Sv: jobba som..
Jag vill inte verka som en negativ surpupa men jag känner igen din känsla av att vilja hjälpa utsatta hästar som är vanskötta och eller misshandlade och eller felhanterade problemhästar, jag var bara 13 när jag började rida på "allt jag fick" snarare än allt som gick

Jag ägnade tonnårstiden åt "problemhästar och en del av mitt vuxna liv och visst det gick bra, jag har kommit "undan" utan skador men jag hade duktiga människor runt mig som hjälpte till och som vägledde mm.
Visst jag lärde mig mycket om hästar, hantering och om mig själv men framförallt lärde jag mig mycket om människor. Idag tar jag inte på mig att korrigera problemhästar, varken genom att köpa/ta hand om eller genom andras hästar, för hästarna får det MYCKET sällan bättre. Det går inte att sälja dem med vinst (oftast) för en billig häst är billig, man ska aldrig skänka bort en häst eller sälja den billigt i tron att den får det bättre för det händer inte. (sedan tror folk att de trots att man informerar om allt man bara kan så ska de ha en perfekt häst och när de upptäcker "felen" eller inte klarar av den så får man tillbaks den (eller ja jag låter dem lämna tillbaks den)
De som är duktiga, tillräckligt duktiga för att klara av/förstå en sådan häst vet också vad det innebär och drar sig för att ta dem till sig (jag förstår dem, har blivit lika dan) MIn erfarenhet är också att det oftast inte bara är det mentala man får jobba med på en sådan häst, de har ofta ngn form av problem i kroppen och som faktiskt kan vara den utlösande faktorn till deras beteende. Det kan låta hårt kanske tom mycket hårt men numera tycker jag att de flesta av dessa stackars hästar har det bättre på de sälla betesmarkerna...
Det finns tillräckligt med billiga problemhästar som far runt mellan olika ägare som "sällskapshästar" för att ingen vill ta ansvar för dem eller fatta "beslutet".
Jag vill inte bidra till den marknaden, det finns så mycket bra/lämpliga hästar i Sverige så vi behöver faktiskt inte spara på dessa hästar som lider och som aldrig får en fast punkt.
Men jaja innan ni halshugger mig så jag VET att några får det bra men det är bara en bråkdel av dessa tyvärr. Jag tycker att vi borde satsa på de bra individerna och ta betalt efter vad de är värda då skulle de som inte har råd att betala för häst och eller sköta den falla bort (många iaf) och LST skulle slippa åka och omhänderta hästar hos ngn som samlar på gratishästar och inte har råd att fodra dem

Vet att LST har döpt dem till hästsamlare. Tycker att det är ens skyldighet att veta att om man skaffar ett djur så måste man även fatta "det" beslutet ngn gång, det tar man på sig när man tar på sig ansvaret för ett djur oavsett ålder eller anledning.
Oj det blev långt förlåt