Bukefalos 28 år!

Jobba utomlands efter gymnasiet

Isituss

Trådstartare
Jag tar studenten nu till sommaren efter tre år på naturvetenskapliga linjen. Eftersom jag är galet skoltrött vill jag inte börja plugga ännu, risken är bara att jag knäcker mig vilket jag varit nära att göra genom hela gymnasiet till följd av att jag inte trivs.

Så min tanke är att resa innan jag läser vidare för att kunna säkerställa att det verkligen är det jag läser till då som jag vill syssla med. Målet är att ta mig jorden runt med bara en buffert för att kunna ta mig hem om något händer, sen vill jag jobba och bo på varje ställe under ett tag. T.ex. bo och jobba i Australien i 4 månader, sen åker jag till Kina och jobbar där i en månad och sen åker jag till Irland och stannar i ett halvår. Ungefär så vill jag ha det under en obestämd tid, men hur gör man? Det finns ju massor med företag som man betalar för att få jobb och uppehåll i det valda landet, men det kostar ju multum! Självklart förstår jag att det inte kommer bli billigt för att jag gör det själv, det kommer kosta multum ändå, men jag vill samtidigt inte lägga mer än nödvändigt på det + att jag tror att jag kommer bli så jäkla stolt om jag klarar det själv.

Sen är det ju det här med att samla pengar inför. Jag har haft ett helgjobb i restaurang under en kort period förra hösten och så jobbade jag i 6 veckor på en stor gård med hästar och nötkreatur förra sommaren, men sen har jag ingen mer erfarenhet. Dessutom fyller jag 18 först om en månad så jag vet ju inte om jag har körkort eller inte till sommaren, vilket ju ofta är meriterande. I vilket fall så håller jag på att söka jobb, men jag är rädd att mina chanser inte är så stora. Detta får mig att fundera på att söka mig bort. Alltså inte tänka jobb i trakterna utan i hela landet, i alla fall under sommaren. Får jag bara jobb i någon stad så borde jag ju kunna hyra ett studentrum under sommaren - men var får jag kontakt med studenter som hyr ut sina rum?

Ååh vad det snurrar med tankar:p Inser att jag inte har några konkreta frågor direkt mer är "HUR GÖR JAG?!?!" (:D), men ni kanske har några idéer?
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 257
Senast: kolblakkur
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 835
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 713
Senast: Nixehen
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 322

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp