Jobbar du dagtid?

Jobbar du "dagtid"? Mån-fre och aldrig röda dagar.

  • Ja

    Röster: 188 62,0%
  • Nej

    Röster: 115 38,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    303
Mitt jobb är rubbat och jag är egen företagare/chef så arbetstidsreglerna gäller inte riktigt... när vi kör ett borrprogram är det från 8 till 16 timmar per dag, sju dagar i veckan. Ett par vidriga dygn när vi hade 24-timmarsborrning sov jag ca 8 tim totalt på 48 tim. Det gör jag inte om.

Normalt försöker jag hålla 10-12 tim per dag om det är fältarbete och ljuset tillåter det. Är det pappersjobb gör jag inte en sekund mer än 8 tim på en dag.
 
Nej men man kan ju jobba kontorstid även om man inte jobbar på kontor? Det tror jag inte att särskilt många hade missförstått.

Sedan är kontorstid inte 8-17 skrivet i sten. En snabb googling visar t ex att Försäkringskassan definierar det som 7-17 (alltså intervallet) och ett par av universiteten 8-16.30.

Och i min organisation definierar vi det som 9-16 men i snitt 40h per vecka. Dvs 9-16 räcker inte, men det är en tid man förväntas vara på jobbet om man inte anmält annorlunda.
 
Jobbar 7-16 alla vardagar.
Men det brukar vara övertid röda dagar(inte aftnar) som man kan skriva upp sig på om man vill.
Vi har även 8 st schemalagda lördagar på ett år och då är vi ledig en vardag veckan efter.
 
Bukes sanning. Fundering på hur världen (Sverige) egentligen ser ut vad gäller arbetstid dök upp i "röda dagartråden". Så nu undrar jag hur Bukes befolkning har det med arbetstider. Med dagtid menar jag att arbetstiden är förlagd någonstans mellan klockslagen 07.00 och 18.00
Jag arbetar mestadels dagtid vardagar, är på kontoret ca 06.30-15 som huvudregel. Därutöver arbetar jag dock när det behövs, en hel del kvällar hemifrån osv. I takt med att jag blivit mer senior i yrket arbetar jag betydligt mer sällan på helger, men visst blir det ofta en del e-posthantering av typen ”styra upp möten på måndagen” och planera saker inför veckan. Tillgänglig dygnet runt året om, även på semester, så då blir det ofta lite jobb även om det också typiskt sett minskat jämfört med för några år sedan.
 
Jag jobbar 8-17 måndag till fredag med möjlighet att flexa 6-9 och 15-18, men är aldrig några problem att flexa andra delar av dagen heller eftersom vi är så många i min arbetsgrupp. Under vinterhalvåret börjar vi 7.50 för att jobba in klämdagar och från kl 15 dag innan röd dag. Det är supervärt det tycker jag, men tyvärr vill staden ta bort det nu så vi måste ha bemanning på klämdagar.
 
Jobbar skift.
06.45-15.30 alternativt 13.30-22.00 året runt.
På sikt sugen att lägga till nätter.
 
Jag jobbar 5:45 - 17:30 inte varje dag, men arbetstiden är spridd mellan dessa tider fem vardagar i veckan (Arbetar som förskollärare)
 
Nope, ingen dagtid här inte och vi jobbar röda dagar ibland. Jag jobbar kontinuerligt 2-skift. När jag jobbar kväll jobbar jag mån-tors 15.00-01.41. På förmiddagspassen mån-tors 05.20-15.00. Fre-Sön jobbar jag 05.20-18.15. Sen är jag ledig var 3:e vecka. Det är nice!😄
 
Jobbar i grund kontorstider, dvs månd-fred och en heltidstjänst innebär 08-17, 40 tim arbetsvecka.
Dock ytterligare enstaka pass vardagskväll eller helg men då utanpå ordinarie arbetstid.
Röda dagar är helgdagar och blir då "extra" lediga dagar.

Inget av alternativen i omröstningen stämmer med andra ord på mina arbetstider.
 
Jag har förtroendearbetstid men förlägger den allt som oftast till kontorstider så ja.
 
Jag har förtroendetid. Är oftast på kontoret mellan 7:45-16:30 eller så men jobbar oftast en del på kvällar och helger också, främst mailhantering, vilket gör att jag med gott samvete går tidigt de flesta fredagar samt lunchtränar ett par tre dagar i veckan.
 
Jobbar nu vardagar. Ramtid 8-16, fredagar 8-14. (Lärare).
Har innan jobbat 8-17, aldrig ledigt klämdagar eller kortare arbetsdagar dag före röd dag.
Har också jobbat jourer innan. Då ca en helg i månaden så vi hade beredskap dygnet runt hela helgen. Då hade vi även öppet storhelger.
 
Jobbar i grund kontorstider, dvs månd-fred och en heltidstjänst innebär 08-17, 40 tim arbetsvecka.
Dock ytterligare enstaka pass vardagskväll eller helg men då utanpå ordinarie arbetstid.
Röda dagar är helgdagar och blir då "extra" lediga dagar.

Inget av alternativen i omröstningen stämmer med andra ord på mina arbetstider.
Fast det är väl kontorstid? Om enstaka kväll eller helg är utanför ord tid och därmed övertid så.
 
Inne på kontoret ca 10-17,30. Inga halvdagar men klämdagar. Som många andra förtroendetid men läser mail även lediga stunder och hjärnkontoret funderar alltid lite på lösningar.
 
I princip. Jag har förtroendearbetstid, men måste planera för att vara tillgänglig vid de flesta möten. Arbetsplatsen i stort har kontorstidsavtal, och det är upp till mig att se till att min flexibilitet inte blir ett hinder för andra. Till vardags använder jag friheten till att kunna träna eller göra ärenden på mötesfria förmiddagar. Själv jobbar jag bättre på eftermiddagar och kvällar, när stöket på kontoret lagt sig lite. 9-17, 11-20 eller 9-13 och 17-21 är alla lika sannolika arbetsdagar.
Eller 06-21 när mötesdagen är förlagd till annan ort. ”Normal” kontorsarbetstid med garanterad möjlighet att gå hem vid 17 är det ingen av mina kollegor som har och då är vi ändå kontorsråttor på myndighet.

Vid operativt arbete kan jag bli borta flera dagar utan ”ledigt”. (Tekniskt sett har jag egen tid, men om jag befinner mig på en båt flera kilometer från land är det ju en högst teoretisk frihet.)

Mycket av vårt arbete är internationellt och då kan det bli resor på söndagar och arbete på röda dagar. Det händer dock inte oftare än nån gång per månad.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 684
Senast: Saeta
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
24 491
Äldre Nu startar jag en väldigt känsligt ämne men jag har på sistone blivit väldigt involverad i detta på alla håll och kanter och känner att...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
16 860
Senast: Bison
·
Relationer Har varit ihop med min kille i snart tio månader. Vi har varit bekanta i ett par år, men vid nåt tillfälle visade han intresse, och jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 652
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp