emlem

Trådstartare
Jag har en projektanställning som går ut om ett tag, var och pratade med chefen för min avdelning om förlängning men det fanns inte tillräckligt med arbete för att förlänga, det kan man ju acceptera då jag vet att det kommer en svacka på någon månad. Detta var förra veckan, idag gick ett allmänt mail ut om att en ny praktikant ( som skickats dit från arbetsförmedlingen) ska komma och vara hos oss den tiden då det inte fanns något jobb som det tydligen visst verkar finnas och att denne person troligen skulle kunna få förlängning när dennes månader tagit slut.

Vi har haft mycket praktikanter och de jobbar ju gratis så de har alltid varit ett hot mot min anställning men nu kommer det en till som ska jobba och ha lön,kanske är den delvis betalad av försäkringskassan? jag har ingen aning. Det är bara så jäkla konstigt att de gör såhär när de ständigt uttrycker uppskattning och tacksamhet över det jag gör.

Jag är fly förbannad, känner mig sviken och utnyttjad. Ringde till facket för att se vad jag egentligen står på men deras telefontid var givetvis slut, får ringa igen i morgon.

Jag behöver tips och råd innan jag exploderar.

Det kan ju finnas anledningar till att arbetsgivaren gärna vill behålla praktikanten (speciell kompetens som inte finns i gruppen t ex), men om så inte är fallet skulle jag leta efter ett annat jobb! Jag jobbade under ett antal år på en arbetsplats där de har satt i system att LAS:a ut folk, så det hände mig och det har hänt många andra medan en del hänger kvar efter tio år på skumma anställningsformer som gör att inte LAS gäller.

Nu, när jag har distans till det hela kan jag känna att det är oerhört skönt med en arbetsgivare som inte har den inställningen! Där jag jobbar nu är nästan alla tills vidare-anställda och de som inte är det har vikariat som baseras på tjänstledighet, föräldraledighet etc eller projektanställningar som faktiskt är knutna till projekt där man behöver tillfällig kompetens eller extra personal.

Båda ovanstående anställningar är statliga. Mellan dem jobbade jag ett antal år som konsult i en prispressad bransch. Där var det mer naturligt att folk kom och gick eftersom allt var uppdragsfinansierat. Vi hade några (få) praktikanter under de åren och minst en av dem har fått fast anställning sedan. Men då hade personen en speciell kompetens och efter praktikanttiden var det klart att hen passade jättebra i arbetsgruppen + att det kommit in uppdrag, så hen är kvar där ännu. Vi hade också någon praktikant som arbetade i projekt men sedan inte kunde få förlängning p g a avsaknad av uppdrag. Hen har dock fått fast anställning hos en konkurrent och även om det ibland kunde kännas surt (vi hade lärt upp personen som kom till oss nästan direkt från universitetet) så tror jag att vi alla var glada över att ha bidragit till att denna duktiga och ambitiösa unga person fått fast jobb! Att medarbetare går vidare ibland när företaget inte kan erbjuda mer arbete är spelets regler.

Jag skulle ta den erfarenhet jag fått och kolla efter annat. Det är mycket roligare att komma till en arbetsgivare som verkligen välkomnar en och vill att man ska stanna än att få kriga för förlängning!

Praktikanten, har den samma kompetens som dig? Kommer den att göra "ditt" jobb? Om det är så förstår jag att det känns surt och säkert något facket kan hjälpa dig med. Har personen andra kompetenser eller andra arbetsuppgifter behöver det inte vara fel att denna får ett projekt, men inte du.

Oavsett hur det ligger till och vad som är rätt eller fel, vill du verkligen jobba hos en arbetsgivare som framkallar såna känslor hos dig? Dessutom eventuellt stånga dig blodig för att få rätt... Lär knappast vara en kul arbetsplats att gå till, även om du har rätt.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag... 2
Svar
35
· Visningar
2 801
Senast: Enya
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 872
Senast: TinyWiny
·
Skola & Jobb Jag har haft en projektanställning sen oktober 2016. Först skulle den vara till sista juni i år, men då var arbetsgivaren mycket positiv... 4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 231
Senast: svea
·
Kropp & Själ En pressad situation på grund av olika yttre faktorer utanför min kontroll börjar ta ut sin rätt. Det är inte utmattning eller så. Bara...
Svar
17
· Visningar
1 130
Senast: Asa_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka