Jobba som....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hade inte samma kriterier, men ändå liknande, när jag började söka jobb mer seriöst. Tog truckkort efter tips av kompisar (några tusenlappar, ett par dagars utbildning), sökte lager/truckjobb hos bemanningsföretag och blev anställd mindre än två veckor senare.

Lagerjobb varierar ju extremt mycket, men det mesta är rätt bra grundlön och jobbar man på ob kan man komma upp i din önskade lön på många ställen. Arbetsmiljö, ergonomi, arbetssäkerhet, stress, ansvar, tunga lyft m.m varierar väldigt mycket mellan arbetsplatser och arbetsområden. Vissa är katastrof i längden och vissa helt okej (speciellt i förhållande till lönen, enligt mig).

Finns ju fördelar och nackdelar med att vara anställd på bemanningsföretag. Men en stor fördel till en början är iaf att man kan få lära känna flera arbetsplatser och kollegor har ofta info om vilka ställen man vill eller inte vill vara på permanent. Är man bra på jobbet så vill i regel företaget man är uthyrd till ha kvar en där hela tiden, och de väljer ofta inhyrda när/om det är dags att anställa inom företaget.
 
Hade inte samma kriterier, men ändå liknande, när jag började söka jobb mer seriöst. Tog truckkort efter tips av kompisar (några tusenlappar, ett par dagars utbildning), sökte lager/truckjobb hos bemanningsföretag och blev anställd mindre än två veckor senare.

Lagerjobb varierar ju extremt mycket, men det mesta är rätt bra grundlön och jobbar man på ob kan man komma upp i din önskade lön på många ställen. Arbetsmiljö, ergonomi, arbetssäkerhet, stress, ansvar, tunga lyft m.m varierar väldigt mycket mellan arbetsplatser och arbetsområden. Vissa är katastrof i längden och vissa helt okej (speciellt i förhållande till lönen, enligt mig).

Finns ju fördelar och nackdelar med att vara anställd på bemanningsföretag. Men en stor fördel till en början är iaf att man kan få lära känna flera arbetsplatser och kollegor har ofta info om vilka ställen man vill eller inte vill vara på permanent. Är man bra på jobbet så vill i regel företaget man är uthyrd till ha kvar en där hela tiden, och de väljer ofta inhyrda när/om det är dags att anställa inom företaget.
Tog också truckkort eget tips från en bekant, började dock på annan fabrik än hen tipsade om.
 
Att få ut 25.000 efter skatt är inte supervanligt.
Inte om man vill få semesterdagar iaf, om man får sem.ersättning kan man få ihop det.

Jag arbetar 97%, nästan bara nätter och får sällan ut 25.000 efter skatt, och då har jag ändå bra timlön.
De få gånger jag fått ut mer än 25K då har jag jobbat rätt mycket övertid (över 20 timmar övertid och jobbar 100% dagtid) inte värt det i längden. Jag vet att mamma alltid brukade säga att det inte är inkomsten man blir rik på utan sina utgifter, kan man dra ner på dom så kan man "tjäna" helt ok på en lägre lön, i brist på bättre ordval.
 
De få gånger jag fått ut mer än 25K då har jag jobbat rätt mycket övertid (över 20 timmar övertid och jobbar 100% dagtid) inte värt det i längden. Jag vet att mamma alltid brukade säga att det inte är inkomsten man blir rik på utan sina utgifter, kan man dra ner på dom så kan man "tjäna" helt ok på en lägre lön, i brist på bättre ordval.
Du jobbar väl som lastbilschaufför? Kan man tjäna 25 om man kör långkörningar och ligger över i lastbilen?
 
Du jobbar väl som lastbilschaufför? Kan man tjäna 25 om man kör långkörningar och ligger över i lastbilen?
Jag ligger inte ute och har minimi lönen enligt avtal, men det fick de som kör långkörningar som tjänar betydligt mer, men i gengäld är de kanske inte hemma så mycket. Jag förstår själv inte vitsen med att tjäna mycket om man inte kan va hemma eller va man ska säga, men alla är vi olika och tur är väl det. :)
Går även att köra ständig natt då är det OB också, vet jag fick ut runt 30K när jag jobbade natt 4 veckor under en sommar, lite trist när jag sov när alla andra var vakna och omvänt. Inget för mig på heltid med andra ord, men goa pengar just då. :)
 
Jag ligger inte ute och har minimi lönen enligt avtal, men det fick de som kör långkörningar som tjänar betydligt mer, men i gengäld är de kanske inte hemma så mycket. Jag förstår själv inte vitsen med att tjäna mycket om man inte kan va hemma eller va man ska säga, men alla är vi olika och tur är väl det. :)
Går även att köra ständig natt då är det OB också, vet jag fick ut runt 30K när jag jobbade natt 4 veckor under en sommar, lite trist när jag sov när alla andra var vakna och omvänt. Inget för mig på heltid med andra ord, men goa pengar just då. :)

Alltså rent generellt så att jobba (vaken) natt är nog snabbaste sättet att höja sin lön. Om man pallar jobba natt då.

När jag jobbade natt fick jag oftast efter skatt ut mer än min grundlön var före skatt... Med OBn och nåt enstaka övertidspass med kval övertid. Enkelt ta extra pass då man var så mycket ledig. Jobbade 13 h nätter så få pass per månad med.

Men som sagt - trots jag ville jobba natt, valt det själv och älskade det, så kroppen mår bättre med dagtid. Det finns en anledning man får såpass mycket extra för att vara vaken när andra sover, och det är för det sliter på kroppen och påverkar hälsan negativt.
 
Alltså rent generellt så att jobba (vaken) natt är nog snabbaste sättet att höja sin lön. Om man pallar jobba natt då.

När jag jobbade natt fick jag oftast efter skatt ut mer än min grundlön var före skatt... Med OBn och nåt enstaka övertidspass med kval övertid. Enkelt ta extra pass då man var så mycket ledig. Jobbade 13 h nätter så få pass per månad med.

Men som sagt - trots jag ville jobba natt, valt det själv och älskade det, så kroppen mår bättre med dagtid. Det finns en anledning man får såpass mycket extra för att vara vaken när andra sover, och det är för det sliter på kroppen och påverkar hälsan negativt.
Ja, min kropp mår i längden bättre av kontorstider, även om JAG inte gör det så att säga...
 
Alltså rent generellt så att jobba (vaken) natt är nog snabbaste sättet att höja sin lön. Om man pallar jobba natt då.

När jag jobbade natt fick jag oftast efter skatt ut mer än min grundlön var före skatt... Med OBn och nåt enstaka övertidspass med kval övertid. Enkelt ta extra pass då man var så mycket ledig. Jobbade 13 h nätter så få pass per månad med.

Men som sagt - trots jag ville jobba natt, valt det själv och älskade det, så kroppen mår bättre med dagtid. Det finns en anledning man får såpass mycket extra för att vara vaken när andra sover, och det är för det sliter på kroppen och påverkar hälsan negativt.
Visst är det så, min kropp gillar inte heller att jobba natt. Därför jag inte gör det längre. Goa pengar men inget jag skulle klara av att göra i längden, så för mig var det inte värt det.
 
Ja, min kropp mår i längden bättre av kontorstider, även om JAG inte gör det så att säga...

Jag är likadan. Men jag har hellre ett kortare och mer produktivt liv än ett långt och segt. Jag har hellre mental hälsa än fysisk, om en ska hårdra det. Eller hur jag nu ska uttrycka mig. Då jag jobbar dagtid i länger perioder är verkligen Allting tungt, jag är trött varje dag efter jobbet, tvingar mig igenom mina sysslor, helgerna går fort och sen börjar ekorrhjulet om. Tjänar dessutom mkt sämre utan OB, har inget som helst nöje av varken hästen eller hunden. Jag vill bara hem och sova.
När jag jobbar skift har jag förvisso ingen drömtillvaro heller, men jag kan uppskatta djuren åtminstone 4 av 7 dagar istället för 2 v 7...
 
Butiksbiträde?
Du kanske inte kommer upp i 25 efter skatt direkt men första prioritet borde väl vara att ha ett jobb öht och på så sätt se vad du klarar av och hur det går. Ibland kan en tjänst leda till en annan, bättre betald, tjänst inom samma företag :)
Finns stora möjligheter att klätta uppåt i om butik, iaf i min bransch - livsmedel.
En bra månad (beror på antalet obtimmar) kommer jag lätt över 25k efter skatt. Men då är jag i en ansvarsposition.

Visar man framfötterna kan man dock klättra rätt snabbt faktiskt då iaf de större livsmedelsbutikerna har regelbunden rotation på tjänsterna. Folk som börjar plugga, vill byta avdelning, gå ner eller upp i tid... Etc.
 
Finns stora möjligheter att klätta uppåt i om butik, iaf i min bransch - livsmedel.
En bra månad (beror på antalet obtimmar) kommer jag lätt över 25k efter skatt. Men då är jag i en ansvarsposition.

Visar man framfötterna kan man dock klättra rätt snabbt faktiskt då iaf de större livsmedelsbutikerna har regelbunden rotation på tjänsterna. Folk som börjar plugga, vill byta avdelning, gå ner eller upp i tid... Etc.
Men får man nyanställning som 40+? Vår Ica verkar mest plocka in rosenkindade tjugoåringar. Lägre lön, kortare semester, inget bagage.
 
Men får man nyanställning som 40+? Vår Ica verkar mest plocka in rosenkindade tjugoåringar. Lägre lön, kortare semester, inget bagage.
Vi har väldigt blandat hos oss, och det vill vi ha också :) men vet ju ej hur andra butiker tänker förstås
 
Eftersom du har, enligt dig, begränsad förmåga till att utveckla/vidareutbilda dig och har svårt med att arbeta obekväma arbetstider, inte är stresstålig, inte orkar med tunga jobb blir det synnerligen knepigt att tjäna de summorna du ser att du behöver. Det är ju just av de anledningarna tanken med "hög" lön är. Att man ska få extra betalt för obekvämt arbete, spetskompetens genom utbildning, risktillägg för tunga jobb osv. Lite provocerande känns det kan jag erkänna, när du ställer kravet på 25000 ut efter skatt, men inte är beredd att lägga ner det som krävs för att vara värd den lönen. Jag tror visst att du kan utbilda dig för att få en högre lön i slutänden. kanske inte heltidsstudier, men kanske halvtid. Och som någon sade. Kan man dra ner på omkostnader och kanske omfördela dem så kan man få en hel del pengar över ändå. Mycket handlar det om vad man prioriterar.
 
@Magiana, om jag vore du skulle jag satsa på ett yrke kan kände att jag mäktade med. Mitt förslag är kyrkogårdsvaktmästare, det är ett fyskiskt jobb men inte jättetungt och ganska lugnt. Man får vara ute mycket och det är en stabil arbetsgivare med hyggliga förmåner. Dock måste man vara medlem i svenska kyrkan för att de ska anställa en, men det kanske är en lite uppoffring i det hela. Man måste ju inte vara aktiv medlem.
Jobbet klassas som grovarbete. Det ÄR tungt. Kan vara både enformigt, statiskt, tungt och krävande (t ex på grund av vädret). Även ogräsrensning blir tungt när man gör det 8 timmar om dagen i flera veckor (som exempel).

Alla församlingar kräver inte medlemskap i Svenska kyrkan. Det finns församlingar som skiljer på vaktmästare (som deltar inne i kyrkorna) och kyrkogårdsarbetare (sköter enbart om det yttre).

Jobbet på kyrkogården är fysiskt tungt, men relativt lågstressat, speciellt om man bara jobbar ute. Man ska hinna med mycket vissa veckor, men i det stora hela är den mentala stressnivån låg.
 
Jobbet klassas som grovarbete. Det ÄR tungt. Kan vara både enformigt, statiskt, tungt och krävande (t ex på grund av vädret). Även ogräsrensning blir tungt när man gör det 8 timmar om dagen i flera veckor (som exempel).

Alla församlingar kräver inte medlemskap i Svenska kyrkan. Det finns församlingar som skiljer på vaktmästare (som deltar inne i kyrkorna) och kyrkogårdsarbetare (sköter enbart om det yttre).

Jobbet på kyrkogården är fysiskt tungt, men relativt lågstressat, speciellt om man bara jobbar ute. Man ska hinna med mycket vissa veckor, men i det stora hela är den mentala stressnivån låg.
Jag har jobbat 8 år i utedrift både i bostadsområden och på kyrkogård. Skulle säga att visst är det fysiskt men inte supertungt. Kyrkogårdsarbetet är lugnare än när jag jobbat med vanlig utemiljö. Jämfört med andra arbeten jag haft är det stressfritt. Nu jobbar jag inom kommun på dem administrativa sidan av utemiljö och vi har ju många som omplacerats till driften från övriga kommunen just pga av att det är en bra rehabmiljö.

Men visst det är jättejobbigt när det är väldigt kallt, väldigt varmt eller om det hällregnar långa perioder och man är blöt hela tiden.
 
Svarar ni trådstartaren med alla dessa inlägg angående arbete på kyrkogård, religion? Eller varandra? Trådstart var om jobb, inte förvaltning av begravningsplatser.

Mitt förslag är inom transport... visserligen borta ibland men ingen längre utbildning behövs. Och du är inte heller flyttbar. Tyvärr lite jobbutbud i dina trakter om jag förstått det rätt. Surt, men antagligen billigare boende än nära orterna med många arbetstillfällen. Så du har redan en vinst där.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
5 947
Senast: BernT
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 108
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
11
· Visningar
550
Senast: Palermo
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 773
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp