Jobbar du dagtid?

Jobbar du "dagtid"? Mån-fre och aldrig röda dagar.

  • Ja

    Röster: 188 62,0%
  • Nej

    Röster: 115 38,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    303
Nej. Jag har två olika pass. Morgonpass el kvällspass som är fördelade på årets alla dagar. Jobbar i Hemtjänsten.
 
Min arbetstid är 7-15.30 mån-tors och 7-14.30 fre. Jobbar på kontoret med utetjänst när det krävs. Försöker även förlägga teknikernas arbetstid till dagtid och lyckas till 95%. Ytterst sällan vi/de behöver jobba nattetid.

Däremot har vi beredskap var 5e vecka. Händer det inget så jobbar vi som vanligt (7-15.30) och är det röd dag är vi hemma. Vi rings bara in om det händer något vilket gör att vi oftast kan göra sysslor som om vi vore lediga.
 
Ja. Kontorstider. Tyvärr. Det är helt vidrigt. Planerar att köra 12h-pass i höst. Börja 6-7 och sluta 18-19.
 
Min arbetsplats har öppet alla dagar året runt. Så jag jobbar varierat allt ifrån dag, kväll, natt och helg.
Till nästa schemaperiod (året är uppdelat i 3 perioder) kommer jag att jobba 1 natt i månaden och vara bakjour 1 natt i månaden (då är jag hemma men kan bli ringd med frågor eller behöva åka in och hjälpa till med operationer). Oftast blir det 1-2 kvällar veckan (med arbetstidsförkortning) och 1 helg i månaden.
Skulle aldrig orka jobba 8-17 Mån-Fre. I alla fall inte i mitt yrke.
 
I teorin jobbar jag kontorstider, men inte i verkligheten. :) Som tur är, då skulle jag känna mig helt instängd.
 
Jobbar mycket kvällar och helger, även vardagar men brukar vara ledig någon gång under dagen. Lördag om det inte är något speciellt då så brukar jag ta det lugnare. Beror också på vädret, årstid och om jag ligger i fas
 
Jobbar i bar/restaurang och jobbar när jag är schemalagd, röda dagar innebär bara en smula extra betalt och mer att göra. Ingen dagtid, börjar som tidigast kl 12 (lör-sön) och slutar senast 02 (fre-lör). På mitt nuvarande jobb blir det i princip jobb varje helg men byter arbetsplats om en månad och då kommer det bli varannan helg ledigt :love:
 
Arbetar varierat dag (6:45-16:00), kväll (13:00-21:45) och helger enligt schema på en arbetsplats som har verksamhet årets samtliga dagar. I regel jobbar jag varannan helg och som oftast följs en kvällstur av en dagtur för kontinuitetens skull.

Intressant att se hur arbetsdagar och -tider skiljer sig åt! Jag tror jag har lätt för att bli "hemmablind" inför hur ett arbetsschema kan se ut
 
Vi jobbar på en 5-veckorsrull, då har jag en helg och 5 dagar med kvällspass 10:45-19:15.
Resterande tid har vi 7:45-16:15. Bemanning på storhelger som påsk/jul får vi önska och det är väldigt ovanligt att man får någon man inte vill ha.

Men, vi har även väldigt stora möjligheter att skjuta på passen tidigare och senare och att byta sinsemellan.
 
Ja, frågan borde väl ha varit Jobbar du kontorstid, inte ”dagtid”. Kontorstid täcker ju in månd-fred 7-18.
Var min fråga så svår att förstå? Så formuleringen måste anmärkas på?

Sen anser jag inte att det ska vara kontorstid. Kontorstid är väl oftast 08-17?
Ännu en sak som verkar falla under norm. Varför skulle dagtid heta kontorstid? Städjobb, lärare, jobb på vårdcentral, skolbusschaufför = dagtidsjobb.
 
Nej, jag jobbar ständig natt. Röda dagar efter schema. Vi jobbar jämt inklusive på julafton, nyår och midsommar. Visserligen är jag tjänstledig på deltid för studier så i år slapp jag faktiskt jobba alls över jul för första gången på flera år :D
 
Jag jobbar kontorstider. Vid långa storhelger kan vi dock behöva hoppa in och jobba någon dag. Arbetstid 8-17, dock med flextidsram 6.30-21.00. Tjänsteman i offentlig sektor.
 
Jag jobbar kontorstid med flex. Normaltid är 8-16:30, med flexram mellan 7-9 och 15-18. Går dock att töja ytterligare på de ramarna vid behov, t.ex flexa ut en halv dag osv, men kräver avstämning med sin chef innan.

Ledig alla röda dagar, plus att vi har halvdagar alla dagar innan röd dag. :)

Jag är en rutinmänniska och skulle aldrig vilja ha oregelbundna arbetstider, kontorstider mån-fre passar mig utmärkt.
 
Jag jobbar natt eller eftermiddagar/kvällar. Hatar att jobba på dagen när det är ljust ute. Och hundarna behöver inte vara ensamma om jag är hemma på dagen.
 
Var min fråga så svår att förstå? Så formuleringen måste anmärkas på?

Sen anser jag inte att det ska vara kontorstid. Kontorstid är väl oftast 08-17?
Ännu en sak som verkar falla under norm. Varför skulle dagtid heta kontorstid? Städjobb, lärare, jobb på vårdcentral, skolbusschaufför = dagtidsjobb.
Men alltså, vadå "norm"?

Villkoren på arbetsplatserna regleras av lagstiftning och avtal.
 
Jag jobbar 3-skift (6-14, 13.30-21.30 o 21.15-06.15) en vecka i taget och med 4 nätter/nattvecka och sällan kvällstid fredagar.

När produktionen inte kräver det flex 8 (7-9) - 16.15 (15-18). Som processoperatör är dock vår flextid väldigt flexibel även vid produktion så länge den inte stör verksamheten och överlämningarna sköts. Frihet under ansvar sas och det funkar lyckligtvis bra överlag hos oss.

I vissa produktioner jobbar vi en typ av 5-skift med två nattveckor och en del in på helgerna men det är tyvärr sällan numera pga efterfrågan.

Jag älskar att jobba skift! Kan alltid vara i stallet när det är ljust. Samtidigt så är jag en människa som gillar rutiner och vanor så jag hade inte absolut tackat nej till att testa jobba enbart dagtid.
 
Var min fråga så svår att förstå? Så formuleringen måste anmärkas på?

Sen anser jag inte att det ska vara kontorstid. Kontorstid är väl oftast 08-17?
Ännu en sak som verkar falla under norm. Varför skulle dagtid heta kontorstid? Städjobb, lärare, jobb på vårdcentral, skolbusschaufför = dagtidsjobb.
Finns det övrhuvudtaget något som heter norm idag cad det gäller arbetstider? Vårdcentraler har numera kvällsmottagningar - har alltid haft helgtider vad jag vet, städning utförs alla dygnets timmar, att köra skolbuss innebär kombination med andra köruppdrag kvällar och helger, även nätter, många med 'kontorstid' kan ha flex och kanske till och med arbetaa helger.
I min värld är dock kontorstid raka helfria veckor, ren dagtid. Utöver det finns alla möjliga varianter. Jag skulle nog valt definitionen kontorstid som alternativ 1, och 'annat' som alternativ 2. Men jag tror ju att de flesta kanske gjort den definitionen av din formulering.

Varför ställer du frågan btw?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 766
Senast: Saeta
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
24 533
Äldre Nu startar jag en väldigt känsligt ämne men jag har på sistone blivit väldigt involverad i detta på alla håll och kanter och känner att...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
16 868
Senast: Bison
·
Relationer Har varit ihop med min kille i snart tio månader. Vi har varit bekanta i ett par år, men vid nåt tillfälle visade han intresse, och jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 664
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp