Olika synpunkter på NH?

Sv: Olika synpunkter på NH?

Men vafan, hade skrivit värsta bra svaret och så försvann det :( försöker igen..

Jag har aldrig upplevt att vi ska driva hästen ifrån oss på volt, tvärtom jobbar vi alltid för att få hästen att vilja vara med oss eftersom vi vill kunna jobba med hästen även utan lina eller rundcorall. Här är en liten filmsnutt där jag jobbar med unghästen, fokus är alltid på att han ska vilja vara med mig.
Jag vill också att träningen ska bli som en lek, något kul vi gör tillsammans och att hästen ska vara glad och extrovert.

Den duktigaste tränaren jag tränat för är David Lichman (5-stjärnig) och han jobbar inte alls med att hästarna ska vara undergivna eller så. Licensierade Parellitränare åker minst en gång per år till Parelli för att uppdatera sig, jag kan tänka mig att det finns ett gäng människor som tränat enligt Parelli för flera år sedan och kallar sig Parellitränare trots att de inte är licensierade och att de kanske jobbar enligt gamla principer.
Vilka tränare upplever du jobbar så som du beskriver?

Angående True Connection så kan du googla på "true connection rebecca harris" så får du en massa bra träffar. Hon kommer till Sverige ganska ofta, men jag vet inte om hon är en av "grundarna", jag tror inte det. Men hon föreläser och undervisar bra :)

Det du gör i början utav klippet, vad har det för syfte?=)
 
Sv: Olika synpunkter på NH?

Inte så flummigt egentligen, men det är väl bara så att för vissa funkar det på det viset. Och då kan det nog vara svårt att se varför det inte bara är för "alla andra" att göra samma :p

Är ju samma med allt, vissa har det i blodet medan andra behöver träna mer och bli uppmärksam på hur och vad man gör.

Jag tror nog att du (och jag vet att det finns några till i tråden som nog är rätt lika) ändå är relativt ovanliga.
I alla de stall jag stått i (med vanliga hobbyryttare på olika nivå) så är det kanske någon enda som haft en sådan kontakt med sina hästar. Självklart är alla hästarna älskade och pysslade med på alla vis, men det är väldigt tydligt att hästarna aldrig skulle följa någonstans lösa, de är inte tillräckligt intresserade av sin människa tror jag. Flocken och maten är mer intressant. Tycker att det är ganska tydligt när man släpper dem i hagen, mina hästar stannar alltid hos mig när jag tagit av grimman, kollar om vi är klara, säger hejdå. Sedan kan de vända och bralla iväg till kompisarna i full galopp. Medan de flesta får kämpa för att få hästen vänd när man passerat grinden, den står med sträckt grimskaft och kastar sig ur grimman och iväg till flocken så snart det är möjligt.

Jag fattar att detta självklart kan kvitta, men för mig är det viktigt, ett kvitto på att min häst gillar att vara med mig. Det måste vara grunden för vårt vidare arbete.
 
Sv: Olika synpunkter på NH?

Kommer vara en kurs för Rebecka i maj som jag funderar på att åka på. Det är ju så himla intressant men svårt, kräver så himla mycket av oss som människor, hästen kan ju allt redan :).
Jag har gått en kurs men min tränare är också ganska ny på detta, men jag tycker att det känns så mycket mer självklart än Parelli då jag själv har ett ganska dominant sto och skulle aldrig komma på tanken att dominera över henne. Då skulle jag inte få henne med mig överhuvudtaget :). Det finns en jättebra artikel skriven av Ewa Angantyr här:
http://naturalhorsemanship.ifokus.s...43001d6d-vad-ar-true-connection?discussions-1
Ett klipp med Ingela:
http://www.youtube.com/watch?v=FYejYFXDCNg

:bow::bow::bow:

Så här FÅR man använda vissa länkar, ej länkar som går till tränare bokshops, butiker i övrigt eller dylikt där det erbjuds kurser och annonseras tydligt på så vis. Länkar är helt OK som källhänvisning.

Men länkar ska inte användas i syfte till reklam (även om det ibland kanske inte var menat så) och länkar ska heller ej heller till allmänt skitsnack om inriktningar och tränare.

Mvh

Moderator
 
Senast ändrad:
Sv: Olika synpunkter på NH?

Det du gör i början utav klippet, vad har det för syfte?=)

*skratt*
Inget alls, och det är inget jag gör utan något han sysslade med själv medan jag filmade ett annat ekipage.
Jag la till texten för inom Parelli finns det en övning som heter "lead by the foot", då ska man kunna lägga repet sådär kring hästens ben och liksom leda den, att den följer repets (lätta) tryck. Och då tyckte jag att det var lite kul att han gjorde det på sig själv helt spontant, eller faktiskt jättekul, jag skrattade så jag grinade :rofl:
Och jag har inte gjort den övningen med honom, så det var inget han visste sen innan. Han bara är sådär knäpp :love:
 
Sv: Olika synpunkter på NH?

Vad härligt att han är sådär säker på sig själv :love:

Ja, han är otroligt härlig. Och matglad, han gör allt för godis och om jag är tråkig och tittar på annat så brukar han hitta på sätt att få min uppmärksamhet :D
Tex så när jag "longerar" honom lös så har vi börjat med en liten tajt volt nära mig. Nu jobbar vi oss utåt på en större volt utan att tappa kontakten, i början berömmer jag ofta men sedan blir det längre uppehåll där jag vill att han ska anstränga sig och stanna där ute en stund till. Men om jag väntat för länge kan han få för sig att han inte gör rätt, och då trillar han in och erbjuder en tajt volt istället, för den VET han att jag gillar :rofl::love:
 
Sv: Olika synpunkter på NH?

Inte så flummigt egentligen, men det är väl bara så att för vissa funkar det på det viset. Och då kan det nog vara svårt att se varför det inte bara är för "alla andra" att göra samma :p

Är ju samma med allt, vissa har det i blodet medan andra behöver träna mer och bli uppmärksam på hur och vad man gör.

Jag tror nog att du (och jag vet att det finns några till i tråden som nog är rätt lika) ändå är relativt ovanliga.

Det har du nog rätt i. Det är tex ytterst sällan folk förstår varför jag tex inte rider vissa enkla hästar när jag mkt väl kan rida mkt svårare hästar. Att försöka förklara att det beror på känslan jag får av hästen leder till en del hrrm kommentarer. :cool:
 
Sv: Olika synpunkter på NH?

Tja, jag vet inte om jag känner mig så inspirerad att fortsätta beskriva vad jag gör, vi kan väl helt enkelt bara kalla det meningslös och skitenkel pudeldressyr som Axel så trevligt beskriver det :cool:

Det otroligt trevliga och öppna inställningen som Axel visar här, det är sånt som gör att folk som jag, som gillar NH och gärna pratar om vad vi gör med våra hästar, helt enkelt känner att det kanske är bättre att hålla till i ett slutet forum, med bara likasinnade.

För man blir trött på att hela tiden få höra hur otroligt meningslöst och skitenkelt det är, det som vi gör.
Varför ska jag (eller någon annan) behöva försvara mig i tråd efter tråd, TROTS att trådarna uppenbarligen startats för att diskutera NH?
Det ÄR inte skitenkelt, kom hit och gör det själv så ska jag tro att vem som helst kan göra det jag kan!

VARFÖR ska alla trångsynta dressyrnissar (ni som inte är trångsynta vet vilka ni är...) in här och hacka och klaga och nedvärdera?
Jag fattar inte det?
Det finns väl inga hoppryttare (oh! :eek: nu likställer jag mig med en hoppryttare igen, fy skam på värdelösa mig!) som behöver försvara sitt val av inriktning så som vi "NH-folk" får göra??

Helt enkelt jävla skitless blir man.

Så, ni vet ni det :mad:

Jag svarade bara för att du ansåg att banhoppning var på samma nivå.
Jag kallar det för sport o innehåller minst lika mkt kommunikation med hästen under ridning o ÄVEN all hantering.
 
Sv: Olika synpunkter på NH?

Något gör du ju rätt :D och jag känner igen mig mycket i det du skriver. Jag tror också att du, om du hade intresse för tex frihetsdressyr, skulle kunna utveckla kontakten med din häst och göra mycket av det du gör i dressyren från marken med hästen lös.

Jag tror inte att Nh är enda vägen - det jag gör är INTE Nh, utan en blandning av massor av olika tränares teorier som passar mig och min häst. Det är absolut inte "traditionell hästhantering" heller. Och det du gör är väl knappast traditionell hästhantering, inget som skulle läras ut på tex strömsholm? :p
 
Sv: Olika synpunkter på NH?

Jag svarade bara för att du ansåg att banhoppning var på samma nivå.
Jag kallar det för sport o innehåller minst lika mkt kommunikation med hästen under ridning o ÄVEN all hantering.

Jag har aldrig skrivit att banhoppning är på någon speciell nivå, tvärtom ägnar vi oss väl allihop (nästan) åt hoppning då och då, men på olika nivå.
Precis som att vi alla hanterar hästar dagligen, men på olika nivå.
 
Sv: Olika synpunkter på NH?

Något gör du ju rätt :D och jag känner igen mig mycket i det du skriver. Jag tror också att du, om du hade intresse för tex frihetsdressyr, skulle kunna utveckla kontakten med din häst och göra mycket av det du gör i dressyren från marken med hästen lös.

Jag tror inte att Nh är enda vägen - det jag gör är INTE Nh, utan en blandning av massor av olika tränares teorier som passar mig och min häst. Det är absolut inte "traditionell hästhantering" heller. Och det du gör är väl knappast traditionell hästhantering, inget som skulle läras ut på tex strömsholm? :p

Fast jag "gör" ju ingenting. Jag behandlar hästar preecis som man kanske gör på Strömsholm dvs ställer dem i gången osv fast jag får kanske mer de resultat som ni är ute efter. Om det beror på mig eller på att jag har en förmåga att välja "rätt" hästar det har jag ingen aning om.

Jag har flera gånger unde olika tidspunkter och av olika personer fått höra att mina hästar är oerhört speciella så kanske är det hästarna i sig som gör jobbet och att jag bara lallar med?

(Tex så sitter jag gärna på huk hos veterinären, bekvämast så, medan de sticker, sprutar och känner på ställen som de oftast behöver bremsa för att få göra. Jag har aldrig fått ngn häst bremsad. Och lugnande har aldrig behövts vid UL eller röntgen heller.)

Någonstans så tror jag nog att det mest är hästarnas förtjänst och att det vore fel av mig att ta åt mig äran.
 
Sv: Olika synpunkter på NH?

Jag kan tänka mig att äran är tvådelad, du är antagligen duktig på att välja hästar som passar med dig, och de blir då i gengäld lugna och fina med dig :idea:
 
Sv: Olika synpunkter på NH?

Hundar o hästar blir som man gör dem- som man själv är.
För det behövs inte den träning som en del anser. Då är det mer människan som brister i sin egen trygghet.

Normal daglig hantering samt ridning på vuxna hästar ger det som de behöver kunna.

Är det ngt specifikt för individen som är svårt kan man träna det några ggr.

Jag hatar traggel bara för att...

mina hästar anses nu vara extremt "snälla" fast de egentligen är välhanterade o trygga.
Jag är tydlig i mitt hanterande o umgänge med mina hästar- konsekvent.

När folk skriver att de har NH som tänk verkar det inkl. hästhållningen.

Det stämmer nog inte för lösdrift har man haft i alla tider för unga hästar samt avelsdjur. Däremot kan det nog vara bra för andra kategorier då jag upplever att man rider hästarna mindre- för lite o det skapar problem.
 
Senast ändrad:
Sv: Olika synpunkter på NH?

Hundar o hästar blir som man gör dem- som man själv är.
För det behövs inte den träning som en del anser. Då är det mer människan som brister i sin egen trygghet.
Japp, exakt så är det. Gör man som jag, skiter i att lära dom nåt utan bara gör så finns det ju inget man behöver korrigera eller? Jag har aldrig läst en bok om hästhantering, aldrig sett en sån film eller ridit för nån tränare annat än på ridskolan jag började min hästkarriär på (och där jag och den busiga unghästen jag hade höll på att driva ridlärarna till vansinne med våra infall) :angel: men trots det har hästarna velat vara med mig överallt och det har dom fått vara. Allt har blivit som det har blivit bara, vi har haft kul tillsammans och ingen har bestämt över den andra för det behövs inte i ett team.

Problemet med vissa hästägare är att dom har så förb. dåligt självförtroende och så går det ut över hästen. Ingen är perfekt men huvudsaken man har kul och gillar varann så löser sig det mesta av sig själv. Börjar man tillgripa våld så ska man nog ta sig en funderare på hurdan djurägare man är egentligen, vissa skulle ägna sig åt motorsport istället för nåt med levande varelser.
 
Sv: Olika synpunkter på NH?

Hundar o hästar blir som man gör dem- som man själv är.

För det behövs inte den träning som en del anser. Då är det mer människan som brister i sin egen trygghet.

Normal daglig hantering samt ridning på vuxna hästar ger det som de behöver kunna.

Och vad är det de behöver kunna? Det där är precis som att säga: "att rida cavaletti två gånger i veckan är allt en hopphäst behöver kunna!". Det beror ju på vad man vill att hästen ska kunna och i vilket syfte - väldigt subjektivt.

Är det ngt specifikt för individen som är svårt kan man träna det några ggr.

Jag hatar traggel bara för att...

Jaha, jag med.. Om du menar att träna på något hästen redan kan. Typ runt runt på en volt eller att ständigt backa den för att dominera. Men om det är traggel bara för att du tycker att det är onödigt... ja...

tiiiiiiiiiio
 
Sv: Olika synpunkter på NH?

Jao, risken med godis kan ju vara att hästen börjar kräva godis när det själv tycker att den gjort bra. Och då kan det bli lite jobbigt. Jag kan väl känna att ponnyn kan vara lite gränsfall där ibland, han jobbar så SJUKT bra och villigt för godis, men ibland kan han tycka att jag kanske inte har rätt att begära liiite till, utan han vill ha sin belöning NU! :cool:
:rofl:

Och unghästen kan faktiskt nästan bli lite stressad om han vet att det kan bli godis närsom, med honom funkar det bättre att avsluta en bra serie övningar med godis.

Så det är väl lite olika, och det kan slå fel. Därav säkert att folk kan tycka att godis är/kan vara mindre bra.


Labradorerna funkar ofta så -hoppar helt fräckt till ett annat djurslag... - schäfrarna är enklare att använda godis till då de vanligen inte låser sig riktigt på samma sätt. När jag tränar med labbar har jag antingen kaching-godis för super-berömmet, jobbar utan godis, eller med lite "äckligare" godis ur hundsynpunkt.

Man får väl känna av helt enkelt. Blir situationen uppstressad så använd verbalt eller fysiskt beröm istället. Jag använder gärna godis till häst, och har än så länge bara sett fördelar - tänker dock inte på Ridskole-Brunte med femton barnfingrar i magen.
 
Sv: Olika synpunkter på NH?

Hundar o hästar blir som man gör dem- som man själv är.
För det behövs inte den träning som en del anser. Då är det mer människan som brister i sin egen trygghet.

Normal daglig hantering samt ridning på vuxna hästar ger det som de behöver kunna.

Är det ngt specifikt för individen som är svårt kan man träna det några ggr.

Jag hatar traggel bara för att...

mina hästar anses nu vara extremt "snälla" fast de egentligen är välhanterade o trygga.
Jag är tydlig i mitt hanterande o umgänge med mina hästar- konsekvent.

När folk skriver att de har NH som tänk verkar det inkl. hästhållningen.

Det stämmer nog inte för lösdrift har man haft i alla tider för unga hästar samt avelsdjur. Däremot kan det nog vara bra för andra kategorier då jag upplever att man rider hästarna mindre- för lite o det skapar problem.



Tror det stämmer till stor del.

Man skaffar dessutom ofta hästar som man inte är redo för - första hästen kan bli en knappt inriden travare, för att den är billig, eller man vill "ha en utmaning". Det är Svarta Hingsten-komplexet igen. Bäddat för problem. Orutinerade människor till rutinerade hästar, och tvärtom.

Samma med säkra och lugna ryttare till explosiva och känsliga hästar. Är man lite nervös, eller kommer direkt från ridskolan, så skaffar man också en cool och stabil häst att lära sig tillsammans med.

Det hör också ihop med dominans- och ledarskapsfixeringen inom (en del av) NHn tror jag. Vill man träna cirkus så finns det ju metoder för det som inte inkluderar en massa sådant.
 
Sv: Olika synpunkter på NH?

Labradorerna funkar ofta så -hoppar helt fräckt till ett annat djurslag... - schäfrarna är enklare att använda godis till då de vanligen inte låser sig riktigt på samma sätt. När jag tränar med labbar har jag antingen kaching-godis för super-berömmet, jobbar utan godis, eller med lite "äckligare" godis ur hundsynpunkt.

Man får väl känna av helt enkelt. Blir situationen uppstressad så använd verbalt eller fysiskt beröm istället. Jag använder gärna godis till häst, och har än så länge bara sett fördelar - tänker dock inte på Ridskole-Brunte med femton barnfingrar i magen.

:rofl::rofl:
Så fräckt, kallar du min stor-ponny för Labrador?? :eek:

..det kan kanske vara ganska träffande.. :angel:

Jo, vi jobbar mer med röstberöm och katsching(stavning på den?)-godis mer sällan.

Fråga bara - menar du att det FINNS godis som en labbe tycker är "lite äckligare"? Vad är det då undrar jag? Småspik? :rofl:
 
Sv: Olika synpunkter på NH?


Nu pratar jag om normal hantering- inte ridövningar. gillar det inte som inlärning heller- om man vill behålla hästens intresse. Därav vi slutade fort på bruks med hunden.

Godis ger jag om den lär sig ngt nytt eller är riktigt duktig. sedan räcker det med beröm. Då pratar jag uppsuttet. Ger sällan annars.
mina hästar stannar inte för att jag berömmer eller säger de magiska orden- morot, godis... Däremot kan jag faktiskt muta dem- gör si o sen lägga till morot o de gör det som jag önskade. Annars får de belöning för en god sak-efteråt..
 

Liknande trådar

Utrustning Vet inte om jag är förrvirrad men, om det är så får moderator gärna sammankoppla min tråd till en annan som ett inlägg, jag har nyss...
Svar
5
· Visningar
1 514
J
Hästhantering Jag har tänkt på en sak som jag speciellt tänker på när jag läser runt i olika trådar här på buke. Ibland kan det ex stå Inom...
Svar
3
· Visningar
804
Senast: fjordtokan
·
I
Träning har läst lite om Monty Roberts och join up och börjar bli riktigt intresserad av detta :D tyvärr så är det för dyrt för lilla mej annars...
2
Svar
25
· Visningar
2 401
Senast: MorvanMorr
·
R
Träning Som jag fattat det är NH-träning mer ett samlingsnamn. Sen finns det ju olika olika ideologier och tekniker,eller hur man ska uttrycka...
Svar
11
· Visningar
1 951
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp