Jobba som....

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Magiana, om jag vore du skulle jag satsa på ett yrke kan kände att jag mäktade med. Mitt förslag är kyrkogårdsvaktmästare, det är ett fyskiskt jobb men inte jättetungt och ganska lugnt. Man får vara ute mycket och det är en stabil arbetsgivare med hyggliga förmåner. Dock måste man vara medlem i svenska kyrkan för att de ska anställa en, men det kanske är en lite uppoffring i det hela. Man måste ju inte vara aktiv medlem.
Det är egentligen ganska underligt att det inte anses som religiös diskriminering.
 
Det är egentligen ganska underligt att det inte anses som religiös diskriminering.
Ja kanske, att man måste vara medlem i den organisation man anställs av, vet inte faktiskt om det någonsin blivit testat. En annan sak är ju att svenska kyrkan har monopol på begravning och kyrkogårdsinnehav.
 
Ja kanske, att man måste vara medlem i den organisation man anställs av, vet inte faktiskt om det någonsin blivit testat. En annan sak är ju att svenska kyrkan har monopol på begravning och kyrkogårdsinnehav.
Man har nog resonerat kring det här i förarbetena till lagen, och jag håller med om det här med monopolet.
 
Jag har arbetat inom Svenska kyrkan, och även läst många arbetsannonser från SvKy. Aldrig någonsin har jag läst att det är ett krav på medlemskap, däremot brukar det finnas en formulering om att man delar organisationens värderingar (eller liknande). Har arbetat som kyrkvaktmästare i två församlingar i olika städer, och skulle säga att den religiösa aspekten är väldigt nedtonad. Har i mina tjänster aldrig varit på kyrkogården, bara en av de kyrkor jag arbetat i har en, så jag vet inte hur det brukar se ut bland de anställda där. Som kyrkvaktmästare finns du mest till för att se till att få allt att flyta, inte delta. Samma sak på kyrkogården, du klipper gräs, rensar, gräver gravar, fyller igen gravar osv, du deltar inte på begravningen utan du ser till att den fungerar bra.
 
Butiksbiträde?
Du kanske inte kommer upp i 25 efter skatt direkt men första prioritet borde väl vara att ha ett jobb öht och på så sätt se vad du klarar av och hur det går. Ibland kan en tjänst leda till en annan, bättre betald, tjänst inom samma företag :)
 
Jag jobbade som personlig assistent och fick ut runt 22’ varje månad, då jobbade jag inte ens 100%. Jobbade dygn, så bara runt 7-8 dygn i månaden, så jag hade lätt kunnat jobba extra utöver det. Hade jag tagit ett extra dygn så hade jag nog säkert varit närmare 25’ ut.
 
Som VD-sekreterare behöver man även egenskaper som TS uppgivit att hon inte har, som bra minne och att vara social och aldrig/ytterst sällan behöva vara borta från jobbet. Och dessutom vara tillgänglig konstant. För en del innebär det också resor i jobbet. Och att vara en självständig problemlösare som kan hålla många bollar i luften (för att använda en kliché) och absolut inte lamslås av fobier. Ett exempel, vaccin, och regelbundna hälsoundersökningar med blodprov är ett absolut måste.
Det fetade - vilket konstigt exempel. Vilka företag har du jobbat på där VD-assistenter har som absolut måsten att genomgå regelbundna blodprov eller krav på vaccin? Det har jag aldrig ens hört talas om.

Har själv jobbat som VD-assistent och har stor insyn i arbetsvillkoren, har mycket svårt att komma på arbetsgivare som skulle kunna ställa krav på detta och inte strida mot arbetslagen (alltså hur många gånger påverkar vd-assistenters/sekreterares arbete människors liv, personliga säkerhet eller hälsa? (undantagen för vad arbetsgivare kan kräva enligt LOA.)


Resten av yrkesbeskrivningen håller jag dock med om 😊
 
Det fetade - vilket konstigt exempel. Vilka företag har du jobbat på där VD-assistenter har som absolut måsten att genomgå regelbundna blodprov eller krav på vaccin? Det har jag aldrig ens hört talas om.

Har själv jobbat som VD-assistent och har stor insyn i arbetsvillkoren, har mycket svårt att komma på arbetsgivare som skulle kunna ställa krav på detta och inte strida mot arbetslagen (alltså hur många gånger påverkar vd-assistenters/sekreterares arbete människors liv, personliga säkerhet eller hälsa? (undantagen för vad arbetsgivare kan kräva enligt LOA.)


Resten av yrkesbeskrivningen håller jag dock med om 😊

Jag har aldrig jobbat som det själv men känner personer som har. Iofs innebar jobbet internationella resor till utomeuropeiska länder så jag antar att det spelade in. Dessutom var företaget inte svenskägt om det nu spelar någon roll.
 
Jag har aldrig jobbat som det själv men känner personer som har. Iofs innebar jobbet internationella resor till utomeuropeiska länder så jag antar att det spelade in. Dessutom var företaget inte svenskägt om det nu spelar någon roll.
Jaha, då skulle jag gissa att det rör sig om arbetsgivare som erbjudit hälsotester för sina anställda, inte krävt. Men rör det sig om privata arbetsgivare så har de ju inte ens LOA att luta sig mot dvs den anställde har rätt att tacka nej till hälsoundersökningar och blodprov.

Oavsett svenskägt företag eller inte eller om utlandsresor förekommer så har AG vääääääldigt sällan rätt att kräva hälsoundersökningar av anställda i den typen av roller.
 
Av mina bekanta som är väktare så tycker jag nog det går bort om man inte klarar stress eller har minnesproblem.
Det kan ju hända en hel del ibland när man arbetar - även om det är lugnt ofta.
Det beror ju på på var någonstans du jobbar. Väktare som yrke är extremt brett. Det kan vara att man är stationerad, antingen på de lugnaste platserna eller på lite stressiga, att man kör larmryck, att man kör rond, att man är satt på att räkna bilar, be folk att hålla avstånd, se till att bara ett visst antal kommer in i en lokal samtidigt, titta på kameror, svara i telefon, vara växel osv. Tror att Securitas har en lång lista med saker man kan välja bland som går in under yrket och/eller behövs för företaget.

Vissa delar passar kanske @Magiana och andra inte.
 
Nu vet jag inte hur bråttom du har, @Magiana , men under tiden som du letar och funderar skulle du kanske satsa på utbildning till ett sånt drömjobb med den fina lönen. Tiden går ju, oavsett, och använd den till att studera. Då blir möjligheterna oändligt mycket större och du kan välja lite friare.
 
Jag jobbade som personlig assistent och fick ut runt 22’ varje månad, då jobbade jag inte ens 100%. Jobbade dygn, så bara runt 7-8 dygn i månaden, så jag hade lätt kunnat jobba extra utöver det. Hade jag tagit ett extra dygn så hade jag nog säkert varit närmare 25’ ut.

Jobba dygn är ju dock vanskligt med häst, om en inte har ett stall med fullservice eller ett kontaktnät som sköter hästen åt en de dygn en jobbar. Fullservice innebär ju högre stallhyra, och att göra sig beroende av andras välvilja för att kunna sköta sitt jobb känns lite sådär. Där har ju alla olika förutsättningar.
Själv hade jag gärna jobbat dygn, ju mindre tid hemma ju bättre för mig. Då förutsatt att jag kan ha hunden med, och så har jag ju ett fullservicestall åt hästen...
 
Jaha, då skulle jag gissa att det rör sig om arbetsgivare som erbjudit hälsotester för sina anställda, inte krävt. Men rör det sig om privata arbetsgivare så har de ju inte ens LOA att luta sig mot dvs den anställde har rätt att tacka nej till hälsoundersökningar och blodprov.

Oavsett svenskägt företag eller inte eller om utlandsresor förekommer så har AG vääääääldigt sällan rätt att kräva hälsoundersökningar av anställda i den typen av roller.
På mitt företag så kan det krävas hälsotest för utlandsuppdrag, dvs inte anställning utan om man ska få åka på specifika uppdrag (i specifika länder). Företaget vill minska riskerna - i den mån det går - för att personalen hamnar i dyr sjukvård eller utsätts för något som de p g a sviktande hälsa har svårare att klara.
Tror aldrig att det kan ha varit aktuellt för VD-assistenten dock. Däremot är det ett krävande jobb som innebär att man måste ha koll på det mesta (inte bar VD:n) och kan hjälpa övriga organisationen t ex med att ordna underskrifter mm. Stort internationellt företag med ca 4000 personer i Sverige.
 
Jag jobbade som personlig assistent och fick ut runt 22’ varje månad, då jobbade jag inte ens 100%. Jobbade dygn, så bara runt 7-8 dygn i månaden, så jag hade lätt kunnat jobba extra utöver det. Hade jag tagit ett extra dygn så hade jag nog säkert varit närmare 25’ ut.
Fast jobba dygn tror jag inte passar ts med hennes beskrivning.
 
Jobba dygn är ju dock vanskligt med häst, om en inte har ett stall med fullservice eller ett kontaktnät som sköter hästen åt en de dygn en jobbar. Fullservice innebär ju högre stallhyra, och att göra sig beroende av andras välvilja för att kunna sköta sitt jobb känns lite sådär. Där har ju alla olika förutsättningar.
Själv hade jag gärna jobbat dygn, ju mindre tid hemma ju bättre för mig. Då förutsatt att jag kan ha hunden med, och så har jag ju ett fullservicestall åt hästen...

Det beror på vilka tider man gör. Vi hade 12-12, alltså kunde jag ta utsläpp, rida och göra klart innan jobbet, sen var jag hemma strax efter lunch dagen efter och kunde då ta både mellis och insläpp.
 
Jag tittade på några platsannonser för kyrkogårdsarbete och det verkar vara olika, några hade som krav medlemskap andra inte som jag förstod. Lönen är inte så tokig tycker jag och det är nog i många fall ett trevligt arbete om man gillar trädgård och växter.

Sen tycker jag alls inte det är hyckleri att arbeta med skötsel av kyrkogårdar och liknande även om man inte är troende eller t.om. är motståndare till religion, bara man gör ett bra arbete. Så tror jag de allra flesta inom kyrkan också ser på saken.
 
Sen tycker jag alls inte det är hyckleri att arbeta med skötsel av kyrkogårdar och liknande även om man inte är troende eller t.om. är motståndare till religion, bara man gör ett bra arbete. Så tror jag de allra flesta inom kyrkan också ser på saken.
Absolut inte. Personligen är jag inte direkt troende, men skulle inte ha några som helst problem med att vara del i att bevara våra vackra svenska kyrkor.
 
Jag har arbetat inom Svenska kyrkan, och även läst många arbetsannonser från SvKy. Aldrig någonsin har jag läst att det är ett krav på medlemskap, däremot brukar det finnas en formulering om att man delar organisationens värderingar (eller liknande). Har arbetat som kyrkvaktmästare i två församlingar i olika städer, och skulle säga att den religiösa aspekten är väldigt nedtonad. Har i mina tjänster aldrig varit på kyrkogården, bara en av de kyrkor jag arbetat i har en, så jag vet inte hur det brukar se ut bland de anställda där. Som kyrkvaktmästare finns du mest till för att se till att få allt att flyta, inte delta. Samma sak på kyrkogården, du klipper gräs, rensar, gräver gravar, fyller igen gravar osv, du deltar inte på begravningen utan du ser till att den fungerar bra.
Jag har också jobbat där några år och då var det krav på medlemskap och det efterfrågades på intervjun.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 578
Senast: BernT
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 831
Senast: Mabuse
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 244
Senast: Gunnar
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
767
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp