Jordgolv i stallet?

S

snorkan

Hejsan hästfolk!

Jag har en fråga till dom som har erfarenheter av sk JORDGOLV.
Har läst att många har det.....
vad är bäst att ha ovanpå jordgolvet?
Jag har läst att dom flesta verkar ha halm....
jag funderar på spån, är det inte bra?

Vanligtvis antar jag att man isolerar ett vanligt stall med gjuten cementplatta, hur funkar det med ett sådant här stall med jordgolv? isolerar man väggar och tak då åxå?

Hör gärna av er jordgolvs folket så att jag kan få lite tips! :)

Sv: Jordgolv i stallet?

JAg har en isolerad del med cementgolv och en del som är oisolerad med jordgolv, i bägge stallen har jag halmpellets, tidigare har jag haft både torv och spån, det har funkat bra med alla strömedlen!

Om du vill ha stallet isolerat och behålla jordgolvet så ser jag inget problem med det, ströet isolerar underifrån.

Jag har jordgolv i mina stora boxar. Jordgolvet är väldränerat och ovanpå detta är ett lager 0,8-grus. Jag har bädd i mina boxar; torv under och halm ovanpå.
Tak och väggar är isolerade.

Jag har jordgolv och cementgång, tror inte att det är något speciellt under jorden, men det är ren sand här så det behövs inte.

Jag använder massor av halm och älskar mitt golv. Så länge inte hästarna gräver - då är det inte kul.:eek:

Ofta gräver dom på samma ställe, då har jag lagt en tung gummimatta, typ sån man har i transporten, fast inte räfflad, där dom gräver...

I mitt gamla stall hade vi jordgolv, vi kalkade som tokar och sen körde vi al ovanpå, I dag skule jag nog lägga på grus och sand och sen halm så man kan ta bort det blöta, ja spån emellan kan nog vara en höjdare okså. Jorden torkar ju inte så fort. O torrt är ju det man vill ha det :-) Åtminstone jag...

Liknande trådar

Anläggning Nu har vi äntligen hittat vårt hus med tillhörande ladugård som nu ska byggas om till stall :banana: Det är inte stort, inte lyxigt men... 2 3
Svar
51
· Visningar
5 740
Senast: majha
·
Hästmänniskan Jag håller precis på att bygga färdigt mitt lilla stall. Det blir två isolerade (70mm) uteboxar på 3,50x3,50m med delade dörrar...
Svar
11
· Visningar
1 487

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka