Sv: join up

Nu tror jag inte det är tänkt att trötta ut hästarna utan att vissa helt enkelt blir så om de inte klarar att fokusera förrän de fått "springa av sig" och blir trötta..
Men min kuse skulle man säkert kunna få att springa tills han går och snubblar på sig själv av ansträngningen om han blir tillräckligt stressad/förvirrad.
Men som sagt, helst så skonsamma metoder som möjligt!

Inte underskatta stillastående! Det har jag jobbat med ett år nu i olika situationer! :rofl:
 
Sv: join up

Ditt inlägg är inte alls dumt, men jag skickar med ett par rader till, till trådskaparen. :bump:

en rund inhägnad (underlättar) är egentligen ett måste för en joinup (ett gärde utan staket, jaa... det säger sig väl själv vad som händer om man inte är på samma frekvens och en stängslad fyrkantig hage eller paddock, där finns det för många avstånd och hörn att komma undan i), det du gär att mer att tala hästens språk, en joinup är lite mer avancerad, du måste göra mer än att läsa om det för att förstå. :) Skaffa en instruktör, som kan ge dig grunderna i tanken bakom, hur - vad och varför... Att lära en häst på fel sätt och därmed riskera både det ena och det andra, tar en tusendels sekund. Och att korrigera ett felinlärt kommando, kan ta en livstid.

kan säga att det INTE var jag som frågade om detta som personen gav svar på... en liten anmärkning bara ;)
 
Sv: join up

Det kan ju vara så att människan som drev hästen inte uppfattade att hästen var så känslig och därmed omedvetet drev den.

Min mans valack är sån, honom kan man inte driva i ordets vanligaste bemärkelse, då spränger han staketet. Eller springer tills han dör. För honom är drivning att man bara står med framsidan mot honom och tittar typ. Om jag "longerar" honom och följer med runt, dvs hela tiden tittar på honom, då tror han att jag driver. Istället står jag still och låter honom cirkla, och då går det fint.

Så, jag tror nog att "joinup" funkar på alla normala hästar, man måste bara vara tillräckligt duktig själv.

Det stog ju tyvärr inte vem som joinup:at hästen men tydligen var det en tränare. Lite luddigt skulle man kunnat tro att det va monty själv men det kan ha skrivits så bara för att personen inte gillade montys metoder efter detta. Lite meningen att man skulle missuppfatta kankse för att kasta skit liksom. :confused:
 
Sv: join up

Knapplån och bara en kommentar..

De finns etologer* som starkt ifrågasätter detta med join-up - för att man riskerar att förstärka hästens flyktbeteende. Detsamma skulle då också gälla löslongering och "vanlig" longering eller andra situationer då man driver iväg hästen i högre gångart. Man ska i första hand se till att man har kontroll över hästens flykt, innan man börjar med liknande övningar.

Något att ha i bakhuvudet kanske...


*Andrew McLean skriver om det i sin bok "The truth about horses.."
 
Sv: join up

Ja, det kan stämma.. Som sagt kan man inte jaga vår Baldur till någon joinup, då springer han bort och kommer inte tillbaka. :crazy: Intressant...
 
Sv: join up

Ja, det kan stämma.. Som sagt kan man inte jaga vår Baldur till någon joinup, då springer han bort och kommer inte tillbaka. :crazy: Intressant...


Ja, jag vet en tjej som var väldigt bitter (på sig själv) för att hon försökt med join-up på sin något bångliga och klumpiga häst (klev på henne i tid och otid). Hästen blev så stressad att den gick omkull, gjorde illa sig och ville sedan inte bli fångad i hagen :crazy:
Så - man ska nog verkligen veta vad man gör och kunna känna in sin häst ordentligt först.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan vill inte klaga men tycker det är oerhört svårt att hitta en medryttarhäst :/ vet inte hur många gånger jag läst ett inlägg om en...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 591
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Hej! Har läst om NH på olika sidor och i olika böcker, och har märkt att vissa har lite egna metoder och filosofier utöver den kända...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
13 667
Senast: skuggi
·
Hästmänniskan Börjar bli lite trött på hästägare om jag ska vara helt ärlig. De ska ha sin häst, de ska ha sin stallplats som ska ge full service (och...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 792
Senast: Zamira
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
949

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp