Jobba under mammaledighet - vad gäller?

Nixehen

Trådstartare
Jag är mammaledig från mitt fasta jobb som Personlig Assistent fram till 1/9. Jag har dock blivit meddelad av assistansbolaget att kunden bytt bolag - utan att varken meddela mig eller för den delen ta med mig (vilket gör mig hemskt besviken då vi haft en jättefin relation.. men det är en annan historia) - och att jag därför inte har någon brukare att gå tillbaka till i september. Jag är fortsatt anställd fram till dess, men om dom inte kan ”trolla fram” någon annan brukare till dess så kommer min anställning helt enkelt avslutas.

• Så vad gäller här? Måste jag fråga bolaget om lov att söka jobb på andra bolag och ev arbeta strödagar under min mammaledighet?
• Kan jag söka andra jobb inom företaget?
• Kan dom avsluta min anställning i förtid om jag bryter min tjänstledighet med att jobba någon dag här och där?
• Jag har flyttat, långt. Kan det ställa till det?

Jag vet att det enklaste är att fråga dem direkt, men det är ju långhelg nu så jag tänkte höra om nån har koll. :)
Har hittat ett par jobb som verkar intressanta att söka nämligen.

Jag förstår inte riktigt, varför ska du jobba under föräldraledigheten?

Söka jobb kan man alltid göra hur man vill. Sen kan ju du och den nya arbetsgivaren komma överens om när du ska börja.
Det är väl rätt smart, speciellt som personlig assistent kan man jobba kvällar/helger när barnets pappa är ledig och på så sätt spara in dagar med ersättning.

Så vitt jag vet, om inget har ändrats på massa år, så kan du inte bli uppsagd när du är mammaledig. Din uppsägningstid börjar när mammaledigheten tar slut. Men dubbelkolla det med facket.

Är du säker på att du verkligen är anställd fortfarande? Inom assistans brukar man bara vara anställd ”så länge uppdraget varar”. Kolla ditt anställningskontrakt.

Du skriver lite rörigt - du har flyttat långt. Långt från jobbet eller? Var det alltså inte meningen att du skulle komma tillbaka till jobbet?

Din uppsägningstid börjar när du återgår i tjänst. När du återgår i tjänst, vet du bara själv. Om du fått meddelande att du kommer få avsluta din anställning, hade jag i dina skor sökt nytt jobb redan nu.

". Vid föräldraledighet finns undantagsregler som innebär att uppsägningstiden inte börjar löpa förrän arbetet återupptas eller arbetet skulle ha återupptagits enligt anmälan om föräldraledighet."
https://lawline.se/answers/7775

Sedan är ju kollektivavtalen för PA extra sugiga, så jag hade dubbelkollat det avtal du går under.

Söka jobb kan man alltid göra hur man vill. Sen kan ju du och den nya arbetsgivaren komma överens om när du ska börja.
Varför inte? Jag började jobba varannan helg 05-10 när dottern var 2 månader. Super för pappan att få var själv med dottern.

Är du säker på att du verkligen är anställd fortfarande? Inom assistans brukar man bara vara anställd ”så länge uppdraget varar”. Kolla ditt anställningskontrakt.
Japp helt säkert, min chef ringde mig och förklarade att kunden bytt bolag men att jag ”självklart fortfarande är anställd i företaget och att de första hand vill hitta en ny brukare till mig, men att anställningen annars kommer upphöra.”

Av många anledningar, och som sagt bara strödagar. Jag vill gärna kunna spara in på f-dagarna tex.

Så vitt jag vet, om inget har ändrats på massa år, så kan du inte bli uppsagd när du är mammaledig. Din uppsägningstid börjar när mammaledigheten tar slut. Men dubbelkolla det med facket.
Precis så har jag också förstått det.
Frågan är om jag kan jobba hos annan arbetsgivare under föräldraledigheten, eftersom jag inte kan - som det var tänkt - hoppa in och jobba extra ibland på min ordinarie arbetsplats.

Frågan är om jag kan jobba hos annan arbetsgivare under föräldraledigheten, eftersom jag inte kan - som det var tänkt - hoppa in och jobba extra ibland på min ordinarie arbetsplats.
Jag jobbade hos några andra under föräldraledigheten. Nån enstaka gång här och där om det dök upp ngt kul. Frågade aldrig min arbetsgivare men enligt fack-personen var det ok (frågade i efterhand).

Den kunskapen äger jag tyvärr inte. Jag förstår dock din tanke.

Det får du nog kolla med din arbetsgivare. Min (landstinget) har att jag måste ansöka om lov att jobba med annat som sidoinkomst.

Det får du nog kolla med din arbetsgivare. Min (landstinget) har att jag måste ansöka om lov att jobba med annat som sidoinkomst.
Det där känner jag till men jag tror att man i viss mån får göra det hos oss men det får inte konkurrera med huvudanställningens tider eller nåt sånt. Det enkla är ju att bara ringa och säga att man vill jobba extra och om de inte har något att man säger att man planerar att skaffa extrajobb på annat håll och se vad de säger.

Jag är mammaledig från mitt fasta jobb som Personlig Assistent fram till 1/9. Jag har dock blivit meddelad av assistansbolaget att kunden bytt bolag - utan att varken meddela mig eller för den delen ta med mig (vilket gör mig hemskt besviken då vi haft en jättefin relation.. men det är en annan historia) - och att jag därför inte har någon brukare att gå tillbaka till i september. Jag är fortsatt anställd fram till dess, men om dom inte kan ”trolla fram” någon annan brukare till dess så kommer min anställning helt enkelt avslutas.

• Så vad gäller här? Måste jag fråga bolaget om lov att söka jobb på andra bolag och ev arbeta strödagar under min mammaledighet?
• Kan jag söka andra jobb inom företaget?
• Kan dom avsluta min anställning i förtid om jag bryter min tjänstledighet med att jobba någon dag här och där?
• Jag har flyttat, långt. Kan det ställa till det?

Jag vet att det enklaste är att fråga dem direkt, men det är ju långhelg nu så jag tänkte höra om nån har koll. :)
Har hittat ett par jobb som verkar intressanta att söka nämligen.

Är det 100 säkert att brukaren inte vill ta med dig? Om ni har en bra relation?
Hen kanske vet att du är borta tom 1/9 och planerar att höra av sig innan dess, men inte har gjort det än. Att byta bolag är ju inte nödvändigtvis en stor grej som man ringer om direkt, när det i praktiken ändå inte påverkar dig före 1/9.

Det är väl rätt smart, speciellt som personlig assistent kan man jobba kvällar/helger när barnets pappa är ledig och på så sätt spara in dagar med ersättning.
Varför inte? Jag började jobba varannan helg 05-10 när dottern var 2 månader. Super för pappan att få var själv med dottern.
Av många anledningar, och som sagt bara strödagar. Jag vill gärna kunna spara in på f-dagarna tex.
Jag förstod alltså inte vad som menades. Det framgick inte att TS tänkt jobba extra under föräldraledigheten och därför undrade jag hur det ens kom in i bilden.
Var inte menat att ifrågasätta :)

Jag förstod alltså inte vad som menades. Det framgick inte att TS tänkt jobba extra under föräldraledigheten och därför undrade jag hur det ens kom in i bilden.
Var inte menat att ifrågasätta :)
Fast det stod:
Så vad gäller här? Måste jag fråga bolaget om lov att söka jobb på andra bolag och ev arbeta strödagar under min mammaledighet?
Så för mig kändes det självklart att det var att jobba extra under föräldraledigheten. Men det kan vara lätt att missa i och för sig.

Fast det stod:

Så för mig kändes det självklart att det var att jobba extra under föräldraledigheten. Men det kan vara lätt att missa i och för sig.
Jo det förstod jag. Jag fattade bara inte kopplingen mellan ev uppsagt och jobba strödagar eftersom jag inte förstod att det var ngt som var planerat innan men nu inte blev av.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara... 94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
49 660
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Hjälp! Jag blir galen och kommer snart att tappa fotfästet. Jag var sjukskriven från mitt jobb i ca 1,5 månad innan jag började jobba... 2
Svar
27
· Visningar
3 209
Senast: MiaMia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vet inte om jag bara haft otur eller om det är något annat tok. De senaste 5 åren har jag varit på 5 olika arbetsplatser. 2018 var jag...
Svar
4
· Visningar
1 884
Senast: Gotthard
·
  • Låst
Skola & Jobb Först och främst, jag vet hur otroligt bortskämt detta kommer te sig. Att jag har ett jobb och verkar ta det som givet. Eller att jag... 2 3
Svar
48
· Visningar
7 305

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet

Hästrelaterat

Tillbaka