Jordbruksverket stoppar triangelmärkning

Bukefalos 30 år!

WildHorse

Trådstartare
Vet inte helt vad jag tycker, kan dock inte läsa artikeln och på jordbruksverket sida hittar jag inget mer än att det inte är tillåtet.

Vad är tanken att alternativet blir? Eller kommer användbarhets försäkring försvinna helt?
I kommentarerna står det att man inte ens får skriva det i passet, det måste väl ändå vara någon som missuppfattat det fel eller?

Och vad gäller i icke försäkrings ärenden? Vi och Vet övervägde ett tag en behandling för Zarre som innebär livstids tävlings förbud i Sverige, det ville vet inte utföra utan att han oxå triangelmärktes trots ingen liv/användbarhets försäkring inblandad för att inte riskera att han kom ut på tävlingsbanan igen om han någonsin såldes.

Antar att ridsporstförbundet via TDB kanske kommer komma ut med något liknande system som ST har ang permanent startförbud?

Fördelen med just triangelmärkning är ju dock att alla som ser den vet att hästen varken ska tävlas eller TRÄNAS för tävling oavsett om passet följt med hästen som det ska?

Vissa av kommentarerna hävdar att frysmärkning orsakar hästen smärta flera dagar/veckor efteråt, stämmer det? Har bara sett det på film (Blev aldrig att vi valde den behandlingen till Z) men hästarna verkar ju knapp reagera?

https://www.tidningenridsport.se/tr...M6uElW-sQx9yn1xD03_aem_wwyai8EwRUZOwr90Do3j_A

Jag försöker hitta källa men går bet. Frysmärkning är ju tillåtet. Vad är motivationen till detta?
"Det är däremot inte tillåtet att triangelmärka en häst för att visa den inte längre är fullt användbar."

Saxat från https://jordbruksverket.se/djur/lantbruksdjur-och-hastar/hastar/skotsel-och-stallmiljo

Artikeln kan jag dock inte läsa som sagt, och motiveringen jadu? 🤷‍♀️ Tidningen Ridsport och ovan citat är all info jag lyckats hitta.

"Det är däremot inte tillåtet att triangelmärka en häst för att visa den inte längre är fullt användbar."

Saxat från https://jordbruksverket.se/djur/lantbruksdjur-och-hastar/hastar/skotsel-och-stallmiljo

Artikeln kan jag dock inte läsa som sagt, och motiveringen jadu? 🤷‍♀️ Tidningen Ridsport och ovan citat är all info jag lyckats hitta.
Jag har också försökt kolla mer, men har också haft svårt att hitta info.
Varför är ändringen gjord?

Är frysmärkning fortfarande tillåtet? När jag googlade (funderade också på det) verkar det ha fasats ut från travarna 2013.
Travarna frysmärks inte sedan 2013 det stämmer, men tror det är ST som beslutat om det, inte pga förbud mot frysmärkning i sig men kan ha fel.
Russen på Lojsta hed frysmärks väl fortfarande?

Travarna frysmärks inte sedan 2013 det stämmer, men tror det är ST som beslutat om det, inte pga förbud mot frysmärkning i sig men kan ha fel.
Russen på Lojsta hed frysmärks väl fortfarande?
Det kan nog stämma. Googlade snabbt, och fick upp från 2024 att "Detta var dagen då fölungarna (e: Stinsen 734) fick grimmor på sig för första gången, verkades och ID-märktes med chip och frysmärkning."

Detta är helt ny info.
Jag försöker hitta källa men går bet. Frysmärkning är ju tillåtet. Vad är motivationen till detta?
Är frysmärkning fortfarande tillåtet? När jag googlade (funderade också på det) verkar det ha fasats ut från travarna 2013.
Frysmärkning är en identitetshandling och undantagen precis som chipmärkning (men även travare har chip idag).

I övrigt får man bara göra operativa ingrepp i samband med vård, och triangelmärkning är inte en form av vård, om jag minns förtydligandet rätt.

Det har alltid inte varit tillåtet på länge, men ingen har tänkt på det typ.

Helt sjukt om det är sant. Tänk så många hästar som kommer få lida och tänk så många människor som kommer bli lurade.
Eller så får man hitta andra sätt?
Travet har ju startförbud tex. Det finns ju också utdömda hästar som kommit tillbaka så helt enkel är inte frågan

Eller så får man hitta andra sätt?
Travet har ju startförbud tex. Det finns ju också utdömda hästar som kommit tillbaka så helt enkel är inte frågan
Fast ett startförbud hjälper ju inte för att visa för Stina som bara vill hobbyrida på en lite högre nivå att hästen är utdömd. De är rätt få som tävlar om vi tittar på antalet hästar i landet.

Fast ett startförbud hjälper ju inte för att visa för Stina som bara vill hobbyrida på en lite högre nivå att hästen är utdömd. De är rätt få som tävlar om vi tittar på antalet hästar i landet.
Ja så är det, men som sagt kan utdömda hästar fungera på andra sätt i en annan miljö också.

Skriva in i passet borde vara ett alternativ.

Ja, skriva in i passet är ju egentligen bättre, och registrera i nåt register hos Jordbruksverket.
Och hos registraturen så det följer med om någon förnyar passet.
Ett stort problem är väl dock att chipsen aldrig kollas. Jag tänkte på det i somras när min häst var skadad och till veterinären ett otal gånger. Det är ju ingen som kollar att häst och försäkring hörde ihop (det gör de). Samma gäller vid vaccination och när jag tävlade så kollades aldrig att det var rätt häst.

Och hos registraturen så det följer med om någon förnyar passet.
Ett stort problem är väl dock att chipsen aldrig kollas. Jag tänkte på det i somras när min häst var skadad och till veterinären ett otal gånger. Det är ju ingen som kollar att häst och försäkring hörde ihop (det gör de). Samma gäller vid vaccination och när jag tävlade så kollades aldrig att det var rätt häst.
Ja passen används inte i den utsträckning som lagstiftningen avser, är min uppfattning också.
Första gången en veterinär varit ute och vaccinerat tex brukar den nog kolla identitet på något sätt iaf, men mer färg och konturdiagram än chip.

Om jag minns rätt nu, så första gången veterinären vaccinerade ponnyn jag köpte i våras kollade hon chippet. Och även veterinären som tog hand om min andra ponny i somras när hon blev huggormsbiten kollade chippet.

Men, annars håller jag med om att det inte är så mycket koll av chip och pass i hästvärlden.

Vid hundtävlingar t.ex. är det ju lite blandat - i vissa grenar kollas det aldrig, i vissa grenar kollas det för varje startande i varje start. Men jag har aldrig varit med om att chippet kollas på någon häst på någon tävling där jag har varit funktionär, och majoriteten av hästar där visar ju inte heller passet (endast de som visar vaccinationer).

Detta är helt ny info.

Frysmärkning är en identitetshandling och undantagen precis som chipmärkning (men även travare har chip idag).

I övrigt får man bara göra operativa ingrepp i samband med vård, och triangelmärkning är inte en form av vård, om jag minns förtydligandet rätt.

Det har alltid inte varit tillåtet på länge, men ingen har tänkt på det typ.
Aah, jag minns rabaldern för ett bra tag sen när alla verkade tro att kastration inte skulle vara tillåtet längre, har det alltså inte varit tillåtet m triangelmärkning sedan dess?
Då har folk verkligen skitit i det, det var ju lixom härom året typ som vet diskuterade frysmärkning för Zarres behandling. 🙈😅

Ja passen används inte i den utsträckning som lagstiftningen avser, är min uppfattning också.
Första gången en veterinär varit ute och vaccinerat tex brukar den nog kolla identitet på något sätt iaf, men mer färg och konturdiagram än chip.

Har aldrig varit med om att vet kollat chip, ens vid helt för oss ny vet. Tekniskt sätt kanske de snabbt kollat på signalement sidan när de fyllt i vacc men ofta har jag ju bara räckt fram vacc sidan till dem, de klistrat i lapp och skrivit under utan att titta vidare, bara frågat om det är rätt pass.

Vad det gäller klinik besök så har de nog aldrig ens tittat i passet om det inte varit just vaccinering.

Samma med medecin med livstids slaktkarens, en gång har jag varit med om att de frågat om det (och det var en historia för sig, för de frågade om de fick använda grejer med livstids slaktkarens och därefter stämplade ut i passet vid incheckning innan vi ens lastat av och fått hästen undersökt, för en sårskada 🙈) i övrigt inte alls även när de använt grejer med slaktkarens.

Upptäckte av en slump att Mirax blivit behandlad med medel m livstidslakt karens. Står inte ett jota i hans pass om det. Vet bara om det för jag fick med hans journaler från förra äg.

Känns verkligen inte hållbart om tmärkning ska bytas ut mot något system i passet. 🙈🙈

Har aldrig varit med om att vet kollat chip, ens vid helt för oss ny vet. Tekniskt sätt kanske de snabbt kollat på signalement sidan när de fyllt i vacc men ofta har jag ju bara räckt fram vacc sidan till dem, de klistrat i lapp och skrivit under utan att titta vidare, bara frågat om det är rätt pass.

Samma med medecin med livstids slaktkarens, en gång har jag varit med om att de frågat om det (och det var en historia för sig, för de frågade om de fick använda grejer med livstids slaktkarens och därefter stämplade ut i passet vid incheckning innan vi ens lastat av och fått hästen undersökt, för en sårskada 🙈) i övrigt inte alls även när de använt grejer med slaktkarens.

Upptäckte av en slump att Mirax blivit behandlad med medel m livstidslakt karens. Står inte ett jota i hans pass om det. Vet bara om det för jag fick med hans journaler från förra äg.

Känns verkligen inte hållbart om tmärkning ska bytas ut mot något system i passet. 🙈🙈
I mitt fall kanske de faktiskt kollat chippet första gången eftersom jag har två svarta shettisar, som nog ser ganska lika ut för de som inte känner dem :p Dvs ingen idé att kolla på signalementsidan ;)

I mitt fall kanske de faktiskt kollat chippet första gången eftersom jag har två svarta shettisar, som nog ser ganska lika ut för de som inte känner dem :p Dvs ingen idé att kolla på signalementsidan ;)
Ja asså jag säger inte att de inte kollar chip alls, bara att jag inte varit med om det övh. Vilket jag ju eg borde, har ändå haft ute flertalet vet till flera olika hästar vid det här laget.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka