Jobbar du dagtid?

Jobbar du "dagtid"? Mån-fre och aldrig röda dagar.

  • Ja

    Röster: 188 62,0%
  • Nej

    Röster: 115 38,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    303
Var min fråga så svår att förstå? Så formuleringen måste anmärkas på?

Sen anser jag inte att det ska vara kontorstid. Kontorstid är väl oftast 08-17?
Ännu en sak som verkar falla under norm. Varför skulle dagtid heta kontorstid? Städjobb, lärare, jobb på vårdcentral, skolbusschaufför = dagtidsjobb.
Eftersom du räknar bort alla jobb som är helger och röda dagar, även om de är på dagtid.
Då är det väl dagtid vardagar kvar och det brukar vara det som kallas kontorstid?
För jag antog att alla som hade blandade scheman eller pass som bara delvis är dagtid vardagar föll utanför.
 
Finns det övrhuvudtaget något som heter norm idag cad det gäller arbetstider? Vårdcentraler har numera kvällsmottagningar - har alltid haft helgtider vad jag vet, städning utförs alla dygnets timmar, att köra skolbuss innebär kombination med andra köruppdrag kvällar och helger, även nätter, många med 'kontorstid' kan ha flex och kanske till och med arbetaa helger.
I min värld är dock kontorstid raka helfria veckor, ren dagtid. Utöver det finns alla möjliga varianter. Jag skulle nog valt definitionen kontorstid som alternativ 1, och 'annat' som alternativ 2. Men jag tror ju att de flesta kanske gjort den definitionen av din formulering.

Varför ställer du frågan btw?
Min erfarenhet är att det är få VC som har kvällsmottagningar o ännu färre som har helgtider, utom några få närakuter.
 
Jobbar vaken natt 21-09. Jobbar oftast 3 nätter och sen ledig 6 nätter på rullande 6 veckors schema.
Passar mig jättebra att jobba så. Hinner med massa annat mellan jobben eftersom det är så lång ledighet. Dock sliter det en del och man är rätt trött efter en jobbperiod.
Har aldrig jobbat kontorstider och skulle inte vilja göra det heller.
 
Eftersom du räknar bort alla jobb som är helger och röda dagar, även om de är på dagtid.
Då är det väl dagtid vardagar kvar och det brukar vara det som kallas kontorstid?
För jag antog att alla som hade blandade scheman eller pass som bara delvis är dagtid vardagar föll utanför.
Ja, det var det frågan gällde.
Och hade jag skrivit kontorstid så hade många dagtidare tyckt att det inte gällde dom för dom inte jobbar på kontor.
Medan den som jobbar på kontor troligtvis inte har något problem med att säga att dom jobbar dagtid....
Herreminje - har jag trampat i något getingbo...
"Världen" känns inställd på att de flesta jobbar dagtid, måndag till fredag. Då undrade jag om det var så.

I min omgivning är det minst lika vanligt om inte vanligare att en har oregelbundna tider.
 
Ja, det var det frågan gällde.
Och hade jag skrivit kontorstid så hade många dagtidare tyckt att det inte gällde dom för dom inte jobbar på kontor.
Medan den som jobbar på kontor troligtvis inte har något problem med att säga att dom jobbar dagtid....
Herreminje - har jag trampat i något getingbo...
"Världen" känns inställd på att de flesta jobbar dagtid, måndag till fredag. Då undrade jag om det var så.

I min omgivning är det minst lika vanligt om inte vanligare att en har oregelbundna tider.
Jag tror inte att du har trampat i ett getingbo, däremot är ju dagtid på helgen också dagtid. Dock inte vardagstid.

Jag är lärare, så jag har min arbetsplatsförlagda tid på kontorstid (för det mesta). Förtroendetiden däremot räknas ju också och den görs ju lite när som helst. Eller hela tiden, känns det som ibland.
 
Men alltså, vadå "norm"?

Villkoren på arbetsplatserna regleras av lagstiftning och avtal.
Du har nog missuppfattat mig. Jag pratar inte alls om arbetsvillkor.
När det förs diskussioner så uppfattar jag att dagtidsarbete är norm. Till exempel om de röda dagarnas vara eller icke vara.
Och jag tänker att det inte är med verkligheten överensstämmande.
Så jag gjorde en högst ovetenskaplig undersökning här på Buke.
 
Jag tror inte att du har trampat i ett getingbo, däremot är ju dagtid på helgen också dagtid. Dock inte vardagstid.

Jag är lärare, så jag har min arbetsplatsförlagda tid på kontorstid (för det mesta). Förtroendetiden däremot räknas ju också och den görs ju lite när som helst. Eller hela tiden, känns det som ibland.
Jo, men nu gällde frågan om man jobbade dagtid, mån-fre. Det är ju helt fritt fram att göra en undersökning om något annat.
Det är ju inget fel att jobba dagtid, mån-fre. Det var ingen bedömning av det.

Jag bara undrade om det var så mycket fler som gör det då det verkar vara ett utgångsläge i diskussioner om de röda dagarna.
 
Jo, men nu gällde frågan om man jobbade dagtid, mån-fre. Det är ju helt fritt fram att göra en undersökning om något annat.
Det är ju inget fel att jobba dagtid, mån-fre. Det var ingen bedömning av det.

Jag bara undrade om det var så mycket fler som gör det då det verkar vara ett utgångsläge i diskussioner om de röda dagarna.
Är det någon som har uppfattat det som en bedömning? Inte jag i alla fall. Det var bara det att några reagerade på formuleringen, eftersom det i rubriken till omröstningen står en sak och i ditt första inlägg en annan. Vilket jag tänkte skulle kunna vara en anledning till att några diskuterade just det. Att även de som jobbar helg ju uppenbarligen kan arbeta endast dagtid.

JAG skiter i vilket och borde, som vanligt, låtit bli att kommentera 😂
 
Är det någon som har uppfattat det som en bedömning? Inte jag i alla fall. Det var bara det att några reagerade på formuleringen, eftersom det i rubriken till omröstningen står en sak och i ditt första inlägg en annan. Vilket jag tänkte skulle kunna vara en anledning till att några diskuterade just det. Att även de som jobbar helg ju uppenbarligen kan arbeta endast dagtid.

JAG skiter i vilket och borde, som vanligt, låtit bli att kommentera 😂
Det gick inte att skriva förklaringen i frågan för det blev för långt. Och eftersom det är Buke så måste en ju vara övertydlig. Vilket ändå blev krångligt. För jag ville inte veta vilka som jobbade dagtid på helger....
 
Jag har oregelbunden arbetstid. Jobbar mestadels eftermiddag/kvällar och både helger och röda dagar. Brukar sägas att när "alla andra" är lediga jobbar vi.

Nu jobbar jag även mycket hemifrån som jag lägger upp som jag vill/har tid. Oftast blir det då på eftermiddagen om jag inte ska iväg på annat jobb som "stör".
 
Jag jobbar kontorstid, ordinarie arbetstid 08.00-16.30. Vi har flex mellan 07 och 19 men måste vara på plats mellan 09 och 15. Jobbar i snitt 40 timmar per vecka, men det kan variera från under 30 till en bra bit över 50.
 
Ja, det var det frågan gällde.
Och hade jag skrivit kontorstid så hade många dagtidare tyckt att det inte gällde dom för dom inte jobbar på kontor.
Medan den som jobbar på kontor troligtvis inte har något problem med att säga att dom jobbar dagtid....
Herreminje - har jag trampat i något getingbo...
"Världen" känns inställd på att de flesta jobbar dagtid, måndag till fredag. Då undrade jag om det var så.

I min omgivning är det minst lika vanligt om inte vanligare att en har oregelbundna tider.
Nej men man kan ju jobba kontorstid även om man inte jobbar på kontor? Det tror jag inte att särskilt många hade missförstått.

Sedan är kontorstid inte 8-17 skrivet i sten. En snabb googling visar t ex att Försäkringskassan definierar det som 7-17 (alltså intervallet) och ett par av universiteten 8-16.30.
 
Jag har förtroendetid. Det innebär att jag gör det jag ska få gjort, så jag jobbar kontorstider, några kvällar i veckan och halvdag varje söndag.
 
Kontorstid och inga röda dagar sen 1 mars 2018. Innan dess olika varianter på skiftgång. Även jobbat ren vaken natt.

Ord tid 8 - 16.27 men flexram mellan 6 - 21.
På helger går det att gå in men snävare tider då systemet är öppet "bara" typ 7 - 16 på lördag och 13 - 21 på söndagar.
 
Senast ändrad:
Du har nog missuppfattat mig. Jag pratar inte alls om arbetsvillkor.
När det förs diskussioner så uppfattar jag att dagtidsarbete är norm. Till exempel om de röda dagarnas vara eller icke vara.
Och jag tänker att det inte är med verkligheten överensstämmande.
Så jag gjorde en högst ovetenskaplig undersökning här på Buke.
Det du funderar på är vilken typ av arbetstider som är vanligast, alltså?
 
Jag jobbar skift, som processoperatör. 7 skift i rad. 3 förmiddagar 05.45-13, 2 eftermiddagar 12.45-21 och 2 nätter 20.45-06 (sedan växlar det så det blir 3 em och därefter 3 nätter). Jobbar alltid varannan helg, och röda dagar när de dyker upp i schemat, i år betyder det att jag jobbar alla röda dagar i juni.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 651
Senast: Saeta
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
24 441
Äldre Nu startar jag en väldigt känsligt ämne men jag har på sistone blivit väldigt involverad i detta på alla håll och kanter och känner att...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
16 829
Senast: Bison
·
Relationer Har varit ihop med min kille i snart tio månader. Vi har varit bekanta i ett par år, men vid nåt tillfälle visade han intresse, och jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 640
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp