slit arslet av dig ett par år hos en elitryttare för inga pengar alls och skaffa kontakter så kanske du kan börja sedan i liten skala, men frågan är om du kommer tycka att det är värt det?

Jag har haft egen häst sedan jag var fyra, och började arbeta heltid som femtonåring. Slet i många år hos olika ryttare och jobbade nog 100 timmar i veckan, började med unghästverksamheten parallelt när jag kom upp i arbete som gav vettigt betalt för att sedan ha verksamheten på heltid. Efter mycket om och men så tjänade jag ganska bra, men jag jobbade nog fortfarande 100 timmar i veckan.
Kan du tänka dig en sådan livsstil, och inte ha något problem med att jobba trots sjukdom och inte ha någon semester förens du drivit företaget i rätt många år, så go for it, men jag skulle nog tänka till två gånger innan.

okej tack ;)
så det finns igen chans att jag kan rida in hästar ? :/ jag vill ju det så mycket..
jag ska ju skaffa en egen häst nästa sommar då kommer jag få bra eller bättre erfarenheter med min ridning och det..

OM du är erfaren och har tävlat mycket och är erkänt duktig så skulle du kunna börja med att hjälpa ngn ponnyuppfödare att rida in ponny MEN jag rekomenderar verkligen inte att BÖRJA med att rida in hästar det kräver MYCKET MYCKET att utbilda en unghäst så att det blir bra och inget man ska göra själv speciellt inte när man är så ung som du.

Ta råden du fått ovan och utbilda dig ordentligt och skaffa erfarenhet av många olika saker innan du bestämmer dig för vad du vill göra. Sedan tror jag att du nog som så många av oss för räkna med att börja på botten med att skotta skit och sopa gångar. Att vara unghästutbildare hör ju till dem som är i toppen speciellt om man vill kunna leva på det. tyvärr. Men att ha ett långsiktigt mål är viktigt och ett brinnande intresse då har man iallafall en chans att nå fram;)

Jag vill inte verka som en negativ surpupa men jag känner igen din känsla av att vilja hjälpa utsatta hästar som är vanskötta och eller misshandlade och eller felhanterade problemhästar, jag var bara 13 när jag började rida på "allt jag fick" snarare än allt som gick:grin:
Jag ägnade tonnårstiden åt "problemhästar och en del av mitt vuxna liv och visst det gick bra, jag har kommit "undan" utan skador men jag hade duktiga människor runt mig som hjälpte till och som vägledde mm.
Visst jag lärde mig mycket om hästar, hantering och om mig själv men framförallt lärde jag mig mycket om människor. Idag tar jag inte på mig att korrigera problemhästar, varken genom att köpa/ta hand om eller genom andras hästar, för hästarna får det MYCKET sällan bättre. Det går inte att sälja dem med vinst (oftast) för en billig häst är billig, man ska aldrig skänka bort en häst eller sälja den billigt i tron att den får det bättre för det händer inte. (sedan tror folk att de trots att man informerar om allt man bara kan så ska de ha en perfekt häst och när de upptäcker "felen" eller inte klarar av den så får man tillbaks den (eller ja jag låter dem lämna tillbaks den)

De som är duktiga, tillräckligt duktiga för att klara av/förstå en sådan häst vet också vad det innebär och drar sig för att ta dem till sig (jag förstår dem, har blivit lika dan) MIn erfarenhet är också att det oftast inte bara är det mentala man får jobba med på en sådan häst, de har ofta ngn form av problem i kroppen och som faktiskt kan vara den utlösande faktorn till deras beteende. Det kan låta hårt kanske tom mycket hårt men numera tycker jag att de flesta av dessa stackars hästar har det bättre på de sälla betesmarkerna...

Det finns tillräckligt med billiga problemhästar som far runt mellan olika ägare som "sällskapshästar" för att ingen vill ta ansvar för dem eller fatta "beslutet".
Jag vill inte bidra till den marknaden, det finns så mycket bra/lämpliga hästar i Sverige så vi behöver faktiskt inte spara på dessa hästar som lider och som aldrig får en fast punkt.

Men jaja innan ni halshugger mig så jag VET att några får det bra men det är bara en bråkdel av dessa tyvärr. Jag tycker att vi borde satsa på de bra individerna och ta betalt efter vad de är värda då skulle de som inte har råd att betala för häst och eller sköta den falla bort (många iaf) och LST skulle slippa åka och omhänderta hästar hos ngn som samlar på gratishästar och inte har råd att fodra dem :( Vet att LST har döpt dem till hästsamlare. Tycker att det är ens skyldighet att veta att om man skaffar ett djur så måste man även fatta "det" beslutet ngn gång, det tar man på sig när man tar på sig ansvaret för ett djur oavsett ålder eller anledning.

Oj det blev långt förlåt:o

Det är lugnt ja älskar när folk skriver mycket om vad dom tycker så tack för svaret ;)
Nu när dom säger hur slitsamt och allt är med hästar och att det är svårt att hitta jobb med dom så blir ja förvirrad , men vet ni några förslag på jobb med allmänt inom djur ? ;)
så ja inte tar fel väg så ja väljer hästhållning om det inte finns något där som passar mig än vad jag vet finns det så man kan ha ett hästpensionat ? :) så att folk kommer med sina hästar när dom ska på semester eller över dagen eller nåt liknade annars tänkte ja ha det med hundar för det kan man väl leva på och jobba med? :)

Det är lugnt ja älskar när folk skriver mycket om vad dom tycker så tack för svaret ;)
Nu när dom säger hur slitsamt och allt är med hästar och att det är svårt att hitta jobb med dom så blir ja förvirrad , men vet ni några förslag på jobb med allmänt inom djur ? ;)
så ja inte tar fel väg så ja väljer hästhållning om det inte finns något där som passar mig än vad jag vet finns det så man kan ha ett hästpensionat ? :) så att folk kommer med sina hästar när dom ska på semester eller över dagen eller nåt liknade annars tänkte ja ha det med hundar för det kan man väl leva på och jobba med? :)

Du måste själv välja väg men visst gå ett hästinriktat gymnasium som du tycker passar dig ettt ips är ochså att på sikt även läsa lite psykologi och/eller pedagogik för oftast är det inte bara hästarna som måste hanteras ;) och att leva på häst handlar lika mycket om att kunna hantera människorna för det är de som bestämmer:D

Jag läste skog för jag ville köra häst i skogen:D så jag hade skogspraktik hos företag som körde häst i skogen, Idag kör jag bara i skogen åt mig själv det är ett tungt jobb som kräver mycket av både häst och kusk men det är roligt att köra häst. Lycka till hoppas du når dina mål:laugh:

Hej Liisa!

Utöver de kategorier som du räknat upp i ditt första inlägg finns ju också travdelen, men man blir knappast särskilt rik av att jobba i travstall heller...

Jag vill ge dig en annan infallsvinkel...

Om du hittar en annan utbildning som ger dig ett skapligt välbetalt jobb så kommer du att ha RÅD att hålla på med hästar på fritiden. Det är faktiskt inte så tokigt för man tröttnar lite på alla jobb med tiden och det vore väl synd att börja känna till slut att man avskydde att gå ned till stallet och mocka? Att ständigt oroa sig för vad som händer om man inte får in pengar och kanske får lov att sälja gården eller djuren eller om kronofogden dyker upp en vacker dag är också något som jag tror att du med tiden kommer att lida en hel del av. Det är rätt få som verkligen lyckas få hästträning etc. att gå runt på ett stabilt sätt. Att inte kunna köpa den utrustning hästen behöver, eller inte ha råd att kalla ut veterinär när det behövs är ju också en skrämmande tanke...

Jag jobbar heltid med annat och har en underbar häst som jag tränar med och så pysslar jag en massa med min stallägares travhästar därutöver. Det är jätteroligt. Om man är duktig kan man ju ge ridlektioner eller liknande utöver jobbet också - om man vill! Också så skönt om du har ett jobb som ger en okej inkomst att kunna välja sina eventuella elever och tacka nej till de man inte gillar... eller rida in de hästar du känner att du vill åta dig eller liknande.

Vill du ha ett jobb som ansluter till ditt brinnande djurintresse kan det ju vara värt att fundera över jobb som veterinär (om du kan komma upp i tillräckliga betyg och är studiemotiverad) eller djurskyddshandläggare kanske?

Om du nu vill rida in hästar så rekommenderar jag att du senare söker till Hippolog utbildningen. Det de andra har skrivit stämmer inte riktigt helt och fullt, man måste inte ha tävlingsmeriter. (Har själv sökt dit, men då islandshäst, men vi fick papper om ridhäst också). Utbildningen är på 3år och ridhäst hippolog ligger på Flyinge.
När du söker så får alla göra ett ridprov, om jag minns rätt så ska man på ridhäst hoppa 1meter eller strax över, och rida dressyr, kommer inte ihåg om man ska rida program eller hur det gick till.. Sedan ska du göra ett prov i hästhantering, då du ska borsta och tränsa en häst (på ett säkert sätt) och sedan "visa häst vid hand".

För att man ska tjäna några pengar på att ha hästar på träning och kunna leva på det så behöver du rida ca 10-15 hästar om dagen. Ska du arbeta som hästtränare så måste du räkna med att jobba hela dagarna och att verkligen slita, men samtidigt är det så himla roligt att hålla på med hästar! Gillar du unghästar så är det här ett bra alternativ.

Jag själv hade tänkt jobba som häst tränare, ridlärare, avlare, inackorderingsvärd och försäljare -samtidigt. Vilken som heller inte är omöjligt, bara om man är beredd att lägga ner blod, svett och tårar i det hela. Vet att jag kommer får slita häcken av mig i början! Men vill man ha eget företag och egen gård så är det inte omöjligt.

Mitt bästa tips till dig är att: Skaffa dig en bra utbildning (bara det är en merit) rid mycket olika hästar i olika åldrar och på olika nivåer, gör praktik hos någon duktig som du kan lära dig mycket utav, gärna på en ridskola där du får möjlighet att rida till ridskolehästarna, eller hos någon med mycket unghästar (om du vill arbeta med unghästar, vilket du kommer får göra om du ska arbeta som tränare), och ut och tävla! Jag tävlar för fullt just nu, jag lånar hästar av andra och sliter för att få några små meriter. Att vinna en tävling är den bästa reklam du kan få.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 591
Senast: Edla
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 411
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 767
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 134
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka