Jobba som....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är själv bemanningsbransanställd sedan över 4 år, har varit på samma industri hela tiden och den anställning har inte varit mer osäker än andra anställningar jag haft.
Lönen ligger på en medellön av vad andra som gör samma sak tjänar så ingångslön är högre än om jag hade börjat som anställd av företaget. Nya avtalet som facken förhandlade fram förra veckan har med just medellönen.
Inte är det tyngre att vara bemanningsanställd än anställd av företaget, vi roterar på samma balanser oavsett vem som betalar lönen.
Ja, där jag arbetar är det samma sak ang medellön. Osäkrare menar jag att det är bemanningsanställda som åker ut först när det varslas eller går dåligt, annars är det ju samma arbete oavsett anställning.
Nej, jag menar inte att det är tyngre att vara bemanningsanställd, men att vissa industrijobb är tunga, stressiga och slitsamma oavsett anställningsform. Arbetsbördan kan skilja sig mycket mellan olika avdelningar där jag arbetar.
 
När jag hade ett mer fysiskt jobb som var mindre krävande för mig och därtill jobbade 75% tyckte jag det var lättare att ha häst. Jo jag tjänade mycket mindre men hade mer tid och ork! Bodde i en etta på 36kvm för 3600:-/månaden och drog ner de andra utgifterna till minimum.

Nu tjänar jag mer men har tyvärr gått in i väggen.. pga jobb men även privat.
Då jobbet kräver massor av mig får typ inget skita sig privat för då orkar jag inte alls. Så nu sitter jag här, tjänar bra som varit mitt mål (över 25.000/mån) men jag missar liksom mitt huvudmål att ha egen häst då jag inte orkar...
Jag hoppas dock att jag ska bli bra igen.

Kontentan är väl att det kanske inte är den enda lösningen på din dröm?
 
Ja, där jag arbetar är det samma sak ang medellön. Osäkrare menar jag att det är bemanningsanställda som åker ut först när det varslas eller går dåligt, annars är det ju samma arbete oavsett anställning.
Nej, jag menar inte att det är tyngre att vara bemanningsanställd, men att vissa industrijobb är tunga, stressiga och slitsamma oavsett anställningsform. Arbetsbördan kan skilja sig mycket mellan olika avdelningar där jag arbetar.
Om det företaget jag är på drar ner så är det större chans att jag blir flyttad till ett annat företag större än att jag får sparken. Hamnen lockar faktiskt lite, PV beror på var medan IAC ute på Hissigen blir svaret aldrig.

Inga jobb är säkra och jag ser fler fördelar med anställningen på bemanningsföretag än på företaget jag är på, för mig alltså.
 
Är själv bemanningsbran
Är själv bemanningsbransanställd sedan över 4 år, har varit på samma industri hela tiden och den anställning har inte varit mer osäker än andra anställningar jag haft.
Lönen ligger på en medellön av vad andra som gör samma sak tjänar så ingångslön är högre än om jag hade börjat som anställd av företaget. Nya avtalet som facken förhandlade fram förra veckan har med just medellönen.
Inte är det tyngre att vara bemanningsanställd än anställd av företaget, vi roterar på samma balanser oavsett vem som betalar lönen.
F

Om det företaget jag är på drar ner så är det större chans att jag blir flyttad till ett annat företag större än att jag får sparken. Hamnen lockar faktiskt lite, PV beror på var medan IAC ute på Hissigen blir svaret aldrig.

Inga jobb är säkra och jag ser fler fördelar med anställningen på bemanningsföretag än på företaget jag är på, för mig alltså.
Då är det ju typ lernia du är trygg med inte volvo.
 
Om det företaget jag är på drar ner så är det större chans att jag blir flyttad till ett annat företag större än att jag får sparken. Hamnen lockar faktiskt lite, PV beror på var medan IAC ute på Hissigen blir svaret aldrig.

Inga jobb är säkra och jag ser fler fördelar med anställningen på bemanningsföretag än på företaget jag är på, för mig alltså.
Ja, man kan se det olika. Jag tycker många bemanningsföretag är under all kritik, många fula tricks och ibland kan man tro att det är djungelns lag som råder, skäms till och med lite för att ha arbetat för dessa, trots det har jag har arbetat de flesta åren inom bemanning och suttit relativt säkert, pga det är svårt att bli fastanställd direkt på vissa företag idag. Får jag välja mellan bemanning och fast anställning på företaget så väljer jag det senaste alla dagar i veckan.

Man får vara glad att man har ett arbete i alla fall :)
 
Har du kollat KY-utbildningar? Eller de kanske heter något annat nu?
Men där kan du se om det är något yrke som verkar passa dig, om de finns i närheten osv.
En del har mycket på distans och mycket praktik med bra möjlighet att få in en fot.
 
Om det företaget jag är på drar ner så är det större chans att jag blir flyttad till ett annat företag större än att jag får sparken. Hamnen lockar faktiskt lite, PV beror på var medan IAC ute på Hissigen blir svaret aldrig.

Inga jobb är säkra och jag ser fler fördelar med anställningen på bemanningsföretag än på företaget jag är på, för mig alltså.
Blir du erbjuden hamnen så är det bäst att tacka ja direkt ;), där är inte så enkelt att komma in.
 
Kanske inköpare om det fungerar att utbilda sig ett litet tag, då har du ju nytta av dina tidigare arbetslivserfarenheter. Drygt 30 före skatt som nyutbildad vad jag hört och ökar ganska fort till över 34000kr vilket väll är det som krävs för att få ut minst 25000kr efter skatt.

Är nog svårt att hitta jobb utan ob tider/ fysiskt ansträngande/veckopendling/vidareutbildning där man har en ingångslön på 33-34 tusen.
 
Kanske inköpare om det fungerar att utbilda sig ett litet tag, då har du ju nytta av dina tidigare arbetslivserfarenheter.
Jag tror inte att inköpare är ett lämpligt arbete om man som Ts skriver i sitt första inlägg inte har minne nog att tillgodogöra sig kunskap ens. ("Haken är att jag inte har någon utbildning att tala om och vet inte heller om jag kan tillgodogöra mig kunskap om jag behöver utbilda mig. Mitt minne är rätt kasst numera.")

Men finns det ens idag arbeten där du INTE behöver minne eller kan tänkas utbilda dig och samtidigt tjäna så pass mycket pengar? Jag svarar mig själv, Nej det finns det inte! Arbetsmarknaden är hård idag.
Det är en orealistisk ekvation.

Man kan önska dig saker och ha mål och drömmar, men någonstans måste man titta på det realistiska och börja därifrån. T.ex att få ett arbete öht borde vara nummer 1.
 
@Magiana jag gick igenom tråden för att ta fram de konkreta förslag som du har fått och som inte har plockats bort av någon anledning (t ex krav på stresstålighet eller nattjobb):

* Lagerjobb
* Truckförare (ev i kombination med lagerjobb)
* Park och anläggning
* Väktare
* Sopåkare
* Inköpare (kortare utbildning behövs)
* Industrijobb på golvet (skift krävs för att komma upp i lön)
* Processoperatör (utbildning krävs för vissa typer av tjänster)
* Maskinoperatör (skift?)

Konkreta förslag på företag i ditt område:

* Två bryggerier
* Korsnäs (finns vik ute nu)

Efter vad jag har läst av dina trådar tidigare så tycker jag definitivt att park och anläggningsjobb, t ex kyrkogårdsvaktmästare, vore något att se närmare på. Men att om Korsnäs nu har vik ute är det en jättebra idé att höra av sig dit. Det är alltid lättare att få ett jobb när man redan har ett. Att hitta något som ger en ingångslön på 34 k tror jag, likt många andra, inte är realistiskt. De flesta som tjänar så pass bra (jag är en av dem) har antingen utbildning, lång erfarenhet med tillhörande hundår, riskfaktorer i jobbet eller något som drar upp inkomsten, t ex nattarbete. Vanligt är nog att ha en kombination av flera av dessa faktorer. Förslagsvis leta efter något som du:

a) kan få
b) klarar av och orkar med
c) trivs med

Du behöver inte stanna där för all framtid. Får du inte ut 25 papp i månaden innebär det inte att du aldrig någonsin kommer att kunna ha häst.
 
@Magiana jag gick igenom tråden för att ta fram de konkreta förslag som du har fått och som inte har plockats bort av någon anledning (t ex krav på stresstålighet eller nattjobb):

* Lagerjobb
* Truckförare (ev i kombination med lagerjobb)
* Väktare
* Inköpare (kortare utbildning behövs)
* Industrijobb på golvet (skift krävs för att komma upp i lön)
* Processoperatör (utbildning krävs för vissa typer av tjänster)
* Maskinoperatör (skift?)
Jag skulle nog säga att ovan förslag går bort i första hand pga ts kassa minne. Flertalet av dem kräver också att man kan ha fler än en boll i luften, samt en relativt hög koncentrationsförmåga på de olika bollarna samtidigt men även för att det krävs ett visst mått av stresstålighet och fysiska förutsättningar.

Säger som tidigare, att hitta ett jobb som man klarar av och orkar med utifrån de givna förutsättningar som finns är viktigast. Oavsett vad det ger för lön.
 
@Magiana jag gick igenom tråden för att ta fram de konkreta förslag som du har fått och som inte har plockats bort av någon anledning (t ex krav på stresstålighet eller nattjobb):

* Lagerjobb
* Truckförare (ev i kombination med lagerjobb)
* Park och anläggning
* Väktare
* Sopåkare
* Inköpare (kortare utbildning behövs)
* Industrijobb på golvet (skift krävs för att komma upp i lön)
* Processoperatör (utbildning krävs för vissa typer av tjänster)
* Maskinoperatör (skift?)
Av mina bekanta som är väktare så tycker jag nog det går bort om man inte klarar stress eller har minnesproblem.
Det kan ju hända en hel del ibland när man arbetar - även om det är lugnt ofta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 483
Senast: BernT
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 639
Senast: Mabuse
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 045
Senast: Gunnar
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
744
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda -21
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp